آخرین اخبار

نطق جنجالي کريمي قدوسي درباره حوادث سال 88 سياسي

نطق جنجالي کريمي قدوسي درباره حوادث سال 88

  بزرگنمايي:

چه خبر - شرط بخشيده شدن موسوي و کروبي

جواد کريمي قدوسي نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي امروز(چهارشنبه 24 آبان) در نطق ميان دستور در صحن علني پارلمان، اظهار داشت: امام خميني(ره) خطاب به کساني که در آن زمان مقابل قانون ايستادند و وحدت و امنيت کشور را به مبارزه طلبيدند فرمودند، "غلط مي‌کني که قانون را قبول نداري، قانون تو را قبول ندارد."
وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينکه افرادي که قانون و راي اکثريت را قبول ندارند، صلاحيت حضور در چارچوب‌هاي نظام اسلامي را از دست مي‌دهند تاکيد کرد که فتنه‌گران سال 88 حاضر نشدند در مقابل قانون شيوه داوري که قانون تعيين کرده بود، تسليم شوند
نماينده مردم مشهد در مجلس، ادامه داد: چند سال بعد که قلم‌هاي بسته شده آگاهان بين‌المللي روان شود، خواهيد خواند که چه توطئه بزرگي پشت فتنه 88 بود و چه قصد عجيبي داشتند.
کريمي قدوسي با تاکيد بر اينکه فتنه‌ها را بايد با روشنگري خاموش کرد، گفت: زيرا هر جا روشنگري باشد دست فتنه انگيزان کوتاه مي‌شود.
وي با بيان اينکه، اين روزها که کشور در غم و اندو زلزله ويرانگر غرب کشور است و شاهد مشکلات مردم، گرفتاري سپرده‌گذاران در موسسات مالي، آمار بالاي بيکاري و همچنين ادامه دشمني، دشمنان ملت ايران هستيم، گفت: دم زدن از فتنه و فتنه‌گران به نفع مردم نمي‌باشد.
نماينده مردم مشهد در مجلس، خاطر نشان کرد: روز گذشته نايب رئيس مجلس در نطقشان فرمودند، هر روز فرياد مي‌زنيم که فتنه وجود دارد، به رئيس جمهور گذشته مملکت اجازه صحبت کردن و بيرون رفتن از خانه را نمي‌دهيم و ما در جامعه عقده و گره ناگشوده داريم.
قدوسي خطاب به مردم و نمايندگان، گفت: آنچه در وقايع رخ داده پيش و پس از انتخابات 88 شاهد آن بوديم بي‌شک ظلم بزرگي در حق نظام اسلامي به طور خاص اسلام به طور عام بود و خسارت مادي و معنوي متنابهي به ملت ايران وارد کرد، مانند ظلم و هتک حرمت قرآن، حرمت ائمه معصومين عليه‌السلام، امام، شهدا و مقام معظم رهبري.
وي ادامه داد: مبدل شدن انتخابات از عنصر وحدت آفرين ملي به انشقاق و اختلاف، شکل‌گري تقابل و مرزبندي بين نخبگان و توده مردم، ضربه وارد شدن به امنيت ملي، مخدوش شدن و سلب اطمينان عمومي از نظام براي مدتي کوتاه، زير سوال رفتن جايگاه مستحکم و قدرتمند نظام اسلامي در صحنه بين‌المللي، وارد آمدن خسارات سنگين به اموال عمومي؛ شخصي و کشته شدن عده‌اي در اين حوادث از جمله خسارات مادي و معنوي وارد شده به مردم و نظام بود.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: به اين ترتيب مي‌توان عوامل زير را به عنوان اتهامات سران فتنه، گردانندگان وقايع بعد از انتخابات 88 اشاره کرد، ناديده گرفتن جايگاه قانون، تلاش جدي و منسجم براي تضعيف جايگاه رهبري و ولايت‌فقيه، القاي ناکارآمدي نظام سياسي، تضعيف و تخريب ستون‌هاي حمايتي نظام خصوصا سپاه، بسيج و روحانيت، تخريب و تضعيف ستون‌هاي اطلاعاتي و امنيتي و نهاد‌هاي نظارتي کشور ، ايجاد و گسترش اختلاف ميان 3 طيف جناح‌ها با حاکميت، حاکميت با مردم، و مردم با مردم.
قدوسي افزود: بي‌اعتبار کردن ساختار مديريت نظام در سطوح مختلف، تلاش در جهت ارائه تصويري از نظام به عنوان دشمن مشترک همه معارضين، منتقدين مخالفين، استفاده از ظرفيت نخبگان سياسي و فرهنگي کشور با هدف فعاليت‌هاي تبليغي، سلب اعتماد از مردم نسبت به سخنان مسئولين کشور، کمک به ساخت يک سناريو هدفمند با محوريت اسطوره‌شکني، ارزش زدايي و مشروعيت زدايي از ارکان نظام، همکاري با اهداف و مطالبات عوامل قانون شکن و شبکه گسترده ضد انقلاب در کشور، جلب حمايت و پشتيباني از دشمنان و سرويس‌هاي جاسوسي براي پيشبرد اهداف فتنه از جمله اتهامات آنهاست.
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس، خاطر نشان کرد: اعضاي کميسيون امينت ملي در مجلس هشتم در پي فتنه 88 ديداري با رئيس وقت ستاد کل نيروي مسلح آقاي فيروزآبادي داشتيم وي در آن جلسه گفت جريان فتنه با اتحاديه اروپا به توافق رسيده و بنا را بر اين گذاشته بودند که اگر کار ما که جلو رفت آنجايي که به مشکل برخورد کرديم از شما درخواست کمک مي‌کنيم و ناتو حمله نظامي را هم به ايران با حمايت ما مي‌تواند انجام دهد.
قدوسي خاطر نشان کرد: حضور سران فتنه در تجمع 30 خرداد 88 با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه آن هفته همه را دعوت به مجاري قانوني کرده بودند اعلام جنگ با ولي فقيه و جامعه اسلامي و مصداق محاربه بود.
وي با بيان اينکه توبه سران فتنه با 4 شرط پذيرفته مي‌شود، گفت: اتهامات وارد شده به نظام مقدس اسلامي را پس بگيرند، خسارت‌هاي وارده را جبران کنند، راه خود را از دشمنان جمهوري اسلامي جدا کنند و براي آنچه مرتکب آن شده‌اند آماده مجازات باشند.
درگيري لفظي نمايندگان بر سر حوادث سال 88
خبرگزاري ايلنا: در جريان نطق جنجالي کريمي قدوسي، صحن علني مجلس شاهد درگيري لفظي حدود 30 نماينده اصلاح‌طلب و اصولگرا بود.
در حالي که جواد کريمي قدوسي در نطق ميان دستور خود به طرح اتهاماتي عليه اصلاح‌طلبان و طرح موضوعاتي درباره حوادث پس از انتخابات 88 پرداخت و در بخشي از سخنانش نيز به نطق اخير مسعود پزشکيان نايب رييس نخست مجلس شوراي اسلامي پاسخ داد، اقدام نماينده اصلاح‌طلب مردم تبريز مجلس براي قرائت حديثي از اميرالمومنين با واکنش تند چند نماينده اصولگراي مجلس روبرو شد.
بر اين اساس درحالي که مسعود پزشکيان پس از اتمام نطق ميان‌دستور کريمي قدوسي گفت که بنده صرفاً به بيان يک حديث از اميرالمومنين (ع) اکتفا مي‌کنم و حرف ديگري نمي‌زنم، محسن کوهکن با عصبانيت به سمت جايگاه هيات رييسه رفت و در ادامه حميدرضا حاجي‌بابايي و چند نماينده اصولگراي ديگر نيز در اين محل حاضر شدند.
کريمي قدوسي پس از اتمام نطق خود، برگه‌هايي را بالا گرفت و مدعي شد که آن‌چه در دست دارد، گزارش نهادهاي رسمي درباره حوادث پس از انتخابات سال 88 است و تاکيد کرد که لازم است 2 نايب رييس مجلس شوراي اسلامي اين مستندات را به دقت مطالعه کنند.
در اين ميان شهروز بررگز و برخي ديگر از اصلاح‌طلبان با استناد به آيين‌نامه داخلي مجلس از پزشکيان درخواست داشتند که تذکر ماده 79 دهد؛ چرا که کريمي قدوسي مشخصاً از وي نام برده و تلويحاً اتهاماتي به او وارد کرده است اما به هر ترتيب، پزشکيان که با واکنش عصبي اصولگرايان مواجه شد، بلافاصله تاکيد کرد که از بيان حديث مدنظرش در پاسخ به اظهارات و اتهامات کريمي قدوسي صرف‌نظر کرده و از ناطق بعدي خواست که براي بيان نطق خود در جايگاه حاضر شود اما فريادهاي کوهکن و ديگر اصولگرايان و البته در ادامه، واکنش اصلاح‌طلبان مجلس به اين اعتراضات، فضاي صحن را متشنج کرد و عملاً دقايقي امکان قرائت نطق بعد ميسر نشد.
همزمان با تجمع اصولگراياني همچون احد آزادي‌خواه، حسن نوروزي، نصرالله پژمانفر، علي ادياني‌راد و محمدجواد ابطحي در تجمع مقابل جايگاه هيات رييسه، برخي اصلاح‌طلبان نيز خود را به اين جمع رساندند که از جمله محمدرضا تابش، احمد بيگدلي، احمد مازني، عبدالحميد خدري، حسني جوريابي، علي بختيار، پروانه مافي، سيده فاطمه حسيني و سيده حميده زرآبادي، محمدجواد فتحي، قاسم ميرزايي نيکو و علي مطهري در اين مذاکرات حضور داشتند. مذاکراتي که در گوشه‌اي آرام‌تر و در گوشه‌اي ديگر از صحن با شدت و حدت بيشتر دنبال مي‌شد.
بر اين اساس در حالي که به‌عنوان مثال مهرداد لاهوتي نماينده اعتدالي لنگرود سعي مي‌کرد عبدالحميد خدري نمانيده اصلاح‌طلب بوشهر را از اين تجمع دور کند، عمده اصلاح‌طلبان حاضر در اين بحث يا با تعجب به نوع رفتار اصولگرايان، نظاره‌گر بودند و يا سعي مي‌کردند آن‌ها را آرام کنند. در مقطعي پروانه مافي با حرارت و هيجان بالا در جمعي متشکل از چندين نماينده صحبت کرد که به نظر مي‌رسد موضوع اين سخنان نيز انتقاد از نحوه برخورد اصولگرايان بوده است.
با اين همه، اين پايان ماجرا نبود. محسن کوهکن که پس از نطق کريمي قدوسي، عملاً با انتقاد شديدالحن خود به پزشکيان، آتش اين تشنج را برافروخته بود، در ادامه نيز اين‌سو و آن‌سوي صحن با برخي نمايندگان اصلاح‌طلب ديگر بحث و جدل مي‌کرد که رييس جلسه حق ندارد پس از نطق ميان دستور نماينده، اظهارنظر کند.
کوهکن در ادامه تابش را با خود به گوشه‌اي از صحن برد و علي ادياني‌راد ديگر نماينده اصولگرا نيز مصطفي کواکبيان را به همراه خود به اين گعده کشاند تا در رابطه با تشنج ايجاد شده، صحبت کنند. مذاکراتي که حال در فضايي به‌مراتب آرام‌تر از دقايق قبل ادامه دارد و با اين حال، چندان نيز دوستانه نيست.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد