آخرین اخبار

بستني قيفي بخوريم؟ تغذيه

بستني قيفي بخوريم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا نبايد بستني را در جايخي يخچال نگه داريم؟

درجه سرماي جايخي يخچال، برودت لازم را براي نگهداري بستني ندارد و چون بستني داراي ترکيبات مختلف به خصوص شکر است، به سختي منجمد مي‌شود و تنها مکاني که براي نگهداري اين محصول توصيه مي‌شود، دماي 28- تا 18- درجه فريزر است. در اين دما کيفيت بستني تا 9 ماه به خوبي حفظ مي‌شود و اگر کنار محصولات معطر و بودار قرار نگيرد، تغييراتي در طعم و بوي آن نيز ايجاد نمي‌شود.

تفاوت بستني سنتي و صنعتي چيست؟

در بستني‌هاي کارخانه‌اي اصول بهداشتي، کنترل کيفيت مواد اوليه و مقدار مصرف ترکيبات بستني مورد نظارت قرار مي‌گيرد. در واقع هر محصولي که داراي پروانه ساخت باشد مندرجات و مفاد قانوني ساخت لزوما در آن مورد توجه قرار مي‌گيرد، اما در بستني‌هاي سنتي به خصوص موازين بهداشتي و ميزان ترکيبات به کار رفته مورد توجه قرار نمي‌گيرد.
وجود کلي فرم‌ها که بيشترين ميزان آلودگي را در بستني‌هاي سنتي دارند، بيانگر استفاده از شير غير پاستوريزه و عدم رعايت بهداشت فردي و آلوده شدن مواد اوليه با منشأ مدفوعي است که در خلال توليد و نگهداري فرآورده از طريق کارگران آلوده وارد بستني شده است. همچنين وجود نوعي باکتري با نام استافيلوکوکوس اورئوس در بستني‌هاي سنتي، نشان‌دهنده آلودگي فرآورده به ترشحات دهاني يا بيني کارگراني است که با بستني سروکار دارند يا در نتيجه سرفه و عطسه خدمه بيماري است که عفونت دستگاه تنفسي داشته‌اند.

انتخاب بستني، بر اساس مزه يا سلامت؟

اگر يک ليوان بستني شيري را که حاوي خامه، چربي و شکر است با همين ميزان شير مقايسه کنيم متوجه مي‌شويم چربي بستني دو سه برابر بيشتر از شير و از نوع گياهي و ميزان پروتئين آن کمي زيادتر بوده، ولي کلسيم و برخي ريز مغذي‌هاي آن قابليت جذب پايين‌تري دارند.
بستني لايت: همان بستني رژيمي است که در آن از قندهاي مصنوعي فاقد کالري استفاده مي‌شود، اما چون خامه و چربي گياهي از ترکيبات اصلي آن است و چون چربي‌ها دو برابر مواد شيرين، توليدکننده کالري هستند پس نمي‌توان به رژيمي بودن اين محصولات اعتماد کرد.
بستني زمستاني: بر خلاف باور عامه مردم، اين محصول از شير و خامه تهيه نمي‌شود و در گروه تنقلات قنادي قرار مي‌گيرد. ماده پف‌دار داخل بستني زمستاني نوعي کرم است که با روغن، شکر، اسانس و گاهي هم مواد رنگي تهيه مي‌‌شود و براي حجيم و پف‌‌دار کردن آن از هوا کمک مي‌‌گيرند.
بستني لواشکي: اين بستني به دليل آن که از شير و چربي تهيه نمي‌شود، در مقايسه با ساير بستني‌هاي شيري، کالري و ارزش تغذيه‌اي کمتري دارد و علاوه بر داشتن ترکيبات ترش، حاوي شکر بوده ضمن اين که نمک آن زياد و براي مبتلايان به پرفشاري خون محدوديت مصرف دارد.
فالوده: فالوده پايه لبني ندارد و چون از نشاسته و شکر تهيه شده است ارزش تغذيه‌اي چنداني ندارد، اما در مقايسه با بستني‌هاي شيري فاسد نمي‌شود، ولي بايد در زمان خريد به بهداشت ظروفي که فالوده در آن تهيه و نگهداري مي‌شود، توجه کرد.

توليد صنعتي بستني به سود يا زيان ما؟

خيلي‌ها تصور مي‌کنند بستني‌هاي صنعتي حاوي مواد نگهدارنده هستند. بستني‌ها در فريزر به صورت منجمد نگهداري مي‌شوند و در دماي فريزر، ميکروبي که بخواهد منجر به فساد بستني شود، قابليت رشد و تکثير ندارد و اين محصول لبني نيازي به افزودن مواد نگهدارنده ندارد.
ظرف‌هاي بستني، معمولا از جنس پلي‌پروپيلن هستند که مصرف دوباره آنها تهديدکننده سلامت نيست، اما در صورت ايجاد شکاف، ترک يا حتي خراش‌هايي داخل ظرف، چون امکان نفوذ مواد غذايي و ميلياردها ميکروب حتي در خراش‌هاي کوچک وجود دارد، بايد از مصرف آن خودداري شود.
بر اثر تغييراتي در رنگ و شکل اين ظروف هم بايد آنها دور انداخته شوند. اين ظروف بيشتر براي نگهداري ميوه و سبزي و غذاهاي سرد شده و خشکبار مناسب‌اند. اين ظروف از جنس آلومينيم بوده و جدار آنها پر از خراش است و احتمال دارد بر اثر شست‌وشوي نامناسب، منبع انتقال‌دهنده آلودگي شيميايي و ميکروبي به محصول باشد. در فالوده را از مکان‌هاي بهداشتي و معتبر بخريد و سعي‌تان بر اين باشد که انواع کارخانه‌اي آن را انتخاب کنيد.

بستني قيفي بخوريم؟

با اين که مطمئن هستيم بستني‌هاي قيفي را از شيرهاي پاستوريزه کارخانه تهيه مي‌کنند، اما بايد بدانيم، عدم شست‌وشوي مستمر دستگاه‌هاي بستني‌ساز قيفي و باقي ماندن طولاني‌مدت ترکيبات بستني در اين دستگاه‌ها خود عاملي براي منع مصرف اين گونه محصولات است.
درمورد نان بستني نيز بايد گفت براي آن که نان بستني حالتي براق و درخشنده به خود گيرد به آن اکسيدتيتانيوم مي‌افزايند. در کارگاه‌هايي که اين نان به صورت غير مجاز براي بستني‌هاي قيفي و سنتي پخت مي‌شود، از اکسيد تيتانيومي استفاده مي‌شود که صنعتي بوده و کيفيت و درجه خلوص پاييني دارد و به دليل داشتن مواد و فلزات سمي غيرخوراکي، تهديد‌کننده سلامت مصرف‌کننده است.
در مورد بستني با روکش شکلات هم بايد گفت که روغن مورد استفاده در اغلب شکلات‌هاي کاکائويي و روکش بستني‌ها از نوعي است که حاوي درصد بالاتري روغن پالم است و به دليل داشتن چربي‌هاي اشباع و ترانس، خطر ابتلا به بيماري‌هاي کرونر قلبي را افزايش مي‌دهد.


منبع :هفت صبح



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها