آخرین اخبار

10 علائم تيروئيد که ممکن است حتي توسط پزشک تان ناديده گرفته شود بيماري ها و پيشگيري

10 علائم تيروئيد که ممکن است حتي توسط پزشک تان ناديده گرفته شود

  بزرگنمايي:

چه خبر -

غده تيروئيد يکي از مهم ترين اجزاي بدن است. تيروئيد تعادل هورموني را تنظيم مي کند و در تنظيم وزن، خلق و خو، ثبات ذهني و رويارويي با مشکلات دخالت دارد. از آن جا که تيروئيد روي بسياري از عملکردهاي مهم بدن حتي عملکردهاي ثانويه بدن دخالت دارد يک تيروئيد ناسالم مي تواند اثرات دير رس، غير منتظره، و عجيبي داشته باشد که منجر به علايمي شود که پزشکان به اشتباه نتوانند بيماري تيروئيد را تشخيص دهند. در واقع 60 درصد از 12 درصد از آمريکايي هايي که مبتلا به بيماري تيروئيد هستند هرگز نمي دانند که اين بيماري را دارند. مشکل همين جاست. آگاهي، کليدي براي کمک به درمان بيماري است، در اين مقاله:

10 علامت بيماري تيروئيد که به راحتي از قلم مي افتند:
1. علائم تيروئيد: کلسترول خيلي بالا يا خيلي پايين

1. علائم تيروئيد: کلسترول خيلي بالا يا خيلي پايين

وجود چربي بيش از حد در رژيم غذايي شما منجر به کلسترول بالا مي شود، درست است؟ اشتاه . بالا بودن کلسترول مي تواند عوامل تعيين کننده متعددي داشته باشد و رژيم غذايي نسبت به ساير عوامل نقش کمتري دارد. و در برخي موارد پايين بودن کلسترول هم ممکن است مشکل ساز باشد. اگر کلسترول تان از سطح طبيعي خارج شده و رژيم غذايي و ورزش کمکي به تنظيم آن نمي کند شايد زمان آن رسيده که احتمالات ديگري که پشت آن است را در نظر بگيريد. اگر براي تنظيم کلسترول دارو مصرف مي کنيد و اثري ندارد، زمان آن رسيده که تيروئيدتان را بررسي کنيد. شما ممکن است *کم کاري تيروئيد يا پايين آمدن سطح هورمون تيروئيد داشته باشيد. و کم و زياد بودن هورمون هاي آن در بدن باشيد. آزمايش *پرکاري تيروئيد هميشه يک ايده مناسب براي مشکلات ناشي از وجود بيش از حد هورمون هاي تيروئيد در خون مي باشد.
*هيپو تيروئيدي Hypothyroidism يا کم‌کاري غده تيروئيد: در بين بيماري‌هاي غده درون‌ريز شايع‌ترين بيماري پس از ديابت مي‌باشد. به زبان ساده اين بيماري هنگامي ايجاد مي‌شود که غده تيروئيد نتواند به اندازه نياز بدن هورمون توليد کند. هورمون غده تيروئيد تري يدوتيرونين (T3) و تيروکسين (T4) است. اين هورمونها وظيفه تنظيم مصرف انرژي، توليد گرما و تسهيل رشد در بدن را برعهده دارند.اين بيماري در زنان سه برابر شايع‌تر از مردان است.
*پرکاري تيروئيد Hyperthyroidism: بيماري غدّهٔ تيروئيد است که در آن تيروئيد بيش از مقدار طبيعي، هورمون ترشّح مي‌کند. هورمون‌هاي غدّهٔ تيروئيد تيروکسين (T4) و T3 هستند. در اين حالت علائمي از بيماري از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعريق، عدم تحمّل گرما، لرزش و بيقراري نمايان مي‌شود.

2. علائم تيروئيد: درد مفصل Sore Joints و درد عصبي Nerve Pain

2. علائم تيروئيد: درد مفصل Sore Joints و درد عصبي Nerve Pain

تحقيقات نشان داده است که بيماري هاي تيروئيد، هم پرکاري و هم کم کاري تيروئيد مي توانند منجر به درد عصبي شوند. حفظ سلامت تيروئيد با چکاب و آزمايش در برخي افراد موجب بهبود درد مچ دست و احساس سوزن سوزن tingling sensations شده است. در يک مورد، يک زن 60 ساله ايتاليايي که از احساس سوزش در پاهايش رنج مي برد علايم پرکاري تيروئيد را نشان داد و همزمان با روند درماني تيرئيد، دردي که داشت هم از بين رفت.

3. علائم تيروئيد: بيماري قلبي

3. علائم تيروئيد: بيماري قلبي

هورمون هاي تيروئيد نقش مستقيمي در سلامت قلب بازي مي کنند، بنابراين اگر بيماري قلبي داريد بايد از وضعيت تيروئيد خود مطلع شويد. مطالعه اي در سال 2014 در دانشگاه جان هاپکينز John Hopkins University انجام شد، نشان داد که پايين بودن سطح هورمون تيروئيد در جوانان و ميان سال ها باعث بيماري سرخرگ کرونري پايه (اوليه) Coronary artery disease و ايجاد رسوب در رگ هاي خوني blood vessel calcification مي شود. يک مطالعه لهستاني 25 بيمار با سطح پايين هورمون تيروئيد را با 25 بيمار با سطح طبيعي هورمون تيروئيد مقايسه کرد و متوجه شد افرادي که سطح هورمون تيروئيد پايين تري دارند، بيشتر دچار حوادث قلبي مي شوند.

4. علائم تيروئيد: ناخن هاي ضعيف و شکننده

4. علائم تيروئيد: ناخن هاي ضعيف و شکننده

ناخن هاي ترک خورده يا پوسته شده ممکن است نشاني از مشکلات تيروئيد باشند، درست مثل افراد مبتلا به کم کاري تيروئيد که اغلب ناخن هايي نرم و شکننده دارند. به علاوه افرادي که مبتلا به پرکاري تيروئيد هستند اغلب با افتادن ناخن در تختخواب روبرو هستند. در هر دو مورد پوست خشک و موهاي شکننده اغلب با مشکلات ناخن همراه هستند.

5. علائم تيروئيد: اختلال اضطراب و خلق و خوي

5. علائم تيروئيد: اختلال اضطراب و خلق و خوي

هورمون هاي شما نقش مهمي در تاثير گذاري روي احساس شما ايفا مي کنند. سطوح پايين هورموني مانند کم کاري تيروئيد مي تواند احساس افسردگي به شما بدهد. و در مقابل افزايش ميزان هورمون مي تواند منجر به اضطراب يا حمله عصبي شود. اگر چنين احساساتي داشتيد، بهتر است قبل از مصرف داروهاي روان پزشکي که ممکن است منجر به بدتر شدن شرايط شما شود، سلامت تيروئيد خود را بررسي کنيد.

6. علائم تيروئيد: افزايش يا کاهش غير قابل توضيح وزن

6. علائم تيروئيد: افزايش يا کاهش غير قابل توضيح وزن

اگر دچار کاهش وزن يا افزايش وزن بدون علت شده ايد ممکن است به تيروئيدتان مربوط باشد. متابوليسم به طور مستقيم به فعاليت هورموني شما بستگي دارد. تغيير ناگهاني وزن، بالا رفتن يا پايين آمدن آن، مي تواند نشانه اي از عدم تعادل تيروئيد باشد.

7. علائم تيروئيد: خستگي دائمي

7. علائم تيروئيد: خستگي دائمي

خستگي دائمي مشکل رايجي است که اغلب ناديده گرفته مي شود. بسياري از جوانان خستگي و کم انرژي بودن را به دليل سبک زندگي خود مي دانند ولي اگر خواب منظم و ثابت داريد نبايد خستگي مزمن را ناديده بگيريد. اگر 7-8 ساعت مي خوابيد و اين برايتان کافي نيست، اين مي تواند يک نشانه اوليه بيماري تيروئيد باشد. افرادي که دچار پرکاري تيروئيد هستند ممکن است به خواب رفتن برايشان مشکل شود که منجر به خستگي و بي حالي شما در طول ساعات بيداري خواهد شد.

8. علائم تيروئيد: ميل جنسي پايين Low Libido

8. علائم تيروئيد: ميل جنسي پايين Low Libido

از آن جايي که مشکلات تيروئيد با تعادل هورموني در ارتباط است پس جاي تعجب نيست که زنان و مردان مبتلا به مشکل تيروئيد با اندام توليد مثلي خود دچار مشکل شوند. زنان با کمبود هورمون، ممکن است دچار قاعدگي هاي زود به زود و طولاني تر شوند و زنان با هورمون بيش از حد، ممکن است دچار قاعدگي کوتاه تر و سبک تر و يا کلا توقف قاعدگي شوند و دچار مشکل در باروري شوند. مردان زماني که هورمون هاي جنسي و تيروئيدشان در تعادل نباشند ممکن است دچار ناباروري و کاهش ميل جنسي و حتي بزرگ شدن سينه ها شوند.

9. علائم تيروئيد: مشکلات روده

9. علائم تيروئيد: مشکلات روده

IBS هميشه به دليل رژيم غذايي بوجود نمي آيد. در واقع، عدم تعادل متابوليسم ممکن است در اين امر مقصر باشد و مانع جذب آنزيم هاي لازم براي هضم در روده شوند. اگر دچار يبوست، اسهال يا IBS هستيد که به درمان جواب نمي دهند ممکن است زمان بررسي تيروئيدتان رسيده باشد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : بيماري روده تحريك پذير IBS چيست؟

10. علائم تيروئيد: ضعف و سستي

10. علائم تيروئيد: ضعف و سستي

عدم تعادل هورموني معمولا منجر به ساير عدم تعادل ها در بدن مي شوند و يکي از عواقب شايع آن کاهش عميق سطح انرژي است. تيروئيد، متابوليسم و سطح انرژي شما، همه به هم مربوط هستند. اگر به اندازه کافي مي خوابيد و رژيم غذايي متعادلي داريد و به طور منظم مواد مغذي که بدنتان براي انجام وظايفش به آن نياز دارد را به آن مي رسانيد ولي هنوز احساس ضعف داريد زمان آن رسيده ک احتمالات ديگر را در نظر بگيريد که تيروئيد يکي از اين احتمالات است.

ارتقاء تعادل تيروئيد

عوامل زيادي بر سلامت تيروئيد تاثير گذارند و مواردي وجود دارد که مي توانيد براي بهبود عملکرد تيروئيد در بدن انجام دهيد:

1. يد iodine. اطمينان حاصل کنيد که به اندازه کافي يد مصرف مي کنيد. اين يک روش درماني نيست، ماده اي مغذي است که تيروئيد براي عملکرد طبيعي خود به آن نياز داد. مصرف خوراکي هاي غني از يد روشي براي رساندن يد مورد نياز به بدن است و روش ديگر استفاده از مکمل هاي يد است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : براي پيشگيري از تيروئيد, نمک يددار در نمکدان شيشه اي ممنوع!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : نقش موثر ماهي در پيشگيري از کمبود يد، به مناسبت هفته جهاني تيروئيد

2. ورزش منظم. هدف شما بدن سازي نيست بلکه بلند شدن و حرکت کردن است تا از عضلات تان استفاده کنيد.

3. رژيم غذايي متعادل که حاوي تمام مواد مغذي مورد نيازتان باشد. بدن شما مثل يک ساعت سوئيسي است که براي عملکرد درست تمام اجزاي آن بايد به طور دقيق کار کنند. اگر کمبود تغذيه اي از هر نوعي داشته باشيد، احساس تعادل نخواهيد داشت.

سلنيوم Selenium: حلقه گمشده مشکلات تيروئيد

آيا تجربه مشکلات تيروئيدي که به سختي قابل شناسايي هستند را تجربه کرده ايد؟ مقصر اين مشکلات ممکن است کمبود سلنيوم باشد. سلنيوم يک ماده معدني ضروري براي کمک به حفظ عملکرد تيروئيد و حمايت از عملکرد طبيعي آن باشد. مثل يد، مي توانيد با مصرف خوراکي هاي غني از سلنيوم يا مکمل هاي با کيفيت سلنيوم از تمام مزاياي سلامتي آن بهره مند شويد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ماده معدني سلنيوم، آيا خواصش را مي دانيد؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي