آخرین اخبار

اجراي طرح رجيستري، تقاضا در بازار موبايل را پايين آورد اقتصادي

اجراي طرح رجيستري، تقاضا در بازار موبايل را پايين آورد

  بزرگنمايي:

چه خبر - توصيه‌هاي وزير کارساز شد

سرانجام بعد از حدود دو سال طرح رجيستري اجرايي شد. طرحي که از سوي دو وزارتخانه ارتباطات و صنعت، معدن و تجارت و همچنين ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور جلوگيري از ورود گوشي‌هاي قاچاق تلفن همراه به بازار کليد خورده است.
گوشي موبايل يکي از کالاهايي است که همواره در ساليان گذشته بيشترين سهم قاچاق را به خود اختصاص داده است و آمارهاي غير رسمي حاکي از آن است که بيش از 90 درصد گوشي هاي موبايل در بازار قاچاق هستند.
طرح رجيستري که طي سال‌هاي اخير مطرح شده، قرار بود زودتر از اين ها به مرحله اجرا برسد اما آماده نشدن بسترها و الزمات فني آن سبب شد که اجراي آن به تاخير بيفتد.
براساس اين طرح گوشي‌هاي تلفن همراهي که در سامانه رجيستري ثبت نشده باشند امکان تماس را از دست خواهند داد. اين به اين معني است که از اين پس از مبادي غيرگمرکي گوشي تلفن همراه نمي‌تواند وارد شود و چراکه در غير اين صورت نمي‌توانند به سيستم مخابراتي متصل شوند و عملا از چرخه مصرف خارج مي شوند.
اما نکته قابل توجه اين است که در چند روز اخيري که از اجراي طرح رجيستري مي گذرد بازار موبايل تحت تاثير قرار گرفته است؛ موضوعي وزير ارتباطات هم بر آن صحه گذاشت.
اين در حالي است که به گفته جهرمي، طرح رجيستري تاکنون هيچ هزينه‌اي براي بازار تلفن همراه نداشته و نبايد ريال اضافه‌اي بيش از ارزش واقعي گوشي به فرصت‌طلبان پرداخت شود. لذا او از مردم خواسته که در صورت بالا بودن قيمت گوشي، از خريد آن خودداري کنند تا حباب قيمتي آن شکسته شود.
بررسي‌ها و مشاهدات از بازار موبايل نشان دهنده اين است که توصيه‌هاي وزير ارتباطات کارساز شده است، چراکه مراکز فروش موبايل خلوت شده‌اند و به نظر مي‌رسد بسياري از متقاضيان فعلا دست از خريد کشيده اند تا قيمت ها در بازار متعادل شود.
در اين ميان برخي از فروشندگان از اجراي طرح رجيستري اظهار بي اطلاعي مي کنند و مي گويند " اين موضوع هيچ تاثيري روي افزايش قيمت موبايل نداشته است بلکه به گفته آن ها روند صعودي قيمت موبايل چند هفته اي است که بعد از افزايش قيمت دلار کليد خورده است ".
اما برخي ديگر از فروشندگان معتقدند که اجراي اين طرح تاثير خود را بر بازار گذاشته است و افزايش 10 تا 20 درصدي قيمت موبايل را ناشي از اجرايي شدن رجيستري مي دانند.
به گفته عر ضه کنندگان گوشي تلفن همراه، بازار موبايل در حال حاضر با کمبود تقاضا روبرو است و ميزان فروش گوشي به شکل محسوسي پايين آمده است.
بر اين اساس مشاهدات قيمت‌ها در بازار، برندهاي شناخته شده گوشي تلفن همراه از جمله اپل، سامسونگ، هواوي، ال جي و ... با افزايش قيمت 10 تا 20 درصدي همراه شده اند.
در حال حاضر گوشي "اپل" که يکي از برندهاي محبوب و پرطرفدار در بازار موبايل است رنج قيمتي از يک ميليون و 400 هزار تا بيش از پنج ميليون تومان قيمت دارد. به عنوان نمونه يک مدل از گوشي اپل که قيمت آن تا چند روز قبل يک ميليون و 900 هزار تومان بوده است، به بيش از دو ميليون و 150 هزار تومان رسيده است.
گوشي هاي موبايل "سامسونگ" نيز از حدود 400 هزار تومان در بازار موجود هستند و تا بيش از چهار ميليون تومان هم مدل‌هايي دارند که به فروش مي‌رسد. مدلي از گوشي سامسونگ که يک ميليون تومان قيمت داشت به حدود يک ميليون و 300 هزار تومان رسيده است.
گوشي موبايل " ال جي" از ديگر برندهاي شناخته شده در بازار است که از حدود 500 هزار تومان در بازار قيمت دارد و تا حدود دو ميليون و 500 هزار تومان مدل‌هايي براي فروش دارد. به عنوان نمونه يکي از مدل‌هاي گوشي اين برند يک ميليون و 200 هزار تومان قيمت داشت اکنون به بيش از يک ميليون و 400 هزار تومان رسيده است.
گوشي "اچ تي سي" نيز رنج قيمتي از 450 هزار تومان تا يک ميليون و 300 هزار تومان در بازار موبايل دارد که نسبت به روز هاي قبل افزايش قيمت خاصي را تجربه نکرده است.
گوشي "هواوي" نيز رنج قيمتي از 550 هزار تومان تا دو ميليون و 400 هزار تومان در بازار دارد. اين برند هم با تغيير قيمت همراه شده است و به طور نمونه مدلي از آن که يک ميليون تومان قيمت داشته به يک ميليون و 250 هزار تومان رسيده است.
دراين ميان جاي نهادهاي نظارتي همچون تعزيرات حکومتي و سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در بازار خالي است تا با افزايش قيمت‌ها برخورد کنند، چراکه هيچ هزينه اي به واردات و بازار گوشي تحميل نشده که فروشندگان هم مجبور به تغيير قيمت باشند لذا بايد با اين سودجويي و گران فروشي براي احقاق حقوق مصرف‌کننده برخورد شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي