آخرین اخبار

مشروح سخنان رئيس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني سياسي

مشروح سخنان رئيس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني

  بزرگنمايي:

چه خبر - همان روحاني، با همان حرف‌هاي هميشگي

حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني رئيس جمهور کشورمان، در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني خود با مردم در دولت دوازدهم با تاکيد بر اينکه اميدوارم در اين گفت‌وگو سوالاتي مطرح شود که به ابهامات و پرسش‌هاي مردم پاسخ داده شود در واکنش به پرسشي در زمينه علت وقوع سانحه سانچي، اظهار کرد: اين حادثه بسيار تلخ بود و منجر شد که ما 32 عزيز متخصص‌مان را از دست بدهيم و اين براي ما بسيار تاسف برانگيز بود. من ساعاتي بعد از وقوع حادثه از آن مطلع شدم که نفتکش سانچي با يک کشتي چيني برخورد کرده است، همان وقت با مسوولان صحبت کردم و فرداي آن روز کميته‌اي متشکل از وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازي و وزارت کار به دليل خاصي مسئوليت اين امر را به عهده گرفت.
وزارت خارجه مسووليت برقراري ارتباط با مسوولان چيني و کشورهاي اطراف را داشت تا کار امدادي انجام شود، همه اميد ما اين بود که آن عزيزان را نجات دهيم اما با وقوع انفجارهايي در نفتکش اين اميد ما کاسته شد، اما علي‌رغم اميد کمي که داشتيم، تمام تلاشمان را براي آنها انجام داديم و حتي قبل از اينکه تيمي از وزارت کار به چين برود، دو تيم از شرکت ملي نفت و بنادر و کشتيراني به چين رفتند و ما حتي از نيروي دريايي ارتش هم تيمي را براي امدادرساني به آن منطقه برديم، اما علي‌رغم تمام اين تلاش‌ها ما آن عزيزان را از دست داديم و تاسف بسياري براي اين موضوع به وجود آمد.
رييس جمهور با تاکيد بر اينکه بايد چرايي وقوع حادثه سانچي و پيگيري‌هاي حقوقي آن در کنار رسيدگي به خواسته‌هاي خانواده‌هاي داغدار اين حادثه انجام شود، اظهار کرد: بايد به اين نکته اشاره کنم که دليل به عهده گرفتن مسووليت اين حادثه در سطحي از سوي وزارت کار اين بود که متاسفانه در دولت‌هاي نهم و دهم به خاطر اينکه اين دولت‌ها به برخي سازمان‌هاي عمومي و تامين اجتماعي بدهي داشتند، در ازاي آن بدهکاري اموالي را به اين سازمان‌ها واگذار کردند که يکي از اين اموال نفتکش‌ها است که در اختيار سازمان تامين اجتماعي است و من از اواخر دولت يازدهم و اوايل دولت دوازدهم دستور اکيد دادم که بنگاه‌هاي اقتصادي دستگاه‌هاي دولتي به بخش خصوصي واگذار شود و اين دستگاه‌ها اگر مي‌خواهند سهامي در بورس داشته باشند، مديريت بنگاه‌هاي اقتصادي را واگذار کنند که به جد اين کار را در دولت پيگيري کرديم.

اعلام عزاي عمومي و شهيد خدمت خواندن کشته شدگان سانچي، شعاري نيست

روحاني در پاسخ به پرسشي در زمينه اينکه اعلام عزاي عمومي براي حادثه سانچي کار شعاري به نظر مي‌رسد، اظهار کرد: من شعاري بودن اين کار را قبول ندارم. وقتي دولت به صورت رسمي روزي را عزاي عمومي اعلام مي‌کند، نشان دهنده اهميت مساله است و نيز تشفي خاطري براي قلوب کساني مي‌شود که در اين حادثه داغدار شده‌اند. من بعد از وقوع اين حادثه، نماينده‌اي را اعزام کردم تا با خانواده‌هاي داغدار به صحبت بنشيند و دغدغه‌ها و خواسته‌هاي آنان را دريافت کنند. بنابراين باز هم تاکيد مي‌کنم که اين دو موضوع که روزي به عنوان عزاي عمومي اعلام شود و جانباختگان اين حادثه شهيد خدمت ناميده شوند، به هيچ وجه موضوع شعاري نيست.
رييس جمهور تاکيد کرد: ما کميته‌اي را براي احقاق حقوقمان در اين زمينه تعيين کرده‌ايم که بناست به کار خود ادامه دهد. بايد طبق مقررات جعبه سياه نفتکش خوانده شود، تيم‌هاي عملياتي، کارهاي خود را انجام دهند و پيگيري‌هاي لازم نيز صورت گيرد.

در رسيدگي به زلزله‌زدگان کرمانشاه کارها بي‌نقص نبود

رييس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشي درخصوص برنامه‌هاي دولت براي مقابله با خسارات زلزله، اظهار کرد: ما حوادث تلخ و شيرين در کشور داريم که شما حوادث تلخ را رديف کرده‌ايد. زلزله از مسائل مهم کشور ماست و زلزله 7.3 ريشتري کرمانشاه نيز به لحاظ قدرت، کم سابقه بود که خوشبختانه به دليل پيش‌لرزه بسياري از مردم از خانه‌هاي خود خارج شدند وگرنه تلفات خيلي بيشتر از آن بود. البته جان 600 نفري که در اين حادثه جان خود را از دست دادند، حائز اهميت است.
روحاني با بيان اينکه در رسيدگي به زلزله‌زدگان کرمانشاه کار خوبي صورت گرفت، ولي بي‌نقص نبود، خاطرنشان کرد: از همان لحظات اول زلزله با وزير کشور صحبت کردم و کميته‌اي براي رسيدگي به موضوع تشکيل شد. همان شب تيمي از مسوولان به منطقه اعزام شدند. بخش امداد هم کار بزرگي انجام داد و 7817 نفر از مصدومان را نجات داد و به بيمارستان‌ها منتقل کرد.
وي ادامه داد: من وقتي مي‌خواستم به کرمانشاه بروم برخي دوستان گفتند چند روز ديگر آنجا بروم، زيرا هنوز منطقه بي نظم بوده و به خاطر اينکه منطقه در لب مرز است، مسائل ناامني هم وجود دارد، اما من گفتم وزير کشور و وزير بهداشت بلافاصله به منطقه بروند و من هم روز بعد رفتم. در سر پل ذهاب محلي مشخص شده بود که من از ماشين پياده شوم که در مسير، ساختمان فروريخته‌اي ديدم که گفتم ماشين بايستد. من از ماشين پياده شدم و کنار آن ساختمان با مردم صحبت کردم. نزديک ماشين بلندگو گذاشته بودند تا با مردم صحبت کنم، ولي آنجا بلندي نبود و من مسلط نبودم و جمعيت را نمي‌ديدم، بنابراين داخل ماشين رفتم تا مسلط باشم تا با مردم صحبت کنم.
رييس جمهور خاطرنشان کرد: سپس به بيمارستاني رفتم که 600 عمل جراحي انجام داده و برخي پزشکان و پرستاران نيز از خستگي بيهوش شده بودند. من از همه نيروهاي امدادگر، هلال‌احمر، ارتش و سپاه تشکر مي‌کنم و البته نواقصي هم وجود داشت.
روحاني با اشاره به اينکه براي اسکان موقت و اضطراري اقدامات خوبي انجام شد و کانکس‌ها هم تحويل داده شد، بيان کرد: بودجه لازم هم بلافاصله تخصيص داده شده است. با اين وجود، ايران روي خط زلزله است و شما اين روزها مي‌بينيد که از شمال تا جنوب کشور زلزله داريم، بنابراين ما بايد محل سکونت مردم را آماده کنيم تا خسارات و تلفات اين حوادث کم شود. طرحي در گذشته درباره مقاوم‌سازي ساختمان‌ها وجود داشت که هرجا اين طرح به دقت پياده و بر آن نظارت شده است، ساختمان ها مقاومت کرده‌اند، ولي جايي اين طرح رعايت نشده و نظارتي هم وجود نداشته، با چالش روبه‌رو شده‌ايم. يکي از طرح‌هايي که در بودجه 97 در نظر گرفته‌ايم درباره مقاوم‌سازي ساختمان‌هاست. البته اولين تصميم‌گيري از سال 93 شروع و مقرراتي وضع شد.
وي تاکيد کرد: در ماه‌هاي آينده مردم شاهد تلاش مضاعفي در اين زمينه خواهند بود. مردم بدون پرداخت هزينه به ساختمان‌هاي جديد مي‌آيند و ساختمان‌هاي قديم آنها نيز تخريب مي‌شود و به پارک يا فضايي براي زندگي مردم تبديل مي‌شود. توسعه‌گر هم که ساختمان‌ها را مي‌سازد، معادل آن ساختمان ديگري که در اختيارش قرار داده مي‌شود مي‌سازد تا در سايه ساخت آن ساختمان ديگر خرج خودش را در بياورد و به سود برسد. در ساختمان معادل تسهيلاتي در نظر مي‌گيريم و تضمين مي‌کنيم ساختمان سريع فروش برود. تسهيلات ارزان قيمت هم در نظر مي‌گيريم. از بانک‌ها، صندوق توسعه و بودجه هم استفاده مي‌کنيم.
رييس جمهور ادامه داد: اولين کلنگ اين طرح در دهه فجر امسال در برخي شهرستان‌ها زده مي‌شود. اين اقدام مبارکي است براي مقاوم‌سازي ساختمان‌ها که البته براي رفاه و اشتغال مردم هم مزايايي دارد.
روحاني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چرا عکس يا فيلمي از بازديد وي از مناطق زلزله زده منتشر نشده است، اظهار کرد: آنجايي که ما رفتيم هم عکاس و هم خبرنگار بود و حتما که بايد از آن بازديد عکسي وجود داشته باشد؛ چراکه ما در ميان مردم رفتيم و با آنها حرف زديم.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اشکالاتي که طرح مسکن مهر در مناطق زلزله زده داشته است، اظهار کرد: مسکن مهر بيرون از شهر ساخته شده، امکانات خدمات‌رساني ندارد و آب و برق و مدرسه و کلانتري و اتوبوس در آنجا نيست، اما مسکن مهر بخش بزرگي از امکانات دولت در وزارت راه و شهرسازي براي تکميل جاده‌ها، برق‌رساني و ساير امور خدماتي از قبيل شبکه فاضلاب را به خود اختصاص داده است، اينکه ما يک قوطي درست کنيم اسمش ساخت مسکن نمي‌شود. اين يک سرپناه است، بايد خدماتي براي يک مسکن ارائه شود.

متعهد هستيم که مسکن مهر را تحويل مردم دهيم

رييس جمهور با تاکيد بر اينکه در موضوع خانه‌هاي فرسوده و تخريب آنها در نظر داريم که مسکن‌هاي جديدي در اختيار صاحبان خانه‌هاي فرسوده قرار دهيم، اظهار کرد: ما در نظر داريم تا امکانات لازم به همه مردم برسد؛ چراکه با توجه به بافت فرسوده برخي مناطق امکان امدادرساني در مواقع سانحه وجود ندارد يا به کندي انجام مي‌شود و ما به همين دليل به دنبال تخريب اين ساختمان‌هاي فرسوده و ساخت مسکن‌هاي جديدي با امکانات لازم هستيم.
روحاني ادامه داد: در زمينه مسکن مهر هم لازم است تاکيد کنم که تا پايان امسال پرونده آن بسته مي‌شود و ما حتما متعهد هستيم که مسکن مهر را تحويل مردم دهيم و هرچه لازم باشد را هم در اين طرح به مردم برسانيم. حتي با وجود مشکلاتي که اين طرح داشته است.
وي در پاسخ به پرسشي درباره افزايش نرخ ارز اظهار کرد: وعده دولت به مردم اين بوده است که ارز مورد نياز کشور را تامين مي‌کند. ما درآمد ارزي‌مان خوشبختانه بيشتر از مخارج ارزي‌مان است و اگر به صورت حدودي بخواهيم بگوييم 90 ميليارد دلار درآمد ارزي ما از فروش نفت و غير آن است که صادرات غير نفتي ما بالاي 30 ميليارد دلار است و همچنين صادرات نفتي‌مان به همين شکل است و مخارجي که ما داريم اعم از واردات قانوني و حتي قاچاق و ارائه خدمات را هم حساب کنيم، حدود 75 ميليارد دلار خواهد شد و در واقع درآمد ما بيش از مخارج‌مان خواهد بود.

سال آينده درآمد ارزي ما از امسال حتما بيشتر خواهد بود

رييس جمهور تاکيد کرد: حتي مواردي جزو مخارج ارزي‌مان است که نبايد انجام شود، مثل همين موضوع قاچاق که بايد با آن مقابله کنيم، که در اين زمينه ما قاچاق را از 20 ميليارد دلار تا 12 ميليارد دلار کاهش داديم، اما باز هم اين رقم بسيار زياد است. ما هميشه بايد با قاچاق، مبارزه کنيم و براي مبارزه با آن بايد اقدامات زيادي انجام شود. همين که ما توانستيم در 4 سال اين ميزان را از 20 ميليارد دلار به 12 ميليارد دلار کاهش دهيم نشان‌دهنده اين است که اقدامات خوبي انجام شده، البته نمي‌خواهم بگويم که اين اقدامات کاملا موفق بوده، اما به نسبت خوب بوده است.
روحاني با تاکيد بر اينکه در سال آينده درآمد ارزي ما از امسال حتما بيشتر خواهد بود، در پاسخ به پرسشي در زمينه افزايش نرخ دلار به 4750 تومان خطاب به مجري برنامه اظهار کرد: البته وسط اين دعوا شما نرخ تعيين نکنيد. ميزان نرخ دلار الان کمتر از 4750 تومان است. ما در کشور براي توزيع دلار اشکالاتي داريم و هيچ جاي دنيا شما نمي‌بينيد که مردم در کنار خيابان اسکناس بخرند. حتي در کشور خودمان هم پول رايج کشور بيشتر با کارت‌ها جابه‌جا مي‌شود و پول نقد کمتر استفاده مي‌شود.

در ارتباط با بانک‌هاي منطقه و جهان به مرحله ايده‌آل نرسيده‌ايم

وي ادامه داد: از جمله مواردي که از تحريم‌هاي گذشته باقي مانده است، ارتباط ما با بانک‌هاي منطقه و جهاني است که هنوز به مرحله ايده‌آل نرسيده‌ايم، اما اينکه ما بين مردم اسکناس توزيع کنيم موضوعي است که بانک مرکزي درباره آن در مضيقه بوده است، اما در هر صورت ما آنچه که براي خدمات و نيازهاي مردم در زمينه توزيع اسکناس ميان مردم لازم است آماده مي‌کنيم و نوسانات نرخ ارز هم بلند مدت نخواهد بود و مقامات بانک مرکزي در اين زمينه تلاش‌هاي خود را دنبال مي‌کنند.

وضع منابع ارزي ما خوب است و در آينده بهتر هم مي‌شود

رييس جمهور با بيان اينکه ما حتما کمبود منابع ارزي نداريم، اظهار کرد: وضع منابع ارزي ما خوب است و در آينده بهتر هم مي‌شود.
روحاني در پاسخ به اين پرسش که در اذهان عمومي شايعاتي مبني بر اقدامات دولت براي افزايش نرخ دلار و تامين کسري بودجه‌اش از اين طريق مطرح شده است، اظهار کرد: حتما اينگونه نيست. دولت هيچ‌وقت به نفعش نيست که نرخ دلار را در بازار بالا ببرد، براي اينکه مخارج خودش را بالا مي‌برد. دولت هيچ‌گاه به دنبال افزايش نرخ ارز براي تامين بودجه نيست. به اين دليل که اين نوسانات ارزي اثرات ناپسندي را در زندگي مردم مي‌گذارد.

اشکالي ندارد مردم به خيابان‌ها بيايند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند

قول ما به مردم در انتخابات حفظ امنيت، آرامش، آزادي و پيشرفت بوده است و ما پاي آن ايستاده‌ايم و نمي‌خواهيم در کشور ناامني باشد. اعتراض و انتقاد اشکالي ندارد حتي اينکه مردم به خيابان‌ها بيايند و در چارچوب قانون تظاهرات انجام دهند، اشکالي ندارد اما آنچه که مردم را ناراحت مي‌کند، ناامني است.
رييس جمهور ادامه داد: البته نوساناتي در مقطعي پيش مي‌آيد و تمام مي‌شود. ممکن است آنفلوانزايي بيايد و مساله‌اي براي دام ايجاد کند، اما هدف ما آرامش، امنيت، و آزادي بيشتر مردم است. بنابراين مي‌گوييم روز به روز آرامش بيشتر باشد تا مردم به خلاقيت و شکوفايي بيشتري برسند. شکوفايي در يک فضاي آرام، آزاد و امن فراهم مي‌شود. من به مردم مي‌گويم که دولت نمي‌خواهد ارز را براي تامين بودجه خود گران کند، مردم مطمئن باشند.
روحاني در پاسخ به اين پرسش مجري برنامه که خيال ما بابت دلار راحت باشد، گفت: بله راحت باشد.

آلودگي‌ها و ريزگرد به ما اعلام مي‌کند که بايد به محيط زيست برسيم

وي درباره مشکل گرد و غبار و آلودگي شهرها نيز تصريح کرد: گرد و غبار اهواز و خوزستان و يا آلودگي تهران و کلانشهرها مشکل واقعي مردم ماست. آلودگي‌ها و ريزگرد به ما اعلام مي‌کند که بايد به محيط زيست برسيم. نمي‌شود محيط زيست را رها کنيم و آلودگي هوا هر روز مدارس ما را تعطيل کند. من محبت مردم اهواز را در ايام انتخابات با شعارهايي که دادند يادم نمي‌رود. من از بسياري از شهرها و از جمله اهواز خاطرات فراموش‌نشدني در آن مقطع دارم.
رييس جمهور با بيان اينکه از امسال براي مهار منشاء ريزگردهاي داخلي اقدام کرده‌ايم، خاطرنشان کرد: البته اين مساله زمان‌بر است و ما نمي‌توانيم صدها هزار هکتار را در چند ماه نهال‌کاري کرده و يا به سرعت به تالاب خشک شده آب برسانيم، اما کار را شروع کرده‌ايم. البته براي حل مشکل گرد و غبار که منشاء آن در خارج از کشور مثل عراق، کويت و يا عربستان دارد، به همکاري با آن دولت‌ها و سياست‌خارجي نياز داريم.
روحاني ادامه داد: جنوب شهر اهواز يکي از کانون‌هاي اصلي گرد و غبار است که از پارسال نهال‌کاري آن را شروع کرده‌ايم و تاکنون 5000 هکتار نهال‌کاري شده و تا پايان سال هم 30 هزار هکتار ديگر هم نهال‌کاري مي‌شود. کانالي هم از رود کارون به طول 47 کيلومتر به اين منطقه کشيده‌ايم که 20 متر مکعب در ثانيه آب به منطقه مي‌رساند و فردا يا پس فردا آب به صورت کامل به اين منطقه مي‌رسد که با انتقال اين آب هم منطقه مرطوب مي‌شود و هم آب براي نهال‌کاري تامين مي‌شود، البته نهال تا به درخت تبديل شود، زمان مي‌برد، ولي ما بايد کار را شروع کنيم، زيرا هر زماني که براي حل اين مشکل اقدام کنيم، دير است.
وي با اشاره به اينکه ما بايد زودتر اقدامات خود را شروع مي‌کرديم، خاطرنشان کرد: اقداماتي در دولت‌هاي گذشته انجام شده است، که در اين دولت هم ادامه يافته است. وقتي براي حل اين مشکل به پول، آب، مارچ‌پاشي، سياست خارجي و همکاري با ساير دولت‌ها نيازمنديم. تا پايان سال مالچ‌پاشي 5000 هکتار زمين به پايان مي‌رسد.
رييس جمهور در پاسخ به اين پرسش که آيا در بودجه سال آينده، بودجه محيط زيست حذف شده است؟ گفت: من نمي‌توانم اين را بگويم، بودجه در کميسيون تلفيق است و بايد به صحن علني برود. من خبري از حذف بودجه ندارم ولي اگر اين خبر هم درست باشد، من به مردم قول مي‌دهم به هر قيمتي اين طرح را ادامه دهم. البته مجلس هم به اهميت موضوع توجه دارد و با دولت همکاري مي‌کند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد