آخرین اخبار

ادعاي دردناک ديگري درباره چالش نهنگ آبي اجتماعي

ادعاي دردناک ديگري درباره چالش نهنگ آبي

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماجراي چالش نهنگ آبي در ايران

صبح روز بيست و نهم مهر ماه، "ن" و "ع" در يکي از کتابخانه‌هاي اصفهان تصميم مي‌گيرند به زندگي خود پايان دهند. خانواده‌هاي هر دو قرباني مي گويند دخترها "با شروع مدرسه با يکديگر دوست شده بودند. هر چند مادربزرگ هر دو با هم همسايه هستند و اخيراً گاهي به کتابخانه مي‌رفتند". يکي 16 ساله و ديگري 15 ساله و هر دو 29 روز پيش، سال تحصيلي را در کلاس نهم يکي از مدارس متوسطه اصفهان آغاز کرده بودند.
حادثه ساعت 11 و 38 دقيقه ظهر شنبه اتفاق افتاده و آموزش و پرورش اصفهان اعلام کرده خارج از ساعت مدرسه بوده است. اگرچه خانواده ها در خصوص حضور فرزندانشان در چالش نهنگ آبي اظهار بي اطلاعي مي کنند، اما پليس اصفهان روز گذشته اعلام کرد "هر دو دختر، کاربر ايراني چالش نهنگ آبي بوده‌اند" و به خانواده‌ها در اين زمينه هشدار داد. اين نخستين بار نيست که نسبت به ورود اين بازي به ايران هشدار داده مي‌شود، اما پيش از اين آماري از خودکشي و يا اقدام به خودکشيِ مرتبط با اين بازي از سوي مقامات رسمي اعلام نشده بود.
هيچ يک از خانواده‌ها هنوز فايل صوتي که پليس اصفهان اعلام کرده حاوي پيام خداحافظي دختران و تاييد عضويت آن‌ها در چالش نهنگ آبي است را نشنيده‌اند.
تنها دو مرد جوان پشت در اي سي يوي بيمارستان‌ امين، همراهان "ن" هستند، به سختي مي توان حدس زد که يکي از آنها پدرش است، تلفني، کمربندي را سفارش مي دهد که پزشکان گفته‌اند در روند درمان مهره هاي کمر دخترش که در سقوط آسيب ديده نياز است.
نخستين حرف پدرش در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در خصوص اين حادثه، انکار شايعات فضاي مجازي است، در حالي که تاييد مي کند، با دخترش مشکلي نداشته است. "ن" تنها فرزند خانواده است و پدرش از چالش نهنگ آبي بي اطلاع است. "ر" درباره وضعيت جسماني دخترش مي‌گويد: هوشيار است، اما هنوز از او نپرسيدم که چه شده است؟ و چرا اين کار را با من و خودش و مادر پا به ماهش کرد؟
او مي گويد: "مشکلي با دخترم نداشتم. تلفن همراه "ن" سيم کارت نداشته و وسائل او هنوز در اختيار پليس است".
"ن" از سقوط جان سالم به در برده است و اگرچه زنده مانده و هوشيار است، اما هنوز هيچ يک از اعضاي خانواده نتوانسته‌اند دليل حادثه را از او بپرسند. پدر مي گويد: "همه چيز براي "ن" مهيا بود، ما شب ها هميشه با خانواده جمع مي شويم و شاد هستيم، هميشه از دخترم مي پرسم که در مدرسه يا خانه مشکلي ندارد و هميشه گفته نه."
خانه "ع" را به راحتي مي توان پيدا کرد، جايي حوالي پل چمران، محله اي است که اکثرا با هم فاميل هستند و همه از قديمي هاي محل و از يکديگر شناخت دارند؛ خانه "ع" را مي توان از حجله اي که سر کوچه است، شناخت. اولين بنرهاي تسليت نصب شده اند مثل همه خانه هايي که عزادار مي شوند زن ها در خانه و مردان سياه پوش بيرون ايستاده اند؛ خانه خيلي شلوغ نيست؛ عمه "ن" نخستين زني است که آنجا مي بينيم در حال آشپزي است، مي گويد: "صبح همان روز پدرم هر دو را با ماشين رساند کتابخانه محله؛ گفتند مي خواهيم درس بخوانيم و بعد خودمان بر مي گرديم رفتنشان همان و برگشتشان هم همان"!
مادر "ع" پنج سالي است که در قيد حيات نيست و امکان صحبت با پدرش به دليل شوک ناشي از حادثه وجود ندارد، عمو و عمه اش براي صحبت جلو مي آيند، تازه اعلاميه مراسم ختم "ع" آماده شده و در حال پخش آن هستند، عموي "ع" در تماس با پليس اعضاي خانواده را از صحبت با رسانه منع مي کند، اما پيش از پاسخ به هر سوالي اين پرسش را مطرح مي‌کنند که "آيا واقعا چالش نهنگ آبي وجود دارد؟"
در فيلمي که بعد از سقوط دختران منتشر شد، صدايي از يکي از شاهدان عيني شنيده مي‌شود که در روايت حادثه مي‌گويد: "نخست يکي از دخترها خود را از پل پايين انداخت، اما دختر دوم مردد بود، از لبه پل فاصله گرفت، اما بعد برگشت و پايين پريد".
ايجاد زخم و خراش بر روي بدن از نخستين مراحل شرکت در چالش نهنگ آبي است؛ در گزارشي از صداي و سيماي مرکز اصفهان که به نظر مي‌رسد گفت و گو با يکي از نزديکان قرباني است، او وجود آثار جراحت را تأييد مي‌کند. اما يکي از اعضاي خانواده "ع" وجود چنين علائمي را حداقل در خصوص "برش لب" انکار مي‌کند.
نوزدهم شهريور ماه امسال، مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي نشست خبري سومين ليگ بازي‌هاي رايانه‌اي ايران، با تاکيد بر اينکه نهنگ آبي يک چالش است نه يک بازي، گفته بود "از آنجا که نهنگ آبي نياز به يک ادمين براي تأييد و اعلام مراحل دارد، با دستگيري سازندگان آن عملاً ديگر اين چالش وجود ندارد." اما سؤال اينجاست که آيا اين چالش در ايران از سوي ادمين هاي ايراني ادامه دارد؟
در چند مرحله از بازي هر يک از کاربران موظفند با يک نهنگ ديگر (يک کاربر ديگر چالش) از طريق تماس تصويري يا ملاقات حضوري تماس داشته باشند و اين فرضيه را تقويت مي‌کند که شايد هر دو دختر وارد اين بازي شده و از اين طريق با يکديگر ارتباط داشته‌اند.
در روسيه از نوامبر سال 2015 تا آوريل سال 2016 ميلادي 130 مورد اقدام به خودکشي در ارتباط با چالش نهنگ آبي ثبت شده است، شيوه چالش نهنگ آبي در هند موجب شد تا دادگاه عالي دهلي‌ نو هفته گذشته از فيسبوک و گوگل درخواست کند امکان دسترسي کاربران به چالش نهنگ آبي را مسدود کنند. اما در ايران تا کنون آماري از سوي مقامات در اين خصوص اعلام نشده و تنها به هشدارها بسنده شده است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد