آخرین اخبار

خُرده کلاهبرداري از مسافران کيش اجتماعي

خُرده کلاهبرداري از مسافران کيش

  بزرگنمايي:

چه خبر - حجم خُرده‌کلاهبرداري‌ها از مسافران کيش رو به افزايش

ماجرا معمولا از داخل تاکسي فرودگاه شروع مي‌شود؛ وقتي راننده پيشنهاد گذراندن اوقات خوش در جزيره را مي‌دهد. با وجود اين‌که قيمت تفريحات و شکل رزرو مشخص است اما هميشه به واسطه‌اي نياز است تا مامورِ رساندن مسافر به آن تفريحات شود که البته هميشه قائله ختم به خير نمي‌شود، چون معمولا يکي مال‌باخته و ديگري منتفع مي‌شود.
آنچنان که اهالي جزيره کيش مي‌گويند، حجم خُرده‌کلاهبرداري‌ها از مسافران غريبه رو به افزايش است، چون نظارتي حاکم نيست. برخي حتي معتقدند رها کردن منطقه آزاد کيش به حال خود پس از رفتن مديرعامل قبلي، علت بي‌سروساماني‌هاي اين جزيره بوده که نزديک به دو ماه هيچ مسؤول و سرپرستي نداشته است.
نرخ هر تفريح در کيش که اهالي‌اش خيلي اصرار دارند بگويند کم از دبي ندارد، در سراسر جزيره يکسان است؛ از 10 هزار تا 165 هزار تومان. امکان خريد بدون واسطه هم وجود ندارد، در هر شرايطي بايد به واسطه‌ها در هتل‌ها، کانترهاي فروش در پاساژها و دفاتر خدمات مسافرتي مراجعه کرد. حق واسطه معمولا محفوظ است، سهم اندکي هم به سازمان منطقه آزاد کيش مي‌رسد. بسياري از واسطه‌ها همين را بهانه مي‌کنند که چون پول به حساب منطقه آزاد مي‌رود، بازگرداندنش سخت است، اما ديده مي‌شود که بيشتر اين پول‌ها به حساب‌هاي شخصي واسطه‌ها يا دفاتر مسافرتي واريز مي‌شود.
راننده يک ون که ادعا دارد راهنماي تور است و در يکي از پاساژهاي جزيره کيش، دفتر خدمات گردشگري نيز دارد، وقتي مسافران‌اش را از فرودگاه به هتل مي‌رساند، برگه‌اي را به آن‌ها مي‌دهد که فهرست تفريحات به همراه قيمت در آن مشخص شده؛ تاکيد مي‌کند فقط با خودش تماس گرفته شود، چون افراد فرصت‌طلبي در جزيره هستند که از ناآگاهي مسافران سوءاستفاده مي‌کنند و پول مي‌گيرند و در ازاي آن خدماتي نمي‌دهد و دستِ مسافر هم هيچ وقت به آن‌ها نمي‌رسد.
او به مسافران‌اش هشدار مي‌دهد که از اين دست کلاهبرداري‌ها در جزيره زياد اتفاق مي‌افتد و به هرکسي اعتماد نکنند و سپس مسافران‌اش را ترغيب مي‌کند قبل از تحويل گرفتن اتاق‌هايشان در هتل، پکيج تفريحي خود را از طريق کانتري که در گوشه‌اي از لابي هتل مستقر شده رزرو کنند؛ چون هر لحظه امکان پُر شدن ظرفيت آن وجود دارد. مسافران اغلب تورهاي دريايي را بدون آن‌که از شرايط جوي مطلع شوند مي‌خرند، مسؤول فروش به ندرت آن‌ها را از وضعيت جوي جزيره و برقراري بساط تفريحات، مطلع مي‌کند.
يکي از مسافران راننده‌اي که خودش را راهنماي گردشگري معرفي کرده، براي ايسنا تعريف مي‌کند که با وجود همه هشدارهايي که آن راننده داد، خودش تا آخرين لحظه بدتعهدي کرد و بي‌آن‌که مسافران را از وضعيت جوي جزيره مطلع کند، به فروش تور دريايي اقدام کرد که لغو شد و تا آخرين ساعات حضور هم پول مسافران را برنگرداند.
اين مسافر مي‌گويد: مدير هتلي که کانتر فروش پکيج‌هاي تفريحي را در لابي خود دارد، زير بارِ مسؤوليت اين اتفاق نمي‌رفت و مي‌گفت درست است که اين کانترها در هتل‌ها مستقر شده‌اند و فروش تورها و گشت‌هاي تفريحي در هتل انجام مي‌شود اما اين موضوع به آن‌ها ارتباطي پيدا نمي‌کند و سازمان منطقه آزاد بايد روي اين بحران نظارت داشته باشد.
مدير آن هتل در توجيه جريان مال‌باختگي برخي مسافران جزيره به ايسنا مي‌گويد: اين بحران از زماني در کيش شروع شده که مديران قبلي اين جزيره، هتل‌ها را از فروش تور و گشت‌هاي تفريحي منع کردند و اين مسؤوليت را انحصارا به کانترها و دفاتر خدمات مسافرتي واگذار کردند و اين مشکل از زماني حادتر شد که سازمان منطقه آزاد مي‌خواست اين تورها را سامان‌دهي کند، اما پاي واسطه‌ها را به اين جريان باز کرد که از طريق آن‌ها و در ازاي فروش هر خدمات تفريحي، دو هزار تومان هم به حساب خودش واريز مي‌شود و همين مساله، بهانه‌اي شده تا بازگرداندن پول به مسافر در صورت انصراف و يا کنسل شدن به خاطر پديده‌هاي جوي و يا هر شرايط ديگري با مشکل مواجه شود.
در سطح جزيره سوار هر تاکسي که شويد، راننده به سرعت تشخيص مي‌دهد که غريبه هستيد و اتوماتيک‌وار تمام تفريحات را فهرست مي‌کند تا وسوسه شويد، همه‌ي آن‌ها هم بدون استثناء هشدار مي‌دهند که گرفتار فرصت‌طلبان و سوءاستفاده‌گرها باشيد، بيشتر آن‌ها با کانترهاي فروش و دفاتر خدمات مسافرتي جزيره کار مي‌کنند و با مهارت خاصي مسافر را به سمت يکي از مراکز رزرو و فروش خدمات تفريحي در کيش هدايت مي‌کنند تا آن‌ها هم از اين جريان گردشگري در کيش که روزهاي کم رونقي را مي‌گذارند، بهره‌اي ببرند.
در کانترها يا دفاتر خدمات مسافرتي سطح جزيره، اپراتورهايي به انتظار نشسته‌اند که تا مشتري را مي‌بينند، در چشم به‌هم زدني به کمک ويدئو کل تفريحات جزيره را با قيمت توضيح مي‌دهند؛ تاکيد هم مي‌کنند که هتل‌ها و گذري‌ها و حتي کانترهاي داخل پاساژها چندان مطمئن نيستند و معتبرتر از خودشان در کل جزيره پيدا نمي‌شود! چون آن‌ها تا از کيفيت و وضعيت خدماتشان مطمئن نشوند به مشتري خدمات نمي‌فروشند.
يکي از اين اپراتورها به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: در يک سال اخير مسافران زيادي را ديدم که به خاطر بدتعهدي واسطه‌ها و کانترهاي نامعتبر، معترض بوده‌اند و بدون اين‌که به مال خود برسند جزيره را ترک کرده‌اند. اگر مسافر جزيره را ترک کند، معلوم نيست به حقوق از دست رفته‌اش برسد يا نه، براي همين توصيه ما اين است که تا وقتي مسافر در جزيره حضور دارد کارش را پيگيري کند.
يکي از راننده‌هاي گردشي در جزيره هم که يکي از کارهايش ترغيب و هدايت مسافران به سمت کانترهاي فروش گشت و تفريحات جزيره است، مي‌گويد: اين کلاهبرداري‌ها مدتي است در جزيره زياد شده. البته شکل کار دفاتر خدمات مسافرتي و کانترهاي مرکزي با آن افراد بدون هويت خيلي فرق دارد، آن‌ها نمي‌توانند اعتبارشان را به خاطر چند هزار تومان لکه‌دار کنند. اگر کيفيت خدمات ضعيف باشد، مسافر را به هيچ وجه مجبور به خريد پکيج‌هاي تفريحي نمي‌کنند.
او مي‌گويد، مسافران زيادي را در جزيره ديده که به خاطر بدتعهدي فروشندگان سرويس‌هاي تفريحي، مال باخته شده‌اند، هيچ‌کسي هم زير بار مسؤوليت نمي‌رود. معمولا اين‌طور مواقع، مسافر مقصر شمرده مي‌شود، ‌چون با وجود اين همه هشدار، ريسک کرده و سراغ افراد بي‌اعتبار رفته است.
يکي از سرمايه‌گذاران گردشگري در کيش نسبت به اين وضع که بي‌اعتمادي مسافران جزيره را در پي خواهد داشت، هشدار مي‌دهد و به ايسنا مي‌گويد: همه اين مشکلات براي اين است که يک مسؤول دلسوز بالاي سر کار نيست؛ هيچ نظارتي وجود ندارد، اين نشان مي‌دهد در جزيره چه مسؤول باشد چه نباشد، خيلي هم به حال گردشگران و ساکنان آن فرقي نمي‌کند. ماجراي کلاهبرداري‌ها خيلي هم جديد نيست، چند سالي است که مخصوصا در جريان برگزاري جشنواره‌هاي تابستاني زياد شاهدش بوده‌ايم، اما جلوي آن را نمي‌گيرند و هر بار به يک شکلي بروز مي‌کند.
کيش پس از انتصاب مديرعامل آن به عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري حدود دو ماه سرپرست و مديرعامل نداشت تا اين‌که دهه دوم مهرماه مديرعامل جديد آن منصوب شد. معاون گردشگري قبلي اين جزيره نيز همزمان با مديرعامل پيشين درحالي کيش را ترک کرد که بالافاصله پس از تحويل پست رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري به علي‌اصغر مونسان، راهي معاونت گردشگري اين سازمان شد و کرسي قبلي خود را رها کرد. اکنون نيز معاون اقتصادي اين جزيره همزمان سرپرستي معاونت گردشگري کيش را به عهده گرفته است، جزيره‌اي که اولويت اصلي‌اش توسعه گردشگري و جذب سرمايه در اين بخش است.

گردآوري: گروه خبر سيمرغ
منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد