آخرین اخبار

تقلب در بازار سکه نداريم/ قانون وکيوم سکه از کجا آمده است؟ اقتصادي

تقلب در بازار سکه نداريم/ قانون وکيوم سکه از کجا آمده است؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - هيچ‌ دستورالعملي بر لزوم فروش سکه‌ به شکل وکيوم شده صادر نشده است

در ماه‌هاي گذشته در فضاي مجازي اخبار متعددي مبني بر فروش سکه‌هاي تقلبي در بازار منتشر شده و حتي برخي صرافي‌ها نيز نمونه‌هايي از سکه‌هاي تقلبي را روي شيشه‌هاي خود نصب کرده‌اند که در اين باره سيد حجت شفائي در گفت‌وگو با ايسنا، به ارائه توضيحاتي در اين زمينه پرداخت و گفت: به‌عنوان فردي که سال‌ها در اين صنف فعاليت کرده است، به هيچ عنوان بحث فروش سکه‌هاي تقلبي را قبول ندارم و تأييد نمي‌کنم.
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اظهار کرد: همانند طلا که ذات پاکي دارد همکاران ما نيز افرادي پاکدست و متعهد هستند و افرادي که شرايط دريافت پروانه کسب را دارند هيچ‌گاه اعتبار خود را زير سوال نمي‌برند و براي سودي اندک اعتبار خود را قرباني‌نمي‌کنند، چراکه در اين صنف، اعتبار حرف اول و آخر را مي‌زند.
وي ادامه داد: اين‌که عده‌اي مي‌آيند و در فضاي مجازي موجي ايجاد مي‌کنند و مدعي مي‌شوند در بازار سکه‌هايي با هويت جعلي به فروش مي‌رسد، موضوعي است که نياز به پيگيري دارد. اکنون ما با فيلمي مواجهيم که در آن هيچ‌گونه سند و مدرکي براي ادعاي مطرح شده وجود ندارد. بر همين اساس چنين مطلبي از نظر ما قابل استناد نيست.
شفائي همچنين اظهار کرد: اما شايد آن‌چه باعث ايجاد مشکلاتي از اين دست مي‌شود، داستان وکيوم سکه‌ها باشد. در اين صنعت و اتحاديه، ما به هيچ عنوان با وکيوم بودن سکه موافق نبوديم و خود از مخالفان جدي اين شيوه فروش هستيم، زيرا در صورت باز بودن سکه‌ها از نظر وزن مي‌توان به راحتي اصالت آن‌ها را تشخيص داد.
وي تصريح کرد: سکه اصلي براساس کاليبر ترازو، وزني بين هشت گرم و 120 تا 130 سوت دارد و به راحتي مي‌توان اين وزن را مورد راستي‌آزمايي قرار داد، حتي اگر عيار سکه موجود تغيير کرده باشد در اين مرحله مشخص خواهد شد؛ اما متاسفانه درمورد سکه‌هاي وکيوم شده چنين امکاني وجود ندارد و هر يک از بسته‌هاي وکيوم‌ وزن و شرايط خاص خود را دارد و از قاعده و قانون خاصي پيروي نمي‌کنند.
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر افزود: حتي خود بانک مرکزي نيز سکه‌ها را به شکل باز وارد بازار مي‌کند و آن‌چه به‌عنوان بسته‌بندي‌هايي به شکل وکيوم شده مورد استفاده قرار مي‌گيرد حاصل کاري است که در مراحل بعدي انجام مي‌گيرد و به نظر مي‌رسد در ابتدا اين کار به منظور ارائه شکيل سکه‌هاي طلا باب شده است.
وي ادامه داد: در اين مدت در مواردي حتي مشاهده شده که از نام و اعتبار همکاران ما سوءاستفاده شده و سکه‌هايي با نام و اثر انگشت‌ آن‌ها وارد بازار شده است.بر همين اساس برخي از اعضاي اتحاديه فروشندگان طلا حتي در اين مورد شکايت‌هايي را به مراجع قضايي تسليم کرده‌اند.
شفائي تصريح کرد: مگر ممکن است در صنفي که يکي از شفاف‌ترين شيوه‌هاي فروش را دارد چنين تخلفاتي صورت گيرد؟ همکاران ما هنگام فروش انواع طلا، فاکتورهايي صادر مي‌کنند که در آن تمام اطلاعات از عيار طلاي مصرفي تا وزن و قيمت آن قيد شده و همين فاکتورها چنان سندهاي مطمئني محسوب مي‌شوند که حتي سال‌ها بعد هم هنگام فروش طلا مورد استناد قرار مي‌گيرند.
وي ادامه داد:حال عده‌اي به منظور سوءاستفاده و منفعت طلبي، نام يک صنف را زير سئوال برده‌اند، اما تاکيد ما بر آن است که اگر سکه‌اي مشاهده مي‌شود که در آن از مس، آهن يا آلياژهايي از اين دست استفاده شده باشد اين کالا توسط افراد سودجو وارد بازار شده و حتي ممکن است در بسياري موارد خود همکاران ما هم در اين زمينه قرباني شده باشند و براساس اعتماد به مشتري سکه‌هاي وکيوم شده‌اي را بخرند که تقلبي است.
شفائي با تاکيد بر نظارت‌هاي مختلفي که بر کار طلافروشان صورت مي‌گيرد، اظهار کرد: در شرايط فعلي ناظران متعددي از اداره استاندارد گرفته تا اتحاديه‌هاي صنفي و صنعتي بر بازار طلا و جواهر کشور نظارت داشته و در موارد متعدد اصالت کالاهاي موجود در واحدهاي صنفي را مورد بازبيني قرار مي‌دهند، اما معمولا به دليل وکيوم بودن سکه‌ها، اين نظارت‌ها در اغلب موارد روي طلاهاي موجود در واحدها انجام مي‌شود.
رئيس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در پايان گفت: با توجه به شرايط به نظر مي‌رسد که بايد در خريد و فروش سکه دقت و نظارت بيشتري صورت گرفته و حتي مشتريان اين بازار درخواست کنند که وکيوم سکه‌ها پيش از خريد باز شود تا امکاني باشد که افراد براساس وزن که يکي از شاخص‌هاي تعيين اصالت است به راستي آزمايي کالاي خريداري شده بپردازند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي