آخرین اخبار

آيا در بين فرزندان آيت الله هاشمي اختلاف وجود دارد؟ اخبار ويژه

آيا در بين فرزندان آيت الله هاشمي اختلاف وجود دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - ارتباطات اعضاي خانواده آيت الله هاشمي اين روزها چگونه است؟

آيت‌الله هاشمي يک‌سالي است که در خاک خفته و امروز از او تنها يادها به‌جا مانده و تحليل‌ها در وصف او بيان مي‌شود و اين يعني اين روزها بيش از گراميداشت خاطرات آيت‌الله، مواضع فرزندان اوست که زيرذره‌بين است. هاشمي و خانواده‌اش هميشه در صدر اخبار بوده‌اند، چه آن وقت‌هايي که آيت‌الله بود، چه حالا که نيست.
شيوه آيت‌الله رفسنجاني آن بود که تا برخلاف ساير سياسيون که همسران و فرزندان خود را از سياست برحذر مي‌دارند و آنها را براي آنکه متهم به آقازاده‌بودن نشوند در خفا و بايکوت خبري نگاه مي‌دارند، نه عفت مرعشي همسرش را از رسانه‌ها دور نگه دارد و نه هيچ‌يک از فرزندان را. عفت مرعشي هرچند هيچ‌گاه نقش بانوي اول را بازي نکرد، اما توانست همراه و همگام با آيت‌الله در ايام رياست‌جمهوري، در مراسم رسمي و تشريفاتي حضور داشته و نقش ايفا کند. او هميشه همراه و در خط آيت‌الله بود.
اوج جنجال‌آفريني وي در زمان دستگيري فرزندش مهدي و روانه زندان‌شدن او بود، همان موقع او حرف‌ها و اظهاراتي جنجالي مطرح کرد که بيانگر اين بود که عفت مرعشي اگر بخواهد سخن به‌ زبان بياورد، مي‌تواند مانند فرزندان رسانه‌اي شود و بحث داغ مطبوعات و جرايد.
در اين ميان، اما پنج فرزند آيت‌الله هر يک حکايتي جداگانه دارند؛ پنج فرزندي که بعد از رحلت آيت‌الله دو نگاه متفاوت نسبت به آنها وجود داشت، عده‌اي معتقد بودند بعد از فوت آيت‌الله اين پنج فرزند در محاق خواهند رفت و ديگر خبري از اظهارنظرهاي خاص برخي از آنها مثل فائزه نيست. اين دسته باور داشتند همه اقدامات و اظهاراتي هم که تا به امروز فرزندان هاشمي به زبان مي‌آوردند به واسطه حضور پدر بوده و از اين پس با رفتن چتر حمايتي بابا(!) آنها نيز خاموش مي‌نشينند. اما عده‌اي برعکس اين موضوع را مطرح مي‌کردند و اعتقاد داشتند، فرزندان هاشمي از اين پس جسورتر مي‌شوند، چراکه ديگر نيازي نيست تا در گفتارها و اظهاراتشان رعايت حال جا و منصب پدر را بکنند.
اما در نهايت، آنچه امروز در عمل روي داده اين است که انگار برادرها و خواهرها در عين اينکه هنوز هم قربان صدقه بابا مي‌روند، اما از جهت نگاه سياسي، اختلافاتشان با يکديگر عيان‌تر شده، اين را به‌خوبي مي‌شود در اظهارنظرهاي اخير آنها ديد. به‌خصوص بعد از آخرين گفتگوي محسن هاشمي رفسنجاني که به‌صراحت بيان مي‌کند با فائزه داراي اختلاف‌نظر سياسي و عقيده است.

اين چند نفر

مهدي هاشمي جنجال‌سازترين‌شان بود حتي بيشتر از فائزه. مهدي از سال 88 به بعد، خبرسازترين فرزند بود. برادر خبرسازي که آيت‌الله در برخي تريبون‌هايش از او سخن مي‌گفت. دست‌آخر اينکه، بعد از رفتن به انگليس در حوادث 88 و بعد از بازگشت به ايران، بازداشت شد. روزي که قرار بود مهدي به زندان برود آيت‌الله و انتشار فيلم بدرقه او در رسانه‌ها موج انتقادات جريان راست را روانه مرحوم هاشمي کرد... هرچه بود گذشت. مهدي بعد از زندان و بعد از فوت آيت‌الله ديگر خيلي خبرساز نيست. فقط گهگداري مرخصي‌هايش از زندان جنجالي مي‌شود و خريد از فلان مغازه. با اين حال هنوز که هنوز است مخالفان هاشمي سايه او را با تير مي‌زنند.
به‌جاي مهدي، ياسر هاشمي کوچک‌ترين عضو خانواده هاشمي، جزء بي‌حاشيه‌ترين‌هاست. به غير از اينکه با تغيير ساختار دانشگاه آزاد اسلامي، از رياست دفتر هيئت امناي اين دانشگاه برکنار و در آن ايام مخالفت‌هايي با ساختارها و تغييراتي در دانشگاه آزاد کرد، کنش و واکنش خاصي از او ابراز نشده است.
در اين بين فاطمه، محسن و فائزه سه‌شخصيت با سه موضع‌گيري سياسي متفاوت، بعد از آيت‌الله، بيش از ياسر و مهدي فعاليت مي‌کنند، کساني که حالا به‌صراحت مي‌گويند تغييراتي در خط‌مشي‌شان بايکديگر وجود دارد.
محسن هاشمي به‌عنوان رئيس شوراي شهر، اين روزها بيش از بقيه جهت‌گيري سياسي‌ متفاوت با فاطمه و فائزه است. به‌ويژه بعد از اظهارنظرهاي جنجالي‌اش پيرامون 9 دي. اظهاراتي که با واکنش بسياري از مردم در شبکه‌هاي اجتماعي روبه‌رو شد. البته بعدها خود محسن هاشمي از در توجيه آن حرف‌ها برآمد و به‌گونه‌اي آن را رفع و رجوع کرد. وقتي روزنامه آفتاب‌يزد از فاطمه هاشمي درباره اين صحبت‌هاي محسن هاشمي پرسيد، او با صراحت گفت اگر محسن اين حرف‌ها را زده با آن موافق نيست.فاطمه هاشمي در همان گفتگو به اختلاف‌نظرهاي بين خواهر و برادرها هم اشاره کرد، البته آن را نه يک ضعف، بلکه يک نقطه‌قوت ارزيابي و بيانگر نگاه آزاد فرزندان هاشمي بعد از فوت آيت‌الله دانست. بعد از تاييد اختلاف‌نظر و ديدگاه محسن هاشمي و فاطمه هاشمي، حالا محسن در جديدترين مصاحبه‌اش از اختلاف‌نظر با فائزه هم مي‌گويد. البته اين نکته نگفته نيز پيداست.
کاملا واضح است ديدگاه فائزه که روزي به ديدار يکي از هم‌بندهاي خود در زندان رفته و با آنها عکس گرفته و خيلي قبل‌تر در حوادث 88 نقش داشته و به‌صراحت دودهه‌اي است که با اظهارنظرها و گفتگوها و فعاليت‌هاي مطبوعاتي‌اش جنجال آفريده و شش ماهي را در زندان سپري کرده، بايد هم با ديدگاه‌هاي محسن هاشمي که اين روزها در رداي رياست شوراي شهر فعاليت دارد متفاوت باشد.

اوج اختلاف‌نظر

اما کار به اينجا ختم نمي‌شود. محسن در سخنان اخيرش به‌گونه‌اي عمل کرده که انگار، پاسخ‌ اظهارات اخير فائزه و فاطمه را داده تا پرسش‌هاي خبرنگار. او در جواب پيرامون فوت آيت‌الله، سعي دارد تا از تاييد يا تکذيب حرف‌ها و اظهارات اين دو خواهر اجتناب کند.
اختلاف ديدگاه محسن هاشمي با فائزه و فاطمه در حالي است که بايد گفت، فاطمه و فائزه را نيز نمي‌توان دوخواهر با دوديدگاه کاملا شبيه به هم دانست که اگر اينطور بود فائزه در حزب کارگزاران حضور نداشت و فاطمه در حزب اعتدال و توسعه. اين دو خواهر نيز با انتخاب دوحزب مختلف سياسي، نوع تفاوت در نظرشان را به نمايش گذاشته‌اند. فاطمه که از بانيان حزب اعتدال است، هرگز نتوانست فائزه را به حزب خود بکشاند، هرچند فائزه نه تنها در حزب خواهر نمي‌گنجد، بلکه در حزب کارگزاران نيز بيشتر يک فعال اصلاح‌طلب با خُلق و خوي تند چپ به‌شمار مي‌آيد تا جايي که بسياري مي‌گويند فائزه مرزهاي اصلاح‌طلبي ايران را به‌معناي جناحي‌اش شکسته و خطوط قرمز را رد کرده است.
فاطمه هاشمي، دختر بزرگ آيت‌الله که ظاهرا بيش از باقي فرزندان به پدر نزديک بوده هم، البته کم‌ اظهارنظرهاي جنجالي نداشته؛ اظهارنظرهايي که بيشتر شبيه به گفته‌هاي فائزه است تا محسن. او نيز البته يکبار تا مرز حبس‌هاي شش ماهه رفته، اما بخشوده شده است. فاطمه کسي است که اين روزها هماهنگ با خواهر سخنان تازه‌اي درباره آيت‌الله مطرح مي‌کند و البته وقتي پاي دفاع از برادرش مهدي بيفتد حاضر است حرف‌هاي دردسرسازتر هم بزند. هرچند هيچ‌گاه آنقدر مثل فائزه تند نرفته تا تندروهاي خشمگين به‌محض ديدنش به او فحاشي و هتاکي کنند.

پليس خوب و بد؟

ياسر، فاطمه، فائزه، محسن و مهدي يادگار يا فرزند آيت‌الله هرچه نامشان را بگذاريد اگرچه با ديدگاه‌هايي متفاوت، اما همگي به سمت اصلاح‌طلبي گرايش دارند. محسن با رنگ و لعابي بسيار ملايم، چيزي شبيه به همان اصلاح‌طلب‌هاي اصولگراي معتدل است که گهگداري به راست و البته بيشتر به چپ تمايل پيدا مي‌کنند، اما رويکرد کاملا محافظه‌کارانه دارند. فاطمه با اندکي رنگ و رخ بيشتر اصلاح‌طلبي و فائزه هم که بايد اصلاح‌طلبان به‌دنبالش حرکت کنند تا او به‌دنبال آنها...
با رسانه‌اي‌شدن تفاوت‌نظرهاي خواهران و برادران هاشمي رفسنجاني بعد از فوت آيت‌الله، البته اين نظريه را هم نبايد دور از ذهن دانست که شايد تمام اين تفاوت‌نظرها هم يک هماهنگي از پيش‌تعيين شده فرزندان هاشمي براي پيشبرد اهداف سياسي‌شان باشد، چيزي شبيه به اجراي پليس خوب و پليس بد... بدين ترتيب که حرف‌هاي تند از سوي يکي از خواهران زده شود و بعد برادر آنها را در قالب اظهاراتي ملايم کادوپيچ کرده و به رسانه‌ها بگويد.


منبع: روزنامه آفتاب يزد



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي