آخرین اخبار

خرمالو سرد است يا گرم؟ + خواص خرمالو تغذيه

خرمالو سرد است يا گرم؟ + خواص خرمالو

  بزرگنمايي:

چه خبر - خواص عجيب و فوق العاده خرمالو

خرمالو يک ميوه خوشمزه و عجيب است که فوايدي بيش از خوشمزگي در خور دارد. خرمالو داراي طبع گرم و تر است و مزيت هاي زيادي براي سلامتي ما دارد، از جمله به بهبود سلامت چشم کمک مي کند، علائم پيري را کاهش مي دهد، از بروز انواع سرطان پيشگيري مي کند، به بهبود هضم کمک مي کند، سيستم ايمني را تقويتت مي کند، کلسترول را کاهش مي دهد، سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد، استخوان ها را قوي مي کند، عملکرد شناختي را تقويت مي کند، فشار خون را کاهش مي دهد و از پوست مراقبت مي کند. به علاوه به بهبود سريع تر بدن از بيماري ها کمک مي کند، در کاهش وزن موثر است، التهاب را کاهش مي دهد و گردش خون را در سراسر بدن افزايش مي دهد.

خرمالو و ارزش غذايي آن

خرمالو سرشار از ويتامين A، ويتامين C، ويتامين E و ويتامين B6 و همچنين فيبر غذايي، منگنز، مس، منيزيم، پتاسيم و فسفر است. به علاوه خرمالو حاوي ترکيبات ارگانيک است که عبارتند از کاتچين catechin، گالوکاتچين gallocatechin (ترکيب مقوي شبيه به کاتچين)، اسيد بوتولينيک betulinic acid و ترکيبات کارتينوئيدي مختلف است که در گروه ويتامين هاي B قرار مي گيرند.

*كاتچين Catechin :اين ماده بسيار مفيد بوده و براي سلامتي بسيار سودمند است. كاتچين در چاي سبز و سياه وجود داشته اما ميزان آن در چاي سبز بيشتر ميباشد. اثرات آن در بدن عبارتند از: ضد سرطان ميباشد، كاهش دهنده كلسترول خون، يك آنتي بيوتيك و آنتي ويروس قوي، جلوگيري از افزايش يافتن فشار خون و جلوگيري از افزايش يافتن قند خون.

*اسيد بوتولينيک betulinic acid :اسيدي داراي خواص ضد ويروسي، ضد مالاريا، ضد التهاب و هکچنين ضد سرطان است که به طور طبيعي در بسياري از گياهان يافت مي شود.

ليست طولاني مزاياي خرمالو جالب است و مربوط به مواد مغذي، ويتامين ها و مواد معدني موجود در اين ميوه است که در بالا به آنها اشاره شد. در ادامه به خواص خرمالو با جزئيات بيشتري اشاره مي کنيم.

خواص خرمالو براي سلامتي1. خرمالو از بروز سرطان پيشگيري مي کند

خرمالو سرد است يا گرم؟ + خواص خرمالو

اين ميوه کوچک و خوشمزه سرشار از آنتي اکسيدان و عوامل ضد سرطان است که توانايي بدن براي مقابله با راديکال هاي آزاد را بهبود بخشيده، سلامت کلي بدن را تقويت مي کند و از بدن در مقابل بسياري بيماري ها محافظت مي کند. راديکال هاي آزاد محصولات جانبي سوخت و ساز سلولي هستند که مي توانند سلول هاي سالم را به سلول هاي سرطاني تغيير دهند و به بسياري از سيستم هاي داخلي آسيب بزنند. خرمالو مقادير زيادي ويتامين C و ويتامين A و همچنين ترکيبات فنلي مانند کاتچين و گالوکاتچين دارد که مستقيما از بروز سرطان هاي مختلف پيشگيري مي کنند. بنابراين اضافه کردن خرمالو به رژيم غذايي عامل موثري براي پيشگيري از انواع سرطان است.

2. خرمالو ايمني بدن را افزايش مي دهد

به خاطر وجود ويتامين C در خرمالو، اين ميوه به تقويت ايمني بدن کمک مي کند. خرمالو در مقايسه با ساير ميوه ها بيشترين ميزان اسيد آسکوربيک ascorbic acid يا ويتامين C را داراست. يک خرمالو تقريبا 80 درصد نياز بدن به مواد مغذي را برطرف مي کند.ويتامين C سيستم ايمني را تحريک مي کند و توليد سلول هاي سفيد خون را افزايش مي دهد. سلول هاي سفيد خون خط اصلي دفاع بدن در مقابل عفونت هاي ميکروبي، ويروسي و قارچي و همچنين سموم هستند.

3. خرمالو به هضم غذا کمک مي کند

مانند ميوه هاي ديگر، خرمالو نيز منبع خوبي از فيبر است، خوردن يک وعده خرمالو در روز تقريبا 20 درصد نياز روزانه به فيبر را تامين مي کند. فيبر با افزايش حجم مدفوع حرکت مدفوع در طول روده را تحريک مي کند و ترشحات مايعات گوارشي را افزايش مي دهد و علائم اسهال و يبوست را برطرف مي کند. به طور کل يک ميوه حاوي فيبر زياد، مانند خرمالو مي تواند يک تقويت کننده موثر و مهم براي سيستم گوارشي باشد و از بروز سرطان روده و ديگر بيماري هاي مشابه پيشگيري مي کند. به علاوه خرمالو با مقابله در جذب چربي به کاهش وزن کمک مي کند.

4. خرمالو از رشد تومور پيشگيري مي کند

خرمالو همراه با خواص آنتي اکسيداني که احتمال بروز سرطان را کاهش مي دهد، همچنين مي تواند خطر رشد تومورها را کاهش دهد. خرمالو حاوي بوتولينيک اسيد است که يک ترکيب ضد تومور است. خرمالو با کاهش آپوپتوز apoptosis يا مرگ برنامه ريزي سلولي، احتمال بروز تومور را کاهش مي دهد. اگر تومور داريد، خرمالو مي تواند اندازه آن را کاهش داده و از متاستاز کردن سرطان پيشگيري مي کند.

5. خرمالو از پيري زودرس پيشگيري مي کند

خرمالو سرشار از تعدادي ويتامين هاي ضروري، از جمله ويتامين A، بتا کاروتن*، لوتئين* Lutein ، ليکوپن* Lycopene و کريپتوکسانتين* Cryptoxanthin است. اين ويتامين ها به عنوان آنتي اکسيدان در بدن عمل مي کنند و مي توانند استرس اکسيداتيو* oxidative stress را کاهش داده و از بروز علائم پيري زودرس پيشگيري مي کند، مانند چين و چروک هاي روي پوست، لکه هاي پوستي، بيماري آلزايمر، خستگي بيش از حد، کاهش بينايي، ضعف عضلاني و برخي شرايط ديگر.

* بتا کاروتن β-Carotene :يک رنگدانه قرمز-نارنجي است که در گياهان و ميوه ها يافت ميشود. اين ترکيب پيش ساز ويتامين آ است.

* لوتئين Lutein:به عنوان يک آنتي‌اکسيدان در برخي مواد غذايي مثل سبزيجات برگ‌دار و تيره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌هاي سبز تيره يافت مي‌شود.لوتئين در زرده تخم‌مرغ و ذرت نيز يافت مي‌شود.

* ليکوپن Lycopene :يک رنگدانه کاروتنوئيدي قرمز است که پيش ساز ويتامين A و يک آنتي اکسيدان قوي مي‌باشد و به فراواني در گوجه فرنگي يافت مي‌شود.

* کريپتوکسانتين Cryptoxanthin: يک رنگدانه طبيعي عامل رنگ هاي قرمز و نارنجي است و حاوي آنتي اکسيدان زيادي است.

* استرس اکسيداتيو oxidative stress : همان پيروزي راديکال هاي آزاد بر دفاع آنتي اکسيداني بدن است و به نوعي به حمله هاي بيولوژيک به ارگانيسم بدن تعبير مي شود. به بيان ديگر، استرس اکسيداتيو عدم تعادل ميان توليد راديکال هاي آزاد و دفاع هاي آنتي اکسيداني تعريف مي شود.

6. خرمالو بينايي را تقويت مي کند

خرمالو سرد است يا گرم؟ + خواص خرمالو

ترکيبات موجود در خرمالو براي سلامت چشم ها موثر هستند. زيگزانتين* که مربوط به گروه ويتامين هاي B کمپلکس است و در خرمالو موجود مي باشد، مستقيما با بهبود سلامت چشم در ارتباط است. بررسي ها نشان داده اند که اين ترکيب احتمال ابتلا به دژنراسيون ماکولا، آب مرواريد و شب کوري را کاهش مي دهد.

* زيگزانتين Zeaxanthin : از مواد آنتي اکسيداني هستند که در تخم مرغ به ميزان فراوان وجود دارد و به تقويت چشم کمک مي کند.

7. خرمالو فشار خون را کنترل مي کند

پتاسيم يکي ديگر از مواد معدني است که به ميزان قابل توجهي در خرمالو موجود است. پتاسيم مي تواند به عنوان يک وازوديلاتور vasodilator (عواملي که باعث مي شوند رگ هاي خوني به طور موقت شل و گشاد شوند) و کاهش دهنده فشار خون عمل مي کند و در نتيجه جريان خون را به بخش هاي مختلف بدن افزايش مي دهد. فشار خون پايين نيز فشار به سيستم قلبي و عروقي را کاهش داده و از بروز بيماري هاي مختلف قلبي جلوگيري مي کند. به علاوه خرمالو داراي ترکيبات طبيعي وازوديلاتور است که علاوه بر کاهش فشار خون، اين ميوه را به عنوان يک انتخاب مناسب براي سلامت قلب قرار مي دهد.

8. گردش ون را تنطيم مي کند

همراه با کاهش فشار خون، خرمالو تامين کننده مس بدن نيز مي باشد، مس يک عامل ضروري در توليد سلول هاي قرمز خون است. بدون مس نمي توانيد مواد مغذي لازم براي ساخت هموگلوبين اضافه را دريافت کنيد. افزايش گردش سلول هاي سالم خوني عملکرد شناختي، تون عضلاني، سوخت و ساز و سطح انرژي را افزايش مي دهد و همچنين باعث بهبود سريعتر زخم ها و رشد سلولي مي شود.

9. فعاليت متابوليک را بهبود مي بخشد

خرمالو حاوي عناصري از گروه ويتامين B کمپلکس است، مانند پيريدوکسين، اسيد فوليک و تيامين که همه بخش هاي ضروري از فراينداي آنزيمي مختلف و توابع متابوليکي در سراسر بدن هستند. اين عناصر اين اطمينان را مي دهند که سيستم هاي بدن شما به طور موثر عمل مي کنند و در نتيجه سوخت و ساز بدن نيز افزايش پيدا مي کند. به علاوه خرمالو مي تواند سطح انرژي را تقويت کند، تون عضلاني را افزايش دهد و هضم را بهبود بخشد.

موارد منع مصرف خرمالو

خرمالو ممکن است فشار خون را به ميزان قابل توجهي کاهش دهد، بنابراين اگر دچار فشار خون پايين هستيد، از مصرف زياد خرمالو اجتناب کنيد. در غير اينصورت مي توانيد از خوردن خرمالو لذت ببريد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خواص خرمالو و طرز تهيه خرمالو براي درمان هموروئيد , هموفيلي و...

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خاصيت خرمالو براي پوست و مو

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پاکسازي کبد و کليه با خرمالوي پاييزي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خرمالو لثه هاي تان را سالم نگه مي دارد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : فوايد خرمالو


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها