آخرین اخبار

ثبت وسيع زلزله بزرگ کرمانشاه در اکثر ايستگاه‌هاي شتاب‌نگاري/سُستي بيشتر سازه‌ها در پس‌لرزه‌ها اجتماعي

ثبت وسيع زلزله بزرگ کرمانشاه در اکثر ايستگاه‌هاي شتاب‌نگاري/سُستي بيشتر سازه‌ها در پس‌لرزه‌ها

  بزرگنمايي:

چه خبر - از تردد در ساختمان‌هاي آسيب‌ديده خودداري کنيد

رييس شبکه شتاب‌نگاري ايران با بيان اينکه 28 ايستگاه شتاب‌نگاري فعال در استان کرمانشاه نصب شده است، گفت: بر اساس داده‌هاي به دست آمده زلزله اين استان در بيشتر ايستگاه‌هاي کشور ثبت شده و پس‌لرزه‌هاي آن نيز ادامه خواهد داشت.
مهندس فرزانگان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا کنترل و نگهداري دستگاه‌هاي شتاب‌نگاري در سراسر کشور را از ماموريت‌هاي اين شبکه دانست و افزود: در پيرامون منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه دستگاه‌هاي شتاب‌نگار زيادي نصب شده است، ولي از آن‌جايي که اين زمين‌لرزه جزو زلزله‌هاي بزرگي بوده است، تعداد زيادي از دستگاه‌هاي شتاب نگاري نصب شده اين زلزله را ثبت کرده‌اند.
وي با اشاره به عدم برقراري ارتباط اين شبکه با دستگاه‌هاي سرپل ذهاب، اظهار کرد: اين عدم ارتباط به دليل قطعي برق منطقه است، ولي بر اساس داده‌هايي که تاکنون به دست ما رسيده، بيشترين تعداد لرزه‌ها در کرند غرب گزارش شده است
بر اساس داده‌هايي که تاکنون به دست ما رسيده، بيشترين تعداد لرزه‌ها در کرند غرب گزارش شده است
.
فرزنگان با بيان اينکه اين زلزله از طريق دستگاه‌هاي شتاب‌نگار در استان‌هاي ايلام، لرستان، کردستان و خوزستان نيز ثبت شده است، ادامه داد: زلزله شامگاه روز يکشنبه به اندازه‌اي بزرگ بود که ايستگاه‌هاي شتاب‌نگاري که در فاصله دورتري از منطقه قرار داشتند، مانند ايستگاه در باغ ملک استان خوزستان که بيش از 1400 کيلومتر با مرکز زمين‌لرزه فاصله داشت، آن را ثبت کرده‌اند.
رييس شبکه شتاب‌نگاري ايران با بيان اينکه در شهر تهران دستگاه‌هاي به‌روز شتاب نگاري نصب شده است، افزود: اين رخداد از سوي اين دستگاه نيز ثبت شد ضمن آنکه اين رخداد در ايستگاه بجنورد استان خراسان شمالي که 1200 کيلومتر از اين زمين‌لرزه فاصله داشته، به ثبت رسيد.
فرزانگان با اشاره به ادامه پس‌لرزه‌هاي اين زلزله، خاطر نشان کرد: زماني که اثرات انساني فروکش مي‌کند و مجددا سازه‌ها ساخته مي‌شوند، تنها چيزي که از زمين‌لرزه‌ها براي مطالعه باقي مي‌ماند، پس‌لرزه‌ها هستند که توسط دستگاه‌هاي شتاب‌نگار رکورد مي‌شوند؛ چراکه اين اطلاعات در اختيار محققان حوزه زلزله شناسي و مهندسي زلزله براي استفاده در پروژه‌هاي تحقيقاتي و طراحي سازه‌هاي مقاوم در برابر زلزله قرار خواهند گرفت.
وي با تاکيد بر اينکه زمين در هنگام زلزله همانند يک آزمايشگاه طبيعي عمل مي‌کند، ادامه داد: مواردي که مورد تست قرار مي‌گيرند، ساخته دست بشر هستند و از تصايري که از شهر سرپل ذهاب منتشر شده است، برخي از آنها در برابر زلزله مقاوم بودند و برخي ديگر عملکرد خوبي نداشتند.
به گفته اين محقق حوزه لرزه‌نگاري آنچه که رفتار زمين را در زمان زلزله نشان مي‌دهد، داده‌هاي ثبت شده از سوي دستگاه‌هاي شتاب نگار است و اين داده‌ها به تدريج پردازش خواهد شد و در اختيار عموم قرار خواهد گرفت
آنچه که رفتار زمين را در زمان زلزله نشان مي‌دهد، داده‌هاي ثبت شده از سوي دستگاه‌هاي شتاب نگار است و اين داده‌ها به تدريج پردازش خواهد شد و در اختيار عموم قرار خواهد گرفت
.
تعداد دستگاه‌هاي شتاب‌نگار نصب شده در منطقه زلزله‌زده
فرزانگان تعداد ايستگاه‌هاي شتاب‌نگار فعال در استان کرمانشاه را 28 ايستگاه عنوان کرد و در عين حال يادآور شد: از زمان فعاليت ايستگاه‌هاي شتاب‌نگاري در کشور زمين‌لرزه استان کرمانشاه تنها زلزله‌اي بوده است که به اين وسعت به ثبت رسيده است.
از زمان فعاليت ايستگاه‌هاي شتاب‌نگاري در کشور زمين‌لرزه استان کرمانشاه تنها زلزله‌اي بوده که به اين وسعت به ثبت رسيده است.
رييس شبکه شتاب‌نگاري ايران اضافه کرد: از آنجايي که مقياس اندازه‌گيري زمين‌لرزه‌ها لگاريتمي است، هر افزايش عدد در بزرگا 10 برابر عدد قبلي است، از اين رو يک زمين‌لرزه به بزرگاي 7 خيلي بزرگتر از زلزله 6 است، ضمن اينکه هر چه عمق زلزله کمتر باشد، شعاع دريافت‌پذيري آن نيز بيشتر خواهد شد.
ادامه پس لرزه‌ها در کرمانشاه
فرزانگان به وضعيت پس‌لرزه‌هاي اين زلزله اشاره کرد و گفت: بعد از رخداد لرزه‌اي در کرمانشاه انتظار داريم که تا مدت‌ها پس لرزه‌هايي در اين منطقه به ثبت برسد.
بعد از رخداد لرزه‌اي در کرمانشاه انتظار داريم که تا مدت‌ها پس لرزه‌هايي در اين منطقه به ثبت برسد.
وي توضيح داد: طبيعت پس لرزه‌ها به گونه‌اي است که در روزهاي ابتدايي پس از رخداد اصلي زلزله تعداد و بزرگاي پس لرزه‌ها زياد و فاصله ميان هر پس‌لرزه کم است و هرچه از زمان رخداد زلزله اصلي دورتر مي‌شويم، برزگاي پس لرزه‌ها کاهش مي‌يابد.
فرزانگان با تاکيد بر اينکه نمي‌توان زمان دقيقي براي پايان پس لرزه‌ها اعلام کرد
نمي‌توان زمان دقيقي براي پايان پس لرزه‌ها اعلام کرد.
، ادامه داد: به عنوان مثال بعد از زلزله بم پس‌لرزه‌ها تا مدت‌ها ادامه داشت، به گونه‌اي که تاکنون به وضعيت ثابت و پايدار قبل از رويداد زلزله سال 1382 برنگشته است.
رييس شبکه شتاب‌نگاري با بيان اينکه اين پديده در ورزقان قابل مشاهده است، افزود: به نظر مي‌رسد پس لرزه‌ها در منطقه ادامه خواهد داشت، ولي انتظار نداريم که پس لرزه‌هايي به بزرگاي زلزله اصلي رخ دهد.
سازه‌هاي روي زمين و شوک‌هاي ناگهاني زمين
اين محقق با اشاره به ادامه‌دار بودن پس لرزه‌ها در منطقه سرپل ذهاب و ساير شهرهاي استان کرمانشاه، گفت: آنچه که در مورد پس لرزه‌ها بسيار اهميت دارد، آن است که سازه‌هايي که تحت تاثير شوک ناشي از رويداد زمين‌لرزه اصلي قرار گرفتند و فرو نريختند، به دليل سست شدن آنها ممکن است در اثر فشار پس‌لرزه‌ها فرو بريزند.
فرزانگان تاکيد کرد: از اين رو ساکنان مناطق زلزله‌زده بايد توجه داشته باشند که اگر سازه‌هاي آنها بر اثر زلزله اصلي آسيب‌ديده ولي فرو نريخته است، احتمال فروريزش آنها در پس لرزه‌هاي اين زلزله وجود دارد؛ از اين رو بايد از تردد در ساختمان‌هاي آسيب ديده خودداري کنند.
ساکنان مناطق زلزله‌زده بايد از تردد در ساختمان‌هاي آسيب‌ديده به دليل احتمال فروريزش آنها در پس لرزه‌هاي اين زلزله خودداري کنند.
دلايل عدم تعيين گسل مسبب زلزله کرمانشاه
رييس شبکه شتاب‌نگاري با بيان اينکه در حال حاضر به راحتي نمي‌توان در خصوص گسل مسبب اين زلزله اظهار نظر کرد، تصريح کرد: منطقه‌اي که زلزله در آن رخ داده‌ است، منطقه‌اي است که در آن گسل‌هايي وجود دارد که نقش مهمي در ساخت فلات ايران داشتند؛ ولي براي اينکه بتوان گسل مسبب اين زلزله را معرفي کرد، نيازمند مطالعات بيشتر بر روي پس لرزه‌ها و داده‌هاي به دست آمده از اين رخداد لرزه‌اي هستيم.
وي با تاکيد بر اينکه توصيف اين رويداد تاکنون بر اساس شواهد بوده است، ادامه داد: نقشه‌ها و کانون زلزله توسط مراکز تحقيقاتي داخلي و آژانس‌هاي بين‌المللي تدوين شده است، ولي اگر بخواهيم به صورت وضعي گسل مسبب را معرفي کنيم، نياز به مطالعات ميداني، پردازش تصاوير ماهواره‌اي، داده‌هاي شتاب‌نگاري و همچنين داده‌هاي به دست آمده از پس لرزه‌ها است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد