آخرین اخبار

چگونه همه متوجه ماجراي اختلاس بابک زنجاني شدند؟ اقتصادي

چگونه همه متوجه ماجراي اختلاس بابک زنجاني شدند؟

  بزرگنمايي:

بدهي بابک زنجاني چند تا صفر دارند؟ وکيل متهم نفتي درباره مباحثي متفاوت از جمله دستمزدش،‌ مديريت اموال بابک زنجاني از داخل زندان و نقش خواهر متهم در اين پرونده صحبت کرد. اين روزها همه جا سخن از پرونده‌هاي بزرگ و حساس بابک زنجاني مرد اول اختلاس نفتي است، پرونده‌اي که به گفته‌ي وکيل آن بسيار حجيم بوده و بررسي آن به زمان زيادي نياز دارد.

اين پرونده از لحاظ قانوني محدوديت‌هايي را براي طرفين دعوا تعريف کرده و اين محذوريت‌‌ها و محدوديت‌ها باعث شده تا اطلاعات اين پرونده به شيوه‌ي قطره چکاني به بيرون درز کرده و رسانه‌ها را براي بازخواني اين پرونده و دستيابي به اطلاعات آن دچار مشکل ساخته است که باشگاه خبرنگاران جوان طي مصاحبه‌اي با وکيل متهم بزرگ نفتي جزيياتي جديد را از اين پرونده فاش کرد.

چي شد که بابک زنجاني گرفتار شد؟

وکيل متهم نفتي: زماني که کشور با تحريم‌هاي غيرقانوني دول غربي روبه‌رو شد در واقع در برخي زمينه‌ها از جمله در زمينه فروش نفت دچار مشکلات جدي شد، به اين معني که ديگر قدرت صادرات نفت را به غير از برخي از کشورهاي محدود و معدود، به ساير کشورها نداشتيم و حتي ديگر در اين شرايط قدرت انتقال پول را هم نداشتيم.عدم قدرت انتقال پول به اين دليل بود که تمام سيستم‌هاي بانکي و سوئيفت هاي بانکي مسدود شده و کشور از لحاظ پولي و بانکي دچار يک سري تحريم‌هاي اساسي شده بود.

- در اين شرايط تحريم حتي براي نقل و انتقال نفت به ساير کشورها نيز دچار مشکل شده تا حدي که ديگر هيچ شرکت بيمه معتبري کشتي‌ها و نفت‌کش‌هاي ما را بيمه نمي‌کردند و اين‌ها همگي جزو محدوديت‌هاي آن زمان است .

- مدت زمان همکاري بابک زنجاني با شرکت نفت از خرداد سال 92 تا دي ماه همان سال بوده است. يعني چيزي حدود 6 تا 7 ماه اين همکاري صورت گرفته است که طي آن تمامي اموال و دارايي‌هاي ايشان و به خصوص آنچه که امروز در داخل ايران وجود دارد همگي مربوط به قبل از همکاري وي با شرکت نفت بوده است.

چگونه همه متوجه ماجراي اختلاس بابک زنجاني شدند؟

وکيل متهم نفتي: تمامي اتفاقات در اين پرونده از همکاري دو شرکت خارجي که يک شرکت خارجي وابسته به شرکت نفت و ديگري شرکت خارجي وابسته به بابک زنجاني است، شروع مي‌شود. يک معامله نفتي بين اين دو شرکت توسط بابک زنجاني شکل مي‌گيرد تا از طريق آن نقل و انتقال نفتي انجام شود، اما در اين بين به علت برخي تحريم‌ها در انتقال و برگشت پول‌ها دچار مشکل مي‌شويم، بابک زنجاني بعد از تحريم در انتقال و بازگشت پول‌هاي حاصل از نفت در قالب يک قرارداد حقوقي ضامن برگشت پول‌هاي بلوکه شده از يک بانک خارجي مي‌شود.

چرا ميلياردر نفتي مورد تعقيب قرار گرفت؟

وکيل متهم نفتي: يقيناً دستگاه قضايي بر اساس قوانين، مقررات و موازين مدون خود به درستي به وظيفه خود عمل کرده و در اين زمينه فعاليت مي‌کند. عده‌اي از افراد، خارج از دستگاه قضايي هستند که موکل من را در معرض آماج حملات قرار داده و شايد عده‌اي هم از سر صدق و اخلاص و براي کشف واقعيت اين کار را مي‌کنند. در واقع برخي از حمله کنندگان به بابک زنجاني واقعاً دغدغه حفظ و استيفاي حقوق بيت المال را داشته و اين مسأله قابل درک است.

آيا مديريت اموال بابک زنجاني از داخل زندان صورت مي‌گيرد؟

وکيل متهم نفتي: يکي از نکاتي که حائز اهميت بوده، اين است که بابک زنجاني از بدو بازداشت بدون اين که هيچ رأي قطعي عليه وي صادر شده باشد، شخصاً و به صورت داوطلبانه طي يک وکالت رسمي همه اموال خود را در اختيار شرکت نفت قرار داده است. اين موضوع چيزي جز حسن نيت وي را به ذهن نمي‌رساند چرا که معمولاً تا زماني که رأي قطعي صادر نشود، اساساً هيچ رد مالي صورت نمي‌گيرد. تمامي شرکت‌ها و اموال وي در اختيار شرکت نفت بوده و توسط آن‌ها تمامي امور کنترل و اداره مي‌شود و وي تاکنون هيچ گونه مديريتي را بر اموال خود نداشته است.

در واقع موکل بنده از زمان بازداشت تا کنون هيچ کنترل و مديريتي بر اموال داخل کشور و بر شرکت‌هاي داخلي ندارند و همه اين اموال، شرکت و سرمايه به شرکت نفت منتقل شده است.

و نکته قابل تامل اينجاست که آيا راندمان کاري اين شرکت ها که امروز در اختيار شرکت نفت قرار گرفته به همان ميزاني است که موکل بنده در آن زمان تصدي آنها را بر عهده داشت يا خير؟

چه مقدار از اموال بابک زنجاني در داخل کشور و يا در خارج از کشور وجود دارد؟ در کدام کشورها؟

وکيل ميلياردر نفتي: در خصوص مسائل خارج از کشور موکلم از آنجايي که واقعاً در حيطه صلاحيت، اختيار و اطلاع من نيست شايد خيلي ذي‌صلاح نباشم که اظهار نظر کنم، اما در خصوص اموال داخل کشور وي که تماماً به شرکت نفت منتقل شده توسط کارشناسان دادگستري در حال ارزيابي و قيمت‌گذاري است و من رقم دقيق را نمي‌توانم اعلام کنم براي اينکه به طور قطع اعلام و ابلاغ نشده است.

- به عبارت ديگر معتقد هستيم که اگر به اعتراضات ما هم در روند ارزيابي اموال توجه شود قسمت قابل توجهي از بدهي موکلم با توجه به اموال موجود داخلي وي پوشش داده خواهد شد.

مجموع بدهي‌هاي زنجاني چقدر است؟

وکيل ميلياردر نفتي: در اين زمينه عدد و رقم‌هاي مختلفي بيان شده است که بعضي از صحبت‌ها حاکي از 2ميليارد و800ميليون دلاري بودن يا 2ميليارد و800ميليون يورو و بعضاً 2ميليارد و 100ميليون يورو بودن بدهي بابک زنجاني است اما رقم دقيق را قطعاً با اسناد و مدارک در وقت مقتضي در دادگاه اعلام خواهيم کرد و قطعاً اعداد و ارقامي که اعلام خواهد شد کمتر از ارقامي است که در حال حاضر گفته شده است.

در پرونده آيا سخني از مسئله اخلاقي بابک زنجاني هم هست؟ آيا شاکي در اين خصوص وجود دارد؟

وکيل ميلياردر نفتي: با توجه به وضعيت مالي خاص موکل بنده که به هرحال انساني متمول بوده و به قولي جوان ميلياردر متمول شناخته شده است و شايد اين شائبه و ذهنيت وجود داشته باشد که در پرونده وي مسائل اخلاقي هم وجود داشته باشد.

اما خوشبختانه در کل اين چند 10هزار صفحه‌اي که شما مطالعه مي‌کنيد با شخصي سروکار داريد که تمام هم وغم او فقط کار تجاري و اقتصادي‌اش بوده است يعني در 24 ساعت آن چيزي که وي بر روي آن تمرکز داشته است مسائل مالي و اقتصادي و آن اهداف اقتصادي‌اي بوده که وي براي خود تعيين کرده است و خوشبختانه کوچک‌ترين شائبه و مشکل اخلاقي‌اي که ممکن است در پرونده‌هايي از اين دست وجود داشته باشد در پرونده موکل من وجود نداشته و عاري از هرگونه شاکي است.

قرار بود وکلاي خارجي بخشي از بدهي بابک زنجاني را به حساب وزارت نفت واريز کنند ولي تا به امروز پولي نيامده؟

وکيل ميلياردر نفتي: اين نيز نکته‌اي است که بايد با دقت به آن توجه شود، وکلاي خارجي در جلسه دوم دادگاه اعلام کردند که اين آمادگي را دارند که يک پيشنويس ضمانت‌نامه بانکي را براي تصفيه حساب بدهي موکل بنده ارائه دهند، منتهي مراتب اين کار به يک سري تشريفات داخلي و خارجي نياز دارد.

همانطور که اشاره کردم قسمتي مربوط مي شود به ارزيابي اموال داخلي وي تا ببينيم چقدر از بدهي را پوشش مي‌دهد و از رقم کل بدهي کسر شود و به وکلاي خارجي اعلام شود تا آنها بتوانند ضمانت‌نامه را با قيد آن مبلغ ارائه دهند.

نکته دوم که نبايد فراموش شود اين است که هنوز بابک زنجاني و بانک‌هاي وي در تحريم به سر مي‌برند، و درست است که تحريم‌ها برداشته شده است اما عملي و اجرايي شدن زمان‌بر خواهد بود. اما چيزي که در اين بين مطرح است اين است که موکل بندهخ از ابتدا حسن نيت داشته و متأسفانه بحث تحريم‌ها مشکلاتي را به وجود آورده است اما با وجود اين اراده قوي و جدي موکل بنده براي تسريع در بازپرداخت بدهي و هم‌زمان اراده جدي دادگاه براي مساعدت به استيفاي حقوق بيت‌المال نشان مي‌دهد که نهايتاً کار به جايي رسد که حق و حقوق بيت‌المال هم تماماً استيفا شود.

اگر بابک زنجاني پول بدهي را دارد پس چرا نمي‌دهد؟

وکيل ميلياردر نفتي: اموال داخل کشور که به هر حال يک عدد و رقمي خواهد شد که کارشناسان آن را برآورد و اعلام خواهند کرد به نظر مي‌رسد در بعضي از موارد همينطور که اشاره کرديم قيمت واقعي و عادله‌ روز شايد محاسبه نشده باشد که البته اين طبق نظر ما است.

ضمن تشکر از زحمات کانون کارشناسان رسمي دادگستري و دادستاني و کساني که در اين قضيه مدخل بودند يقيناً اگر اموال داخلي به هر حال ارزيابي شود و آن رقم اعلام شود قسمت قابل توجهي از بدهي بابک زنجاني کسر خواهد شد.

نکته قابل توجه ديگر اين است که با توجه به برخورد با تحريم‌ها و مسدود بودن سوئيفت بانک بين‌المللي براي ما و اين که اين پول قابل توجه چيزي نيست که بتوان به صورت دستي جابه‌جا کرد و بايد حتماً از طريق مکانيزم بانکي بين‌المللي جابه‌جا شود اما تا به اين لحظه سيستم مکانيزم بانکي بين‌المللي هنوز به خاطر تحريم‌ها مسدود است.

نگاه دولت حاضر به ماجراي بابک زنجاني از چه جنسي است؟

وکيل ميلياردر نفتي: شايد من صالح به اظهار نظر در اين خصوص نباشم قطعاً دولت مرداني که امروز سکان‌دار سياست کشور هستند با حسن نيت و دغدغه استيفاي حقوق مردم و بيت‌المال در اين پرونده حضور دارند و نکته‌اي که در اين مورد بايد اشاره کرد اين است که رابطه دولت با موکلم رابطه شاکي و متشاکي است.

- به هرحال شاکي يک ادعايي دارد و متشاکي و متهم ادعاي ديگري. و اينکه حق با کدام طرف است و کدام صحبت و ادعا قرين به صحت است، تشخيص با دادگاه است.

- اما متأسفانه شاهد بوديم که صحبت‌هاي حواشي پرونده زده شد. به عنوان مثال گفته شد که بابک زنجاني رکورددار فساد در دنيا است. سؤال بنده اين است که آيا تا امروز اساساً فسادي در دادگاه ثابت شده است که ما اين چنين قاطعانه رأي صادر مي کنيم؟

- در خصوص صحبت‌هاي مطرح شده حواشي پرونده مي خواهم خواهش کنم دستگاه قضايي به کارش رسيدگي کند و اگر قرار است دفاعياتي و ادعاهايي را بشنويم در چارچوب قانون با تکيه بر اسناد و مدارک صورت بگيرد و اينکه هنوز دستگاه قضا رأي صادر نکرده است و موکلم صرفاً مورد اتهام قرار گرفته است و برخي دولتمردان هر چند با نيت خير و از سر دلسوزي دادگاه تشکيل دهند و رأي صادر کنند و وي را رکورددار فساد در آن جرم هم اعلام کنند، چندان وجاهت قانوني و شرعي ندارد. به خصوص از دولت تدبير و اميد انتظار مي رود که بيش از اين به مسائل اخلاقي پايبند باشند.

آيا امکانات بابک زنجاني در زندان vip است؟

وکيل ميلياردر نفتي: اين موضوع از جمله مواردي است که در خصوص موکلم زده مي‌شود که قرين به صحت نيست. حتي در مواردي گفته مي‌شود که بابک زنجاني اصلاً در زندان حضور ندارد. بنده شهادت مي‌دهم که در مدت 22 ماه بازداشت، بابک زنجاني در انفرادي به سر مي‌برد و اگر کمتر از ديگر زندانيان امکانات در اختيار نداشته باشد، يقيناً بيشتر از آنها نيست و طبق قوانين و مقررات زندان با وي رفتار شده است.

- شايد يکي از مواردي که گفته شده و چندان قرين به صحت نيست همين مطلبي است که بابک زنجاني در وضعيت خاصي بسر مي‌برد.

خواهر بابک زنجاني چه نقشي در پرونده دارد؟

وکيل ميلياردر نفتي: اين موضوعات يکسري مسائل حاشيه اي است. چند روز به ادگاه بعضي از رسانه ها منتشر کردند خواهران و مادر بابک زنجاني مدعي اموال وي شدند اما واقعيت امر اين بود که اين موضوع مربوط به 2 سال پيش است که بابک زنجاني به اختيار خودشان اعلام کردند اموالم به جاي پرداخت بخشي از بدهي به شرکت نفت تعلق دارد اما اموالي که متعلق به خواهر و مادرم است ديگر ارتباطي با بنده ندارد.

زمان فعاليت بابک زنجاني با وزارت نفت از سال 92 است ولي ملکي که فرضا در سال 85 به نام مادر و خواهر وي شده به بابک زنجاني ارتباطي ندارد و طبق اصول متقن قضايي و دادرسي عادالانه کيفري همين را ايجاب مي کند، اين ها بعضي حواشي است که پر رنگ تر از متن مي شود و آنچه بنده به عنوان وکيل مدافع بابک زنجاني صلاحيت صحبت کردن راجع به آن را دارم در خصوص اتهامات موکلم و در چارچوب کيفرخواست است و فرد ديگري از خانواده باابک زنجاني نيز از کيفرخواست صادره به عنوان متهم مطرح نيست و من هم فکر مي‌کنم به مصلحت است در چارچوب همين کيفرخواست اعلام نظر کنم.

*وکيل ميلياردي هستيد؟

وکيل ميلياردر نفتي: من ظاهراً وکيل متهم ميلياردر نفتي هستم.

*شما براي دفاع از بابک زنجاني چقدر حق‌الوکالت گرفته‌ايد با قرار است دريافت کنيد؟

وکيل ميلياردر نفتي: وکيل مدافع بابک زنجاني گفت: سؤال خوبي است که مطرح کرديد و اين سؤال را هم همکاران رسانه زيادي از من سؤال مي کنند. هرچند که قرارداد حق‌الوکاله يک قرارداد محرمانه بين وکيل و موکل است ولي من از روزي که وارد پرونده شده‌ام به صورت شفاف و روشن قرارداد حق‌الوکاله خودم را به دادستاني ارائه دادم و بايد بگويم که در حال حاضر تمام اموال و دارايي‌هاي بابک زنجاني بلوکه است و هيچ‌گونه قابليت پرداختي وجود ندارد و راجع به حق‌الوکاله همين مطلب را مي‌توانم مطرح کنم.

- حق الوکاله يک قرداد دوطرفه بين وکيل و موکل است که قسمت به موکل مربوط ميشود و محرمانه است و به نظر مي‌رسد شايسته نباشد که مطرح شود و دستگاه قضا کاملا درجريان اين موضوع است و با توجه به حجم و سنگيني پرونده و تعرفه‌هاي کانون وکلا رقم قابل توجهي نمي‌گيرم. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي