آخرین اخبار

آيا روغن زيتون باعث چربي سوزي و لاغري مي شود؟ تغذيه

آيا روغن زيتون باعث چربي سوزي و لاغري مي شود؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - آيا روغن زيتون باعث کاهش وزن مي شود؟
خواص روغن زيتون:

روغن زيتون داراي خواص فراواني مي باشد که ساکنان نواحي مديترانه از قرن ها پيش براي اولين بار از اين روغن در برنامه غذايي خود استفاده کردند و از خاصيت هاي زياد آن برخوردار مي شدند و امروزه اکثر مردم جهان در سرتاسر کره خاکي از اين روغن سالم و پرخاصيت در تهيه غذا و سالادهاي خود استفاده مي کنند و آن را به عنوان يک روغن ايده آل براي رژيم غذايي خود مي دانند و يکي از برترين روغن هاي سالم در جهان بشمار مي رود.
1. روغن زيتون سرشار از اسيدهاي چرب تک غير اشباع (MUFAs) مي باشد که بدون کاهش يافتن کلسترول هاي خوب منجر به کاهش يافتن کلسترول هاي بد مي شود که به اين روش سلامت قلب را افزايش مي دهد و اين يکي ديگر از خاصيت هاي روغن زيتون بشمار مي رود.اسيد هاي چرب غير اشباع مونو باعث سرعت بخشيدن در سوختن چربي هاي ذخيره شدن در بدن مي شوند که اين خاصيت بسيار عالي در روغن زيتون نيز ديده مي شود.
براي کاهش وزن سريع و ماندگار اگر چربي هاي مضر و اشباع را از برنامه غذايي حذف کرده يا تا حد امکان کاهش دهيم و اسيدهاي چرب تک غير اشباع (MUFAs) را جايگزين آن ها نماييم بدون شک مي توانيم در چربي سوزي و کاهش وزن بسيار موفق عمل کنيم. روغن زيتون که داراي اسيدهاي چرب تک غير اشباع (MUFAs) است مي تواند که بهترين جايگزين براي ساير چربي ها و روغن ها باشد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : اسيدهاي چرب تک غير اشباع (MUFAs) و اسيدهاي چرب چند غير اشباع (PUFAs)

2. يکي ديگر از خاصيت هاي روغن زيتون اين است که باعث کنترل اشتها مي شود و زمانيکه فرد از چربي هاي غير اشباع در برنامه غذايي خود استفاده مي کند راحت تر مي تواند اشتهاي خود را کنترل کرده و به اندازه کافي غذا مصرف کرده و در نتيجه مانع ورود کالري هاي اضافي به بدن شود، بنابراين مي تواند چربي سوزي را آسان تر از ساير افراد انجام دهد و همچنين براي کنترل وزن و تثبيت آن نيز اقدام کند.
3. از ديگر خاصيت هاي روغن زيتون مي توان به چند مورد اشاره کرد که شامل مقدار زيادي ويتامين E، *کاروتينوئيد و ترکيبات پلي فنل است که هر کدام براي سلامتي جسم بسيار مفيد هستند.
*کاروتنوئيدها Carotenoid: دسته‌اي از رنگدانه‌ها هستند که در جذب نور در گياهان نقش بسيار مهمي دارند.از کاروتنوئيدهاي مهم مي‌توان به بتاکاروتن، آلفا کاروتن و ليکوپن و گزانتوفيل اشاره کرد. بتا کاروتن C40H56 و آلفاکاروتن مسئول رنگ نارنجي هويج و ليکوپن مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگي و آستاگزانتين نيز عهده‌دار رنگ قرمز يا صورتي خرچنگ‌ها و ماهي سالمون است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : پلي فنل (polyphenols) چيست؟+منابع آن

يک اشتباه رايج در مورد مصرف روغن زيتون که بايد جدي گرفته شود!

يکي از اشتباهاتي که بسياري از افراد در دوران رژيم غذايي و اقدام براي لاغر شدن مرتکب آن مي شوند استفاده نادرست از روغن زيتون است، اين افراد براي خوشمزه کردن سالادها سس هاي پرچرب و پر کالري را حذف کرده و بيش از حد نياز روغن زيتون به سالاد اضافه مي کنند و تصور مي کنند که اين روغن سالم بوده و باعث اضافه وزن نمي شود. اين عزيزان بايد دقت داشته باشند که در مصرف تمام روغن ها و غذاهاي سالم و حتي غذاهايي که رژيمي هستند جانب احتياط را رعايت کنند و سالم بودن يک ماده غذايي را با چربي سوز بودن اشتباه نگيرند.
از آنجاييکه چربي براي بدن لازم و ضروري است توصيه شده است که ميزاني از چربي هاي لازم بدن را از طريق روغن زيتون تهيه نماييد تا در اين صورت مانع ورود چربي هاي مضر به بدن خود شويد و به سلامت ماندن جسم و کاهش وزن سالم خود کمک کنيد.
بر اساس تحقيقاتي که دانشمندان بر روي زنان انجام دادن به اين نتيجه رسيده اند که، زناني که در برنامه غذايي خود حداقل 3 قاشق سوپ خوري روغن زيتون را گنجانده اند نسبت به زناني که از روغن هاي معمولي و يا ساير چربي ها استفاده کرده اند و از رژيم هاي کم چرب بهره برده اند به ميزان 30 درصد چربي سوزي بيشتري را تجربه کرده اند و در کاهش وزن موفق تر عمل کرده اند.
روغن زيتون داراي مواد مغذي مناسبي است که مي تواند مانع جذب گلوکز توسط بدن شود و يا جذب آن را کاهش دهد و همچنين باعث سيري بيشتري مي شود و حتي باعث مي شود هنگام غذا خوردن پيام سيري را به موقع دريافت کنيد و مدت زمان بيشتري از بروز گرسنگي در شما جلوگيري مي کند. اگر هر روز از اين روغن استفاده کنيد مي توانيد در طول شبانه روز مدت زمان بيشتري سير بمانيد و در انجام فعاليت هاي روزانه دچار ضعف و گرسنگي چنداني نشويد و با کالري سوزي که از طريق اين فعاليت ها در بدن شما ايجاد مي شود به کاهش وزن ماندگار خود نيز کمک کنيد.

روغن زيتون معمولا به دو دسته تقسيم مي شود:1. روغن زيتون بودار:

اين نوع روغن، کاملا خالص و معمولي بوده که البته داراي بو مي باشد و داراي اسيدهاي چرب تک غير اشباع (MUFAs)، مواد مغذي و همچنين فيتوکميکال‌ها (مواد مؤثر در گياهان دارويي) Phytochemical بسيار سودمند مي باشد.

2. روغن زيتون بي بو:

اين نوع از روغن را پس از فرآيندي که در آن از ماده شيميايي و يا حرارت استفاده نمي شود به روغن بي بو تبديل مي شود که طعم، مزه و بوي آن از بين مي رود و ديگر طعم زيتون خام در آن ديده نمي شود.

تفاوت روغن زيتون بودار با روغن زيتون بي بو:

روغن زيتون بي بو با روغن زيتون بودار تفاوتي از نظر خاصيت ندارد و ميزان کالري در هر دو نوع يکسان مي باشد و هر قاشق سوپ خوري از روغن زيتون حدود 120 کالري و 13 گرم چربي دارد.

بالاخره روغن زيتون باعث چربي سوزي و لاغري مي شود يا خير؟

آيا روغن زيتون باعث چربي سوزي و لاغري مي شود؟

اگر هنوز هم فکر مي کنيد که روغن زيتون باعث چربي سوزي مي شود و از لحاظ کالري با ساير روغن ها تفاوت دارد، تفکر غلطي محسوب مي شود و اين روغن نيز مانند ساير روغن ها در هر قاشق غذاخوري 120 کالري را در خود نهفته است و مصرف بي رويه آن به راحتي باعث افزايش وزن و چاقي مي شود.
اين روغن نيز مانند بسياري از مواد غذايي و چربي سوزها به کاهش وزن کمک مي کند، اما بايد اين را بدانيد که ماده نيز داراي کالري مي باشد و از مواد بدون کالري يا کالري صفر به شمار نمي رود.

مزيت روغن زيتون نسبت به ساير روغن ها چيست؟

خاصيتي که اين روغن نسبت به ساير روغن هاي ناسالم و يا نيمه سالم دارد اين است که داراي چربي هاي غير مضر است و يا اينکه مي توانيم بگوييم که چربي مضر آن کمتر است و از طرفي در کنترل اشتها نقش مفيدي دارد و مي تواند در کاهش وزن مفيد و مؤثر باشد.

ديگر روغن هاي سالم و مفيد از نظر متخصصان:

بنابر نظر پزشکان و متخصصان علاوه بر روغن زيتون، روغن کنجد، روغن حيواني و دنبه از ديگر روغن هاي سالم و مفيد بشمار مي روند که مي توانيد در برنامه غذايي روزانه از آن ها استفاده کنيد، اما بايد توجه داشته باشيد که هيچ کدام از اين روغن ها چربي سوز و بدون کالري نيستند.

چند نکته مفيد در مصرف و نگهداري روغن زيتون:

1- هرگز اجازه ندهيد روغن زيتون هنگام گرم شدن دود کند، چون مضر بوده و مي تواند سلامت شما را به خطر بياندازد.
2 – بهتر است روغن زيتون در جاي خنک، تاريک و دور از نور آفتاب نگهداري شود.
3 - ظروف مناسب براي نگه داري روغن زيتون، ظروف شيشه اي رنگي و ظروف استيل مي باشد.
4 – براي سرخ کردن مواد با روغن زيتون خالص بهتر است از حرارت کم يا حرارت متوسط استفاده شود.
5 – براي سرخ کردن مواد با حرارت بالا استفاده از روغن هاي تصفيه شده و فرآوري شده توصيه مي شود.
6 – نگه داري روغن زيتون در يخچال ممکن است باعث تيره شدن رنگ آن شود و همچنين روغن شکل لايه اي به خود بگيرد که در اين صورت استفاده از آن کمي با مشکل همراه خواهد بود، چون برگرداندن آن به رنگ اوليه و سيال شدن کمي زمانبر است و البته اين امر با دماي اتاق نيز ميسر است.


منبع:andamsaz.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها