آخرین اخبار

آيت‌الله مصباح يزدي نظري شبيه رئيس جمهور بيان کردند, چرا انتقاد مي کنند؟ سياسي

آيت‌الله مصباح يزدي نظري شبيه رئيس جمهور بيان کردند, چرا انتقاد مي کنند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - واکنش حجت‌الاسلام محسن غرويان به صحبت هاي اخير روحاني درباره نقد

يک هفته‌اي است که برخي از چهره‌هاي سياسي و ديني، همچنان درباره سخنان رئيس جمهوري در جمع مديران وزارت اقتصاد، اظهار نظر مي‌کنند. روحاني در تشريح ضرورت وجود نقد در زمان حاضر، به نقادي مسائل اجتماعي و سياسي در زمان زندگي معصومين استناد کرده بود. منتقدان اما اين را رد و عنوان مي‌کنند که چنين رويکردي قابل قبول نيست. از اين ميان برخي چهره‌ها همچون آيت‌الله مصباح يزدي، درحالي سخنان رئيس جمهوري را به چالش کشيده است که خود عباراتي شبيه آن بيان کرده بود. درباره اين بحث‌ها با حجت‌الاسلام محسن غرويان استاد حوزه و دانشگاه، گفت و گو کرده‌ايم.

شما صحبت‌هاي رئيس جمهوري را بررسي کرديد که آيا جمله‌اي درباره امکان نقد امام زمان(عج) هست؟

شخصاً سخنان رئيس جمهوري را بررسي کردم و چنين جمله‌اي نديدم. گويا همان طور که در اطلاعيه دفتر رياست جمهوري تأکيد شد، از جاهاي ديگري سخنان ايشان را تحريف کردند.

با وجود تکذيب و روشن شدن ماجرا، به نظر شما چرا برخي همچنان روي اين موضوع تأکيد دارند؟

کاملاً حس کردم که در پشت صحنه، غرض‌ورزي‌هاي سياسي وجود دارد. ضمن اينکه اساساً اين بحث که يک مسأله کلامي است، در زمان ما کاربرد ندارد. زيرا زمان ما نه زمان حضور امام زمان(عج) است و نه زمان حضور معصوم(ع). بنابراين، اين يک بحث بي ثمري است که آقايان پيش کشيدند تا ذهن‌ها را به سمت يک بحث غيرکاربردي منحرف کنند. مقصود آقاي روحاني اين بود که فضاي نقد و پرسشگري در جامعه ما باز باشد، هيچ يک از مسئولان هم ادعاي عصمت ندارند و همه بايد مورد نقد و پرسشگري قرار بگيرند.

انگيزه منتقدان روحاني چيست؟

من اطلاع دارم که برخي از گرايش‌ها، جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي در جامعه ما هستند که متأسفانه دوست دارند ديگران دست‌شان را ببوسند و هر حرفي که مي‌زنند، ديگران بي چون و چرا بپذيرند و کسي از آنان انتقاد و پرسش نکند. اينها دوست دارند اين تفکر را در همه جا حاکم کنند. براي اين مقصود هم به معصومين(ع) متوسل مي‌شوند و مثلاً مي‌گويند معصومين مي‌خواستند که پيروان و اصحاب‌شان سمعاً و طاعتاً باشند، دست‌شان را ببوسند و چون و چرا نکنند، بنابراين نتيجه مي‌گيرند جامعه ما هم بايد اين چنين باشد. درحالي که اين قياس مع الفارق است. ضمن اينکه اساساً ما در زمان معصوم نيستيم که بخواهيم اين بحث را کش بدهيم. در جامعه ما بايد فضاي نقد و پرسشگري باشد و مقصود اصلي رئيس جمهوري هم همين است.

متون ديني در اين زمينه چه مي‌گويند؟

خداوند در قرآن کريم، به پيغمبر(ص) دستور مي‌دهد که در مسائل سياسي و اجتماعي با مردم مشورت کند. مشورت، غير از امر و نهي و دستور است. معناي مشورت، دو طرفه است، يعني گاهي پيغمبر نظر مي‌دهد و مردم آن را رد مي‌کنند و گاهي مردم نظر مي‌دهند و پيغمبر آن را رد مي‌کند. دو طرف مشورت با هم بحث و گفت‌و‌گو مي‌کنند. بنابراين، لازمه مشورت نقد و انتقاد است و اين دستور قرآني است. مراد آقاي روحاني هم همين بود که پيغمبر اجازه نقد مي‌داد و فضاي جامعه را به سمتي مي‌برد که نقد و پرسشگري در آن مطرح شود.

اين روزها به خطبه 216 نهج البلاغه که در آن حضرت علي(ع) خواستار انتقاد مردم از خود بودند هم استناد مي‌شود. چرا منتقدان به نهج البلاغه و قرآن، اشاره‌اي نمي‌کنند؟

اين‌ها در پي اهداف و اغراض سياسي هستند، والا اگر قرار باشد بحث قرآني، نهج البلاغه و بحث کلامي مطرح شود، بايد همه اطراف و جنبه‌هاي مختلف بحث مشخص شده، بعد نظريات مختلف مطرح شود و در نهايت بررسي و رأي صادر شود. متأسفانه آقايان، تقواي علمي ندارند. شيخ انصاري مي‌گويد وقتي مي‌خواهيد نظري را بررسي کنيد، همه گزينه‌ها و محتملات آن کلام را طرح و کلام بيان شده را در معناي مختلف آن بررسي کنيد. اما آقايان اين مشي شيخ انصاري را که بايد در حوزه‌ها ياد گرفته باشند، رعايت نمي‌کنند. براي همين، بلافاصله و از همان ابتدا، حمل بر معناي ناصحيح جمله مي‌کنند تا بتوانند حمله و اشکال کنند. درحالي که اين روش، علمي نيست.
يکي از چهره‌هايي که سابقه طولاني مخالفت با هر چهره‌اي غير از احمدي‌نژاد را دارد، آيت‌الله مصباح يزدي است. ايشان هم از رئيس جمهوري انتقاد کردند، اما ايشان در کتاب جامعه و تاريخ از نگاه قرآن، نظري شبيه رئيس جمهوري بيان کردند مبني بر اينکه حتي رهبران معصوم (عليه‌السلام)، يا به‌علت اينکه بعضي از مردم به عصمتشان پي‌‌نبرده بودند و يا بدين قصد که ديگران را تعليم ‌و تربيت کنند و نشان بدهند که هر فرد، در هر حدي از رهبري هست، بايد انتقادپذير باشد، به انتقادات و عيب‌جويي‌‌هايي گوش مي‌سپردند و از مردم مي‌خواستند که از عرضه و ارائه آرا و نظريات خود دريغ نورزند.

به نظر شما اين دوگانگي ناشي از چيست؟

اتفاقاً من صحبت‌هاي ايشان را ديدم. اما تعجب کردم که آيت‌الله مصباح فرمودند: من از کوه قاف صحبت نمي‌کنم، بلکه از پايتخت جمهوري اسلامي ايران صحبت مي‌کنم، که مثلاً چنين مطلبي در آن گفته شد. بايد از ايشان سؤال کرد که يک شخصي مانند احمدي‌نژاد، رئيس قوه قضائيه را که منصوب نايب امام زمان(عج) و ولي فقيه است را غاصب و غيرعادل توصيف کرد و اين درواقع انکار خود ولي فقيه است، اما آقايان سکوت کردند، چيزي نگفتند و اعتراض نکردند، حالا چطور اين قدر به جمله تحريف شده رئيس جمهوري مي‌پردازند و اين همه موضع‌گيري مي‌کنند؟ اين‌ها با هم سازگاري ندارد.
بحث‌هاي کلامي خوب است، اما بايد همه احتمالات مطرح شود و بعد ببينيم مي‌شود حمل بر معناي صحيح کرد يا خير. کاملاً روشن است که منظور رئيس جمهوري از نقد، پرسشگري است. در نهج البلاغه هم هست که وقتي حضرت علي(ع) وارد شهر انبار شدند، مردم خواستند دست ايشان را ببوسند. حضرت فرمودند آن طور که با شاهان برخورد مي‌کنيد، با من برخورد نکنيد، من يک فرد عادي هستم و شما احترامات شاهان را با من نداشته باشيد. اميرالمؤمنين با آن مقام خود در مسائل اجتماعي عادي برخورد مي‌کردند و اجازه سؤال، بحث و گفت‌و‌گو مي‌دادند. يا امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به شاگردان خود ياد مي‌دانند که اهل سؤال باشيد و بپرسيد. منظور دکتر روحاني هم همين بود.
در دولت‌هاي نهم و دهم، تعبيرها و بحث‌هاي عجيبي درباره امام زمان(عج)، مطرح مي‌شد. اما منتقدان فعلي دولت، بويژه شخص آيت‌الله مصباح يزدي، نه در آن زمان اعتراض و انتقاد کردند، نه الان که احمدي‌نژاد همه ساختارها را زير سؤال مي‌برد.
اتفاقاً مردم هم کاملاً متوجه مي‌شوند و سؤال مي‌کنند. مردم توقع ندارند که اين طور بهم ريختگي فکري و مبنايي از علماي بزرگ مشاهده کنند. اين نشان مي‌دهد که نظام فکري و نظام مبنايي و عقيدتي آقايان انسجام ندارد. زيرا يک مبناي فکري بايد همه جا يکسان به مسائل ورود کند. اما اينکه يک بار گفته شود اطاعت از رئيس جمهوري اطاعت از خداست، چون آن رئيس جمهوري از جناح و باند ماست، اما بار ديگر اين طوري با رئيس جمهوري برخورد کنيم، اين‌ها با هم سازگاري ندارد. اين‌ها نشان دهنده اضطراب فکري و نبود انسجام فکري است.

پيامد ديدگاه منتقدان رئيس جمهوري مبني بر نفي نقد، براي جامعه چه خواهد بود؟

اولاً که اين بحث‌ها فايده‌اي ندارد. زيرا ما در زمان معصوم نيستيم، ضمن اينکه هيچ يک از مسئولان ادعاي عصمت ندارند. خود رهبر معظم انقلاب، بعد از اغتشاشات اخير فرمودند که ما هم اشکال داريم و بايد اشکالات خود را ببينيم چه هست.
معناي اين حرف اين است که خود ايشان مي‌فرمايند که ما معصوم نيستيم، ما هم خطا مي‌کنيم و بايد از ما انتقاد کنند. خود ايشان، خود انتقادي دارند، ما نبايد کاسه از‌آش داغ‌تر باشيم. به نظرم اين بحث‌ها براي منحرف کردن فضاي فکري جامعه است. ضمن اينکه رئيس جمهوري هم بهتر است اين بحث‌ها را بيش از اين ادامه ندهند.


منبع: روزنامه ايران



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد