آخرین اخبار

کاتاترنيا يا ناله در خواب چيست؟ تازه هاي سلامت

کاتاترنيا يا ناله در خواب چيست؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - هر آنچه بايد در مورد کاتاترنيا، ناله در خواب يا خواب ناله بدانيداين صداهاي عجيب و غريب که در خواب تان ايجاد مي کنيد، ممکن است خروپف نباشد

ليست بلندي از اتفاقات عجيبي که در خواب مي افتد، وجود دارد - به عنوان مثال راه رفتن در خوابsleepwalking، برقراري رابطه جنسي در خواب* sleep s-e-x يا Sexsomnia و حتي بيدار شدن و ناتواني در حرکت دادن اعضاي بدن(افتادن بختک روي فرد).

*رابطه جنسي در خواب Sexsomnia :رابطه جنسي در خواب sexomnia نوعي خواب پريشي است که در زمان خواب رخ مي دهد. در اين نوع خواب پريشي فرد در هنگام خواب درگير انجام رابطه جنسي مي شود در حاليکه پس از بيدار شدن چيزي به خاطر نمي آورد.

اما در مورد صداهايي که خودتان در خواب توليد مي کنيد، به نظرتان کاملا طبيعي مي آيند؟خب، همه صداهايي که در خواب توليد مي کنيد همان خرخر کردن هاي قديمي و هميشگي نيستند.
در واقع شرايطي وجود دارد به نام کاتاترنيا يا نالهٔ خواب، خواب‌ناله ، ناله در خواب يا خواب‌نالش* catathrenia يا ناله کردن در خواب sleep groaning که شيوع آن رايج تر از آن است که تصور مي شود. محققان معتقدند ناله در خواب يک شرايط نادر است و فقط 0.3 تا 0.5 کل مردم را تحت تاثير قرار مي دهد، دکتر راج کوما داسگوپتا Rajkumar Dasgupta، استاديار پزشکي باليني در دانشکده پزشکي Keck در دانشگاه جنوبي کاليفرنيا مي گويد: اما به نظر مي رسد اين عدد بزرگتر از اين مقدار است، زيرا خواب ناله اغلب گزارش نمي شود.
دکتر داسگوپتا مي گويد: "شخصي که با فرد بيمار مي خوابد، اين مشکل را گزارش مي دهد و نه خود فرد." در حقيقت ديگران هستند که متوجه ناله شما در خواب مي شوند و احتمالا خود شما متوجه اين مشکل نمي شويد، زيرا ناله در خواب معمولا هيچ نشانه اي در طول روز ندارد.
بنابراين اگر شما – يا همسرتان – از ناله در خواب رنج مي بريد، چطور مي توانيد در مورد آن صحبت کنيد؟ در اينجا به هر آنچه لازم است در مورد خواب ناله يا کاتاترنيا بدانيد، اشاره مي کنيم.

1. ناله در خواب sleep groaning چيست؟

 آيا ناله کردن در خواب نوعي خواب پريشي محسوب مي شود؟

ناله کردن در خواب به عنوان نوعي خواب پريشي يا پاراسومنيا parasomnia طبقه بندي مي شود – خواب پريشي اصطلاحي است که براي رفتارهاي ناخواسته، اقدامات يا افکاري استفاده مي شود که به هنگام به خواب رفتن، در زمان خواب يا بيدار شدن رخ مي دهد.راه رفتن در خواب يا صحبت کردن در خواب از ديگر موارد خواب پريشي هستند.
ناله کردن در خواب ممکن است شبيه به خروپف به نظر برسد، اما علت بروز آن متفاوت است. خروپف زماني رخ مي دهد که عمل دم را انجام مي دهيد. نفس را به داخل مي کشيد و ماهيچه ها و بافت هاي شل شده در ناي مي لرزند و سر و صدا ايجاد مي کنند.
از طرف ديگر خواب ناله زماني رخ مي دهد که شما عمل بازدم را انجام مي دهيد. داسگوپتا مي گويد: هر ناله ممکن است بين 30 ثانيه تا 1 دقيقه طول بکشد. به طور معمول خواب ناله شبيه به ناله به نظر مي رسد. اين مشکل حتي ممکن است با صداي ناله اي همراه با زوزه همراه داشته باشد.
انجمن خواب امريکا The American Sleep Association توضيح مي دهد که اين ناله ها ممکن است با يک خرناس يا يک آه در آخر دنبال شود.

2. علت ناله در خواب يا خواب ناله چيست؟

متخصصين به طور 100 درصد در مورد علت اين عارضه مطمئن نيستند، اما داسگوپتا مي گويد برخي افراد – مانند افراد مبتلا به ناهنجاري هاي سر و صورت – بيش از ديگران در معرض خطر ابتلا به خواب ناله هستند، زيرا ساختار راه هوايي فوقاني ممکن است باعث شود فرد در هنگام بازدم صدا توليد کند.
به علاوه ما در زمان REM خواب نيز در معرض خواب ناله هستيم. *REM در خواب زماني است که عضلات شل مي شوند. داسگوپتا يادآور مي شود همانطور که عضلات شل شده در امتداد تارهاي صوتي و راه هوايي فوقاني منجر به خر و پف مي شوند، در خواب ناله نيز اين عضلات ممکن است نقش مهمي داشته باشند.

* REM:يک مرحله از خواب است که در نيمه شب اتفاق مي افتد و با حرکات سريع چشم، رويا ديدن بيشتر و حرکات بدن و نبض و تنفس سريعتر همراه است. اين عبارت مخفف Rapid Eye Movement است، به معناي حرکات سريع چشم ها.

او مي گويد گرچه شواهد خيلي قوي نيستند، اما داده هايي وجود دارد که نشان مي دهند استرس مي تواند در بروز خواب ناله نقش داشته باشد.
همانطور که بافت زياد در مسير هوايي فوقاني مي تواند منجر به خرخر کردن شود، اين مسئله مي تواند عامل بروز خواب ناله هم باشد. اين واقعيت ممکن است توضيح دهد که:

چرا به طور کلي خواب ناله بيشتر در بين مردان مشاهده مي شود تا در بين زنان؟

زيرا مردان بزرگتر از زنان هستند، به علاوه در اين بخش ها بافت بيشتري دارند.
ورزشکاران و شناگران نيز بيشتر در معرض خواب ناله هستند. داسگوپتا مي گويد انجام تمرينات تنفسي بي رويه در طول روز ممکن است باعث شود فرد در طول شب هم تنفس نامنظمي داشته باشد.

3. آيا خواب ناله يا ناله در خواب خطرناک است؟

 آيا ناله کردن در خواب نوعي خواب پريشي محسوب مي شود؟

داسگوپتا مي گويد در اکثر موارد خواب ناله بي خطر است.اما اگر به طور مداوم به خاطر خواب ناله از خواب بيدار شويد يا اين مشکل باعث عدم خواب و استراحت کافي شود، ممکن است مشکلاتي را در پي داشته باشد. اگر چنين است حتما به پزشک مراجعه کنيد.
مشکل بزرگتر مربوط به خواب ناله اين است که اين عارضه ممکن است در حقيقت خرخر کردن باشد. خرخر کردن مي تواند نشانه وضعيتي به نام آپنه خواب باشد. آپنه خواب شرايطي است که بر اثر آن مسير هوايي به طور نسبي در هنگام خواب مسدود مي شود و منجر به دوره هاي قطع تنفس مي شود. اين يک مشکل جدي است زيرا آپنه خواب با مشکلات جدي تري مانند حمله قلبي يا سکته مغزي در ارتباط است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : دچار آپنه خواب شده ايد اگر اين 7 علائم را داريد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : انواع آپنه خواب، علائم، شيوع، علل و درمان هر يک از آنها

4. آيا مي توان خواب ناله را درمان کرد؟

دستگاه فشار جريان هواي مثبت دائمي (CPAP) Continuous positive airway pressure دستگاهي است که به افراد مبتلا به آپنه خواب کمک مي کند راحت تر نفس بکشند و علائم خواب ناله را نيز کاهش مي دهد.
داسگوپتا مي گويد درمان موقعيتي (وضعيت و فرم فرد در هنگام خواب) Positional therapy نيز مي تواند موثر باشد – خوابيدن به پهلو در مقابل خوابيدن به پشت، در خوابيدن به پشت عضلات بيشتر در معرض شل شدن هستند.
دستگاه دنداني فک پايين Dental mandibular devices براي آپنه خواب استفاده مي شود که فک پايين را کمي به سمت جلو مي آورد و پشت مسير هوايي را باز مي کند و احتمال مسدود شدن در هنگام تنفس به داخل و خارج را کاهش مي دهد، گزينه هاي ديگري هستند.


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم