آخرین اخبار

روحاني:بودجه امسال تبلور وعده‌هاي انتخاباتي است سياسي

روحاني:بودجه امسال تبلور وعده‌هاي انتخاباتي است

  بزرگنمايي:

چه خبر - بودجه 97 به معناي آغاز اجراي برنامه هاي دولت دوازدهم است


حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني صبح امروز (يکشنبه) در جلسه تقديم لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي در محل مجلس اظهار کرد: اين اولين بودجه دولت دوازدهم و پنجمين بودجه از آغاز دولت يازدهم است و خدا را شاکرم که در موقع قانوني امروز تقديم مجلس مي شود.
وي ادامه داد: اميدواريم تا طبق آيين نامه مجلس در روند بررسي‌هاي چهل روزه در اواخر دي شاهد بررسي اين لايحه در صحن علني مجلس باشيم و تا آغاز دهه فجر و 12 بهمن لايحه به صورت قانون در اختيار دولت قرار گيرد.
روحاني با بيان اينکه بودجه امسال کاملا متفاوت با بودجه سالهاي گذشته است يادآور شد: در واقع در اين لايحه به خوبي روشن شده که بودجه تنها يک ليست درآمدي و هزينه اي نيست، بلکه بودجه سالانه برشي از برنامه چهار ساله دولت است.
رئيس‌جمهور در ادامه تاکيد کرد: چارچوب هاي تمام وعده هاي اصلي دولت دوازدهم در انتخابات ارديبهشت 96 در اين لايحه تبلور دارد و بودجه 97 به معناي آغاز اجراي برنامه هاي دولت دوازدهم است و هر آنچه دولت به مردم در انتخابات وعده داد و مطالبه مردم بود مثل اشتغال، رشد اقتصادي، رفع فقر، کاهش نابرابري ها، تحرک در طرح هاي اصلي، حضور بخش خصوصي در اقتصاد کشور و ... در اين لايحه به خوبي مشاهده شده است.

وي همچنين گفت:در تبصره 14، 18 و 19 اين لايحه به خوبي خواهيد ديد که يک تحول بزرگ در بودجه امسال خواهد بود. دولت روند جديدي را آغاز کرده و در سالهاي بعد ادامه خواهد داد. پايه اصلي بودجه امسال شفافيت است و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبناي عملکرد سه ماهه آنها است.
روحاني با اشاره به اينکه بودجه امسال بر مبناي عملکرد دستگاه‌ها تنظيم شده است گفت: درسالهاي گذشته اينگونه بود که دستگاه ها مي گفتند ما در طول سال هزار تومان بودجه گرفته و 990 تومان خرج کرده ايم و براي سال بعد ده درصد اضافه يعني 1100 تومان بودجه مي خواهيم دستگاهي هم که 1000 تومان بودجه داشت و 800 تومان خر ج کرده بود، درسال بعد کمتر دريافت مي کرد. بنابراين براي هزينه کردن بودجه به ويژه در ماه هاي آخر سال رقابتي بود،زيرا بودجه را هزينه مي کردند تا سال آينده بودجه بيشتري دريافت کنند.
وي ادامه داد: ما در اين شرايط نمي دانستيم يک خدمت براي دولت جقدر هزينه دارد و هزينه بخش دولتي و خصوصي قابل مقايسه نبود. ما از پول مردم براي خدمت هزينه مي کرديم اما به درستي نمي دانستيم آن خدمت چقدر هزينه برده است.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه امسال براساس عملکرد، هدف و نتيجه بودجه ريزي کرديم نه بر مبناي هزينه پارسال، تصريح کرد: در بودجه امسال 34 درصد، بودجه عملياتي است و اين روند بايد ادامه يابد تا همه بودجه ما عملياتي شود. طبق اين بودجه در بخش استاني صد درصد بودجه عملياتي است.

بايد اجازه دهيم استانها، هزينه ها و درآمد خود را مديريت کنند

روحاني تمرکز زدايي را يکي از ويژگي لايحه بودجه 97 دانست و اظهار کرد: تاکنون بودجه به اينگونه تنظيم مي شد که همه اعتبارات و هزينه ها در اختيار تهران بود. در بخش هزينه اي براي سال آينده به جاي 4 درصد، 24 درصد بودجه و در بخش عمراني 30 درصد بودجه در اختيار استانها قرار ميگيرد. بايد اجازه دهيم استانها، هزينه ها و درآمد خود را مديريت کنند و نمايندگان مجلس بر کار دستگاه هاي استاني نظارت کنند. ما هم بايد بر مبناي عملکردهاي سه ماهه نظارت کرده و بودجه بدهيم. سازمان برنامه و بودجه هم در اين زمينه مسئوليت بسيار سنگيني بر دوش داشته و بايد به دقت نظارت کند.
رئيس دولت دوازدهم همچنين با بيان اينکه رديف‌هاي متفاوت يکي ديگر از مشکلات بودجه است خاطر نشان کرد: معلوم نيست اين رديف ها و پولها در اختيار چه کسي قرار مي گيرد و کجا مصرف مي شود؟ در بودجه امسال رديف‌ها کاهش يافته است. شما نمايندگان هم به ما کمک کنيد. حتما به شما مراجعه مي کنند و فشار مي آورند ولي ما بايد بتوانيم بر اين رديف‌ها نظارت کنيم. اگر روند اين سالها ادامه يابد، دولت بعد حتما نمي تواند کشور را اداره کند و ما در بن بست قرار مي گيريم.

وي ادامه داد: در بودجه 97 براي حل تمام چالشهاي اصلي کشور اقدام کرده ايم و اين روند را در چهار سال آينده ادامه مي دهيم. در دولت يازدهم تلاش ما ايجاد آرامش و ثبات اقتصادي بود و مي خواستيم اين لوکوموتيو روي ريل قرار بگيرد که الان روي ريل قرار گرفته است و بنابراين بايد با سرعت و دقت بيشتري حرکت کنيم تا به اهداف خود برسيم. تلاش ما دستيابي به رشد اقتصادي، تورم قابل کنترل، اشتغال قابل قبول، بانک‌هاي منظم، صندوق‌اي بازنشستگي ساماندهي شده و بودجه ريزي شفاف، درست و علمي است. هدف ما حرکت بزرگ در زمينه اشتغال و فقرزدايي است.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه بودجه 97 بر مبناي اشتغال فراگير، رفع فقر و ايجاد عدالت است، گفت: اينکه گفتم خلاصه و کل بودجه 97 است. در گذشته شرايط به گونه‌اي بود که بايد دولت مسير اقتصاد را در مسير رشد و توسعه قرار دهد. ما در دولت يازدهم جز در سال اول (92) که نيمه سال آمده بوديم و رشد حدود منفي 7 درصد بود درهمه سالها رشد مثبت داشتيم و درپايان سال 92 رشد حدود منفي 2 شد و مخصوصا در سال 95 به رشد دو رقمي رسيديم.
وي ادامه داد: امسال خوشبختانه در فصل اول در مقايسه با فصل اول پارسال رشد بدون نفت 7 و با نفت 6.5 درصد است. قدم خوبي در رشد برداشته شده و هدف گذاري ما اين است در طول دولت دوازدهم سالانه رشد بالاي پنج درصد داشته باشيم. اگر دست به دست بدهيم از اين مشکلات عبور مي کنيم.
روحاني با اشاره به اينکه تورم در دولت يازدهم مهار شد خاطر نشان کرد: هدف گذاري ما اين بود که تورم يک رقمي شود و مي خواستيم در سال پاياني به تورم يک رقمي برسيم که يک سال زودتر اتفاق افتاد. تلاش ما اين است که اين مهار تورم را ادامه دهيم.
وي در ادامه اظهار کرد: در اشتغال مشکل بزرگي پيش روي ما است. در زمان انتخابات يکي از خواست‌هاي اصلي و به حق مردم اشتغال بود و همه کانديداها به مردم قول اشتغال مي دادند. در دو فصل آغازين امسال نسبت به پارسال اشتغال خالص ما 750 هزار است و تا پايان سال هم وابسته به فصل‌هاي بعدي و جمع بندي خواهد بود. البته اين اشتغال با رقم نيروهاي فعال در بازار کار فاصله دارد.

رئيس دولت دوازدهم همچنين بيان کرد: پيش بيني ما اين است که نيروهاي فعال ما براي حضور در بازار کار 840 هزار نفر باشد. يعني ما بايد يک حرکت بسيار بزرگي را براي اشتغال انجام دهيم. در لا يحه بودجه امسال يک مسئله مهم اشتغال است و مي بينيد که ما با درآمدي که پيش بيني کرديم و در تبصره 18 با اهرم کردن اين درآمد براي استفاده از صندوق توسعه ملي و تسهيلات بانکها اين سه باهم رقم بزرگي را براي اشتغال در اختيار ما مي گذارد.
وي با تاکيد براينکه در گذشته تجربه بسيار بدي در اشتغال داريم ياد آور شد: در اين زمينه هر دولتي آمده و وامي را تقسيم کرده به نتيجه مثبت نرسيده است. تلاش ما اين است تسهيلات بانکي را درامور خاص و ويژه کاهش دهيم و در برخي از موارد وظيفه‌اي که کارفرما براي پرداخت بيمه دارد را ما متقبل شويم تا شاهد يک حرکت ارزشمند در بخش اشتغال باشيم.
روحاني در ادامه تصريح کرد: اگر لايحه پيشنهادي دولت در مجلس به همين صورت به تصويب برسد، من به ملت اعلام مي کنم که ما سال آينده شاهد يک حرکت پرشتاب در اشتغال خواهيم بود. براي همين خواهش مي کنم تا 12 بهمن بودجه را به ما برگردانيد. چون که امسال براي تدوين آيين نامه هاي اين بودجه نياز به وقت بيشتري هست.

خطاي ما اين بود که در دولتهاي گذشته رفتند بيابان‌ها را تبديل به مسکن کنند

وي با باين اينکه در بخش اشتغال موارد خاص بيشتري مورد نظر است افزود: صنعت مسکن مي تواند پيشتاز در اشتغال باشد و صدها شغل در کنار خود دارد. در سالهاي گذشته در مسکن رشد ما منفي بود و از زمستان پارسال اين حرکت اصلاح شد و به سمت رشد مثبت رفت. در سه ماهه اول امسال رشد مسکن ما مثبت 7 است. در معدن هم که نياز به تحرک داشت رشد 5 درصد است.
رئيس‌جمهور اضافه کرد: اين نشان مي‌دهد در مسکن براي حرکت ميدان داريم و بايد ببينيم چطور مسکن مردم را تامين کنيم، آن را بازسازي کنيم، بافت فرسوده را از بين ببريم، امنيت جاني را در مسکن تامين کنيم و نشاط لازم را در مسکن برگردانيم. اين کار را مي توانيم در يک طرح بازسازي در بافت فرسوده و حاشيه شهرها انجام دهيم.
روحاني در ادامه عنوان کرد: اگر برويم در بياباني 30 - 40 کيلومتر بيرون از شهر زمين صافي پيدا کنيم و برجي را بالا ببريم اين ابتداي مشکل است. جاده، آب، برق ،گاز ،مدرسه،کلانتري و ... اين مسکن کجاست؟ يک خطاي ما اين بود که در دولتهاي گذشته رفتند بيابان‌ها را تبديل به مسکن کنند در حالي که مسکن در وسط شهرها جا دارد. در قلب تهران ساختمانهاي کوچکي هست که با يک زلزله ويران مي شود و در تمام کلانشهرها همين گونه است.

وي همچنين خاطر نشان کرد: بايدبياييم يک محله را برعهده بگيريم و مسکن مناسب بسازيم. خانه ها را خراب کرده ويک فضاي باز جديد به وجود بياوريم. اين نياز به بودجه ندارد ونياز ندارد در صندوقمان دست ببريم يا در پايه پولي و بانک مرکزي مان دست ببريم. مشکل مسکن مهر اين نيست که پايه اش سفت و شل است مشکل اين است که از چه پولي درست شد. اين را جواب بدهيداستقراض از بانک مرکزي خطاي بزرگي بود و مسکن مهر از جيب فقرا درست شد چون پايه پولي بالا رفت و تورم 45 درصدي ايجاد کرد.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه ريشه مسکن مهر غلط بود، اظهار کرد: بحث من اين است که بايد مسکن را به طور صحيح درست کنيم ما نيازي به پول بانک مرکزي ندرايم بلکه يک سرمايه دار مي آيد و زمين را در اختيارش مي گذاريم او دو برابر مسکن آن محله را مي سازد مسکن صاحبان خانه‌ها را به آنها مي دهد و آنچه مي ماند را به عنوان حق الزحمه وسود خود برداشت مي نمايد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه بايد تسهيلات ارزان قيمتي براي خانه اولي ها و بافت فرسوده و حاشيه نشينها ارائه کنيم، گفت: يکي از قدمهاي مهم براي اشتغال اين است که سالانه 200 هزار واحد مسکوني با تسهيلات جديد ساخته شود. البته دولت سازنده نيست، بلکه ناظر است، مردم و شرکتها مسکن را مي سازند.

آغازگر نقض برجام نيستيم و نخواهيم بود

وي با اشاره به اينکه دربخش صادرات غيرنفتي به تحولات بزرگي نيازمنديم، خاطر نشان کرد: به اين موضوع در بودجه توجه شده است. بودجه ما که به لحاظ شکلي و چارچوبي کاملا جديد است، تحول بزرگي در اين زمينه ايجاد مي کند. ما براي صادرات غيرنفتي بايد ابتدا فضاي جهان و منطقه را آماده مي‌کرديم و به تعبير رهبري تعامل گسترده با جهان داشته باشيم. ما در يک اقدام بزرگ امنيت وثبات منطقه را بازگردانديم. د ست رزمندگان اسلام و مقاومت را مي بوسيم که استکبار جهاني صهيونيست را مايوس کرده و عراق و لبنان و سوريه را امن کردند. ان‌شاءالله يمن نيز در آينده امن خواهد شد. تمام تلاش ما امن کردن منطقه است. نمي گويم تمام مشکلات امنيتي حل شده است اما پايه هاي اصلي تروريسم در منطقه فروريخته است.
روحاني ادامه داد: ما بايد در عراق، سوريه، افغانستان، پاکستان و تمام کشورهاي همسايه، منطقه و آسيا به لحاظ اقتصادي، سياسي و فرهنگي فعال شويم . ما به تحرک براي صادرات نيازمنديم. اگر کشوري در منطقه است که متاسفانه زياد حرف مي زند و حرفهايش بي منطق است، با آن کشور هم مشکل نداريم. اگر عربستان از فردا بمباران يمن را قطع کرده، از حالت رکوع در برابر اسرائيل خارج شود و به ملت خود و ملتهاي منطقه متکي شود، ما از فردا هيچ مشکلي با عربستان نداريم. ما قطع بمباران يمن و قطع التماس براي روابط با اسرائيل را از عربستان مي خواهيم و ديگر با اين کشور مشکلي نداريم و مي توانيم روابط خوبي داشته باشيم. آنها بايد آغازگر اين حرکت باشند.
وي تاکيد کرد: روابط ما با دنيا طبق عهد ما است. ما آمريکا نيستيم که پيمان شکن باشيم. ما پيمان را سخت مي بنديم و امضا مي کنيم اما اگر امضا کرديم پاي امضاي خود مي ايستيم. ما به عهد خود وفا مي کنيم. ما مسلمان و ايراني بوده و داراي فرهنگ بلندي هستيم. به اروپا ، آمريکا و ديگر کشورها هم مي گوييم که تا آنها پاي عهد خود هستند ما به عهد خود پايبند مي مانيم و آغازگر نقض برجام نيستيم و نخواهيم بود. البته اگر آنها بخواهند برجام را نقض کنند ما غصه نداريم و مسير لازم را پيش بيني کرده‌ايم.

وي تاکيد کرد: پس از برجام ما دو تحول بزرگ اقتصادي يعني کاهش نرخ سود تسهيلات و جذب سرمايه‌گذاري خارجي را دنبال کرده‌ايم. سرمايه‌گذاري وقتي انجام مي شود که سرمايه گران نباشد. ما سه درصد تسهيلات بانکي را کاهش داده ايم زيرا اگر بخواهيم با دنيا رقابت کنيم، بايد هزينه سرمايه را کاهش دهيم. از سويي اکنون سرمايه‌گذاري و فاينانس خارجي سهل تر شده است. ما ده‌ها ميليارد تومان اعتبار از قراردادهايي که با دولتها و بانکهاي آسيايي و اروپايي بسته‌ايم در اختيار گرفته ايم. با سرمايه خارجي در کنار سرمايه داخلي مي توانيم تحول بزرگي در اشتغال ايجاد کنيم.

دنبال اصلاح قيمت‌ها هستيم

روحاني با بيان اينکه دنبال اصلاح قيمتها هم هستيم، تصريح کرد: معادل رقمي که از اين طريق به دست مي آوريم را از صندوق توسعه مي گيريم و اين دو را با هم در بانک قرار مي دهيم و بانک هم سهم خود را مي گذارد و اين مجموعه، تجهيز منبع جديدي براي اشتغال به ويژه در صادرات غيرنفتي، ترميم بافت فرسوده، کشت گلخانه اي و ساير موارد خواهد بود.
رئيس‌جمهوردر ادامه با اشاره به اينکه اولين ويژگي بودجه 97 موضوع اشتغال است، اظهار کرد: دولت با تجهيز منابع مي خواهد تحول بزرگي در اشتغال ايجاد کند از سويي رفع فقر نيز دردستور کار دولت است. در تبصره 14 بودجه به اين موضوع اشاره شده است. براي اولين بار در جمهوري اسلامي ايران يک قدم بسيار بزرگ براي استاندار سازي زندگي اقشار ضعيف جامعه بر ميداريم. رفع فقر مطلق از بودجه 97 آغاز مي شود. در سال 96 اقشار تحت حمايت سه برابر بيشتر از سال قبل آن دريافتي داشته اند که اين اولين قدم دولت براي رفع فقر است که اين مسير را ادامه مي دهيم.
وي با بيان اينکه سال آينده بايد حداقل زندگي مردم و استانداردهاي آن را تعيين کنيم، خاطر نشان کرد: اين طرح را در يکي دو استان به صورت پايلوت اجرا مي کنيم. استانداردهايي را براي حداقل زندگي مردم تعيين مي کنيم و اعلام مي کنيم هرکس درآمدش از اين حداقل کمتر است به ما اعلام کند. ما نظام تامين اجتماعي گسترد اي را آغاز مي کنيم و مي خواهيم تمام اقشار جامعه از حداقل استانداردهاي زندگي برخوردار باشند.

مجلس به دولت در اصلاح يارانه‌ها کمک کند

روحاني خطاب به نمايندگان مجلس گفت: از شما مي خواهيم به دولت براي اصلاحات يارانه کمک کنيد. زيرا همه معتقديم که يارانه بايد به نيازمندان برسد. ما سازمان هدفنمندي يارانه ها را تغيير داده واين سازمان را تبديل مي کنيم به يک صندوق رفاه اجتماعي اميد و شرايط جديدي را براي يارانه نقدي به وجود مي آوريم. دولت در کنار مجلس بايد خواسته‌هاي مردم را در چارچوب مشخصي برآورده کند. هر آنچه هم که از تبصره 14 به دست مي آوريم براي رفع فقر مطلق و رفع مشکلات حوزه سلامت هزينه مي کنيم.
روحاني با بيان اينکه شش هزار طرح نيمه تمام ملي و 65 هزار طرح استاني نيمه تمام داريم، گفت: اين يعني بخشي از سرمايه مردم نيمه کاره رها شده و آن را قفل کرده ايم و سرمايه مردم در حال از بين رفتن است که اگر اين طرح‌ها به راه بيفتد رونق و اشتغال ايجاد مي شود. ما درخواست مي کنيم از 32 درصد درآمد نفت که صندوق توسعه ريخته مي شود 12 درصد به طرحهاي بزرگ اختصاص يابد. در تبصره 19 بودجه به اين موضوع اشاره شده است.

رئيس‌جمهور در ادامه بيان کرد: در سالهاي گذشته مثل 94 و 95 با وجود کاهش درآمدهاي نفتي و شرايط سختي که کار مي کرديم طبق مصوبه مجلس 30 درصد از درآمد نفت و گاز را به صندوق ريختيم البته اين روزها وضع ما نسبتا خوب شده و امسال به طور متوسط در آمد ما حدوت 50 دلار خواهد بود. احتمالا شما نمايندگان مي خواهيد به آن 30 درصد، 2 درصد هم اضافه کنيدو پيش بيني ما اين است که اين 32 درصد ، 15 ميليارد دلار مي شود.
وي اضافه کرد: 20 درصد که در صندوق براي طرح‌هاي صندوق مي ماند.اما 12 درصد ديگر در بودجه از نمايندگان خواسته شده که براي طرحهاي مهم پيش بيني شود. خواهش مي کنم به اين دو نکته مهم توجه کنيد. اولين طرح اصلاح امور بانکي است.
روحاني با تاکيد بر اينکه اقتصاد ما تا زماني که امور بانکي اصلاح نشود، درست نخواهد شد، عنوان کرد: تاکنون چند اصلاح در امور بانکي انجام داده ايم و در اواخر دولت يازدهم و اوايل دولت دوازدهم همه تلاشمان را به کار گرفتيم تا مشکلاتي که از طرف چند تعاوني به وجود آمده و جامعه را به هم ريخته بود حل کنيم. 25 درصد بازار پولي کشور در اختيار شش تعاوني بود.
وي ادامه داد: آنها نه تنها راجع به سود تسهيلات هر روزي که ميخواستند و اراده مي کردند آن را به هم مي ريختند بلکه هر زمان که اراده مي کردندبازار ارز، سکه و املاک را به هم مي زدند. من در اواخر دولت يازدهم خدمت مقام معظم رهبري رسيدم و عرض کردم که با چه معضلي مواجه هستيم و زندگي سه چهار ميليون نفر در حال تلف شدن است.
رئيس دولت دوازدهم در ادامه تصريح کرد: برخورد با اين صندوقها اگر خدا کمک نمي کرد چقدر سخت بود. اينها رفته بودند وهمه را ديده بودند. از همه جا به من نامه مي نوشتند که مثلا فلان آدم به اين خوبي که اين همه خدمت کرده را چرا حساب و صندوقش را مي بنديد. آدمهاي عجيب و غريبي سفارش مي کردند ومعلوم بود که اينها با چه دغلکاري افکار انسانهاي خوب ما را هم به هم ريخته بودند.

صندوقهاي بازنشستگي،سازمان تامين اجتماعي و بانکها بايد دست از بنگاه داري بردارند

روحاني در ادامه اظهار کرد: ما به کمک مقام معظم رهبري روساي سه قوه و شوراي عالي امنيت ملي وارد عمل شديم و به بانک مرکزي اختيار عمل داديم. در اين زمينه کار بزرگي صورت گرفت و 98 درصد سپرده‌گذاران يا تمام پول خود را گرفته اند يا تا پايان ماه مي گيرند .براي دو درصد باقيمانده هم بانک مرکزي، روساي سه قوه و دادگاه ها تلاش مي کنند که اموال اين موسسات شناخته شده و تکليف آنها روشن شود.
وي با تاکيد بر اينکه حل مشکل 98 درصد سپرده‌گذاران به معجزه شبيه بود، يادآور شد: در اين زمينه کار عظيمي صورت گرفت. همه قوا، مقام معظم رهبري و شوراي عالي امنيت ملي کمک کردند و ما نبايد بگذاريم اين حادثه در کشور ما تکرار شود.شوراي عالي امنيت ملي هر اختياري که بانک مرکزي بخواهد مي دهد تا جلوي اين کار گرفته شود.
رئيس دولت تدبير و اميد با کمک خواستن از مجلس در اين زمينه گفت: اينها اقتصاد و زندگي مردم را نابود کرده بودند. کاهش سود تسهيلات، ارتباط بانکهاي داخلي با خارج و بالابردن سرمايه برخي بانکها قدمهاي ديگري بود که در اصلاح نظام بانکي برداشته شد. ما براي اصلاح نظام بانکي که موتور محرک اقتصاد است سه ميليارد دلار از پول صندوق ميخواهيم.
روحاني با بيان اينکه دو ميليارد و 150 ميليون دلار هم براي مشکلات محيط‌ زيستي بايد از صندوق برداشته شود، افزود: وضع گردوغبار، ريزگردها، هواي آلوده، خاک آلوده، مشکل آب، وضع تالاب ها و درياچه و مشکلات پسماندها معضل بزرگي را در کشور به وجود آورده است. اگر سري به شمال يا جنوب کشور بزنيد مشکل کنار دريا، رودخانه و جنگلها را مي بينيد که ما بايد مشکل پسماندها، ريزگردها و هواي آلوده را حل کنيم. البته قدم هاي خوبي برداشته شده اما بسيار کم بوده است.
وي ادامه داد: مثلا شروع به نهالکاري در جنوب کرديم و يا دستگاه‌هايي که با نفت کوره کار مي کردند بايد با گاز کا ر کنند. در زمينه خودروهاي فرسوده هم حرکتهايي شده اما هوا هنوز آلوده است ومردم در فشار ريزگردها هستند. از طرفي خانه ها مقاوم نيستند به همين دليل بايد مشکلات مسکن، محيط‌ زيست و معضل آب را حل کنيم.

رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه بهترين راه حل معضل آب بهره وري از آب است خاطر نشان کرد: اين مي تواند اولين قدم باشد. آب کشاورزي ما بايد شرايط درستي پيدا کند. طرحهايي که امروز وجود دارد در سراسر کشور در حال اجرا شدن است که يک تحول بزرگ به شمار مي آيد. مثل کشتهاي گلخانه‌اي، آبهاي تحت فشار و سامانه هاي نوين آبياري که تحول بزرگي است.
وي در ادامه تاکيد کرد: ما آمده ايم تا مجلس به جاي 20 درصد ، 32 درصد از منبع نفتي ما را کسر کند و به صندوق بريزد اما براي طرح‌هاي مهم کشور مثل طرح‌هاي محيط‌ زيست و اصلاح امور بانکي که دو معضل براي ما هستند و در اين بودجه پيش بيني کرده‌ايم. شما نمايندگان مجلس بايد کمک کنيد.
روحاني در بخش ديگري از صحبتهاي خود به وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي اشاره کرد و گفت: وضع اين صندوق‌ها وضع درستي نيست. البته تمام مشکلاتي که ما در کشور داريم از آسمان هفتم نيامده و بسياري هم از بيرون از مرزها نيامده. در بسيار از موارد تصميم خودمان ايراد داشته و ناقص بوده که بايد حل کنيم. در باره صندوقها هم بايد قدمهاي بزرگي برداريم.
وي همچنين تاکيد کرد: صندوقهاي بازنشستگي،سازمان تامين اجتماعي و بانکها بايد دست از بنگاه داري بردارند و همه بنگاه هايشان را عرضه کنند و بفروشند. ممکن است بخواهند سهام داشته باشند که اين ايرادي ندارد اما بايد دست از بنگاه داري بردارند اين اولين قدم مهمي است که دولت در اين زمينه برداشته وشروع کرده و نمايندگان بايد ما را حمايت کنند تا در بودجه 97 شاهد تحول بزرگي باشيم.

آمريکا و صهيونيسم موفق نخواهند بود

رئيس‌جمهور در ادامه به تصميم ترامپ مبني بر انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به بيت المقدس اشاره کرد و گفت: بعد از اينکه توطئه ابرقدرتها در منطقه براي مسلط کردن گروه هاي تروريستي بر مردم مظلوم منظقه باشکست مواجه شد، امروز آمريکايي ها با کمک صهيونيست ها توطئه جديدي را آغاز کردند و آن تعرض به قدس شريف است. اما من به نمايندگان و ملت بزرگ ايران اعلام مي کنم که ما در برابر توطئه قدرتهاي بزرگ؛ آمريکا، استکبار و صهيونيسم نه ساکت بوده‌ايم نه هستيم و نه خواهيم بود.
روحاني در پايان اظهار کرد: ما هر قدمي که بتوانيم براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين و جايگاه مقدس بيت المقدس که سرزمين مسلمانان و محل عروج پيامبر است، بر ميداريم. ما مسلمانها و ايرانيها حراست از قدس شريف و حقوق ملت فلسطين در تمام لحظاتمان به عنوان يک آرمان مقدس مدنظرمان است. آمريکا و صهيونيسم در اين توطئه موفق نخواهند بود و ملتهاي اسلامي روزي قدس يعني قبله‌گاه اول مسلمانان را آزاد خواهند کرد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد