آخرین اخبار

حراج سکه تا رفع نياز کامل بازار ادامه مي يابد اقتصادي

حراج سکه تا رفع نياز کامل بازار ادامه مي يابد

  بزرگنمايي:

چه خبر - جلسات حراج سکه ادامه مي يابد

مدير کل نشر و ريالي بانک مرکزي با اعلام اينکه ذخاير طلا و سکه در اختيار بانک مرکزي از وضعيت مطلوبي برخوردار است، گفت: جلسات حراج سکه تا زمان تامين نياز کامل بازار و ايجاد تعادل در قيمت ها ادامه مي يابد.

بانک مرکزي انحصار ضرب انواع سکه طلا را برعهده دارد، از اين رو تامين نياز بازار به انواع سکه بهار آزادي از وظايف اين بانک است؛ همچنين يکي از اهداف بانک مرکزي حفظ ارزش پول کشور است.

از آنجا که افزايش قيمت سکه و طلا مي‌تواند ساير بازارهاي موازي همچون ارز را نيز متاثر کرده و قيمت‌ها در اين بازارها را نيز افزايش دهد، هرگاه قيمت سکه در بازار با ارزش ذاتي سکه و قيمت تمام شده آن فاصله قابل توجهي پيدا کرده و قيمت‌ها غير واقعي و به اصطلاح حبابي شود بانک مرکزي با هدف ايجاد تعادل در بازار و کنترل قيمت‌‌ها اقدام به مداخله و عرضه سکه در بازار مي‌کند.

در اين پيوند «مسعود رحيمي» مديرکل ريالي و نشر بانک مرکزي روز دوشنبه درباره نوسان قيمت طلا و انواع سکه بهار آزادي در ماه هاي اخير گفت: از ابتداي مهرماه امسال قيمت سکه روند افزايشي را در پيش گرفت که علت اين امر افزايش تقاضاي خريد سکه به دليل ورود برخي از سرمايه‌گذاران به اين بازار بود که با احتمال افزايش قيمت طلا در ماه‌هاي آتي اقدام به خريد سکه مي‌کردند.

وي افزود: برخي از مردم عادي نيز به منظور حفظ قدرت خريد پول خود، پس‌اندازهايشان را تبديل به سکه مي‌کردند که همه اين موارد حجم تقاضا در بازار سکه را افزايش داده بود و به دنبال آن قيمت‌ انواع سکه نيز افزايش يافت.

رحيمي درباره ورود بانک مرکزي براي عرضه سکه در بانک کارگشايي اظهار داشت: به موجب قانون ضرب مسکوک طلا، بانک مرکزي انحصار ضرب انواع سکه طلا را برعهده دارد؛ بنابراين تامين نياز بازار به انواع سکه بهار آزادي از وظايف اين بانک است.

مديرکل نشر و ريالي بانک مرکزي افزود: يکي از اهداف بانک مرکزي حفظ ارزش پول کشور است. از آنجا که افزايش قيمت سکه و طلا مي‌تواند ساير بازارهاي موازي همچون ارز را نيز متاثر کرده و قيمت‌ها در اين بازارها را نيز افزايش دهد، هرگاه قيمت سکه در بازار با ارزش ذاتي سکه و قيمت تمام شده آن فاصله قابل توجهي پيدا کرده و قيمت‌ها غير واقعي و به اصطلاح حبابي شود، بانک مرکزي با هدف ايجاد تعادل در بازار و کنترل قيمت‌‌ها اقدام به مداخله و عرضه سکه در بازار مي‌کند.

وي ادامه داد: در اتفاقات اخير بازار طلا، بررسي‌ها حاکي از افزايش تقاضاي خريد بود و با توجه به اينکه عرضه سکه در بازار با تقاضاي شکل گرفته متناسب نبود، بانک مرکزي تصميم به عرضه سکه از طريق بانک کارگشايي گرفت.

وي يادآور شد: از آنجا که رئيس کل بانک مرکزي بر صيانت از ذخاير بانک مرکزي با اتخاذ سياست‌‌ها و اقدامات اصولي در بازار ارز و سکه و ايجاد ثبات در اين بازارها تاکيد دارد، ورود حداقلي بانک مرکزي به بازار و حراج سکه در دستور کار است و به همين دليل باتوجه به ثبات نسبي قيمت‌ها و آرامش بازار سکه در طي اين سال‌ها اصلا ورودي به بازار نداشته‌ايم.

مديرکل نشر و ريالي بانک مرکزي اظهار داشت: با اين حال هر زماني که لازم باشد و احساس شود که بازار ملتهب است و مصرف کنندگان متحمل زيان مي‌شوند بانک مرکزي با ورود خود به بازار قيمت‌ها را متعادل خواهد کرد.

رحيمي درباره تاثير برگزاري جلسات حراجي سکه بر بازار اظهار داشت: حدود يک ماه از فروش سکه‌هاي بهار آزادي از طريق بانک کارگشايي مي‌گذرد در طي اين مدت 15 جلسه حراج برگزار شده و متناسب با نياز متقاضيان، سکه‌هاي طلا عرضه شده است.

وي يادآور شد: تا پيش از شروع حراج سکه در بانک کارگشايي، قيمت سکه يک بهار آزادي تا مرز 1 ميليون و 450 هزار تومان نيز رسيد؛ در روزهاي اول حراج، برخي از افراد سودجوي فعال در بازار سعي داشتند مانع از افت قيمت‌‌ها شوند و حتي برخي از خريد‌‌ها را با قيمت بالا انجام مي‌دادند اين افراد معمولاً زماني که بازار ملتهب است و قيمت‌ها رو به بالاست منتفع مي‌شوند اما با ادامه حراج مقاومت اين گروه نيز شکست و به تدريج قيمت‌ها روند کاهشي را در پيش گرفت و در حال حاضر به حدود 1 ميليون و 400 هزار تومان رسيده است.

وي تاکيد کرد: انتظار مي رود با ادامه جلسات حراج و ورود تدريجي سکه‌هاي عرضه شده در بانک کارگشايي به بازار، شاهد افت بيشتر قيمت‌ها و ايجاد تعادل در بازار باشيم.

رحيمي درباره اينکه گفته مي شود در جلسات حراج افرادي خاص و برخي دلالان حضور داشته و امکان خريد براي افراد عادي وجود نداشته است، گفت: تجربه سال‌هاي گذشته نشان داده است که استفاده از روش حراج سکه موثرترين راه براي تامين نياز بازار و کنترل قيمت‌هاست.

وي افزود: قيمت‌هاي پايه اعلام شده در حراج بر مبناي قيمت تمام شده و پايين تر از نرخ عرضه سکه در بازار بوده و خريدهاي صورت گرفته از بانک کارگشايي هم به طور عموم با قيمتي پايين‌تر از بازار است.

مدير کل نشر و ريالي بانک مرکزي افزود: شرکت در جلسات بانک کارگشايي براي عموم مردم آزاد است و هر کسي مي‌تواند با شرکت در جلسه و پيشنهاد قيمت نسبت به خريد اقدام کند.

وي تاکيد کرد: سکه‌هاي عرضه شده از طريق بانک کارگشايي توسط هر فردي که خريداري شود در نهايت راهي بازار شده و افزايش عرضه در صرافي‌ها و تعديل قيمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

به گفته رحيمي، با هدف ايجاد امکان خريد از بانک کارگشايي براي مردم عادي که سرمايه کمتري دارند، سکه‌ها در بسته‌هاي 20 تايي نيز در اين حراجي ها عرضه مي‌شود.

اين مسئول در بانک مرکزي در پاسخ به انتقادهايي مبني بر اينکه اثر حراج سکه را موقتي دانسته و آن را راهي براي تامين مالي دولت ارزيابي مي کنند، اظهار داشت: يکي از اهداف و وظايف ذاتي بانک مرکزي کنترل تورم و حفظ قدرت خريد پول ملي کشور است و از آنجا که نوسانات بازار طلا و ارز مانع از تحقق اين اهداف خواهد شد هر زمان که بانک مرکزي احساس نياز کند به بازار ورود کرده و براي تنظيم بازار و کنترل قيمت‌‌ها اقدام خواهد کرد.

وي تصريح کرد: هم در اين مرحله و هم در مراحل قبلي که بانک مرکزي براي دفاع از مصرف کننده و ايجاد تعادل در بازار ورود کرد هجمه‌هايي عليه بانک مرکزي در برخي رسانه‌ها انجام شد که گاهي از روي ناآگاهي است و به ندرت هم از سوي افرادي است که از آشفتگي بازار طلا بهره برده و سود خود را در تلاطم و ناآرامي بازار مي‌بينند که بديهي است اين افراد از اقدامات اخير بانک مرکزي خشنود نباشند و آن را زير سوال ببرند.

وي افزود: اقدام هاي ما بر مبناي وظايف قانوني و بررسي‌هاي کارشناسي صورت مي‌گيرد و مسائل حاشيه‌اي که در اين ارتباط مطرح مي‌شود، تاثيري در اين راستا نخواهد داشت.

وي در پاسخ به اينکه حراج سکه تا چه ميزان در بانک کارگشايي ادامه مي يابد، گفت: خوشبختانه ذخاير طلا و سکه در اختيار بانک مرکزي از وضعيت مطلوبي برخوردار بوده و اين آمادگي وجود دارد تا زمان تامين نياز کامل بازار به عرضه سکه طلا به برگزاري جلسات حراج ادامه دهيم؛ تعيين اينکه تا چه زماني جلسات حراج ادامه داشته باشد منوط به بررسي آمار و اطلاعات مربوط به ميزان سکه موجود در بازار، روند قيمت‌ها و اطمينان از تأمين سکه‌هاي طلاي مورد نياز بازار است.

وي به مردم توصيه کرد، اگر قصد دارند با هدف سرمايه‌گذاري اقدام به خريد سکه طلا کنند، نوسانات احتمالي بازار را طلا را مد نظر داشته باشند و با آگاهي کامل وارد اين بازار شوند. طلا کالايي جهاني است که قيمت داخلي آن تا حد زيادي تابع نوسانات قيمت آن در بازارهاي بين‌المللي است.

مدير کل نشر و ريالي بانک مرکزي افزود: با توجه به اينکه بازار طلا بازار پر نوسان و پر ريسکي است، محل مناسبي براي مردم عادي جهت سرمايه‌گذاري نيست زيرا ممکن است با کاهش جهاني قيمت طلا متضرر شوند. اگر هم تصميم به اين کار دارند تمامي سرمايه و پس‌انداز خود را وارد اين بازار نکنند.

جلسات حراجي سکه در بانک کارگشايي از 4 آذرماه آغاز شده است و نوبت عصر روزهاي زوج هر هفته برگزار مي شود.
در مجموع 101 هزار و 690 قطعه سکه از طريق حراجي بانک کارگشايي به فروش رفته است که نيمي از آن به سکه تمام و بقيه به نيم سکه اختصاص دارد.

گروه خبر يسمرغ
seemorh.com/news
منبع: irna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي