آخرین اخبار

کمک هنرمندان به زلزله ورزقان چگونه خرج شد؟ اخبار فرهنگي و هنري

کمک هنرمندان به زلزله ورزقان چگونه خرج شد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - حدود 750 ميليون تومان جمع شده بود و قرار بود فرهنگسرا ساخته شود

پس از واکنش‌ تازه برخي مسئولان محلي درباره سرنوشت نامعلوم کمک‌هاي مردمي که توسط سينماگران براي زلزله زدگان ورزقان جمع شد و نقدهايي که در پي اين واکنش مطرح شد، مرتضي آتش زمزم تهيه کننده و کارگردان سينما در يادداشتي با بيان جزئيات آن کمک‌ها، کل رقم کمک‌هاي مستقيم مردم در جريان جمع آوري کمک در سينما آزادي را 250 ميليون تومان عنوان کرد.
اين کمک‌ها که به همت و پيگيري پرويز پرستويي، رضا مير کريمي و کمال تبريزي به هفتصد و پنجاه ميليون رسيد؛ رقمي که بخشي از پروژه ساخت فرهنگسرا در ورزقان را پيش برد اما در نهايت اين پروژه اعتبارات بيشتري طلب مي‌کرد و به همين دليل هنرمندان کليه اسناد مالي را در اختيار بنياد مسکن قرار دادند، تا اين پروژه را به فرجام برساند.
پس از وقوع زلزله ورزقان، هنرمندان و به ويژه سينماگران با حضور گسترده در کمپيني به جمع آوري کمک براي زلزله زدگان ورزقان اقدام کردند و در نهايت قرار بر اين شد که به جاي هزينه رقم جمع آوري شده براي امور فوري نظير پتو و چادر، صرف اثر ماندگار و تاثيرگذار در ورزقان شود و به همين دليل قرار شد فرهنگسرايي با اين منابع مالي ساخته شود اما اين منابع آنقدر نبود که بتواند اين پروژه را به سرانجام برساند.
نماينده پيشين ورزقان در مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه نقدهايي مطرح کرد که در آن زمان با پاسخ پرويز پرستويي همراه شد که تابناک پاسخ اين بازيگر را پوشش داد. اکنون نماينده تازه ورزقان در جريان حادثه زلزله کرمانشاه و کمک‌هاي ميلياردي به شماري از چهره‌ها و هنرمندان، نسبت به سرنوشت کمک‌هاي پيشين و عدم ساخت کامل فرهنگسراي ورزقان نقدي وارد کرده است. اين اظهارات منجر به طرح هاي نقدهاي تازه‌اي شد، چرا که انتظار مي‌رفت اين پروژه به سرانجام برسد؛ اما چرا اين پروژه به انتها نرسيد و اساساً جزئيات اين ماجرا چه بود؟
مرتضي آتش زمزم تهيه کننده و کارگردان سينما و تلويزيون در اين زمينه واکنش نشان داد و در يادداشتي به نمايندگي از سينماگران فعال در اين پروژه به تشريح ابعاد اين ماجرا و فرجامِ آن پرداخت. در يادداشت اين کارگردان سينماي ايران که در اختيار تابناک قرار گرفته، چنين آمده است:
«فضاي مجازي مشارکت مردم در کمک به هموطنانشان را بيشتر و پر شورتر کرد و حتي جمع آوري اين کمک‌ها توسط هنرمندان و ورزشکاران و افراد سرشناس به عنوان پديده کمک‌رساني در کشور محسوب مي‌شود که اميدوارم با حمايت از اين پتانسيل ارزشمند در راستاي رشد سازمان‌هاي مردم نهاد و به نفع هموطنان و کشور عزيزمان بهربرداري گردد و فقط تنگ نظران ميتوانند نيمه خالي ليوان را با برجسته کردن کمي و کاستيها که معمولا در هر کاري هست، ببينند.
اين موج زيباي همدلي و همکاري با افراد شناخته شده از زمان جهان پهلوان تختي تا در زلزله هاي بم و آذربايجان و امروز کرمانشاه رو به رشد است و انشالله از اين تجربه به جاي حادثه هاي تلخ در حل مسائل اجتماعي نيز استفاده شود.يادمان نمي رود آنچه روزهاي بعد از زلزله آذربايجان بچه‌هاي يتيم و بازمانده از فاجعه در زنگ شادي که پرويز پرستويي به همراه هنرمندان راه اندازي کردن، چگونه احساس امنيت کردند و وقتي مي‌ديدند اين بازيگر زير يک چادر کنار انهاست چقدر احساس امنيت ميکردند.
همه اينها را عرض کردم تا براي تنوير أفکار عمومي به عنوان مسئول پيگيري خانه هنر هريس در خانه سينما و بنياد مسکن گزارشي از آن تلاشها ارائه نمايم.
انشالله از اين به بعد کسي احساسات پاک مردم و تلاش هنرمندان و پيشکسوتان را به سادگي و با تنگ نظري زير سوال نبرد، چرا اگر اين حس اعتماد به هنرمندان، سينماگران و ورزشکاران در جمع آوري کمک‌هاي مردمي ايجاد شده به آساني بدست نيامده و مسوليت تک تک ماست که از اين ارزش انساني و ملي ايجاد شده در کشورمان صيانت کنيم، از اين رو يادآوري مواردي براي اعلام تداوم اين جريان ضروري به نظر مي رسد:
١- کل کمک‌هاي جمع اوري شده توسط هنرمندان در مقابل سينما آزادي براي زلزله آذربايجان در حدود دويست پنجاه ميليون تومان بود که به نسبت خود در 5 سال گذشته بسيار ارزشمند بوده و چه خوب که امروز با کمک فضاي مجازي اين کمکها براي زلزله کرمانشاه به صورت آنلاين به چندين ميليارد رسيده است اين همان پتانسيلي است که بايد ارج نهاد و با حمايت و نظارت خود مردم به بهترين نحو مديريت کرد.
٢- آقايان پرستويي، مير کريمي و کمال تبريزي به همراه ديگر هنرمندان خانه سينما حدود پانصد ميليون تومان ديگر به کمک برخي خيرين جمع آوري نمودند که جمع موجودي ٧5٠ ميليون تومان شد و با حمايت يکي از خيرين محلي و شوراي محترم و شهرداري هريس که بيشترين آسيب را در زلزله ديده بود زميني براي تأسيس خانه هنر اختصاص يافت.
با برگزاري مسابقه بهترين طرح برگرفته شده از بقعه هاي آذربايجان انتخاب شد، از اول نيز معلوم بود با اين بوجه نميتوان اين طرح را تکميل نمود ولي اين عزيزان با قول‌هاي حمايتي که از برخي افراد و مسؤلين گرفته بودن اغاز کردن، و کار در سال ٩٣ آغاز شد و کمک ها و پول خود هنرمندان به پايان رسيد و تمام کساني که در روزهاي اوليه زلزله قولهاي چند صدميليوني براي کمک به اين پروژه داده بودند، عکس‌هاي سلفي با هنرمندان و آسيب ديدگان گرفتند اما با گذشت زمان قول‌هاي خود را فراموش کردند و من شاهد بودم و يک سال اين عزيزان براي تامين اعتبار به هر دري زدند و پيگيرانه نزد برخي مسئولين دولتي و بخش خصوصي که روزهاي اول قول داده بودند رفتند. پشت درهايي نشستند که شايد براي کار شخصي خود بود هرگز انجام نميدادند.
تا اينکه تابستان امسال همزمان با سالگرد زلزله ورزقان جلسه اي با آقاي مهندس تابش رئيس محترم بنياد مسکن و مسئولين بازسازي اين نهاد برگزار شد و تفاهمنامه‌اي براي تکميل پروژه منعقد گرديد و خوشبختانه با تامين اعتبار توسط مسئولين بنياد مقرر گرديد که براي سالگرد زلزله در مردادماه سال آينده اين مجتمع فرهنگي افتتاح گردد که عمليات اجراي پس از فصل سرماي پيش رو آغاز خواهد شد. شايان ذکر است تمام صورت هزينه وضعيت‌هاي انجام شده به صورت قانوني و پس از بررسي دقيق و تاييد مراجع قانوني از خانه سينما تحويل و به بنياد مسکن با ماموريت بازسازي مناقطق زلزله زده واگذار شد.
البته اين تلاش‌ها، جدا از سفر ها و همراهي ها و برنامه هاي انگيزشي با رويکرد بازگشت شوق زندگي و اميد به کودکان و باز ماندگان است که از روزهاي بعد زلزله تا همين اواخر توسط آقاي پرستويي و ديگر سينماگران و دوستان ادامه دارد و مرهم دل هموطنانان خود بودند و اقلام غير نقدي جمع اوري شده را با دست خود به دست اسيب ديدگان زلزله رساندن.
اميد است عزيزان اگر کمکي نمي کنند به همت بالايي پيشکسوتاني که ابرو و اعتبار خود را خالصانه براي کمک به اين مردم شريف هزينه مي نمايند احترام بگذارند. دقيقا اين کم لطفي و وعدها در زمان زلزله بم هم توسط برخي انجام شد چه در بخش دولتي و بين المللي مخصوصا کشورهاي عربي با قولهاي چند صد ميليارد ژست انسان دوستي گرفته و بعد پايان موج اصلي فاجعه عمل نشد.»


منبع: tabnak.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فرزاد حسني، نيما شاهرخ شاهي، متين ستوده در اکران رالي ايراني 2

انتقاد صريح رضا کيانيان از زيرآب زني ها در جشنواره جهاني فجر 98

فيلمي که داريوش فرهنگ به همسر اولش، سوسن تسليمي تقديم کرد

پوريا پورسرخ، مهراوه شريفي نيا، شبنم قليخاني در جشنواره فجر

چهره خاص هديه تهراني روي پوستر بين المللي فيلم + عکس

فروش آلبوم شجريان به نفع سيل زدگان + عکس و آدرس مراسم امضا

روز چهارم جشنواره و استقبال پرشور مردم از نيکي کريمي! + عکس

شوخي پيمان قاسم خاني با ليگ 2 در جشنواره فيلم فجر

ژست خودماني مهران مديري و پيمان قاسم خاني + عکس

تصوير پارسا پيروزفر و باران کوثري در پوستر بي حسي موضعي + عکس

زيبا کرمعلي، الميرا دهقاني، فرشته حسيني و... در جشنواره فجر

منير فرمانفرماييان درگذشت

چهره جديد و متفاوت پارسا پيروزفر در جشنواره جهاني فجر

علي مصفا روي پوستر انگليسي فيلم سروش صحت + عکس

اميليا کلارک، دواين جانسون/ هنرمندان در بين 100 چهره تاثيرگذار 2019 + عکس

ريحانه پارسا، نويد محمدزاده، رضا داودنژاد و همسرش در جشنواره فجر

ماجراي شهاب حسيني و فيلم اولي هاي مهجور در جشنواره جهاني فجر

ديدگاه عباس کيارستمي درباره فيلمسازي درباره زندانيان

مهتاب کرامتي، فاطمه معتمد آريا و مريم معصومي در روز سوم جشنواره

رونمايي از پوستر «مصائب شيرين 2» فيلم خانوادگي داوودنژاد

عکس ترسناک شهاب حسيني روي پوستر يک فيلم

سوء استفاده دوباره ترامپ از سريال «بازي تاج و تخت»! + عکس

فيلم هاي جشنواره کن 2019 اعلام شد

مهناز افشار بر روي پوستر فيلم کارگردان ژاپني + عکس

ترلان پروانه، نگار جواهريان و بازيگران ديگر در جشنواره جهاني فجر

نويد محمدزاده پاي چوبه دار روي پوستر خارجي فيلم + عکس

اکران 2.5 ميليارد توماني «غلامرضا تختي» ويژه سيل زدگان + عکس

افتتاحيه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر با کنايه به حاتمي کيا + عکس

تگزاس 2 با چه شرطي جايگزين فيلم توقيفي رحمان 1400 شد؟

نامگذاري خياباني به نام محمدرضا شجريان در تهران + عکس

نويد محمدزاده پس از يک سال نظرش را عوض کرد!

مريم اميرجلالي: عطاران تلفنم را جواب نمي دهد! + عکس

تصوير جالب از ستاره درگذشته بر روي پوستر جشنواره کن 2019 + عکس

هزينه جشنواره فجر 6.3 ميليارد تومان! +عکس

معرفي 6 نفر از مهمانان ويژه جشنواره جهاني فجر

داوران جشنواره جهاني فيلم فجر معرفي شدند + عکس

نارضايتي خالق بازي تاج و تخت Game of Thrones از پايان سريال

احمد اقتداري درگذشت + عکس وصيت نامه

براي سينماي ايران که فقط 15 بازيگر آقا و خانم دارد، متاسفم!

تاثير قيمت دلار بر زندگي سوپراستارهاي سينماي ايران!!

ستاره فيلم‌هاي «اينگمار برگمن» در 83 سالگي درگذشت

سازندگان GOT همزمان با پخش قسمت آخر به مکان نامعلوم مي روند!!

توقف اکران فيلم «رحمان 1400» به دليل تخلف در نمايش

امين حيايي، مهتاب کرامتي و ... در حال جمع آوري کمک هاي مردمي به سيل زدگان + عکس

جزئيات کنسرت خيريه شهرام ناظري براي سيل زدگان

معرفي چهار فيلم بخش جام جهان نما جشنواره‌ جهاني فجر

اين نقش انگ الناز شاکردوست بود!! + عکس

نقاشي اي که 30 سال پيش جمشيد مشايخي با عشق از چهره همسرش کشيد + عکس

جديدترين عکس ها از «ترميناتور» منتشر شد + عکس

مرگ بازيگر بريتانيايي حين اجرا روي صحنه!