آخرین اخبار

پس از شهرام جزايري و زنجاني، نوبت «ه.د» است اقتصادي

پس از شهرام جزايري و زنجاني، نوبت «ه.د» است

  بزرگنمايي:

چه خبر - روند واگذاري پالايشگاه کرمانشاه و تمامي اتفاقات پشت پرده آن

احمد صفري نماينده کرمانشاه در نشست خبري در حاشيه جلسه علني روز (چهارشنبه) مجلس با اشاره به روند واگذاري پالايشگاه کرمانشاه گفت: ما معتقد به اجراي اصل 44 هستيم اما روند قانوني در واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي توسط سازمان خصوصي سازي در زمان دکتر طيب نيا مراعات نشد و باعث وارد شدن ضررهاي جبران‌ناپذيري به بيت المال و مردم کرمانشاه شد.
وي با اشاره به وضعيت پالايشگاه کرمانشاه گفت: اين پالايشگاه در مرکز شهرستان کرمانشاه با 92.5 هکتار زمين قرار دارد که 42 هکتار آن داراي کاربري مسکوني است. اين پالايشگاه با چنين مشخصاتي مورد ارزيابي کارشناسان براي قيمت گذاري قرار گرفته شد که آنها قيمت 150 هزار تا 200 هزار تومان را براي هر متر مربع تعيين کردند. حال اينکه اين کارشناسان هيچ اطلاع و آگاهي از وضعيت زمين‌هاي پالايشگاه نداشته و حتي از کارشناسان رسمي کرمانشاه نيز نظراتي را جويا نشدند.
صفري ادامه داد: سوال ما از اين کارشناسان اين است که زمين کدام نقطه از کشورمان متري 150 هزار تومان است: پالايشگاه کرمانشاه در مرکز اين استان است که قيمت زمين‌هاي آن حداقل بين 3.5 تا 4 ميليون برآورد مي شود.
نماينده کرمانشاه در عين حال گفت: قسمتي از زمين پالايشگاه وقفي است که بدون مجوز و هماهنگي با سازمان اوقاف به فروش رسيده که اکنون سازمان اوقاف نيز شاکي است.
وي يادآور شد: همزمان با واگذاري پالايشگاه کرمانشاه به بخش خصوصي قرار بود پالايشگاه آبادان نيز واگذار شود که به دليل هماهنگي مسئولان ارشد استان و نمايندگان اين اتفاق رخ نداد و دوباره دولتي شد. سوال ما اين است که چرا پالايشگاه با 300 تا 400 ميليارد ضرردهي واگذار شده است؟
اين عضو مجمع نمايندگان استان کرمانشاه با تاکيد بر اينکه پالايشگاه اين شهرستان تا سال 93 سودده بوده است، گفت: سوال ما اين است که چه اتفاقي افتاد که اين پالايشگاه از سال 93 تا 95 زيان‌ده محسوب شد؟ البته به نظر مي‌رسد با انتخاب مديرعامل جديد يعني آقاي ج از سال 93 استارت کار ورشکستگي زده شد تا اينکه در سال 95 اين پالايشگاه بدون نظارت و اطلاع سازمان‌هاي ذيربط به فرابورس واگذار شد، بعد از آن دوباره دو شرکت هـ .د و آ.د به صورت صوري مجوز گرفتند . قرار بود اگر هر کدام از اين دو شرکت بتواند مجوز بگيرد شرکت ديگر را دخيل کند که اين اتفاق نيفتد و در نهايت هـ .د سر آ.د را کلاه گذاشت.
وي با طرح انتقادات تند عليه هـ .د مديرعامل پالايشگاه کرمانشاه گفت: داشتن 5 سال اهليت مديريت و خوشنام بودن از لحاظ مالي به عنوان مولفه‌هاي اصلي براي واگذاري است. اهليت مديريت يعني فردي که قرار است مديرعامل پالايشگاهي شود بايد سابقه کار در وزارت نفت داشته و يا به نوعي مرتبط با اين حوزه کار کرده باشد ولي ايشان نه فقط سابقه کار در حوزه نفت را ندارد که خوشنام مالي نيز نيست؛ به طوري که براساس اطلاع ما و استعلام از بانک ايشان از بانک تجارت کيش تا بانک ملت کرمانشاه بيش از 1000 ميليارد تومان بدهي و اقساط معوقه دارد.
صفري يادآور شد: پالايشگاه کرمانشاه در سال 93 براي رد ديون به 9 بانک دولتي به قيمت 1100 ميليارد تومان واگذار شد. سوال اين است که چه اتفاقي افتاد که در سال 95 با تورم سالانه حداقل 10 تا 15 درصد اين پالايشگاه با 210 ميليارد تومان آن هم با شرايط پرداخت ده ساله يعني با دو سال تنفس و بعد پرداخت بدهي در طول 8 سال آن هم اقساط شش ماهه واگذار شد. آنهم در شرايطي که اين پالايشگاه ماهي يک ميليارد تومان حلّال مي فروشد.
وي گفت: يکي از شرايط واگذاري پالايشگاه توسعه از لحاظ نيروي انساني، توليد، به روزرساني دستگاه‌هاي اوليه و توليد فرآورده هاي جديد است که تاکنون از نظر توسعه انساني 8 نفر از پرسنل رسمي و ايثارگر با سابقه بيش از 20 تا 32 سال را اخراج کرده‌اند کساني که در پست هايي همچون حراست، روابط عمومي، کارگاه مکانيکي و آزمايشگاه مسئوليت داشته و همه ايثارگر بودند.
اين عضو کميسيون انرژي اظهار کرد: در محوطه پالايشگاه سه تا چهار انبار وجود دارد که فقط يک انبار حدود 13 هزار قلم جنس در آن ذخيره شده است. از طرف ديگر اين پالايشگاه حدود 40 باب مسکوني 160 متري دارد که به طور کلي ارزش اين خانه‌ها و تمام مجموعه هاي خدماتي، ورزشي و رفاهي آن 30 ميليارد قيمت گذاري شده که ارزش آن بيشتر است.
صفري معتقد است که اتفاقات رخ داده و پشت پرده واگذاري پالايشگاه کرمانشاه ناشي از لابي‌گري رئيس سازمان خصوصي سازي و کارشناسان مربوطه است. ما در اينباره مستنداتي داريم و معتقديم در اين راه دلال بازي شده است.
وي گفت که در زمان وزارت طيب نيا تمامي اين موارد ذکر شد و حتي گفته شد که مجمع نمايندگان کرمانشاه با خصوصي سازي و فردي که به آن واگذار شده مشکلي ندارد بلکه مشکل در نحوه واگذاري است.
سفري افزود: در همان زمان به آقاي طيب نيا گفتم که افرادي همچون بابک زنجاني و شهرام جزايري مادرزاد اختلاسگر و داراي فساد مالي نبودند. ما با رانت افراد بدبخت و ساده لوح را پيدا مي‌کنيم و آنها را تبديل به مفسده مالي مي کنيم. حتي به آقاي طيب‌نيا گفتم نفر سوم هـ .د خواهد بود چون بدون پشتوانه مالي بنگاه اقتصادي به او واگذار شده که روند آن معلوم نيست.
اين عضو مجمع نمايندگان کرمانشاه تاکيد کرد: نمايندگان کرمانشاه از ابتدا نسبت به اين واگذاري اعتراض کردند و حتي موضوع را از طريق کميسيون انرژي در قالب تحقيق و تفحص پيگيري کردند که در همان زمان راي آورد. بعد لابي صورت گرفت که اين موضوع بايد در کميسيون اقتصادي مطرح شود که خوشبختانه اعضاي اين کميسيون نيز راي مثبت به اين تفحص داده و در نهايت در صحن علني نيز نمايندگان با اين تحقيق و تفحص موافقت کرده و اکنون در دستور کار کميسيون اقتصادي است.
وي درباره اقدامات وزير فعلي کميسيون اقتصاد گفت: آقاي کرباسيان نسبت به اين موضوع حساس شده و وزير نفت نيز درجريان است. وزير صنعت نيز موضوع را پيگيري مي‌کند ولي ما نمايندگان کرمانشاه مصر هستيم که بايد پالايشگاه کرمانشاه دولتي شده و يا بعد از قيمت گذاري به صورت کارشناسي به بخش خصوصي واگذار شود. ما اجازه نمي‌دهيم بيت المال زيرپا گذاشته شود. حتي در صورت لزوم از ماده 236 براي ارجاع تخلفات به قوه قضائيه استفاده مي‌کنيم.

گردآوري: گروه خبر سيمرغ
منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي