آخرین اخبار

فوايد خوردن شير شکلات بعد از ورزش + طرز تهيه شير شکلات سالم تغذيه

فوايد خوردن شير شکلات بعد از ورزش + طرز تهيه شير شکلات سالم

  بزرگنمايي:

چه خبر - مزيت هاي شير شکلات چيست؟

خوردن يا نوشيدن شکلات براي بسياري از افراد لذت بخش است. کاکائو منبع بسياري از مواد مغذي از جمله آنتي اکسيدان ها و مولکول هايي است که به کاهش فشار خون کمک مي کند. محصولات حاوي شکلات مي توانند به صورت نسبي سرشار از کالري و چربي باشند. بنابراين بهتر است در مصرف آن ها تعادل را رعايت کنيد.
شير شکلات، شکلات سفيد و يا نوشيدني هايي که طعم شکلات دارند نيز ممکن است مقدار قند اضافه شده و کالري شان بالا باشد و همچنين در مقايسه با شکلات تلخ، کاکائو کمتري در آنها به کار رفته باشد. شير را به عنوان منبع ساخت استخوان مي شناسيم که حاوي مواد مغذي مانند ويتامين D، کلسيم، پتاسيم، کولين و ويتامين B12 است. متخصصان توصيه مي کنند کودکان بايد روزي 2 تا 3 فنجان لبنيات مصرف کنند و اين مقدار براي بزرگسالان نيز 3 فنجان است.
دريافت مقدار مناسب کلسيم مي تواند خطر ابتلا به پوکي استخوان و سرطان روده را تا حدود زيادي کاهش دهد. با اين حال دريافت بيش از حد لبنيات و ديگر غذاهاي حاوي کلسيم، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و تخمدان را افزايش دهند. شير شکلات حاوي تمام مواد مغذي است که شير در خود دارد. آيا شير شکلات مي تواند مزاياي شير و شکلات را با هم به بدن برساند؟
با اين حال شکلاتي که براي درست کردن شير شکلات استفاده مي شود معمولا بسيار فرآوري شده است، پودر شکلات شيرين شده در واقع تماما کاکائو نيست و مصرف آن براي بزرگسالان و کودکان مي تواند به هر دو گروه کمک کند تا ميزان دريافت لبنيات خود در طول روز را افزايش دهند.
برخي تحقيقات نشان داده اند نوشيدن شير شکلات بعد از ورزش مي تواند براي ريکاوري عضلات مفيد باشد.شير شکلات مي تواند قسمتي از يک برنامه غذايي سالم باشد، اما بايد به صورت متعادل مورد استفاده قرار بگيرد.

شير شکلات و اطلاعات تغذيه مربوط به آن

يک فنجان شير 1 درصد چربي حاوي 100 کالري، 2.3 گرم چربي، 1.5 گرم چربي اشباع، 13 گرم قند، 8 گرم پروتئين، 30 درصد نياز روزانه کلسيم، 12 درصد نياز روزانه پتاسيم، 18 درصد نياز روزانه ويتامين B12 و 25 درصد نياز روزانه ويتامين D است.
يک فنجان شير شکلات 1 درصد چرب، حاوي 160 کالري، 2.5 گرم چربي اشباع، 1.5 گرم چربي غير اشباع، حدود 18 تا 25 گرم قند، 8 گرم پروتئين، 30 درصد نياز روزانه کلسيم، 13 درصد نياز روزانه پتاسيم، 25 درصد نياز روزانه ويتامين D است و همچنين ويتامين B12 نيز دارد.
مقدار ويتامين ها و مواد معدني شير و شير شکلات بسيار شبيه به هم هستند. شير همانطور که گفته شد حاوي مواد مغذي استخوان ساز است و ويتامين B12 موجود در آن نيز از کامل ترين ها به حساب مي آيد. بين شير معمولي و شير شکلات تنها مقداري تفاوت در ميزان قند و چربي وجود دارد.

آيا نوشيدن شير شکلات موجب افزايش وزنتان مي شود؟

فوايد خوردن شير شکلات بعد از ورزش + طرز تهيه شير شکلات سالم

يکي از نگراني هاي استفاده از شير شکلات، افزايش قند و کالري موجود در آن است.اما بر اساس تحقيقات، مصرف شير طعم دار شده در کودکان با افزايش وزن در ارتباط نيست.شير شکلات حاوي مواد مغذي فراواني است که هم براي بزرگسالان و هم کودکان با اهميت است. اين يعني بزرگسالان و کودکان مي توانند بدون نگراني از افزايش وزن هرچقدر مي خواهند شير شکلات بخورند؟؟
اگر به عنوان يک بزرگسال يا کودک مي خواهيد شير شکلات استفاده کنيد، بايد آن را تبديل به بخشي از يک برنامه غذايي متعادل و سالم کنيد. نمي توانيد بدون اينکه نگران افزايش وزن باشيد هرچه دوست داريد شير شکلات بخوريد. سعي کنيد به اندازه توصيه شده از لبنيات استفاده کنيد و تنوع در انتخاب لبنيات را نيز فراموش نکنيد.

شير شکلات بعد از ورزش

اخيرا شير شکلات به عنوان نوشيدني که به ريکاوري بعد از ورزش کمک مي کند شهرت يافته است. بعد از يک ورزش حسابي توصيه مي شود براي ريکاوري و ساخت عضلات، از کربوهيدرات ها و پروتئين ها استفاده شود.
مقدار کربوهيدرات و پروتئين موجود در شير شکلات، دقيقا همان مقداري است که براي بعد از ورزش نياز داريد و قند موجود در شير شکلات، بيشتر صرف بازسازي ذخاير گليکوژن* glycogen عضلات مي شود تا تبديل شدن به چربي.

* گليکوژنglycogen :يکي از گونه‌هاي پلي‌ساکاريدها يا چند قندي هاست که در سلول هاي جانوران براي اندوختن کربوهيدرات بکار مي‌رود. در پستانداران، گليکوژن در جگر و عضلات انبار مي‌شود. اين ترکيب از ديد زيستي مهم است، زيرا يکي از پلي‌ساکاريدهاي اصلي براي اندوخته انرژي در انسان و جانوران است.

در يک گروه به دو دسته فوتباليست بعد از تمرين شير شکلات و نوشيدني حاوي کربوهيدرات داده شد. بعد از چهار روز، تفاوتي در درد عضلاني يا خستگي بين دو گروه ديده نشد اما گروهي که شير شکلات دريافت کرده بودند در مقايسه با گروه کربوهيدرات، مقدار سرم کراتين کيناز* Creatine Kinase بسيار کمتري داشت. سرم کراتين کيناز مي تواند به عنوان يک شاخص از آسيب فيبر عضله در ورزش به حساب بيايد.

* کراتين کيناز يا کراتين فسفوکيناز CPK :اساسا در عضله قلبي- عضله اسکلتي و مغز يافت مي شود و زماني که به اين سلول ها صدمه اي وارد شود CK افزايش مي يابد.

در نتيجه، اين تحقيقات نشان داد خوردن شير شکلات مي تواند به کاهش آسيب عضلاني از ورزش کمک کند. در تحقيق ديگري که روي دوچرخه سواران انجام شده بود، محققان به اين نتيجه رسيدند مصرف شير شکلات بعد از تمرينات سخت مي تواند به بهبود مدت زمان ريکاوري کمک کند.
اگر به مدت 30 تا 60 دقيقه ورزش مي کنيد، بدان معنا نيست که بايد چندين فنجان شير شکلات بنوشيد. اگر ورزش مي کنيد و مي خواهيد در برنامه خود شير شکلات داشته باشيد، هوشمندانه ترين زمان استفاده از آن، بعد از ورزش است.
مي توانيد همزمان هم از طعم شير شکلات لذت ببريد و هم به عضلات خود، مواد مغذي مورد نيازشان را برسانيد. نوشيدن يک فنجان شير شکلات نيز براي اين امر کافي است.

خطرات نوشيدن بيش از حد شير شکلات

شير شکلات مي تواند منبع بسياري از مواد مغذي مهم باشد اما بيش از حد هر چيزي مضر است. نوشيدن بيش از حد شير شکلات مي تواند کالري و قند اضافي به همراه داشته باشد که بدنتان نيازي به آنها ندارد.
مصرف دو تا سه وعده لبنيات در روز توصيه مي شود، اما همانطور که گفته شده مصرف بالاي لبنيات يا غذاهايي که حاوي کلسيم هستند مي توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان يا پروستات را افزايش دهند.

طرز تهيه شير شکلات سالم

شير شکلات هاي بسته بندي شده ممکن است سرشار از قند باشند. اما اگر مي خواهيد شير شکلاتي بخوريد که با حفظ طعم کاکائو، مقدار قند و کالريش نيز پايين باشد توصيه مي کنيم خودتان آن را درست کنيد.
به جاي استفاده از نمونه هاي آماده بهتر است با آب، کاکائو و شربت افرا ابتدا مايع شکلات درست کنيد.مي توانيد اين مايع شکلات را در يخچال نگهداري کنيد و سپس هر زمان خواستيد يک يا دو قاشق به شير خود اضافه کنيد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : لبنيات براي چه كساني ضرر دارد؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : لبنيات کم چرب، پرچرب يا بدون چربي، کدام يک را بخوريم؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چگونه افراد ديابتي مي توانند شيرشکلات, چاي شيرين, شکلات داغ و چاي لاته بنوشند؟!


منبع: kermany.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها