بزرگنمايي:
چه خبر - زماني که کيهان براي تاييد حرف هايش به سخنان خاتمي استناد مي کند!!
روزنامه کيهان نوشت:
«دو شبکه تلويزيوني چهارشنبه به طور همزمان براي به صحنه آوردن و تجليل يکي از بازيگران فيلمفارسيهاي مبتذل رژيم شاه برنامهريزي کرده بودند!
اگر چه سالهاست محافل و کانونهاي معلومالحال خارج از کشور و عناصر داخلي آنها براي استحاله فضاي فرهنگي جامعه، سعي در مطرح کردن عوامل به اصطلاح هنر شاهنشاهي داشته و دارند اما اين تلاش در ماههاي اخير مضاعف شده به طوري که در همين 3-4 ماه اخير، با پرپايي نمايشگاههاي به اصطلاح هنري يا اختصاص موزه و گالريها به اين افراد يا ساخت فيلمهايي تجليلگرانه و انتشار کتاب و... برخي از عناصر بدنام هنري رژيم طاغوت مانند همايون صنعتيزاده، ايران درودي، منير شاهرودي فرمانفرماييان و... مطرح شده و در کنار آنها، با توليد فيلمهايي درباره فرح ديبا، هويدا، کانون پرورش فکري، تالار رودکي و... در رسانههاي وابسته غربي، همه و همه به اسم گراميداشت هنرمندان و آثار هنري در واقع به مرثيهخواني براي رژيم شاهنشاهي و مذمت انقلاب و نظام اسلامي پرداختهاند. متاسفانه بعضا اين تلاشها ولو در حد خبر و گزارش به رسانه ملي نيز کشيده شده است!
تازهترين برنامه از اين دست، تجليل از ناصر ملک مطيعي، بازيگر برخي فيلمهاي مستهجن سينماي دوران طاغوت بود که به طرز سؤالبرانگيزي قرار بود چهارشنبه گذشته در دو برنامه «دورهمي» در شبکه نسيم و «من و شما» در شبکه شما روي آنتن رسانه ملي برود که با هوشياري مديران پخش اين دو شبکه، تا اين زمان، از پخش هر دو برنامه جلوگيري به عمل آمده است. اين که چگونه ميشود در اين زمان، ناگهان تهيهکننده دو برنامه تلويزيوني همزمان بدون هيچ دليل و توجيه و مناسبتي به سراغ يکي از بازيگران سينماي طاغوت بروند که مدتهاست جريانهايي در داخل و خارج کشور درصدد مطرح ساختن و تجليل از او هستند، بايستي برخي مديران رسانه ملي پاسخگو باشند که قاعدتا چراغ سبز حضور وي در تلويزيون را به تهيهکنندگان ياد شده دادهاند. اما آيا اين مديران خود حاضرند حتي يکي از پوسترهاي فيلمهاي مبتذل اين بازيگر که اغلب مملو از برهنهگرايي و صحنههاي غير اخلاقي است را به خانواده خود نشان دهند؟ فيلمهايي همچون «قصاص»، «بابا گلي به جمالت»، «مهدي مشکي و شلوارک داغ»، «لذت گناه»، «خاطرخواه»، «جيببر خوشگله»، «کلک نزن خوشگله»، «پاشنهطلا» و ... که علاوه بر ساختار فني ضعيف مصداق بارزي از فساد و فحشا در سينما بودند. همان جرياني که حضرت امام(ره) به آن واکنش نشان دادند و فرمودند: «ما با سينما مخالف نيستيم. ما با مرکز فحشا مخالفيم.»
به راستي چنين فردي که حاضر نيست حتي گذشته خود را به نقد بکشد، با رواج دادن تيپهاي جاهلي و کلاهمخملي به عنوان شخصيتهاي مثبت در فضاهاي ضداخلاقي همچون کابارهها و کافهها، چگونه از نظر برخي افراد، پيشکسوت و حتي پدر سينماي ايران محسوب ميشود؟
نکته جالب اين است که حتي تلويزيون شاه به دليل ابتذال بيش از حد اينگونه فيلمها جرأت نداشت، آنها را در کانالهاي خود نمايش دهد! تنها پس از سالها و در اواخر دوران رژيم گذشته به نمايش معدودي آثار سينماي فارسي که به فيلمهاي موجنو معروف بودند، اقدام کرد. گفتني است سال 1363 و در حاشيه سومين جشنواره فيلم فجر، خبرنگار بولتن جشنواره از وزير ارشاد وقت که بعدا رئيس دولت به اصطلاح اصلاحات شد، پرسيد:
«آيا افرادي که در عرصه فرهنگ و هنر آلوده به فساد بودهاند، ميتوانند دوباره به اين عرصه بازگشته و فعاليت کنند»؟
وي پاسخ داد:
«به نظر اين جانب کساني که مروج پليدترين جنبههاي فرهنگ ضد اسلامي بودهاند، نبايد کارهاي فرهنگي و از جمله وجه فرهنگي سينما را به آنان سپرد، هر چند اگر مدعي باشند که توبه کردهاند، بسيار خوب، در جامعه ميتوانند به فعاليتهاي مختلفي مشغول شوند ولي در صحنه فرهنگ و هنر جايي براي آنان نيست. اين اصل، صرف نظر از اين که خود، يکي از مصاديق بارز پالايش فرهنگي است، حداقل احترامي است که به انقلاب خونبار اسلامي ميگذاريم.»
حال بايد پرسيد چه اتفاقي افتاده که در صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران حداقل معيارهاي فرهنگي براي دعوت از مهمانان برنامهها رعايت نميشود؟ آيا مسئولين رسانه ملي مشغول مديريت اين سازمان عريض و طويل هستند يا تهيهکنندگان و برنامهسازان فربه شده از توجهات بيش از حد، مشغول مديريت آنها هستند؟»
منبع: روزنامه کيهان