آخرین اخبار

بلايي به نام ذرات معلق در هواي تهران اجتماعي

بلايي به نام ذرات معلق در هواي تهران

  بزرگنمايي:

چه خبر - ذرات معلق در هواي تهران

ما سرب را از هواي تهران حذف کرديم و مشکل سرب در هواي تهران برطرف شد. در همان زمان در دهه 80 يکي از شاخصه هاي آلودگي هوا مونوکسيد کرين بود که اكنون در هواي تهران اصلا ديده نمي شود چرا كه استانداردها اعمال و شرايط بهتر شد.
اما در حال حاضر ما با ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميکرون روبه رو هستيم که ايجاد آن دو علت طبيعي دارد. اين ذرات که درجه آلودگي هوا را بالا مي برد، ذرات معلق ثانويه هستند که بخش زيادي از آنها در اتمسفر توليد مي شود. يعني هيدروکربن هاي نسوخته با اکسيدهاي ازت دار در اتمسفر با هم ترکيب مي شوند و ذرات معلق را توليد مي کنند.
اين ذرات هميشه در هواي تهران وجود داشته اما متاسفانه سيستم‌هايي براي اندازه گيري آنها نداشته ايم و حالا خودش را نشان مي‌دهد. البته وقتي ذرات سرب در هوا وجود دارد ديگر اين ذرات خودشان را کمتر نشان مي دهند و حالا که ذرات سرب از بين رفته ما شاهد هستيم که چقدر ذرات معلق در هواي تهران وجود دارد. بايد منشا آنها را از بين ببريم.
يکي از راهکارهاي ساده آن، اين است که روي خودروها فيلترهاي دودي نصب کنيم. براي از بين بردن هيدروکربن هاي نسوخته هم مي شود با اصلاح کيفيت سوخت اين کار را انجام داد. مورد ديگر اجراي طرح کهاب در پمپ بنزين ها است كه يکي از نکات بسيار مهم در کنترل آلودگي هواي تهران است. اگر بخواهيم خيلي ساده اين موضوع را بگوييم اين است که ما دو مصوبه در اين باره داريم و اگر اجرا شود به طور کامل مي تواند آلودگي هوا را کنترل کند. اين مصوبه ها يکي در سال 95 و ديگري در سال 93 نوشته شده است. زيرساخت هاي آن هم در کشور وجود دارد.
اين تصويب نامه ها خلاصه اي از تجارب موفق کشورهاي موفق دنياست. دراين مصوبه نامه به وظايف وزارت کشور در مبحث خودروهاي در حال حرکت اشاره شده است. تعويض کاتاليزگر (کاتاليست) خودروهاي عمومي درون شهري بايد تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست و از طريق شهرداري ها باشد.
استفاده از صافي (فيلتر) ذرات براي خودروهاي ديزلي سنگين و خودروهاي عمومي درون شهري از طريق شهرداري ها نيز بر عهده وزارت کشور است و براي خودروهاي برون شهري بر عهده وزارت راه و شهرسازي؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست است. از سوي ديگر ايجاد ساختار يکپارچه معاينه فني با بهره گيري از زيرساخت‌هاي الکترونيکي و انطباق با اطلاعات معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران به منظور اعمال مقررات، به طور مشترک بر عهده وزارت کشور از طريق شهرداري ها و معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي و تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست است.
ازموارد ديگر اين مصوبه نامه، ارائه برنامه اجرايي نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي درون کلانشهرها با همکاري وزارت کشور از طريق شهرداري ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست است. اما در اين مصوبه نامه به وظايف وزارت کشور هم اشاره شده است.
از ميان آنها مي توان به افزايش سرانه فضاي سبز در شهرها و حريم آنها به ميزان مندرج در طرح جامع از طريق شهرداري‌ها و تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست اشاره کرد. از وظايف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در مبحث منابع ساکن نيز مي توان به مبحث کنترل آلودگي ناشي از سامانه هاي (سيستم هاي) گرمايش و سرمايشي (خانگي و تجاري) و هوشمند سازي موتورخانه ها؛ با همکاري وزارتخانه‌هاي نفت، کشور، سازمان ملي استاندارد ايران؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست اشاره کرد.
از موارد ديگري که دراين مصوبه نامه آمده است، وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در مبحث آموزش و اطلاع‌رساني براي کنترل آلودگي هواي تهران است. استفاده از مباحث مرتبط با آلودگي هوا در محتواي درسي مقاطع تحصيلي مختلف با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست با همکاري وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست بايد رعايت شود.
همچنين پايش بيماري ها و مرگ منتسب به آلودگي هوا به صورت ساليانه تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست بايد رعايت شود. البته اطلاع رساني نيز يکي از وظايف وزارت آموزش و پرورش در مبحث آموزش عنوان شده است. آموزش و پرورش بايد مباحث مرتبط با آلودگي هوا را در محتواي درسي مقاطع تحصيلي مختلف با همکاري سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست وارد كند.

گروه خبر سيمرغ
منبع: سلامت نيوز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد