آخرین اخبار

افکار عمومي منتظر برخورد مسوولان با متخلفان مسکن مهر اقتصادي

افکار عمومي منتظر برخورد مسوولان با متخلفان مسکن مهر

  بزرگنمايي:

چه خبر - برخورد با متخلفين ساخت مسکن مهر

حالا ديگر مي‌توان به خوبي درک کرد چرا مردم حاضر نيستند در 117 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضي زندگي کنند. اگر تا ديروز بحث دور بودن از مراکز شغلي، نبود خدمات، وسايل حمل و نقل، پارک، مدرسه، مسجد، درمانگاه و غيره در سايتهاي مسکن مهر مطرح بود، حالا ديگر ايمني اين واحدها علامت سوال شده و ديگر کسي نمي‌تواند پز استحکام و احداث بر اساس آيين نامه 2800 را بدهد.

کسي هم جوابگو نيست. دولتمردان ديروز سکوت پيشه کرده‌اند و مسوولان امروز حرفي براي گفتن ندارند. مهندسان ناظر هم قطعا راهي براي فرار از مسووليت پيدا مي‌کنند. شايد هم از فردا کمان انتقاد را به سمت يکديگر نشانه بروند. اما هيچکس بهتر از آن کودکي که بادکنک‌هاي جشن تولدش از پشت ديوارهاي فرو ريخته‌ي مسکن مهر کرمانشاه نمايان شده، معني ناامني را نمي‌فهمد.

کوشش براي پاسخ ندادن به تلفن خبرنگاران در اين روزها به مسابقه‌اي بين مسوولان ديروز و امروز تبديل شده تا شايد بتوانند در اين ماراتن تقصير را به گردن يکديگر بيندازند. تلاش خبرنگار ايسنا براي ارتباط با سه تن از مسوولان مربوطه بي نتيجه ماند تا فقط مديرکل دفتر نوسازي و بهسازي بنياد مسکن پاسخ ما را بدهد و بگويد که اين واحدهاي تخريب شده مسکن مهر در حيطه اختيارات دستگاه متبوعش نيست و اين که پي‌ريزي اينها در زمان دولت قبل انجام شده است. البته راست هم مي‌گويد اما اين اظهارات کمکي به ده‌ها سوال بي جواب ذهن مردم نمي‌کند.

آنها که کلنگ مسکن مهر را در سال ١٣٨٦ به زمين زدند، مي‌خواستند سالانه يک ميليون واحد مسکوني بسازند که بعد از شش سال تنها 690 هزار واحد را بدون آسفالت و پارک و مدرسه و مسجد و درمانگاه و ... تحويل دادند. البته برايش 50 هزار ميليارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کردند که از دلايل تورم 40.4 درصدي بود. بعد کار به دست دولت يازدهم افتاد که هيچ اعتقادي به اين طرح نداشت اما بايد حداقل 90 هزار ميليارد تومان ديگر خرج زيرساخت‌هاي آن مي‌کرد.

انتقادات تا حدودي درست بود اما عمده بحث‌ها بر سر اثرات تورمي اين طرح بود و با عبارات "شلخته"، "مزخرف" و "اقتصاد برانداز" به اين طرح تاختند. شايد به همين دليل بود که هيچکس سراغي از ايمني اين واحدها نگرفت تا پس از کشته شدن حداقل 430 و مجروح شدن 7150 تن بر اساس آخرين آمارها در زلزله غرب کشور زنگ خطر به صدا دربيايد و زنگ موبايل مسوولان روي حالت بي صدا برود.

مي‌گويند 12 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي در جريان زلزله کرمانشاه تخريب 100 درصدي شده که بيشترين خسارات در بخش روستايي بوده اما ميزان خسارات به مسکن مهر بسيار بيش از ساير نقاط شهري بوده و اين در حالي است که قرار بود اين واحدهاي نوساز 100 سال برايمان عمر کنند. احتمالا در روزهاي آينده بنياد مسکن کار بازسازي را آغاز مي‌کند و دوباره بايد منابع کشور را صرف نوسازي کنيم چون حتما از اول يک نفر، يک جايي مي‌خواسته از کار بزند تا سود بيشتري ببرد.

کارشناسان عنوان مي‌کنند شانس آورديم در اطراف قصرشيرين که کانون زلزله بوده و انرژي حداکثري آزاد شده، تراکم جمعيتي پايين بوده و اين موضوع مهمترين دليل پايين بودن تلفات جاني و خسارتهاي اين زلزله بوده است. حالا اگر يکي از سايت‌هاي 10 يا 20 هزار واحدي مسکن مهر در آن نقطه احداث مي‌شد الان بايد خداي ناکرده براي مرثيه‌اي غم انگيزتر از بم گريه مي‌کرديم.

شايد اگر راه خلاف‌هاي بعضي مهندسان بسته مي‌شد يا از همدستي برخي بازرسان با پيمانکاران مسکن مهر پرده برداشته مي‌شد کار به اينجا نمي‌رسيد. سوال اين است چرا پروانه مهندس ناظر چند شغله‌اي که هيچ وقت پاي پروژه‌ها نيست ابطال نمي‌شود؟ چرا اجازه داديم امضا فروشي به امري مرسوم تبديل شود؟ به چه علت بايد شرايطي ايجاد کنيم که با امضاي مردگان دلالي ساخت و ساز صورت گيرد؟ چرا يک بار براي هميشه قانوني سفت و سخت براي ساخت و ساز وضع نمي‌شود تا هزاران ميليارد تومان ثروت کشور به پاي ساختمانهاي بي کيفيت هدر نرود تا کسي نتواند از تو در توي قوانين نصفه و نيمه حوزه ساختمان براي خود رانت ايجاد کند؛ تا کسي نتواند آيين نامه 2800 را به سخره بگيرد، تا هيچ مهندسي به خود اجازه ندهد با خون دهها تن از هموطنانمان معامله کند.

در اين شرايط بايد وزارت مسکن و شهرسازي به عنوان کارفرما پيمانکار يا پيمانکاران مسکن مهر در سرپل ذهاب را احضار کند و آنها را بابت بي توجهي به اصول اوليه ساخت و ساز و به بازي گرفتن جان هزاران انسان بي گناه که با هزار مشقت اقدام به خريد سرپناهي براي خانواده خود کرده‌اند بازخواست کند. حالا بايد سازمان نظام مهندسي لااقل براي التيام افکار عمومي هم که شده اقدام به احضار مهندسان ناظر اين ساختمان‌ها کند و از آنها بابت بي توجهي به وظايف اوليه خودشان که تامين امنيت سازه‌هاست پاسخ بخواهد؛ شايد اين اقدامات عاملي شود براي جلوگيري از تکرار اين اتفاقات در آينده.

به راستي اگر زمين لرزه‌اي با اين شدت در کلان شهرهاي ايران و به ويژه تهران رخ دهد چه سرنوشتي در انتظارمان خواهد بود!؟


منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي