آخرین اخبار

گزارش يک سقوط جنجالي در عربستان جهان

گزارش يک سقوط جنجالي در عربستان

  بزرگنمايي:

چه خبر - سقوط بالگرد حامل شاهزاده منصور بن‌مقرن در حوالي مرز يمن

مجتبي اسکندري: سقوط بالگرد حامل شاهزاده منصور بن‌مقرن در حوالي مرز يمن، ابهامات بسيار زيادي را درباره صحت ادعاي محمد بن‌سلمان درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي به وجود مي‌آورد. بنا بر وصيت ملک عبدالعزيز، تا زماني که کسي از فرزندان ذکور وي در قيد حيات باشد، نبايد حکومت عربستان به‌صورت عمودي اداره شود.
مقرن بن عبدالعزيز سي و ششمين و آخرين فرزند ذکور ملک عبدالعزيز بود که پس از مرگ ملک عبدا... به سلطنت مي‌رسيد و حکومت در خاندان او و در ميان فرزندانش موروثي مي‌شد. منصور بن مقرن در واقع کسي بود که با رسيدن محمد بن سلمان به ولايت عهدي، خود را خسارت زده مي‌دانست و به‌طور طبيعي مي‌توانست درصدد انتقام از محمد بن‌سلمان باشد. به همين جهت سقوط بالگرد وي با احتمال تقابل ميان وي و محمد بن‌سلمان، بي‌ارتباط نيست.
سکوت رسانه‌اي غرب
با وجودي که رسانه‌هاي غربي اخبار مربوط به تحولات روزهاي گذشته در عربستان سعودي را با دقت دنبال کرده و منتشر کرده‌اند، اما مقامات و سران کشورهاي غربي (اروپاي غربي و آمريکاي شمالي) تاکنون سکوت تاييد‌آميزي در قبال دستگيري‌ها و بگير و ببندهاي روزهاي اخير در عربستان سعودي داشته‌اند. در روزهاي گذشته بنا به دستور محمد بن‌سلمان 32‌ساله وليعهد جوان سعودي، 11 شاهزاده متنفذ و چهار وزير و چند مقام پيشين عربستان به اتهام دست‌داشتن در فساد مالي دستگير و در هتلي 5ستاره در رياض تحت بازداشت قرار گرفته‌اند.
همچنين سقوط مشکوک بالگرد حامل فرزند وليعهد اسبق سعودي (مقرن بن عبدالعزيز) در مرز يمن به فاصله چند ساعت پس از انتشار خبر بگير و ببندهاي شاهزاده‌هاي سعودي، بر ابهامات مربوط به حوادث اخير عربستان سعودي، افزود. وقايع روزهاي اخير عربستان همچون شوکي خبري در بسياري از رسانه‌هاي جهاني بازتاب يافت و غالب ناظران و تحليلگران اين اقدامات را در راستاي سياست‌هاي تحکيم موقعيت وليعهد جوان سعودي دانسته‌اند؛ در حالي که دولت سعودي اين اقدامات را در راستاي تحقيقات چند‌ساله در راستاي پرونده‌هاي مفاسد اقتصادي برخي شاهزاده‌ها و مقامات سعودي دانسته است.
حمايت ترامپ
دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا روز سه‌شنبه در توئيتي از ژاپن، حمايت خود را از اقدامات اخير دولت سعودي ابراز داشت و نوشت: من به ملک سلمان و وليعهد سعودي اطمينان کامل دارم و مطمئنم آنها دقيقا مي‌دانند چه مي‌کنند. سکوت تاييد‌آميز مقامات کشورهاي غربي و حتي تاييد و حمايت رئيس‌جمهور آمريکا از بگير و ببندهاي اخير در عربستان سعودي در حالي است که در صورت انجام اقدامات مشابه حاکميت سعودي در برخي ديگر از کشورها، صداي اعتراض مقامات غربي به بهانه‌هايي چون نقض حقوق بشر، بلند مي‌شود. نکته ديگر اينکه خبر دستگيري شاهزاده‌هاي سعودي، تنها يک گوشه از سياست بگير و ببند وليعهد جوان سعودي است و بنا به گزارش نيويورک تايمز که يک روز پس از دستگيري شاهزاده‌هاي سعودي منتشر شده، دولت جديد عربستان در دو سال گذشته ده‌ها تن از روحانيون وهابي سعودي را دستگير و يا در حصر خانگي قرار داده است.
بگير و ببندهاي برخي روحانيون وهابي حتي مي‌تواند با استقبال کشورهاي غربي مواجه شود، چه آنکه دولت سعودي مي‌تواند در توجيه ‌اين کار مقابله با افراط‌گرايي و حاميان آن را بهانه آورده و اين کار را در راستاي تعهدات خود در زمينه مبارزه با تروريسم، جلوه دهد؛ انتظاري که به‌ويژه پس از واقعه تروريستي 11 سپتامبر از سوي بخش اعظمي از جامعه سياسي و رسانه‌اي آمريکا و غرب از دولت سعودي، مطرح شده است.
تحکيم قدرت
در جمع‌بندي موضوع بايد به دو نکته تاکيد کرد:
1.برخي از ناظران به‌ويژه در غرب، بگيروببندهاي اخير محمد بن‌سلمان را غيرسياسي و در راستاي تحقق چشم‌انداز عربستان 2030 و مبارزه با فساد اقتصادي مي‌دانند و دليل سکوت کشورهاي غربي حتي در قبال دستگيري شاهزاده‌هاي متنفذ و ثروتمندي چون وليد بن طلال را در اين راستا مي‌دانند. براي مثال ارائه 5‌ درصد از سهام شرکت آرامکو در بورس نيويورک، نيازمند شفاف‌سازي کامل صورت حساب‌هاي مالي اين شرکت و شرکت‌هاي مشابهي است که احتمال دارد در آينده وارد بورس آمريکا شوند.
2.بسياري از ناظران معتقدند حتي در صورت صحت گزينه نخست، اما با در کنار هم قراردادن بگير و ببندها (شاهزاده‌ها و روحانيون)، اتفاقات مشکوک و عزل و نصب‌هاي ديگر در حکومت سعودي، شاهزاده جوان سعودي قصد تحکيم موقعيت سياسي خود براي جانشيني پدرش در آينده نزديک را دارد. در خبري ديگر 120حساب بانكي از مخالفان در عربستان يكباره مسدود شد.
گزارش يک سقوط
رسانه‌هاي صهيونيستي اعلام کردند: «منصور بن مقرن بن عبدالعزيز» شاهزاده سعودي قصد فرار از عربستان را داشت که جنگنده‌هاي اين کشور بالگرد حامل وي را هدف قرار داده و سرنگون کردند. به گزارش آفتاب‌نيوز به‌نقل از مهر، بر اساس اين گزارش، رسانه‌هاي صهيونيستي تاکيد کردند که ‌اين شاهزاده سعودي به‌دنبال موج بازداشت‌ها در عربستان، قصد فرار از اين کشور را داشت که جنگنده‌هاي سعودي بالگرد حامل وي را هدف قرار داده و آن را سرنگون کردند. به گزارش الميادين، گفتني است، يکشنبه‌شب يک بالگرد سعودي در منطقه «عسير» واقع در جنوب عربستان سقوط کرد. که‌اين بالگرد حامل مسئولان بلندپايه از جمله منصور بن مقرن بن عبدالعزيز شاهزاده سعودي بود. منصور بن مقرن معاون امير منطقه عسير و مشاور محمد بن نايف وليعهد سابق عربستان بود.


منبع: روزنامه آرمان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد