سيوسه پل نشست کرد/کابوس کارشناسان ميراث فرهنگي به حقيقت پيوست
اخبار ويژه
بزرگنمايي:
چه خبر - بالاخره اتفاق افتاد! چي چيزي باعث بروز اين حادثه ناگوار شدهاست؟
فرقي نميکند آن را سيوسه پل بخوانيد يا پل اللهورديخان، چهلچشمه بخوانيد يا پلچهارباغ؛ حقيقت اين است که اين پل، شاهکار معماري اصفهان، تکهاي وجودي و جوهره اين موزه- شهر تاريخي است که امروز به لطف سوء مديريت و بيتوجهي به اظهارات کارشناسان در مقابل چشمانمان تخريب ميشود.
بارها احتمال بروز آسيب به اين پل تاريخي از جانب کارشناسان مطرح شده بود. برخي خشکيهاي پيدرپي و طولاني مدت زاينده رود را خطري ميدانستند که ممکن است موجب تخريب پايههاي اين شاهکار معماري شود. اين گروه از کارشناسان عنوان ميکردند ساروج که يکي از مصالح اصلي مورد استفاده در ساخت اين پل تاريخي و البته ديگر پلهاي اصفهان است به آب و رطوبت وابسته است و خشک بودن آن ميتواند باعث تخريب پلهاي تاريخي شود. عدهاي ديگر از کارشناسان و به خصوص زمينشناسان کاهش سطح سفرههاي آب زيرزميني را زلزله خاموش اصفهان ميخوانند و اعتقاد دارند کاهش سطح آبهاي زيرزميني به خصوص در حاشيه رودخانه زايندهرود خطري است که نه تنها پلهاي تاريخي، بلکه ساختمانهاي تاريخي و البته همه مردم اصفهان را تهديد ميکند. اما بزرگترين نگراني کارشناسان، عبور خط يک مترو اصفهان؛ درست از زير اين پل تاريخي بود. مساله عبور مترو بارها باعث شد تکميل تونل مترو اصفهان به تاخير بيفتد. شهرداري اصفهان درباره عبور اين خط از زير چهارباغ عباسي و سيوسه پل سالها ممارست ورزيد و تنها با فشار سمنها و رسانهها تونل مترو را با دو انحناي کوچک از سيوسه پل فاصله دادند. فاصلهاي که به اعتقاد بسياري کافي نيست و فقط اقدامي عوام فريبانه تلقي ميشود. در سال 96 و در آخرين روزهايي براي عبور مترو از چهارباغ روزشماري ميشد، فشار رسانهها و سمنها بيشتر شد و شهرداري اصفهان به ناچار افتتاح مترو را براي يک ماه به تعويق انداخته و شعرباف- مشاور عالي شهرداري اصفهان به نقل از روابطعمومي سازمان قطار شهري اصفهان گفت: با توجه به اينکه فاز سه خط يک از چهارراه تختي تا ميدان آزادي از زير محور تاريخي چهارباغ عبور ميکند ميراث فرهنگي از ابتدا درخواست داشت تمهيدات مربوطه انديشيده شود و با پيگيريهاي شوراي عالي هماهنگي ترافيک کشور خط قطار شهري در اين محور با الزامات خاصي احداث شده است. وي ادامه داد: عليرغم همه تاييدات يونسکو به دليل حساسيتهاي مديريت شهري و ميراث فرهنگي عمليات اجرايي قطعه مياني، ريل، پدهاي ميراگر ارتعاش و... پس از بررسي و نظارتهاي مستمر در تاريخ ٢٧ خرداد ٩٦ به تاييد نماينده و مشاور امين سازمان ميراث فرهنگي کشور يعني دانشگاه علم و صنعت رسيد تا هيچ مشکلي از لحاظ ارتعاش و غيره در اين زمينه نباشد.
با وجود همه اطميناني که مديران و کارشناسان بدنه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به رسانهها و سمنها دادند؛ با وجود تاکيداتي که شهرداري اصفهان و سازمان قطار شهري اين کلانشهر مبني بر بي خطر بودن مترو اصفهان براي ميراث تاريخي اين کلانشهر داشتند و با وجود آزمايشهاي متعدد کارشناسان لرزه نگاري دانشگاه علم و صنعت که اميدواريم آزمايشهايشان فرمايشي يا نمايشي نبوده باشد امروز مرگ تدريجي و سخت سيوسه پل آغاز شده است.
منبع: isna.ir
-
شنبه ۲ دي ۱۳۹۶ - ۱:۱۷:۴۲ PM
-
۳۱۶ بازدید
-
-
چه خبر