بزرگنمايي:
چه خبر - به بهانه سالمرگ بابک بيات
بابک بيات خورشيد فروزان آسمان هنر ماست؛ مگر ميشود خورشيد را به خاک سپرد؟ بابک بيات درياي خروشان جهان هنر ماست؛ مگر ميشود دريا را به خاک سپرد؟ بابک بيات از پل تاريخ، از پل زمان گذشته و به افسانهها پيوسته است. پاييز را دوست داشت در پاييز فوت کرد، دوست نداشت ديگر مرگ عزيزانش را ببيند که نديد.
مختصري از زندگي نامه بابک بيات
پيش از انقلاب
بابک بيات در سال 1325 در شهر تهران به دنيا آمد. از سن 19 سالگي در اپراي تهران و زير نظر خانم اولين باغچهبان، آقاي ثمين باغچه بان و نصرتالله زابلي با موسيقي کلاسيک و جهاني آشنا شد و در حدود پنج سال همکاري خود را با اين اپرا ادامه داد. بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوريک دوستي عميقي پيدا کرد که اين دوستي به ادامه هارموني و آکومپاني مان و فراگيري ديگر اشتياقات موسيقايي بيات منجر شد. ايرج جنتي عطايي شاعر و ترانه سرا و نمايشنامه نويس که از دوران کودکي تا قبل از انقلاب با بابک بيات همگام با هم موسيقي ترانه را ادامه دادند، در زندگي بيات و خانواده اش بسيار مؤثر بود، که اين دوستي به ساخت ترانههاي بسياري از جمله: غريبه، جنگل، بنبست، خونه، فرياد زير آب، علي کنکوري، تپش، خاتون، سايه، خورجين (بانوي شرقي)، فصل بد خاکستري (روح بزرگوار)، سقف، هيچکسي مثل تو نبود، طلايه دار (اي بزرگ موندني) و بسياري ترانههاي ديگر منجر شد.
بابک بيات موسيقي فيلم را با فيلم غريبه که با همراهي واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از فيلم غريبه، بيات موسيقي فيلمهاي :خوشيد در مرداب، شب آفتابي (با ترانه عروسک قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فرياد زير آب، سريال چنگک و بسياري موسيقي فيلمهاي ديگر را ساخت.
پس از انقلاب
بعد از انقلاب بابک بيات فعاليت موسيقي را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهيم زال زاده و با کاست قاصدک، زندگي نامه صمد بهرنگي و بصورت ترانههاي کودکانه خانم سيمين قديري آغاز نمود. پس از آن کاست خروس زري پيرهن پري را به همراه احمد شاملو و کاستهاي سکوت سرشار از ناگفته هاست و چيدن سپيده دم را با صداي احمد شاملو موسيقي ساخت.
بابک بيات موسيقي فيلم را در بعد از انقلاب با فيلم مرگ يزد گرد ساخته بهرام بيضايي ادامه داد و در سال 1362 موسيقي فيلمهاي نقطه ضعف و ريشه در خون را ساخت و در سالهاي بعد براي فيلمهاي شايد وقتي ديگر و مسافران ساختههاي بهرام بيضايي، سريال سلطان و شبان، کشتي آنجليکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختي، دستهاي آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شيدا و در حدود 90 فيلم سينمايي موسيقي نوشته است و آخرين سريالي که وي براي آن موسيقي ساخته است سريال ولايت عشق است.
ما چه کرديم با بابک بيات؟
سوالهاي بيپاسخ بسيار است. چرا آثار بابک بيات با چنين مخالفتهايي مواجه ميشدند اما جوانان اين روزهاي پاپ با اشعار و موسيقيهاي گاها بيمحتوا به سرعت مجوز ارشاد را دريافت ميکنند؟ بابک بيات چه داشت که ديگران نداشتند؟
بابک بيات با ثبت آثار ماندگارش در تاريخ موسيقي ايران و با جاودان کردن نامش در ميان مردم؛ نه سال پيش در سن شصت سالگي زمين را ترک گفت. پس از مرگ او مقام اول شهرداري نزد خانوادهاش آمد و گفت که خانهي او براي تبديل شدن به موزه خريداري ميشود؛ با گذشت نزديک به شش سال هيچکس آن خانه را نخريد. خانه بابک بيات کوبيده شد و ساختماني بلند جايش را گرفت. حالا به لطف مسئولان ديگر هيچ نشاني از بابک بيات در خانهاي ديده نميشود.
بابک صحرايي که از دوستان نزديک بابک بيات بوده و همکاريهاي بسياري با او داشته در جايي گفته است:
هيچ وقت نميتوانم از واژه مرگ براي بابک بيات استفاده کنم. هنوز حضور تاثيرگذارش را در موسيقي ايران حس ميکنيم. حضوري که شايد در گاهي از اوقات بسيار پررنک تر و اثر گذارتر از خيليهايي باشد که زندهاند و ودر موسيقي فعاليت دارند.
منبع: سيمرغ