آخرین اخبار

هشدار ولايتي به مکرون درباره دخالت در امور داخلي ايران سياسي

هشدار ولايتي به مکرون درباره دخالت در امور داخلي ايران

  بزرگنمايي:

چه خبر - آقاي مکرون به امور داخلي ايران دخالت نکن

علي اکبر ولايتي در بخشي از يک گفت‌وگو با رد و تقبيح مواضع ضد ايراني اخير رئيس جمهور فرانسه افزود: به نفع آقاي مکرون و فرانسه نيست که در موضوع موشکي و امور راهبردي جمهوري اسلامي ايران که در آن حساسيت بسيار داريم، دخالت کند؛ اين دخالت ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوري اسلامي ايران خاصيت ديگري ندارد.
وي گفت: به عنوان فردي ايراني که با مسائل سياست خارجي و تاريخ فرانسه آشنايي دارم به رئيس جمهور اين کشور توصيه مي کنم سعي کند مسير ژنرال دوگل در دوران رياستش در سياست خارجي را طي کند يعني حالت نيمه استقلال داشته باشد.
ولايتي افزود: ما که براي مسائل و برنامه دفاعي کشورمان از ديگران اجازه نمي گيريم که موشک داشته باشيم يا نداشته باشيم يا بگويند برد موشک هايمان چند کيلومتر باشد.
وي تصريح کرد: اين موضوع به آقاي مکرون چه ربطي دارد؟ وي اصلا چه کاره است که دخالت مي کند؟ اگر مي خواهد رابطه ايران و فرانسه، رابطه اي رو به رشد باشد سعي کند در اين نوع امور دخالت نکند زيرا اين خلاف مصالح ملي فرانسه هم است.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: معلوم است که پاسخ ما به او منفي است پس چرا اين موضوع را مطرح مي کند که وقتي پاسخ منفي گرفت بگويند آقاي مکرون در سياستش شکست خورده است؟ کاري کند که بگويند در سياستش موفق بوده است.
ولايتي بار ديگر خطاب به مکرون تاکيد کرد: آقاي مکرون اين جمله را از بنده به عنوان شهروندي ايراني بشنود و بپذيرد که اگر به اين امور وارد شود پاسخ ما حتما منفي است و حتي يک درصد هم احتمال ندارد که به خواستي که دخالت در امور داخلي ماست، پاسخ مثبت بدهيم.
بنابراين گزارش، رئيس جمهور فرانسه در ادامه اظهارات مداخله آميزش در امور داخلي کشورمان، ديروز در اجلاس اتحاديه اروپا در گوتنبرگ سوئد خواستار شفاف سازي در خصوص " راهبرد ايران در برنامه موشکي بالستيک " شد. مکرون همچنين مدعي شد که ايران بايد " سياستي کمتر تهاجمي " در منطقه اتخاذ کند.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با رد توصيه برخي در داخل براي مذاکره موشکي با اروپا تاکيد کرد: هيچ کشور مستقلي منافع و مصالح ملي خود را در معرض حراج قرار نمي دهد.
وي درباره انتشار مقاله يکي از استادان دانشگاه تهران در يکي از روزنامه هاي اصلاح طلب مبني بر آغاز مذاکره موشکي با اروپا گفت: اين يکي از خواص دموکراسي است که هر شخصي مي تواند حرفش را بزند منتهي اگر سخن معقولي نباشد مردم از اين گوش مي شنوند و از آن گوش به در مي کنند.
ولايتي تصريح کرد: آيا کسي مي آيد منافع و مصالح ملي اش را اين طور در معرض حراج و تماميت ارضي اش را در معرض يغماي ديگران قرار دهد؟ کدام کشور مستقل و قدرتمندي در دنيا مسائل دفاعي اش را در بازار مکاره دنيا به حراج گذاشته است؟
وي گفت: عيبي ندارد که او نظرش را گفته، اظهار نظر آزاد است اما حتما بداند که ميان عقلا شنونده اي نخواهد داشت.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در پاسخ به اينکه جاگزيني مذاکره با اروپا به جاي آمريکا چه قدر مبتني بر منافع ملي است ؟ اظهار داشت: اين موضوعي متقابل است، اروپايي ها هم از رابطه با ما نفع مي برند و جزء آرزوهايشان است که با کشور ثروتمند، بزرگ و قابل اعتمادي مانند ايران که داراي ملتي کارآمد، مومن و مصمم است رابطه داشته باشند.
ولايتي افزود: من سال ها با اروپايي ها در موقعيت هاي رسمي و غيررسمي سر و کار داشته ام، آنان هم از داشتن رابطه با ايران استقبال مي کنند مگر اين که زيرفشار آمريکا باشند و نتوانند اين کار را بکنند. اکنون مي بينيم که به رغم فشارهاي آمريکا، برخي کشورهاي اروپايي، سرمايه گذاري در کشورمان را آغاز کرده اند.
وي گفت: البته چاره ما نيز صرفا منحصر به ارتباط با غرب نيست، آمريکا نباشد با اروپا کار مي کنيم، اروپا نيز نه صرفا اروپاي متحد که متشکل از 27 کشور است بلکه با تک تک کشورهاي اروپايي داراي روابط مجزا هستيم همچنان که با کليت اتحاديه اروپا نيز رابطه داريم.
ولايتي افزود: در اين چارچوب اگر بخواهيم کار کنيم اولويت بندي مي کنيم که چه کشورهايي اين ظرفيت را دارند که با آنان روابط جامع تري داشته باشيم بنابراين صرفا به سياست کلي رابطه با اتحاديه اروپا بسنده نمي کنيم بلکه طبق محاسباتمان با تک تک کشورهاي اروپايي نيز ارتباط داريم.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: البته رابطه ما صرفا به غرب منحصر نمي شود بلکه با ديگر کشورها اعم از روسيه، چين، هند، ژاپن، کره جنوبي، آفريقاي جنوبي و آمريکاي لاتين که داراي ظرفيت هاي مختلف هستند روابط داريم.
وي افزود: دست ما در اين زمينه از برخي کشورهاي وابسته بازتر است.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري صدا وسيما، ولايتي گفت: البته کشورهاي وابسته به نفت چاره اي بجز فروش نفت به آمريکا و خريد سلاح از اين کشور ندارند آن هم با شرايطي که قيمت نفت را واشنگتن در پشت پرده تعيين و پولش را نيز براي هرکاري که کاخ سفيد مشخص کند، هزينه کنند.
وي اضافه کرد: نوع تسليحات صادره به اين کشورها و قيمت آن را نيز آمريکا تعيين مي کند و دست اين کشورها خيلي بسته تر از ماست زيرا کاملا وابسته اند و روزي که واشنگتن اراده کند به راحتي مي تواند آن ها را ساقط کند مانند حکومت پهلوي.ولايتي تصريح کرد: اما اکنون حکومت مستقلي در کشورمان برپاست که گرچه تحت فشار آمريکاست اما ظرفيت هايي دارد که در کشورهاي جهان سوم کمتر چنين ظرفيت هايي ديده مي شود.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب استقلالش مي تواند تصميم بگيرد که با کشورهاي مختلف اعم از روسيه، چين، ژاپن، هند، آفريقاي جنوبي، آلمان، فرانسه و ديگر کشورها رابطه داشته باشد و هيچ شاخصي بجز منافع ملي ما در اين خصوص تعيين کننده نيست.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد