بزرگنمايي:
چه خبر - تناقضگويي مديران تلويزيون درباره ممنوعالتصويرها همچنان ادامه دارد
هم هست و هم نيست. رفتار مديران تلويزيون در قبال برخي چهرههاي شناخته شده چيستاني مثال زدني شده است. اظهارات مکرر از تکذيب هر نوع ليست ممنوعالتصويري حکايت دارد اما عملکردها ضداظهارات است و هر بار که پاي آنونسهاي سينمايي به ميان ميآيد دم خروس پيدا ميشود. تناقضگويي مديران تلويزيون درباره ممنوعالتصويرها همچنان ادامه دارد. ممنوعيتها تکذيب ميشود اما رفتار متناقض با برخي چهرههاي سينمايي گواه روشن اين مدعاست؛ آخرين نمونه اين نوع رفتار اعمال محدوديت براي پخش آنونس فيلم «شنل» است.
در جاده ابتذال!
تصوير باران کوثري با توجه به پررنگ بودن نقش او بيشترين بخش از تصاوير آنونس چند دقيقهاي بازنشر شده در شبکههاي مجازي را به خود اختصاص ميدهد اما در آنونسي که روي آنتن تلويزيون ميرود کمترين رد و نشان از حضور اين بازيگر ديده ميشود، تا اينکه پخشکننده «شنل» از اعمال محدوديتها و شرايط عجيب مديران تلويزيون براي باران کوثري سخن ميگويد. به گفته سعيد خاني (پخشکننده «شنل») پس از ارسال تيزرهاي اين فيلم به تلويزيون، مديران صداوسيما گفتهاند که در اين تيزرها تنها بايد يک پلان از باران کوثري وجود داشته باشد. اين در حالي است که بازيگر اصلي فيلم «شنل» باران کوثري است و در تمامي پلانها حضور دارد و طبيعتاً به قول اين تهيهکننده با اين حذفيات از جذابيتهاي آن کاسته ميشود. «جذابيت» همان حلقه مفقوده جذب مخاطب در پخش تيزرهاي تلويزيوني است. در روزهايي که ممنوعيت تبليغ آنونسهاي سينمايي از شبکههاي ماهوارهاي و کم مخاطب بودن تلويزيون و جذاب نبودن تيزرهاي سينمايي در تبليغات صداو سيماي جمهوري اسلامي يکي از دلايل ريزش مخاطبان سينما در سال 96 عنوان ميشود حالا مديران تلويزيون عرصه را تنگتر کردهاند و از سازندگان اين فيلم خواستهاند نقش بازيگر اصلي فيلم را به حد يک پلان تقليل دهند. دستورالعملي که با واکنش جدي اين بازيگر همراه است و باران کوثري از حرکت صداوسيما در جاده ابتذال مينويسد:
«با چه سرعت عجيبي در جاده ابتذال ميراند اين صداوسيما، از اخبار کذبش بگيريد تا سريالهاي بيکيفيتي که عواملش همه از سازمان طلبکارند و ماهها بايد دنبال پولشان بدوند. ابتذال لباسها و دکورها و حرفها که بماند… اين هم از نمايش ابتذال در موضع گيريتان، با صراحت اعلام کنيد حرفهاي بعضيها به مذاقمان خوش نميآيد و تصويرشان را حتي در تيزر فيلمهاي سينماييشان پخش نميکنيم. اين بازيها براي چيست؟ براي بازي دادن مردم؟ مبارزهتان هم مبتذل است براي همين مردم دلزده و خستهاند از ديدنتان.»
پايان باز يک ممنوعالتصويري
باران کوثري تنها چهره ممنوعالتصوير صداوسيما در سالهاي اخير نيست. پگاه آهنگراني يکي ديگر از بازيگراني است که امکان نمايش تصويرش از تلويزيون وجود ندارد. علاوه بر «هفت ماهگي»، زمان اکران فيلم «جامه دران»، تصوير آهنگراني در تيزر فيلم هم به نمايش درنيامد و حتي اسمش هم از روي تيزر حذف شد. او که بهدليل گرايشهاي سياسي و ساخت مستند با فيلترهاي تلويزيوني مواجه شده است چندي پيش فيلم سينمايي «سارا و آيدا» را روي پرده داشت که تيزرهاي آن در ساعتهاي مختلف از تلويزيون پخش شد. مازيار ميري خود تمايلي به گفتوگو در اين خصوص ندارد اما آن طور که از شواهد و قرائن برميآيد حساسيتها نسبت به او کمتر شده است.
به خاطر «آباجان»
اگر نگاهي به پرونده ممنوعالتصويرهاي تلويزيون داسته باشيم با نامهايي مواجه ميشويم که عموماً نزد مردم مقبوليت دارند. فاطمه معتمدآريا از جمله چهرههايي است که طي چند سال اخير صداوسيما مخاطبانش را از ديدن تصوير اين بازيگر محروم کرده بود. اين بازيگر اجازه بازي در هيچيک از سريالهاي تلويزيوني را نداشت و جالب اينکه حتي نام اين بازيگر از تيتراژ بازپخش سريالهايي که او بازي کرده بود از جمله «آرايشگاه زيبا» حذف ميشد و حتي تيزر تلويزيوني فيلم سينمايي «يحيي سکوت نکرد» با کمترين نشاني از تصوير او روي آنتن رفت. با اين وجود از آغاز امسال صداوسيما پرچم سفيد به دست گرفت و به بازپخش سريالهاي اين بازيگر و پخش تبليغات فيلم «آباجان» روي خوش نشان داد. اگر چه به نظر ميرسيد تغيير موضع مديران تلويزيون نسبت به معتمدآريا تعهد نسبت به پخش آنونسهاي سينمايي در دوره محروميت فيلمسازان در صورت همکاري با شبکههاي ماهوارهاي باشد؛ اما با قرار گرفتن نام اين بازيگر در ترکيب بازيگران سريال تازه همايون اسعديان علاقهمندان سينما را به تغيير موضع صداوسيما نسبت به چهرههاي مقبول اميدوار کرد. اگر چه اين سريال که خيليها از آن بهعنوان برگ برنده صداوسيما و بازگشت معتمدآريا به تلويزيون بعد از انتخابات ٨٨ ياد ميکردند در ادامه با سرنوشتي متفاوت مواجه شد و اصرار مديران تلويزيون به پوشش خاص براي نقشي که قرار بود معتمدآريا ايفا کند باعث جدايي اين بازيگر از سريال شد. هاتف عليمرداني کارگردان و تهيهکننده «آباجان» ميگويد که پخش آنونس اين فيلم نيز در ابتدا به خاطر حضور فاطمه معتمدآريا کد پخش تيزر نگرفته است اما با درايت مديريت بازرگاني صدا و سيما و رئيس صداوسيما اين مشکل برطرف شده است. او با قدرداني از حاکم شدن عقلانيت براي رفع مشکل آنونس اين فيلم به «ايران» ميگويد:
«ما بايد بهدنبال جذب حداکثري باشيم و براي فرهنگسازي اين مملکت همدلانه تلاش کنيم»
اين کارگردان که آنونس فيلمهايش «کوچه بينام» به خاطر حضور باران کوثري و «هفت ماهگي» بهدليل بازي باران کوثري و همچنين پگاه آهنگراني مجوز پخش از تلويزيون نگرفته است با تأکيد بر اين نکته که يک بار براي هميشه بايد پرونده ممنوعالتصويري اين چهرهها در تلويزيون بسته شود، ادامه ميدهد:
«تمام اين چهرهها بازيگران برجستهاي هستند که با خلوص نيت در علاقه به کشور و فرهنگشان کار ميکنند. ببينيد فاطمه معتمدآريا چه گامهايي در جهت ارتقاي فرهنگ اين مرز و بوم برداشته است. هر جا فراخواني براي رفع معضل اجتماعي ايجاد شده است باران کوثري جزو طلايه دار آن بوده است. ممکن است در زمانهايي اختلاف سليقههايي وجود داشته باشد اما اين اختلاف سليقهها هميشه در خانواده وجود دارد و هنرمند نميتواند بينظر باشد و ممکن است نظراتش مخالف نظر ما باشد اما مديران فرهنگي بايد بهدنبال جذب حداکثري باشند»
سياست يک بام و دوهوا در تلويزيون
بلند شدن دود سفيد از ساختمان شيشهاي جام جم را بايد به فال نيک گرفت اما در اين ميان سياست يک بام و دوهواي مديران تلويزيون در مواجهه با چهرههاي سينمايي جاي سؤال دارد. اگر مديران تلويزيون با تغيير آهنگ سياست خود نسبت به بازيگراني که سالهاست نامشان در ليست نانوشته ممنوعالتصويرها قرار دارد قصد ورود از در آشتي را دارند اين سياست با تبعيض و اعمال محدوديت شدني نيست. براي خانواده کوثري اما در همچنان بر همان پاشنه ممنوعالتصويري ميچرخد. در شرايطي که فيلمسازان با ممنوعيت پخش آنونس در شبکههاي ماهوارهاي مواجه شدهاند و امکان پخش آنونسهاي جذاب از آنها سلب شده است اعمال چنين محدوديتها از صداوسيمايي که لابد متعهد شده است که جاي خالي تبليغات ماهوارهاي را پر کند به دور از حسن نيت و سياست حمايت از سينماي ملي است. نکته پاياني زخم کهنه و اگرچه مکرر پيامد مديريت ملوکالطوايفي در عرصههاي مختلف فرهنگي است. و اين سؤال پيش ميآيد که هنرمنداني که کارهايشان در سالنهاي سينما و همچنين در سالنهاي نمايش مجوز پخش و اجرا دارند چرا براي حضور در رسانه ملي با اما و اگر و محدوديت مواجه ميشوند. ضرر ممنوعيت چهرههايي که با خود اعتبار به تلويزيون ميآورند بيش از هر چيز متوجه صداوسيمايي است که با قهر مخاطب مواجه شده است.
منبع: cinemacinema.ir