پاسخ علي حاتمي به اتهام تحريف تاريخ در فيلم هايش
اخبار فرهنگي و هنري
بزرگنمايي:
چه خبر - هنرمند قرار نيست تاريخ را مو به مو روايت کند
علي طالب نژاد نوشت:
بايد گفت به کار بردن اين نگاه در سينما بسيار دشوار است چراکه اول بايد تعريف دقيقي از واژه هويت داشته باشيم تا بعد بتوانيم اين واژه را در سينما و لابه لاي مفاهيم فيلم جاري کنيم.
در مورد اطلاعات و دانش گسترده علي حاتمي بايد گفت تنها مطالعه به او کمک نمي کرد، اين فيلمساز فقيد اطلاعات و دانش خود را از زندگي اجتماعي و تاريخ اين سرزمين دريافت مي کرده. ذهن جست وجوگر علي حاتمي با تاريخ و فرهنگ ايران پيوند عجيبي داشت که او را تبديل به هنرمندي ممتاز کرد به همين دليل است که او سينماگري تکرارناشدني است.
هرچند برخي ها تلاش کردند براي علي حاتمي در سينما بدل بتراشند اما نتوانستند:
دليلش هم اين است که علي حاتمي متعلق به دوره اي بود که سينماگراني چون مسعود کيميايي ، داريوش مهرجويي، عباس کيارستمي و بهمن فرمان آرا در آن دوره ظهور کرده بودند. نوجواني اين نسل از فيلمسازان مصادف با کودتاي ٢٨ مرداد و فضاي سياسي آن زمان بود، نشريات متعدد، جنگ احزاب و…
همه آنها در اين فضا رشد کردند اين فيلمسازان به لحاظ کاري هيچ کدام شان شبيه هم نبودند و هرکدام شناسنامه منحصر به فرد خودشان را داشتند:
لذا هرگونه تلاش براي بدل سازي اين هنرمند بيهوده است.
به ياد دارم که ابتداي سال ٧٠ کلاس فيلمنامه نويسي داشتم که روزي علي حاتمي ميهمان من در اين کلاس بود:
يکي از شاگردانم از او پرسيد که اين ديالوگ هاي زيبا و مثل هايي که در فيلم هاي تان به کار مي بريد چطور به ذهن تان مي رسد.
او در پاسخ گفت:
من مادربزرگ پيري داشتم که شب ها براي ما قصه تعريف مي کرد،
من وقتي قصه او را گوش مي کردم جملاتش را يادداشت مي کردم:
تمام آن يادداشت ها امروز به گنجينه اي از جملات و کلمات تبديل شده است. اما امري که باعث شد او در سينماي ايران ماندگار بماند اينکه علي حاتمي و همنسلانش سينماي ايران را از فضاي فيلمفارسي و داستان هاي آبکي عبور دادند و به سينما شان و منزلت تاريخي اجتماعي بخشيدند. با اين حال خيلي ها علي حاتمي را متهم کردند که او تاريخ را تحريف مي کند. علي حاتمي هم به آنها پاسخ داد که من تاريخ نگار نيستم و من هنرمندم. هنرمند قرار نيست تاريخ را مو به مو روايت کند بلکه بايد از موضوعات تاريخي براي بيان حرف هايي متفاوت بهره ببرد, کاري که شکسپير کرد.
روز افتتاحيه شهرک سينمايي غزالي من هم حضور داشتم آن روز جمعيت زيادي براي اين مراسم آمده بودند، به ياد دارم که فيلم مستندي از چگونگي مراحل ساخت اين شهرک نمايش داده شد. بايد بگويم که اعتماد به نفس بالاي علي حاتمي باعث شد اين شهرک و سريال هزار دستان ساخته شود:
تکيه بر چنين اراده اي باعث شد او در زمان جنگ به رييس تلويزيون آن زمان براي ساخت يک سريال با مضمون تاريخي پيشنهاد ساخت يک شهر را بدهد و علي حاتمي بتواند فيلم هاي ماندگار بسازد. علي حاتمي رفت، هيچ وقت هم بر نمي گردد, مهم اين است که سينما به سمت ساخت فيلم هايي برود که اسمش را ملي بگذاريم، کاري که علي حاتمي براي سينماي ايران کرد ولي متاسفانه الان وضعيت سينما برعکس شده فيلمسازان جوان بيشتر فيلم هاي يک بار مصرف مي سازند در حالي که سالي يک بار «سوته دلان» را مي بينم، فيلم «مادر» را هر بار که مي بينم گريه مي کنم، ببينيد اين تاثير چگونه است که فيلم بعد از مرگ سازنده اش هم به حيات خودش ادامه مي دهد. اين همان درس بزرگي است که علي حاتمي به همه ما داد.
منبع: cinemacinema.ir
-
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۲۳ AM
-
۱۴۱ بازدید
-
-
چه خبر