آخرین اخبار

تاثير مواد راديواکتيو بر سلامت انسان تازه هاي سلامت

تاثير مواد راديواکتيو بر سلامت انسان

  بزرگنمايي:

چه خبر -

زلزله ژاپن، پرقدرت ترين زلزله دنيا از زماني که دستگاههاي لرزه نگاري وجود دارند معرفي شده است. زلزله حدود 9 ريشتري ژاپن علاوه بر تغييرات روي پوسته زمين، باعث كاهش زمان 24 ساعته شبانه‌روز شده است. آزمايش‌هاي انجام شده روي اين زلزله نشان مي‌دهد كه حدود 1.8 ميكرو ثانيه از زمان 24 ساعته روز در زمين كم شده است.
جزيره ژاپن حدود 8 فوت جابه‌جا شده است و همچنين محور زمين نيز بيش از 10 سانتي‌متر جابه‌جا شده است. پس از آنكه در زلزله ژاپن به سيستم هاي خنك كننده نيروگاه هسته اي آسيب رسيده است. مقام هاي ژاپني در تمام واحدهاي راكتور نيروگاه ها حالت فوق العاده اعلام كرده اند. زلزله روز جمعه، شديدترين زلزله اي است كه تا كنون در ژاپن ثبت شده و گفته مي شود دولت ژاپن هزاران نيروي نظامي، صدها هواپيما و ده ها كشتي را روانه مناطق زلزله زده كرده است.
انفجار يک بمب موجب آزاد شدن مقادير زيادي مواد راديو اکتيو مي شود اين عناصر در حال تشعشع هميشگي هستند. و از خود اشعه گاما، ذره بتا و نوترون ها خارج مي سازند. که قادرند، زيان هاي جبران ناپذيري را سبب شوند.
در ژاپن کساني که در فاصله 500 تا 1200 متري مرکز انفجار در خانه هاي چوبي به سر مي بردند و از سوختگي و زخم هاي شديد و مرگ در امان مانده بودند پس از دو هفته مبتلا به:

- ريزش موي سر
- تب
- اسهال
- خون ريزي زيرجلدي و مخاط
- خون ريزي لثه ها و اعضاي دروني
- کم شدن تعداد گلبولهاي سفيد خون

گرديدند و در مدت يک هفته جان سپردند. مواد راديواکتيو به طور کلي سمي هستند. اين مواد براي حيات ضرر دارند. يعني به انحاَء مختلف در سطح بسيار بسيار بالا ايجاد مسوميت مي‌کنند و در نهايت وارد بدن انسان که مي‌شوند، حتي اگر شخص مسموم زنده بماند، باعث تغييرات ژنتيکي در فرد مي‌شوند. يعني اينکه حلقه‌هاي DNA و RNA تحت تأثير قرار مي‌دهند و باعث ميوتيشن (جهش) يا تغييرات ژنتيکي مي‌شوند.
مهم‌ترين مسئله‌اي که مواد راديواکتيو ايجاد مي‌کنند، تغييرات ژنتيکي است. در اطراف راکتورهاي اتمي اگر دقت و احتياط نشود، مثلا مي‌بينيم که مارمولک‌هاييبا سه پا، با دو سر و يا مارمولک‌هاي بي دست و پا و انواع قورباغه‌هايي که به اصطلاح دفورمه شده و تغيير شکل دادند، پيدا مي‌شود. اين تغييرات يعني در ژنتيک آن جانور دستکاري شده. البته اگر دوز اين مواد بالا باشد، باعث مسموميت و مرگ فرد، گياه و جانور مي‌شود.
وقتي که در چرنوبيل، در اتحاد شوروي سابق، در راکتورهاي اتمي اختلال ايجاد شد، ما ديديم که در غرب انگلستان يعني حدود 5000 کيلومتر آنطرف‌تر به طرف غرب، دولت انگلستان مجبور شد که گوسفندهاي بي‌شماري را بکشد و دفن بکند. چون علف‌هاي آن منطقه به مواد راديواکتيو آغشته شده بودند.
گوسفند‌ها از آنها خورده بودند و اين گوسفندها ديگر براي مصرف انسان جايز نبودند. فقط و فقط تغييرات، جهش ژنتيکي در يک نسل انجام نمي‌شود، بلکه وقتي در کروموزوم‌هاي شخصي اين تغييرات ژنتيکي ايجاد شد، اين را به فرزندش منتقل مي‌کند و فرزند منتقل به فرزند. بنابراين انسان و حيات بر روي زمين براي اين ساخته نشده‌اند که بتوانند اين تغييرات را تحمل بکنند. مواد راديواکتيو با حيات بر روي زمين سازگاري ندارد.تشعشع راديو اکتيو روي جنين تاثير مي گذارد، سلول هاي تناسلي را نابود کرده سبب تغييرات در نسل هاي آينده و تولد نوزادان ناقص الخلقه مي گردد.
در سال 1950 از دويست و پنجاه کودک 4 تا 5 ساله و مادران آنها که هنگام بارداري در معرض تشعشع بمب اتمي قرار گرفته بودند آزمايش بعمل آمد 27 کودک داراي نواقص شديدجسمي (نقص قلب، بسته بودن سوراخ مقعد، انواع بيماري هاي ريويو مري) و 6 کودک سر بسيار بزرگ داشتند و فهم و شعور آنها کم بود. مادران اين کودکان هنگام انفجار بمب در داخل مدار 1200 متري بودند. کودکاني که در معرض تشعشع قرار داشتند در رشد جسمي و عقلي آنها نيز اختلالات بوجود آمد هر قدر سن کودک هنگام انفجار کمتر بود اختلال بيشتر در او ظاهر مي گرديد.

اثرات جسمي و ژنتيکي پرتو هاي راديواکتيو:- تاثيرات بدني يا جسمي
- تاثيرات ژنتيکي

اثرات اوليه بر روي سلول ها و بافت ها مي باشد و اثرات بعدي به گونه هاي ديگري خواهد بود.

اثرات جسمي اشعه راديو اکتيو:

اثرات بدني باعث صدمه به سلول ها و تغيير آنها مي شود.پرتو راديو اکتيو بر روي تقسيم سلول نيز تاثير مي گذارد. تسريع يا کند سازي تقسيم سلول بر بافت هاي ابتدايي و جنيني اثر مي گذارد. در معرض اشعه هاي شديد راديو اکتيو بودن به سرعت بافت و سلول را تقسيم و تجزيه مي کند.برخي از اين تاثير ها بر روي بافت عبارتند از:

- پوست: بيماري هاي پوستي و سرطان پوست.
- ديواره معده و روده: جذب از دستگاه گوارش و ورود به مغز استخوان و در نهايت کم خوني(آنمي)
- رشد جنيني: اثرات پيري زودرس را مي آفريند.
اثرات ژنتيکي اشعه راديو اکتيو:

اطلاعات ژنتيکي براي توليد و فعاليت عضو (ارگان) جديد در کروموزوم هاي سلولهاي جنيني (اسپرم و تخمک) حمل مي شود. درواقع، اثرات ژنتيکي ناشي از صدمات مولکول هاي DNA مي باشد.سلول انسان عادي داراي 46 کروموزوم است که آن ها تنها تعيين کننده کاراکتر فيزيولوژيکي نيستند بلکه هويت منحصر به فرد شخص را تعيين مي کنند.
هر کروموزوم محتوي مولکول درزوکسى ريبونوکلئيک اسيد (DNA) است که يک ابر مولکول است(پليمر غول پيکر). هر DNA دو رشته مکمل بافته شده دارد که ستونش از اسيد فسفريک و قند ساخته شده است. چسبيده به هر مولکول قند دو نوع پايه وجود دارد: پايه هاي "پورين"(آدنين و گوانين (ماده اي در کبد و پانکراس)) و پايه هاي "پيريميدين" (کيتوزين و تيمين).
هميشه آدنين (A) با تيمين (T) جفت مي شود. گوانين (G) نيز با کيتوزين (C) با پيوندهاي هيدروژني جفت مي شود. A-T و G-C روي ديگري جفت شده و در هم به صورت مارپيچي تنيده مي شوند. دورهاي پي در پي فاصله شان 3.4 نانو متر است و 10 جفت از بسته هاي پايه اي در اين فاصله قرار دارد. قطر مارپيچ دوگانه حدود 2 نانو متر است اما طولش ممکن است به چندين سانتيمتر تا چند متر در برخي گونه هاي پستانداران برسد.يک ژن در هر مولکول DNA عهده دار چندين ژن ديگر است. مولکول DNA دو عمل را انجام مي دهد: "تکرار" و "رونويسي".
"تکرار" يک کپي از مولکول هاي DNA به سلول هاي فرزند است که تمامي اطلاعات ژنتيکي را حفظ مي کند.
"رونويسي"ريبونوکلئيک اسيد پيام آور (mRNA) را بوسيله مولکول DNA (بعنوان يک قالب) ترکيب مي کند. مولکول هاي mRNA رشته هاي آمينو اسيد را به شکل پلي پپتيد (ترکيبي از آمينو اسيد) و پروتيين مشخص مي کند.
وقتي دو يا بيشتر مولکول DNA در هسته هاي مشابه با اشعه شکسته مي شود، انتها هاي شکسته دوباره با هم ترکيب مي شوند، که ممکن است بعد از ترکيب به شکل سابق و اصلي خود نباشد و به شکلي جديد پديدار شود و ممکن است در نهايت منجر به توليد سلول هاي غير عادي و سرطاني يا اختلالات وراثتي شود. اين پديده "جابجايي"ناميده مي شود. اين پي آمد "تغيير حاد" و "جهش" مي باشد.
اشعه راديو اکتيو در کروموزم هاي (Chromasomes) سلول نسل تغييراتي مي دهد کروموزم ها شکسته مي شوند و در هم مي ريزند. چون اشعه راديو اکتيو کم ولي بطور دائم تاثير کند، کروموزم ها روي هم انباشته شده و دگرگوني نسل را باعث مي شود. هر قدر تاثير اشعه در بدن بيشتر ادامه يابد ضايعاتي را که بوجود مي آورد افزايش خواهد يافت تا حدي که مقدار اشعه کافي شود و بتواند يک تغيير ناگهاني در نسل ايجاد کند. چه بسا اختلالات و تغييرات در نسل که 50 سال ديگر ظاهر مي گردند.
کميته تحقيقات درباره تلفات و زخمي هاي انفجار اتمي در ژاپن درباره افزايش اثرات تشعشع و تغييرات در سلول هاي ژن و اختلالات ارثي ناشي از آن تحقيق و بررسي بسيار به عمل آمده و به اين نتيجه رسيده است که با ادامه آزمايشات اتمي موجوديت نسل بشر به خطر خواهد افتاد.کودکان آينده ناقص الخلقه و ديوانه به دنيا خواهند آمد. دانشمندان علمي اغلب کشورها خطاب به دولت ها و جهان درخواست منع آزمايش هاي اتمي را کردند زيرا اين آزمايش ها ميزان راديواکتيويته را در جو بالابرده، سلامتي نسل بشر را در سراسر جهان تهديد مي کنند.

آزمايش بمب هيدروژني در جزاير ژاپن

آزمايش بمب هيدروژني در جزيره بي کي ني در تاريخ اول مارس 1954 و تاثير تشعشع مواد راديو اکتيو حاصل از انفجار روي ماهي گيران ژاپني که در فاصله 80 مايلي آن جزيره مشغول صيد ماهي بودند، بهترين نمونه است.

عوارض تشعشع ممکن است چند ماه تا چندين سال پس از انفجار بمب ظاهر گردد اين عوارض عبارتند از:- کلوئيد (Cheloide)
- آب مرواريد (Cataract)
- لوسمي (Lusemie)
- سرطان
- اختلال در نمو جنين
- نابودي سلول نسل
- و غيره

که اين عوارض در سه دوره تقسيم مي شوند.

دوره اول:

از هنگامي که انفجار صورت مي گيرد تا آخر هفته دوم. در اين دوره نيروهاي حاصل از انفجار به اشکال متفاوت در يک زمان روي بدن انسان تاثير مي گذارند (ضربه، سوختگي، تشعشع) که 90% کشته ها در اين مرحله صورت مي گيرد.

دوره دوم:

از ابتداي هفته سوم تا آخر هفته هشتم. در اين دوره بيماري تشعشعي با تمام علايم مخصوص خود تظاهر نموده است.

دوره سوم:

از ماه سوم چهارم و پنجم شروع مي شود و هنوز هم ادامه دارد. بيماري هاي مرسوم حاصل از تشعشع هسته اي در اين دوره صورت مي گيرد تشعشع راديو اکتيو روي جنين تاثير مي گذارد، سلول هاي تناسلي را نابود کرده سبب تغييرات در نسل هاي آيند و تولد نوزادان ناقص الخلقه مي گردد.
علت مرگ تمام کساني که در روزهاي اول پس از انفجار تلف شدند سوختگي و زخم هاي عميق همراه با بيماري تشعشعي بوده است گلبول هاي سفيد خون آنها کم مي شود گلبول هاي قرمز و ترومبويست ها يا پلاکت هاي خون نيز روبه نقصان مي گذارند و به همين علت، انعقاد خون و خون ريزي هاي مختلف عارض مي گردد. ريزش موهاي تن افراد در دوره دوم صورت مي گيرد و در بيماران خون ريزي معده و روده، خون ريزي مغز، ريه و مثانه مشهود بوده است.

نتيجه آزمايش مغز استخوان اين بيماران بصورت زير است:- تقليل فاحش سلول هاي هسته دار گلبول ساز
- از بين رفتن و يا تقليل فاحش اشکال جوان گلبول هاي قرمز خون
- کم شدن سلول هاي مولد پلاکت هاي خون

علائم مهم بهبودي در اين بيماران ازدياد گلبول هاي سفيد است البته برخي بيماران که ريه ها و اعضاي داخلي آنها عفونت مي يابند حتي با ازدياد گلبول هاي سفيد و قرمز و توليد بيشتر پلاکت خون سلامتي خود را نمي يابند. البته بيماراني که سلامتي خود را مجدد يافته اند علاوه بر کم خوني به اختلالات عمل غدد تناسلي در اثر تشعشع هسته اي نيز دچار شدند.
%70 زناني که در هيروشيما در معرض تابش هسته اي بمب اتمي قرارگرفتند به انواع بيماري هاي قاعدگي مبتلا شدند و مردان نيز کم و بيش عقيم شدند. عوارض اصلي که نسل هاي بعدي را نيز تهديد مي کند در دوره سوم ظاهر مي شود.

چگونگي ابتلا به بيماري هاي تشعشعي

در اثر انفجار بمب اتمي و سوختگي ناشي از برق، کلوئيد توليد مي شود.
بيماري آب مرواريدچشم يا کاتاراکت که همان کدر شدن عدسي چشم است که در نزد اشخاصي که از انفجار جان سالم به در برده بودند مشاهده مي شد معمولا چند ماه تا دو سال پس از انفجار بمب آب مرواريد ظاهر مي گردد. همانطوري که اشعه ايکس توليد سرطان مي کند، اشعه راديو اکتيو نيز قادر است سرطان و تومورهاي بدخيم توليد کند.


منبع:pezeshk.us



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

فوايد علمي براي استفاده از ظروف مسي

شارژ و ترميم سلول هاي مغز با اين ورزش

6 تغيير ساده و مهم براي حفظ سلامت و عمر طولاني تر

علت خواب آلودگي بهاري چيست و چطور با خواب آلودگي مقابله کنيم؟

8 قسمت بدن که نبايد لمس کنيد

مسموميت با قارچ سمي را چطور درمان کنيم

غذاهاي مفيد و مضر براي شما که حساسيت فصلي داريد

چرا پشت سر هم عطسه مي کنم؟ آيا عطسه در خواب اتفاق مي افتد؟

خواب راحت شبانه با ترک اين عادت هاي اشتباه

10 بيماري عجيب و هولناک که از طريق نيش پشه منتقل مي شوند

روش هاي طبيعي براي افزايش هورمون شادي

علايم نشان دهنده بيماري در چشم ها

12 دليل براي نفخ ناگهاني

هنگام انجام فعاليت هاي خلاقانه موسيقي گوش ندهيد

علت عرق زياد زير بغل و روش هاي درمان

علت تيک هاي عصبي چيست؟ آيا تيک عصبي درمان مي شود؟

براي به تعويق انداختن پيري مغز بايد اين دو نکته را رعايت کنيد

داغ شدن بدن نشانه چيست؟ چرا هميشه بدنم گرم است؟

باکتري سالمونلا در ماهي قرمز و بيماري هاي ناشي از آن

ژله و پاستيل چه خواصي دارد و براي چه کساني ممنوع است؟

افزايش وزن در تعطيلات و باورهاي غلطي که بايد کنار بگذاريد

روش هايي براي درمان ميگرن بدون نياز به دارو

دوش گرفتن با آب سرد چه فوايدي براي سلامت دارد؟

عوامل تهديد کننده قلب از شب کاري گرفته تا ازدواج ناشاد

خطرناک ترين شوينده هاي خانه تکاني کدامند؟

آيا توقف قلب امکان پذير است؟ به بهانه پخش برنامه عصر جديد

چگونه طول عمرمان را مثل يک ورزشکار افزايش دهيم

علت سردي پاها چيست؟

گياهان آپارتماني که نگهداري آنها براي حفظ سلامت ضروري هستند

مهم ترين دلايل پزشکي کم اشتهايي چيست؟

شوينده هاي شيميايي که براي خانه تکاني نوروز نبايد استفاده کنيد

مشکلات بينايي نوزادان چه علايمي دارد

هر آنچه بايد در مورد مدفوع بدانيد + پيوند مدفوع چيست؟

کدام بيماري ها باعث بر هم خوردن تعادل شما مي شوند؟

چرا با افزايش سن حس بويايي کاهش پيدا مي کند

خطرات مصرف عطر و ادکلن که تاکنون نشنيده ايد!

پير شدن غير عادي مغز با اين علايم همراه است

نوار مغز EEG چيست و چه زماني بايد نوار مغز بگيريد؟

علايمي که نشان ميدهد متابوليسمتان کند است

اين سرفه ها يعني قلب شما بيمار است، مراقب باشيد

مراقب سم خطرناک سيب زميني سبز رنگ باشيد

چشم قهوه اي ها بيشتر به افسردگي فصلي دچار مي شوند يا چشم آبي ها؟

آيا قرص لاغري واقعا باعث کاهش وزن مي شود؟

علت داغ کردن بدن چيست؟

6 استفاده خانگي قرص آسپرين، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستي

چرا هميشه خسته ام؟ چطور از خستگي مزمن خلاص شويم؟

مور مور شدن وبي حسي دست و پا نشانه چيست؟

کاهش وزن با رژيم ماست + برنامه غذايي روزانه با ماست

مشکلات دست ها که نشان دهنده بيماري است

آلوده ترين اشيائي که هر روز به آنها دست مي زنيم