آخرین اخبار

مقصر سانحه سانچي کدام کشتي است؟ اخبار ويژه

مقصر سانحه سانچي کدام کشتي است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نحوه برخورد کشتي چيني با سانچي ابهام دارد

محمود خاقاني در بررسي حادثه سانچي گفت: «نفتکش سانچي با سرمايه‌گذاري قابل توجهي قبل از خصوصي‌سازي شرکت ملي نفتکش ايران، از سال 1384 براي ساخت سفارش داده شده و در سال 2008 ميلادي ساخت آن تکميل و تحويل داده شد. سانچي نفتکشي از نوع نفتکش‌هاي مدرن محسوب مي‌شد. پس از وقوع حادثه، به طور طبيعي چيني‌ها و کساني که خود را به منطقه رساندند، از خطر آلوده‌شدن منطقه بسيار نگران بودند. آنها بيشترين سعي را در کنترل و خاموش کردن آتش داشتند اما وقتي متوجه شدند که کنترل آتش به اين سادگي‌ها نيست ترجيح دادند که محموله نفتکش به جاي اين که منطقه و دريا را آلوده کند، بسوزد.»

مقصر تصادف کدام کشتي است؟

خاقاني با اشاره به وضعيت کشتي سانچي و کشتي چيني که تصادف کرده، اظهار داشت: «نفتکش سانچي حدود 164 هزار تن وزن داشت و وزن محموله آن 136 هزار تن متريک، معادل 960 هزار بشکه ميعانات گازي بود که از پارس جنوبي بارگيري شده بود. ٖکشتي فله‌بري که با سانچي تصادف کرد، بنام CF کريستال حامل گندم از مبدا آمريکا به مقصد چين و بيمه بوده است. محموله سانچي را شرکت کره‌جنوبي بنام هانوا توتال پتروشيمي خريده بود.»
او افزود: «بر اساس گزارش نشريه پلاتش بابت محموله‌اي که از دست رفته، بيمه خسارت شرکت هانوا را پرداخت خواهد کرد. ضمنا اين شرکت هيچگونه مسئوليتي از بابت خسارات وارد شده به محيط زيست محل حادثه، غرق شدن نفتکش يا موضوع تصادف ندارد.»
خاقاني با اشاره به اين که نفتکش‌ها بيمه برجام‌اند، گفت: «پس از توافق برجام بيمه‌هاي بين‌المللي از تاريخ 20 فوريه 2017 شروع به بيمه کردن نفتکش‌هايي که حاوي نفت خام، فرآورده‌هاي نفتي، ميعانات گازي و غيره از جمله نفتکش‌هاي متعلق به شرکت ملي نفتکش ايران شدند. حدود نيمي از 65 فروند نفتکش‌هاي شرکت ملي نفتکش ايران در حال حاضر بيمه بين‌المللي هستند. در واقع شرکت‌هاي بيمه به اين منظور روشي را تعريف کردند که براي بيمه محموله‌هاي نفتي و گازي ايراني و نفتکش‌هاي ايراني نيازي به مشارکت همتاهاي آمريکايي نباشد.»
او ادامه داد: «بايد بررسي شود که چرا کشتي باري چيني ناگهان به سانچي برخورد کرد و سالم مانده است. بنا بر اين اگر عمدي در کار باشد، آنها مي‌دانستند که نقطه ضعف اين نفتکش کجاست. در درياها بايد مانند پليس فکر کرد و نه مانند قاضي. طرفي که در حال حاضر نگران است و وارد عمل خواهد شد، شرکت‌هاي بيمه هستند.»
اين کارشناس اقتصادي عنوان کرد: «30درصد خسارت دو شرکت را بيمه ايران پرداخت مي‌کند، 70 درصد ديگر شرکت خارجي پرداخت خواهد کرد اما موضوع حقوقي اين حادثه خيلي پيچيده است. چون نمي‌دانيم که باري که بر اين کشتي بوده به چه نحوي فروخته شده است. اگر باري که در بندر عسلويه بارگيري شده، FOB باشد ديگر مسئوليت محموله با فروشنده که ايران بوده، نيست و محموله متعلق به خريدار است. بنابراين محموله را خود خريدار بيمه مي‌کند و کشتي را صاحب شکتي بيمه مي‌کند اما اگر CIF باشد، فروشنده هم بيمه محموله را عهده‌دار شده و هم هزينه حمل را مي‌دهد. از کشتي که محموله تحويل داده شد، صاحب خريدار مي‌شود. اگر اين چنين باشد همه ضرر و زيان‌ها با فروشنده است.»

ايران مي تواند از چين شکايت کند؟

اين کارشناس نفت و انرژي با تاکيد بر اين که همه بايد منتظر باشند و هر اظهار نظري مي‌تواند عليه کشور استفاده شود، گفت: «ايران بايد منتظر باشد تا شرکت‌هاي بيمه بررسي‌هايشان را نهايي و گزارش خود را منتشر کنند. اگر کشتي باري مقصر باشد، مانند خودرويي که تصادف مي‌کند، کشتي‌ها هم بيمه دارند. به عبارتي بيمه‌گذار آن کشتي بايد خسارت کشتي را بپردازد اما مسائل حقوقي اين موضوع بسيار پيچيده است. به اين دليل که حادثه در آب‌هاي چين رخ داد و در آب‌هاي ژاپن غرق شد. کشتي نيز با پرچم ايران حرکت نمي‌کرده و با پرچم پاناما در حال طي کردن مسير بوده است.»
خاقاني با اشاره به دليل حرکت نفتکش ايران با پرچم پاناما گفت: «اگر چه مالکيت کشتي به شرکت ملي نفتکش ايران متعلق بوده، اما مليت کشتي پانامايي بوده است. افرادي که سمت‌هاي سياسي دارند وارد موضوع با اظهار نظرهاي غير تخصصي نشوند، ممکن است هر گونه اظهار نظري زمان بررسي به زيان يا منفعت شخصي تمام شود.»

چرا پاناما؟

اين کارشناس نفت و انرژي بيان کرد: «در دنياي کشتيراني و حمل و نقل بين‌المللي جو خاصي حاکم است. به طور مثال کشتي‌هايي که پرچم ايران دارند، براي ورود به برخي بنادر دچار مشکل مي‌شوند. البته اين شرايط مربوط به ايران نيست. پاناما شرايط اقتصادي فراهم کرده که از خيلي از شرکت‌ها ماليات نمي‌گيرد. نوعي درآمدزايي براي پاناماست. به همين ترتيب پرچم پاناما بر اين نفتکش زده شده بود.»


منبع : khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي