آخرین اخبار

اين خوراکي ها هضم بسيار آساني دارند تغذيه

اين خوراکي ها هضم بسيار آساني دارند

  بزرگنمايي:

چه خبر -

غذا و تغذيه تاثير بسزايي در روند زندگي افراد دارد تا جايي که انتخاب نوع غذا و شيوه تغذيه، بار بزرگي از سلامت فيزيکي و يا حتي رواني افراد را به دوش مي کشد. بنابراين اتنخاب نوع تغذيه و همخواني آن با شرايط بدني افراد از اهميت خاصي برخوردار است. با توجه به شيوه زندگي مدرن امروزي، که سراسر مشغله و کمبود وقت است، بيشتر افراد ترجيح مي دهند غذاهايي انتخاب کنند که سريع آماده شوند و مغذي و آسان هضم بوده و با سرعت جذب بدن شوند.
برخي غذاهاي خاص وجود دارد که نسبت به بقيه راحت تر هضم مي شوند. اگرچه بدن به انواع مواد مغذي از قبيل فيبر، پروتئين و چربي ها نياز دارد، برخي غذاهاي حاوي اين مواد مي توانند در ايجاد خونريزيهاي معده و بيماريهاي گوارشي موثر باشند. براي نمونه، غذاهاي غني از فيبرهاي مفيد، مانند سبزيجات و گندم، اما ممکن است هضم آنها سخت تر از کربوهيدرات هاي ساده باشد.
همچنين غذاهاي چرب و تعدادي از پروتئين هاي حيواني که هضم آنها براي بدن بسيار زمانبراست، مدت زيادي براي هضم به زمان نياز دارند و مي توانند فشار مضاعفي به دستگاه گوارش وارد آورند. بنابراين اکثر غذاهايي که براي سلامت شخص مفيدند، خوشمزه نيستند و هنگامي که شخص، مبتلا به بيماري حادي باشد و مجبور به پيروي از رژيم غذايي خاصي شود، از خوردن آنها لذت نخواهد برد.

ده خوراکي آسان هضم که مي توانند در زمان بيماري براي شما مفيد باشندنان تست هضم آساني دارد

نان تست اغلب بخش عمده اي از يک رژيم ملايم( بدون نمک و ادويه) را تشکيل مي دهد. يک دليل آن، اين است که هضم آن براي معده و روده آسان است. نان تست در کاهش تهوع و استفراغ مفيد است و سوزش معده را کم مي کند،اما آنچه بايد توجه داشت اين است که همه انواع تستها اين چنين نيستند.
نان گندم خالص غني از فيبر است و هضم آن براي برخي افراد سخت است. بنابراين، براي اجتناب از مشکلات گوارشي، اين افراد مي توانند هنگامي که ناخوشند، نان تست سفيد را به همراه کره استفاده کنند تا هضم آن آسان تر شود. افرادي که نسبت به گندم يا غذاهاي داراي نشاسته حساسيت دارند، مي توانند نان هاي بدون گندم يا نشاسته را استفاده کنند.

برنج سفيد هضم آساني دارد

برنج از جمله غلاتي است که منبع انرژي خوبي براي بدن به شمار مي رود، اما تمامي غلات به آساني هضم نمي شوند. آن دسته از غلات که فيبر بالايي دارند، مانند برنج قهوه اي، مي توانند در ايجاد ناراحتي ها و تحريکات گوارشي مانند اسهال، نفخ و گازهاي معده دخيل باشند. بنابراين، برنج سفيد نسبت به نوع قهوه اي آن، به علت اينکه بدون سبوس بوده و فيبر کمتري دارد آسان تر هضم مي شود و چون کربوهيدرات بيشتري دارد، در بدن توليد انرژي بيشتري مي کند.

کراکرهاي نمکي هضم آساني دارند

بيسکويت هاي بدون قند نمکي يا همان کراکرها اغلب براي درمان حالت تهوع و استفراغ و نيز سو هاضمه مانند تهوع صبحگاهي زنان باردار پيشنهاد مي شوند. کراکرها، بيسکويتهاي بسيار سبک و ملايمي حاوي کربوهيدرات هستند که باعث سو هاضمه و تحريکات گوارشي نمي شوند.

موز هضم آساني دارد

موز منبع خوبي از کربوهيدرات است که به راحتي هضم مي شود و اکثر افراد مشکلي با آن ندارند. در موزهاي رسيده اين کربوهيدراتها دست يافتني تراست. براي کساني که مدتي دچار بيرون روي و اسهال هستند، موز انتخاب خوبي خواهد بود، چون پتاسيم از دست رفته بدن را تا حدودي جبران خواهد کرد.

سس سيب هضم آساني دارد

ميوه بخشي ار رژيم غذايي سالم است، اما به دليل داشتن فيبر، باعث بروز مشکلات گوارشي مي شود. سس سيب يک انتخاب عالي به عنوان منبع ميوه اي است که آسانتر هضم مي شود، زيرا سيب ميکس شده است که به صورت پوره درآمده و اگرچه آن هم مقداري فيبر دارد، اما اين مقدار بسيار کمتر از فيبر يک سيب کامل که هضم آن نيز براي معده و دستگاه گوارش سخت تر است، خواهد بود.
همچنين سس سيب حاوي پکتين است که يک فيبر قابل حل شدن در آب است و مي تواند به درمان اسهال کمک کند. علاوه بر اين، قند و کربوهيدرات موجود در آن باعث افزايش انرژي بدن مي شود. به طور کلي، سيب و سس آن حاوي کربوهيدرات هاي تخمير شده و قندهاي مفيد است که باکتريهاي روده را تغذيه مي کنند، اما ممکن است علايم سندرم تحريک پذيري روده را وخيم تر نمايند. بنابراين اگر شخصي مبتلا به اين بيماري است، مي تواند به جاي سيب از بلوبري يا انگور استفاده کند.

تخم مرغ هضم آساني دارد

تخم مرغ به دليل دارا بودن پروتئين و مواد معدني به سلامت بدن کمک مي کند. خاگينه ( تخم مرغ به هم زده و پخته شده) خوراکي نرم، ملايم و ساده است که به راحتي در دستگاه گوارش تجزيه شده و هضم مي شود و حال کساني را که مدتي دچار ويروس معده يا تهوع بوده اند، مساعد مي کند. هم سفيده و هم زرده تخم مرغ، هر دو معمولا حساسيت زا نبوده و به راحتي هضم مي شوند.

سيب زميني شيرين هضم آساني دارد

سيب زميني شيرين، منبعي غني از فيبرهاي قابل حل در آب است که نسبت به فيبرهاي غير قابل حل در آب، بسيار راحت تر هضم مي شود. علاوه بر اين، فيبرهاي حل شدني باعث افزايش باکتري هاي مفيد روده و در نتيجه بهبود عملکرد دستگاه گوارش مي شوند. همچنين سيب زميني شيرين داراي پتاسيم است که اغلب تقويت کننده خوبي براي پتاسيم از دست رفته بدن در دوره نقاهت اختلالات گوارشي خواهد بود.

جوجه هضم آساني دارد

جوجه منبع خوبي از پروتئين حيواني(گوشت سفيد) کم چربي است که به بدن براي بازسازي و ترميم خودش کمک مي کند و به راحتي هضم مي شود. هچنين بدون فيبر است، بنابراين انتخاب خوبي براي افراد مبتلا به اختلالات گوارشي مانند سندرم تحريک پذيري روده است. بهترين روش مصرف آن پختن يا کباب پز کردن جوجه بدون پوست است و بهتر است که سرخ نشود، چرا که در جوجه سرخ شده، روغن مي تواند سبب ايجاد ناراحتي معده شده و اختلالات گوارشي را وخيم تر کند.

سالمون هضم آساني دارد

اگر به دنبال يک ماهي آسان هضم هستيد، سالمون انتخاب بسيار خوبي است. غني از پروتئين و اسيدهاي چرب، ضد التهاب و سرشار از امگا 3 است. پختن سالمون نسبت به کباب کردن و يا سرخ کردن آن،معمولا روش بهتري است زيرا هضم آن آسانتر خواهد بود.

ژلاتين هضم آساني دارد

ژلاتين اغلب اولين غذايي است که افراد بيمار پس از عمل جراحي در بيمارستان مي خورند، زيرا هضم آن براي دستگاه گوارش راحت بوده و به درمان کم آب شدن بدن که ناشي از استفراغ و اسهال است، کمک مي کند. از ويژگي هاي ديگر ژلاتين اين است که بدون روغن يا چربي است و ترکيب ساده اي است که بسيار ملايم، خوش طعم و خوش خوراک است.

بيماريهايي که خوراکي هاي آسان هضم به درمان يا پيشگيري از آنها کمک مي کنند

انواع مختلف بيماريهاي روده اي مي توانند سبب بروز مشکلات گوارشي شوند. انتخاب غذاهايي که به راحتي هضم مي شوند به تسکين برخي علايم اين بيماريها کمک کرده و از پيشرفت بعضي ديگر از آنها جلوگيري مي کنند. غذاهاي آسان هضم ممکن است در درمان يا پيشگيري برخي از بيماريهاي خاص گوارشي و يا دوران نقاهت بعضي از آنها مانند جراحي روده، آنفلوآنزاي همراه با دل درد و اسهال و استفراغ، سندرم تحريک پذيري روده، سوزش معده، اسهال و سوهاضمه مفيد باشد.

هشدار

واکنش هاي معده همه اشخاص به بعضي غذاها، کاملا شبيه هم نيست. غذاهايي هستند که ممکن است هضم آنها براي بعضي افراد دشوار باشد و باعث تحريکات گوارشي در آنها شود، اما برخي ديگر را اذيت نکند و دستگاه گوارش آنها را تحريک نکند.
غذاهايي که هضم آنها سخت است ممکن است علايم تحريک و حساسيت هاي آلرژيک را بدتر کنند. تعيين و شناسايي اينکه کدام غذاها باعث آزار دستگاه گوارش مي شود و کداميک آن را تحريک نمي کند، کمي سخت است. اينکه شخص به خاطر داشته باشد که برخي غذاها ممکن است براي سلامت کلي بدن مفيد باشند اما باعث ايجاد مشکلات گوارشي شوند، در زمينه پيشگيري از مشکلات گوارشي بسيار کمک کننده خواهد بود.
البته آنچه باعث سوهاضمه و ناراحتي هاي گوارشي مي شود، فقط برخي از غذاها نيست، بلکه عادات بد خوردن مانند خوب نجويدن غذا، سريع غذا خوردن يا غذا خوردن همراه با استرس و نگراني نيز مي تواند باعث ايجاد آن شود. بايد يادآوري کرد که تمرين عادات صحيح خوردن مي تواند امراض و ناراحتي هاي گوارشي را کاهش دهد.


منبع:salamatonline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها