پيش دانشگاهي 35 ساعته ميشود
اجتماعي
بزرگنمايي:
چه خبر - توضيحات معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درمورد اعمال برخي تغييرات در سيستم آموزشي در سال آينده
علي زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به استلزامها و چالشهاي استقرار پايه دوازدهم، در سال تحصيلي آتي، اظهار کرد: به سال آخر، تغييرات ساختاري 3-3-6 ميرسيم و سال آينده پايه دوازدهم در دوره دوم متوسطه مستقر خواهد شد. قبلا پايه دوازدهم همان دوره پيش دانشگاهي و مخصوص شاخه نظري بود، اما در ساختار جديد براي همه شاخهها و رشتههاست.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با بيان اينکه تا سال قبل 430 هزار دانش آموز در مقطع پيش دانشگاهي داشتيم، گفت: اين رقم در سال 97 به حدود 900 هزار نفر ميرسد. در واقع سال آينده با افزايش بيش از 450 هزار نفري جمعيت دانشآموزي در اين مقطع روبرو ميشويم که بايد فضا، تجهيزات و نيروي انساني براي آنها فراهم شود. از اين ميزان، حدود 330 هزار نفر مربوط به شاخه فني و حرفهاي و کاردانشاند.
وي با بيان اينکه تا کنون در شاخههاي فني و حرفهاي و کاردانش دو پايه تخصصي داشتيم که با استقرار ساختار جديد اين مقطع سه پايه خواهد شد، اظهار کرد: بر اين اساس به فضا، هنرآموز و تجهيزات جديد نياز پيدا ميکنيم و بايد ساماندهي کارگاههاي هنرستاني نيز انجام شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، همچنين اعلام کرد: از سال آينده دوره پيش دانشگاهي که تا کنون 24 ساعته بود، 35 ساعته خواهد شد. نيروي انساني براي اين دوره 50 درصد افزايش مييابد و در واقع تغييراتي در مولفههاي نيروي انساني، فضا و تجهيزات خواهيم داشت.
به گفته وي، طبق جدول برنامه درسي، دوره پيش دانشگاهي 24 ساعته است، اما دو سال گذشته در شوراي عالي آموزش و پرورش مصوب شد که همه پايه ها 35 ساعته شوند، بر همين اساس دو سه درس جديد به اين مقطع افزوده شد.
از هم اکنون به حوزه جذب نيروي انساني ورود کرديم و در حال بررسي وروديهاي سال آينده هستيم، تراز نيروي انساني را در سطح منطقه تعيين ميکنيم و ساماندهي از طريق روشهاي جذب نيرو از محل فارغالتحصيلان دانشگاههاي شهيد رجايي و فرهنگيان و آزمونهاي استخدامي را دنبال ميکنيم. مسلما براي سال آينده بخشي از نيروي مورد نياز از طريق اين روشها و بخشي از طريق حقالتدريس تأمين خواهد داشت.
وي در پاسخ به اينکه آيا با کمبود فضاي فيزيکي در هنرستانها روبرو نخواهيد شد، گفت: ساماندهي فضاها نيز در دستورکار قرار گرفته تا ظرفيت فعلي مدارس و هنرستانها را با ظرفيت اسمي آن تطبيق دهيم و حداکثر بهره وري را داشته باشيم. احتمالا از روشهاي ديگري چون دو نوبته شدن هنرستانها و افزايش خريد خدمات در شاخه کاردانش نيز استفاده خواهيم کرد.
منبع: isna.ir
-
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۵:۵۱:۲۲ PM
-
۴۸۹ بازدید
-
-
چه خبر