آخرین اخبار

مسافربري با خودرو پلاک شهرستان، ممنوع! اجتماعي

مسافربري با خودرو پلاک شهرستان، ممنوع!

  بزرگنمايي:

چه خبر - نقش 30 درصدي تردد خودروهاي پلاک شهرستان بر ترافيک تهران

برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاک متعلق به خودش در سطح شهر رانندگي كرده و همچنين هر خودرو بايد با پلاک همان شهر تردد کند،در تازه‌ترين مطالعات، تهران بدترين شهر جهان به لحاظ ترافيک و وقت‌کشي شهروندان در گره‌هاي ترافيکي شناخته شد،با همه راهسازي‌ها، پل سازي‌ها، تونل سازي‌ها و اصلاحات هندسي در شهر، هنوز گشايشي در ترافيک تهران حاصل نشده است.نبود فضاي پارک مناسب خودرو در شهر و تبديل شدن بخشي از حاشيه معابر به پارکينگ، گذرگاه‌هاي تهران را تنگ و تنگ تر کرده است.
ايران 72، ايران 68، ايران 79، ايران 31، ايران 62‌، ايران... . ديدن اين ارقام در سمت راست خودروهاي متردد در تهران، براي‌مان عادي شده است. شهري که به گفته مسئولانش، بيش از سه ميليون خودرو با پلاک‌هاي شهرستان در آن تردد مي‌کنند و باري 100چندان به ترافيک معابر مي‌افزايند. تردد بيش از اندازه خودروهاي پلاک شهرستان در تهران، معضلي است که در سال‌هاي اخير و به دنبال رشد آمار بيکاري در کشور، رشد چشم‌گيري داشته و شرايط زندگي در تهران را سخت تر از هميشه کرده است.
بيکاري و نبود فرصت شغلي مناسب در بسياري از شهرها، مهم‌ترين عامل جولان خودروهاي پلاک شهرستان در تهران شده است، چنانكه خودروهاي شهرستاني زيادي به تهران آمده تا با مسافرکشي، به کسب درآمد در تهران بپردازند. روزگاري خودروهاي پلاک شهرستان در معابر تهران، بسيار کم بودند و اکنون، تعداد اين خودروها با خودروهاي پلاک تهران تاحدودي برابري مي‌کند. تردد بالاي خودروهاي پلاک شهرستان در تهران به اين منظور قابل توجه و اهميت است که گره‌هاي ترافيکي تهران هر روز پيچيده‌تر از قبل شده و با همه راه‌سازي‌ها، پل‌سازي‌ها، تونل‌سازي‌ها و اصلاحات هندسي در شهر، بازهم گشايشي در ترافيک تهران حاصل نمي‌شود. همين موضوع سبب شده تا ترافيک تهران در پاييز 96 آزاردهنده‌تر از هميشه شود و وقت زيادي را از زندگي ساكنان تلف کند.
تهران ، بدترين شهرترافيکي
چندي قبل، نتايج مطالعات موسسه داده‌سنجي‌اي درباره ترافيک تهران منتشر شد که براساس آن، تهران بدترين شهر جهان به لحاظ ترافيک و وقت کشي شهروندان در گره‌هاي ترافيکي محسوب مي‌شود. نتايج رتبه‌بندي ترافيکي شهرها حکايت از آن دارد که ميانگين زمان يک سفر درون شهري در ايران،‌ 50 دقيقه و 17 ثانيه و در تهران،‌ 55دقيقه و هفت ثانيه است.اين درحالي است که ساکنان بهترين‌ شهرها در شاخص «ترافيک»، به‌طور متوسط ظرف 20 دقيقه، از منزل به محل کار يا تحصيل مراجعه مي‌کنند. حجم بالاي تردد خودروها در تهران، تلف شدن اوقات بسياري از شهروندان را همراه داشته و جالب اينجاست که شهروندان به اين سبک زندگي عادت کرده و براي هر سفر درون شهري، اتلاف وقت در ترافيک را نيز در نظر مي‌گيرند و سپس به فعاليت‌هاي روزمره مي‌پردازند.
مسافرکشي، در دسترس‌ترين شغل پايتخت
فقدان فرصت شغلي مناسب براي گروه‌هاي مختلف جوانان تهراني و به‌خصوص شهرستاني، سبب شده تا مسافرکشي در تهران بسيار پر رونق‌تر از هميشه باشد. تردد پرشمار خودروهايي با ميانگين قيمت 15 ميليون تومان در شهربراي جابه‌جايي شهروندان و کسب درآمد، عاملي شده تا ترافيک تهران بسيار سنگين تر از هميشه شود و راهکاري نيز بر آن افاقه نکند. اکنون ديدن چندين خودروي فرسوده در سر چهارراه‌ها با پلاک‌هاي شهرستان، براي جابه‌جايي مسافر امري عادي در زندگي شهروندان تهراني شده است. افزايش فعاليت اپليکيشن‌هاي مسافري که اکنون به بيش از 20 سامانه رسيده نيز خود مزيد بر علت شده تا تردد خودروهاي پلاک شهرستان بيشتر شود.
شب خوابي در داخل خودرو
جذابيت‌هاي مسافرکشي با خودروهاي پلاک شهرستان در تهران اکنون به گونه‌اي است که برخي رانندگان شهرستاني، شب را در داخل خودرو به صبح مي‌رسانند تا ساعات بيشتري براي چرخيدن در خيابان‌هاي شهر و کسب درآمد در اختيار داشته باشند. اين گروه از رانندگان، از 6صبح تا نزديکي‌هاي نيمه شب را در خيابان‌هاي تهران به مسافرکشي مشغولند و براي آنکه در ترافيک آخر شب و اول صبح خروجي‌هاي تهران گير نکنند، ترجيح مي‌دهند شب را در داخل خودروشان بگذرانند. ترافيک آزاردهنده اين روزهاي تهران که با نزديک شدن به روزهاي سرد سال، بيشتر و بيشتر نيز خواهد شد، عوامل مختلفي دارد که نقش خودروهاي شهرستاني در آن‌ها بسيار پر رنگ است و بايد برايش راهکار عملي انديشيده شود.
ظرفيت اشباع شده معابر تهران
با وجود همه راهسازي‌ها در تهران در سال‌هاي اخير که به تبع ورود سالانه 500 هزار خودروي جديد خودروسازان به اين شهر صورت گرفت، ظرفيت معابر پايتخت براي تردد خودروها در نهايت به دو ميليون دستگاه مي‌رسد و اين درحالي است که آخرين آمارها حکايت از تردد بيش از پنج ميليون خودرو در روز در کنار سه ميليون دستگاه موتورسيکلت در معابر تهران دارد تا مجالي براي نفس کشيدن در معابر شهري نباشد. نبود فضاي پارک مناسب خودرو در شهر و تبديل شدن بخشي از حاشيه معابر به پارکينگ خودروها، گذرگاه‌هاي تهران را تنگ و تنگ‌تر کرده و در اين ميان، ورود و تردد بالاي خودروهاي پلاک شهرستان، به مصيبتي ترافيکي براي ساکنان شهر تبديل شده است.
تاثير 30 درصدي بر ترافيک
نقش خودروهاي پلاک شهرستان بر ترافيک تهران، آن‌قدر پر رنگ شده که رييس پليس راهنمايي و رانندگي اين شهر از نقش 30 درصدي تردد خودروهاي پلاک شهرستان بر ترافيک تهران سخن گفته است. به گفته سردار «سيدتيمورحسيني»، برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاك متعلق به‌خودش در سطح شهر رانندگي و از سوي ديگر هر خودرو نيز بايد با پلاك همان شهر تردد كند و اگر فردي از شهري به شهر ديگر نقل مكان كرده و در آنجا مستقر شود، بايد پلاك همان شهر را براي خودرويش دريافت كند. اما با آنکه بارها از سوي پليس، وعده ايجاد محدوديت براي تردد خودروهاي پلاک شهرستان در تهران داده شده اما در عمل اقدامي براي آن صورت نگرفته و تعداد خودروهاي شهرستاني بيشتر از قبل شده است.
محدوديتي که اعمال نشد
سال گذشته بود که رييس پليس تهران، يكي از برنامه‌هاي پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت را ايجاد محدوديت براي تردد خودروهاي با پلاك شهرستان در سطح معابر اعلام كرد و گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير تردد خودروها با پلاك شهرهاي ديگر در تهران به‌شدت افزايش يافته و همين امر باعث اخلال در ترافيك نيز شده است؛ از همين رو قصد داريم با خودروهاي پلاك شهرستان كه داراي تردد مداوم در تهران هستند برخورد كنيم.
حسيني با بيان اينكه در فاز نخست اجراي اين طرح اولويت برخورد با خودروهاي حمل‌ونقل عمومي است، گفته بود که منظور از خودروهاي حمل‌ونقل عمومي، خودروهايي است كه با پلاك شهرستان در آژانس‌ها فعاليت كرده يا به شكل تاكسي و مسافربر شخصي، اقدام به حمل و جابه‌جايي مسافر در تهران مي‌كنند اما پلاك‌شان متعلق به تهران نيست كه همكاران من اين افراد را شناسايي و با آنان برخورد خواهند كرد. به گفته حسيني، ماموران راهور درصورت مشاهده خودروهايي با پلاك شهرهاي ديگر، اقدام به جريمه آنان خواهند كرد اما خودروي اين افراد توقيف نمي‌شود.
خودروها درشهرشان تردد کنند
برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاک متعلق به خودش در سطح شهر رانندگي کرده وهمچنين هرخودرو بايد با پلاک همان شهر تردد کند و اگر فردي از شهري به شهر ديگر نقل مکان کرده و در آنجا مستقر شود، بايد پلاک همان شهر را براي خودرويش دريافت کند.رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، درباره تشخيص خودروهايي که به تهران تردد مداوم دارند، از خودروهايي که به‌طور موقت وارد تهران شده‌اند نيز افزوده بود: تشخيص اين امر توسط ماموران انجام خواهد شد، به عنوان مثال فردي که با پلاک شهرستان اقدام به مسافربري درتهران کند، به‌طور حتم براي چند روز به‌صورت موقت وارد شهر نشده و مشمول جريمه خواهد شد.
اما افرادي که براي کار موقتي وارد شهر شده‌اند، مشمول اين طرح نخواهند بود. با اين حال، اقدام عملي براي اجراي اين طرح نشد تا ترافيک تهران دو چندان و اتلاف وقت مردم در ترافيک صد چندان شود.
تهراني اينچنين آرزوست!
وخيم بودن اوضاع ترافيکي تهران و اتلاف وقت قابل توجه مردمان اين شهر، در حالي صورت مي‌گيرد که در ميان تمام شهرهاي جهان، «بازل» در سوييس، بهترين شهر از لحاظ ترافيکي معرفي شده است. با داشتن جمعيت 195 هزار نفري، بازل (پس از شهرهاي زوريخ و ژنو) سومين شهر پرجمعيت سوييس به‌ شمار مي‌رود. اين شهر مرزي در نزديکي سوييس، فرانسه و آلمان واقع شده و مي‌توان در آن به يکي از توسعه ‌يافته ‌ترين شبکه‌هاي حمل‌ونقل عمومي دنيا دسترسي داشت که شامل اتوبوس‌ و متروهاي برقي (تراموا) است. مديريت شبکه حمل‌ونقل بازل را که به نظم، وقت‌شناسي، کمترين ميزان اتلاف وقت و داشتن وسايل نقليه مدرن مشهور است، شرکت باسلر برعهده دارد و در روزهاي کاري هفته، اتوبوس‌ها و قطارهاي برقي در آن هر هفت دقيقه و در آخر هفته‌ها هر 15-10 دقيقه، خدمت‌رساني مي‌کنند.
بر اساس آمارها تا سال 2013، حدود 55 درصد از خانوارهاي بازلي مالک هيچ نوع خودرويي نبودند. در اين رابطه حتي مسئولان شهري طرحي را در سال 2010 به تصويب رساندند که بر اساس آن قرار شد حجم ترافيک وسايل نقليه موتوري شخصي براي 10 سال بعد ( سال 2020 )، حدود 10 درصد کاهش يابد. بر اساس آمارها، شهروندان بازلي در رفت‌وآمدهاي روزانه خود 37 درصد از پياده‌روي، 27 درصد از شبکه حمل‌ونقل عمومي، 16 درصد از دوچرخه و 17 درصد از خودروي شخصي استفاده مي‌کنند و دست يافتن به چنين آمارهايي در تهران تا حدودي شبيه به روياست.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد