آخرین اخبار

تنبيه بدني يک دانش‌آموز در اسلامشهر اخبار ويژه

تنبيه بدني يک دانش‌آموز در اسلامشهر

  بزرگنمايي:

چه خبر - سريال تنبيه‌ بدني دانش‌آموزان به ‌دست مديران و معلمانتعطيلي مدارس تهران بر اثر آلودگي هوا هم نتوانست سريال تنبيه‌ بدني دانش‌آموزان به ‌دست مديران و معلمان را قطع کند و در تنها روز غير تعطيل هفته پيش، «اميرحسين جاهدشيران» با سيلي معلم دچار تشنج و راهي بيمارستان شد. در همين ‌روزها اخباري از چوب و سيلي معلمان بر بدن دانش‌آموزان در ديگر مناطق ايران هم منتشر شد تا چاره‌جويي براي اين موضوع تکراري، به يک دغدغه جدي تبديل شود.«جابر جاهدشيران» در توضيح اين موضوع مي‌گويد: «ما ساکن اسلام‌شهر، شهرک محمديه هستيم و فرزندم دانش‌آموز کلاس هفتم مدرسه موسي‌بن‌جعفر (ع) است. شنبه هفته پيش ساعت 11 صبح از مدرسه با من تماس گرفتند. به مدرسه که رسيدم، ديدم اورژانس جلوي در مدرسه است.»وقتي پدر اين دانش‌آموز به مدرسه مي‌رسد، مدرسه تعطيل شده بود و تنها معلمان و چندنفر از اورژانس در مدرسه حضور داشتند: «داخل مدرسه که رفتم، دانش‌آموزان نبودند. ديدم بچه‌ام روي ميز بي‌حال نشسته و پرستار اورژانس هم مي‌گفت که اميرحسين دچار تشنج است. از پسرم که پرسيدم، گفت زمين خوردم و بقيه مسئولان هم مي‌گفتند زمين خورده است. من از آنها تشکر کردم و حتي به اورژانس گفتم که اگر هزينه‌اي نياز است، پرداخت کنم. پسرم صورتش کبود شده بود.»ماجرا اما به همين‌جا ختم نشد و آن‌طور که جاهدشيران مي‌گويد، همکلاسي‌هاي اميرحسين نگران وضع جسمي او بودند: «آمدم بيرون و چند نفر از همکلاسي‌هايش پشت در خانه ما منتظر و نگران بودند. سلام کردند و پرسيدند چه شده است که من گفتم صبحانه نخورده و حالش بد شده است. يکي از بچه‌ها گفت عمو اين بحث‌ها نيست، معلم فرهنگ و هنر اميرحسين را کتک زد. چنان زد که سکوت کلاس را فراگرفت.»بعد از توضيحات همکلاسي‌هاي اميرحسين، پدر او به مدرسه برمي‌گردد و پيگير موضوع مي‌شود: «از ناظم پرسيدم که بچه‌ من چه کاري انجام داده که او را کتک زديد. ناظم قبول نمي‌کرد و مي‌گفت کسي بچه شما را کتک نزده است. من ديدم قبول نکردند، رفتم آموزش و پرورش اسلام‌شهر و توضيح دادم. تماس گرفتند با رئيس و باز هم رئيس نمي‌پذيرفت. مي‌گفت اميرحسين کنار سطل آشغال رفته و همان جا غش کرده است. من به رئيس گفتم که اگر زده من همين‌جا رضايت مي‌دهم فقط حقيقت را بگويد. مدير مدرسه مي‌گفت که معلم کنار من است و هزارتا قسم مي‌خورد و قبول نمي‌کرد. من ديدم بچه‌ام مريض است و فايده‌اي ندارد اين بحث. برگشتم و بچه‌ام را به بيمارستان علي‌اصغر بردم. دکتر معاينه کرد و گفت چرا الان آوردي؟ گفت بچه بايد بستري شود.»

اميرحسين سه روز در بيمارستان حضرت علي‌اصغر تهران بستري و روز سه‌شنبه از اين بيمارستان مرخص شد، اما در روزهاي بعد و با بررسي آموزش‌ و ‌پرورش اسلام‌شهر مشخص شد اميرحسين پس از سيلي معلم فرهنگ‌ و ‌هنر مدرسه، دچار تشنج شده است. آن‌طور که پدر اين دانش‌آموز مي‌گويد، اميرحسين پيش از اين هم سابقه تشنج داشته، اما از 7‌سال پيش تاکنون اين مشکل رفع شده بود: «اميرحسين 7‌سال پيش سابقه تشنج داشت و ديگر مشکلش حل شده بود. به ما گفته بودند که نبايد به اين پسر استرس و فشار وارد شود. روزهاي بعد که تنبيه بدني مشخص شد، از مدرسه با من و همسرم تماس مي‌گرفتند و خواهان رضايت بودند ولي حتي يک‌بار هم به بيمارستان مراجعه نکردند. يک‌بار ناظم و مدير تلفني زنگ زدند و بدون احوالپرسي از ما مي‌خواستند که بياييد رضايت بدهيد. پسرم سه روز در بيمارستان بستري بود و الان چشمش تار مي‌بيند و مدام سردرد دارد. روز‌ سه‌شنبه هم مدير و دو ناظم آمدند که رضايت بدهيد که من حاضر به رضايت نشدم. چون اول به ما دروغ گفتند و بعد هم آن برخورد را داشتند. اگر همکلاسي‌هايش حق را نمي‌گفتند، ما فکر مي‌کرديم که واقعا تشنج معمولي کرده است.»

مدير مدرسه: شانتاژ خبري شده و چنين نيستناظم و مدير مدرسه موسي‌بن‌جعفر (ع) اما مي‌گويند که تلاشي براي پنهان‌کردن اين تنبيه بدني نداشته‌اند و حتي خود آنها پيگير اين موضوع بوده‌اند. «ربيع محمدي» مدير مدرسه در اين‌باره مي‌گويد: «يک‌سري مشکلات وجود داشته و احتمالا اين دانش‌آموز مشکلاتي از پيش داشته است. الان شانتاژ خبري شده و چنين نيست. بخش ارزيابي عملکرد آموزش و پرورش در جريان و پيگير اين موضوع است. مدرسه زندان گوانتانامو نيست که دانش‌آموز تنبيه بدني شود. اين دانش‌آموز زمينه قبلي بيماري داشته و الان پدر او از معلم شکايت کرده است. ديروز هم گويا با معلم به کلانتري رفتند و معلم آنجا توضيحاتي را بيان کرده است.»

تنبيه ‌بدني دانش‌‌آموزان در ايران داستان مفصلي دارد که هر هفته هم اخبار تازه‌اي به آن اضافه مي‌شود. در روزهاي گذشته همچنين برخي پايگاه‌هاي خبري محلي در استان لرستان تصاويري از بدن سرخ‌ و سياه‌شده يک دانش‌آموز منتشر کردند و از تنبيه اين دانش‌آموز توسط مدير مدرسه خبر دادند. پايگاه خبري «سفير افلاک» که اخبار استان لرستان را پوشش مي‌دهد در اين‌باره نوشت: «تنبيه‌ بدني دانش‌آموز مدرسه ابتدايي شهيد انوشيروان رضايي روستاي کهريز خرم‌آباد توسط مدير مدرسه درحالي در فضاي مجازي منتشر شد که مسئولان آموزش و پرورش لرستان براي تبرئه خود از اين ماجرا اقدام به اعتراف‌گيري اجباري از والدين دانش‌آموز کردند تا در ظاهر قضيه را فيصله دهند.»

خانواده اين دانش‌آموز روزهاي گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها از تنبيه بدني فرزند خود توسط معلم سخن گفتند، اما درنهايت و در ويديويي اين موضوع را رد کردند.در ماه‌هاي گذشته و در استان‌هاي کهگيلويه ‌و بويراحمد، زنجان، تهران، سيستان و بلوچستان، گلستان و کرمان هم دانش‌آموزان کتک‌خوردن از معلمان را تجربه کردند و حتي در شهر بمپور سيستان‌ و بلوچستان چشم يک دانش‌آموز تا آستانه نابينايي پيش‌ رفته است. پيش از اين مديرکل ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات آموزش‌ و پرورش درباره آمار تنبيه بدني دانش‌آموزان گفته بود که «در‌ سال 94 و 95 هم به روال قبل شکايت‌هايي داشتيم. در ‌سال 93 جمع شکايات در ارتباط با تنبيه بدني 1249 بوده است و آنچه در‌ سال 94 گزارش شده، 675مورد بوده که از جمع 1924 مورد، 1274 شکايت بحق و 650 مورد از آنها ناحق بوده است.»ضرب‌و‌شتم دانش‌آموزان درحالي صورت مي‌گيرد که قوانين موجود، هرگونه برخورد فيزيکي يا حتي تنبيه رفتاري دانش‌آموزان را ممنوع اعلام کرده است. براساس ماده 77آيين‌نامه انضباطي مدارس «اعمال هرگونه تنبيه از قبيل اهانت، تنبيه بدني و تعيين تکاليف درسي جهت تنبيه ممنوع است». علاوه‌ بر اين و براساس ماده 74 اين آيين‌نامه «قصور و سهل‌انگاري دانش‌آموزان نسبت به انجام وظايف خود تخلف محسوب مي‌شود. مدير، شوراي مدرسه، معاونان و مربيان موظفند قبل از اعمال هرگونه تنبيه از وضع و موقعيت محصل آگاهي يابند و در جست‌وجوي انگيزه و علت تخلف برآيند و نسبت به رفع آن اقدام کنند».اما پس از طي اين مراحل و در صورتي که روش‌هاي تربيتي در دانش‌آموز موثر نباشد، در اين صورت ماده 76 آيين‌نامه انضباطي انواع تنبيه براي دانش‌آموزان را تعيين کرده است. براساس اين ماده «دانش‌آموزان متخلفي که راهنمايي‌ها و چاره‌جويي‌هاي تربيتي در آنها مفيد و موثر نمي‌افتد، با رعايت تناسب به يکي از روش‌هاي زير مورد تنبيه قرار مي‌گيرند: 1- تذکر و اخطار شفاهي به‌طور خصوصي؛ 2- تذکر و اخطار شفاهي در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوط؛ ٣- تغيير کلاس، در صورت وجود کلاس‌هاي متعدد در يک پايه با اطلاع ولي دانش‌آموز؛ ٤- اخطار کتبي و اطلاع به ولي دانش‌آموز؛ 5- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلي ولي دانش‌آموز، حداکثر براي مدت سه‌روز؛ 6- انتقال به مدرسه ديگر.»

با اين همه و با وجود صراحت قانون مبني بر ممنوعيت هرگونه تنبيه فيزيکي يا روحي دانش‌آموزان، به‌طور مداوم اخباري در اين زمينه منتشر مي‌شود که شايد از ضرورت بازنگري در قوانين يا شيوه پرورش و استخدام معلمان حکايت داشته باشد؛ موضوعي که به نظر مي‌آيد بيش از اين نيازمند پژوهش‌هاي کارشناسانه و دقيق است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي