بزرگنمايي:
چه خبر - آيا آمريکا در حادثه سانچي دخالت داشته است؟
امروز در راهروهاي مجلس، شايعهاي از زبان برخي نمايندگان مجلس شنيده شد که حکايت از حمله آمريکاييها به نفتکش سانچي داشت. روايتي که بر پايه آن، محموله سانچي قرار بوده به کره شمالي منتقل شود، نه کره جنوبي و آمريکاييها براي ممانعت از اين کار، ترجيح دادهاند به اين نفتکش حمله کرده و آن را غرق کنند.
اين روايت که برخي نمايندگان مجلس مدعي بودند، در بولتنهاي محرمانه نيز درج شده، ضمن رد برخورد نفتکش «سانچي» با کشتي فلهبر «سياف کريستال»، حريق نفتکش ايراني که با پرچم پاناما محموله بيش از 130 هزار تني ميعانات گازي را حمل ميکرد، ناشي از اصابت موشکهاي شليک شده از هواپيماهاي آمريکايي ذکر ميکند.
روايتي بسيار عجيب که برخي مسائل به تقويت آن کمک کرده است. از جمله اينکه تصوير يا خبري از کشتي چيني منتشر نشده و کسي نميداند آن کشتي بعد از حادثه خونباري که به غرق شدن سانچي و از دست رفتن محموله گرانبهاي آن منجر شد، چه فرجامي يافته است؛ ابهامي بزرگ که ميتوان وجود و رفع نشدنش را ناشي از عملکرد ضعيف مسئولان کشورمان در اين ماجرا دانست.
اين در حالي است که خصومت آمريکاييها با کشورمان و يادآوري رويداد شوم و به شدت دردناک حمله ناو آمريکايي وينسنس به هواپيماي مسافربري کشورمان در گذشته و بالا گرفتن تنش ميان آمريکاييها و کرهشمالي نيز از عواملي هستند که به تقويت باورپذيري اين شايعه کمک ميکنند؛ مؤلفههايي که اگر نبودند هم، طرح اين روايت جديد از زبان نمايندگان مجلس براي پيچيده کردن اوضاع کفايت ميکرد.
اما واقعيت چيست؟ آيا ممکن است آمريکاييها بيخ گوش چين نفتکش کشورمان را مورد حمله تمام عيار قرار دهند و اين اتفاق در کشورمان به شکل ديگري روايت شود؟ روايتي تا اين اندازه تغيير کرده که در آن به جاي موشکهاي آمريکايي، از تصادف دو کشتي سخن به ميان بيايد و هشت، نه روز اين روايت جعلي مطرح شود و هيچ کس، حتي رسانههاي خارجي واقعيت را برملا نکند؟
همين اشارات کافي است تا دريابيم که شايعه مطرح تا چه اندازه بي اساس است؛ شايعهاي که ميتوان با مراجعه به برخي مراجع آنلاين، رصد شناورها در سراسر جهان نيز آن را صحت سنجي کرد. از جمله پايگاه آنلاين «مارين ترافيک» که نشان ميدهد، کشتي فلهبر چيني بعد از آن حادثه شوم به مسيرش ادامه داده و در بندري در يکي از جزاير مجاور استان چجيانگ لنگر انداخته و دو شناور گارد ساحلي به آن پهلو گرفتهاند.
اطلاعاتي که نشان ميدهد، اين شناور چيني ساخته شده در سال 2011 ميلادي، از مبدأ آمريکا به مقصد جزيره چوشان در شرق چين در حرکت بوده که در مسيرش آن رويداد رخ داده است؛ رويدادي که احتمالا به دليل برخورد اين کشتي از قسمت سختتر دماغه به پهلوي نفتکش ايراني، به وارد آمدن خسارت خاصي به کشتي چيني منجر نشده، اما توانسته آسيب شديد يکي از مخزنهاي حاوي سوخت قابل اشتعال سانچي را به دنبال داشته باشد.
رويدادي که در رسانههاي جهان، به ويژه رسانههايي که در عرصه علوم دريايي به فعاليت مشغولند نيز بازتاب يافته و به رصد مدام وضعيت سانچي و انتشار اخبار مرتبط با آن منجر شده است. اين در حالي است که علاوه بر اين شواهد، راههاي ديگري نيز براي رد آن شايعه عجيب و اثبات حقيقت ماجرا وجود دارد که از جمله آنها، مراجعه به شرکتهاي بيمه است.
نکتهاي که يک مقام آگاه در خصوص آن ميگويد: «چون محمولهها و کشتيها بيمه هستند، با بروز حوادث، کارشناسان و وکلاي شرکتهاي بيمهاي براي کنکاش در خصوص ماجرا به سرعت در محل حادثه حاضر ميشوند و تحقيقات خود را آغاز ميکنند و در اين حادثه نيز اين روند آغاز شده است و اگر چيزي غير از حادثه ياد شده در ميان بود، قطعا قابل پنهان کردن نبود.»
وي در ادامه در پاسخ به اين که آيا مقصر اين تصادف مشخص شده يا خير ميگويد: «در اين موارد نميتوان به سرعت نتيجه را اعلام کرد و اعلام نتيجه کارشناسي مستلزم زمان زيادي است، به ويژه اينکه ابعاد خسارتهاي اين حادثه بسيار وسيع است و احتمالا نتيجه کارشناسي و اعلام مقصر نيازمند بررسي حادثه در دادگاه باشد.»
منبع :