آخرین اخبار

ساختن کشتي و قرآن مطلا را چگونه بايد ببينيم و تفسير کنيم؟ سياسي

ساختن کشتي و قرآن مطلا را چگونه بايد ببينيم و تفسير کنيم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - جنجال ساختن «کشتي و قرآن مطلا»

ساختن چيزهاي تزييني از جنس طلا، نقره، برنز يا هر چيز ديگري، از اتفاقات بيرون از زندگي معمول مردم است و حاشيه اي به حساب مي آيد و در دنياي «خبر»، پرداختن به جزييات اين ساخته ها، جزو «اخبار زرد» به حساب مي آيد و کنجکاوي جديدي نيست؛ اما آيا اگر آنچه با طلا ساخته شده، کتاب آخرين پيامبر الهي باشد هم باز حکايت از همين قرار است؟
رسول «توحيد» در جامعه اي که بيش از هر چيز با بستگي ها و وابستگي هاي قومي، قبيله اي شکل يافته بود، پيش و بيش از خويشان و بستگانش از فقرا دل ربود؛ فقرايي که از اشرافي انديشي و اشرافيگري متحجرانۀ «مدينه ­العرب» خسته و درمانده بودند. آنان سخن فرزند «امين» عبدالله(ع) را باور کردند. اين فقرا تا دورۀ يازدهمين امام شيعيان(ع) همواره در کنار ائمه معصوم ما ـ عليهم السلام ـ ايستادند، چون هم رسول خدا(ص) و هم خاندان بزرگوارش، به راستي نه اشرافي انديش که «عدالتگرا» بودند و اين «عدالت» آنقدر در نظر و عمل آنان اهميت و جلوه داشت که در اصول باورهاي شيعيان ايشان در کنار «توحيد» و «نبوت» قرار گرفت. رسولِ مهربانِ خدا(ص) هر جاي مجلس که پيش مي آمد، مي نشست تا بر برابري مومنان تأکيد و از کوچکترين نشانه هاي اشرافيت پرهيز کرده باشد.
خاندان شريف رسول خدا(ص) نيز سيره و سنت ايشان را تداوم بخشيدند و آن را به بخشي مهم از سنت اسلامي تبديل کردند. همنشيني با محرومان و پرهيز از تجملات، از اين طريق به بخشي از باورهاي مسلمانان تبديل شد.
بنا بر اين گزارش، علماي مسلمان نيز بر تداوم اين سنت پاي فشردند و همواره به فقراي مادي در جامعه خود توجه داشته و از زندگي اشرافي پرهيز داشته اند. معروف است و مسلم که مثلاً علمايي چون غروي اصفهاني ـ که علامۀ محبوب روزگار خود بود ـ حتي از خريد بهترين سبزي ها و ميوه ها پرهيز داشته اند تا ديگران هم بتوانند سبزي و ميوۀ مرغوب به خانه ببرند. هنوز هم برخي از علما به نکاتي ازين دست توجه و اهتمام عملي دارند.
يا مشهور و جالب است که شيخ انصاري ـ که مرجع بي رقيب روزگار خود بود ـ ناهار دختر خود را با ناهار فقيرترين دانش آموزانِ مکتبهاي آن عصر تنظيم مي کرده و در جواب غر و لندهاي او به خالي بودن نان، به او يادآوري مي کرده که حواسش به همکلاسي هاي فقيرش باشد و هنوز هم هستند علمايي که بيش از ناهار فرزند خودشان، حواسشان به ناهار هم کلاسي هاي فرزندشان است.
اگر ساده زيستي، توجه و اهتمام به فقرا و نيز پرهيز از رفتارهاي اشرافي را سيرۀ رسول خدا، ائمه اطهار و علماي راستين بدانيم، آنگاه ساختن کشتي مطلا و قرآن مطلا را چگونه بايد ببينيم و تفسير کنيم؟
بنا را بر اين مي گذاريم که هيچ بيکاري در کشورهاي اسلامي وجود ندارد، هيچ کارگر و کارمندي هم زير فقر نيست و در بيرون از جهان اسلام هم هيچ انسان محروم و فقيري نيست که به حکم «انسان» بودن و «انسانيت» به ياري مادي ما نيازمند باشد. و گيريم که هيچ کار فرهنگي يا هنري ضروري تر و مهم تري هم در جامعه اسلامي وجود ندارد که اين قبيل هزينه ها براي آن صرف شود. قبول؛ آيا باز هم «قرآن مطلا» با سيره و سنت رسول توحيد و عدالت ناسازگار نيست؟ آيا اين حرکت در جهت خلاف حرکت آن بزرگوار به سوي جامعۀ توحيدي و عادلانه نيست؟
حالا اگر از آن فرض دست بکشيم و به جامعه و واقعيت هاي آن سري بزنيم، چه؟ گيريم که قرآن مطلا کار درستي است. آيا با توجه به وجود فقط صد خانوادۀ زير فقر در جامعه، باز هم بايد بر خلاف سيره رسول خدا و اميرمومنان ـ عليهما السلام ـ آنان را ناديده گرفت و به کاري از اين دست پرداخت؟ در آن صورت، آيا قرآن مطلا با سيره و سنت رسول خدا(ص) سازگار است يا با سنت جاهلي که آن حضرت به مبارزه با آن پرداخت؟
خبر «قرآن مطلا» در روزهاي اخير، احساسات بسياري را جريحه دار کرده و اين مي تواند آغازي باشد بر توجهي مبارک و نيز بازگشتي مبارک. شايد وسط دعواها و مناظرات بيهودۀ سياسي ما برخي از اصول را فراموش کرده باشيم و يکي از اين اصول، توجه به فقرا و محروماني است که هر يک از ما مي شناسيم. شايد بايد يک بار ديگر به اين توجه کنيم که هدايا و نذورات خود را چگونه صرف کنيم تا به سيرۀ ائمه(ع) نزديکتر باشد.
آيا توجه عمومي به «قرآن مطلا»، مي تواند توجه ما را به «عدالت اجتماعي» و «عدالت اقتصادي» بازگرداند؟ آيا اين امر باعث مي شود که ما از دعواهاي بيهوده سياسي بر سر ميزها کمي دست بکشيم و کمي هم به فکر اصول اجتماعي اسلام باشيم؟


منبع:tabnak.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد