آخرین اخبار

با کارت مترو سوار تاکسي شويد اجتماعي

با کارت مترو سوار تاکسي شويد

  بزرگنمايي:

چه خبر - يک اتفاق خوب ديگه براي کاهش رد و بدل شدن پول

اگر سال‌هاي قبل صحبت‌ از کارت‌هايي مي‌شد که بتوان با آنها از تمام وسايل حمل‌ونقل عمومي استفاده کرد، کمي دور از ذهن بود، اما اين روزها در راستاي شعار دولت الکترونيک و اهداف شهرهوشمند اين مهم ممکن شده است؛ به طوري که برخي از تاکسي‌ها، دستگاه‌هاي خودپردازي را بر روي داشبورد خودرويشان نصب کرده‌اند که قابليت دريافت وجه از کارت‌هاي بانک و بليت‌هاي اعتباري را دارد. يعني پس از مشخص شدن هزينه سفر بر روي اين دستگاه‌ها تنها با قرار دادن کارت هاي اعتباري بر روي آن يا کشيدن کارت‌هاي بانکي، پرداخت انجام مي‌شود.
اين اقدام که چندماهي است توسط سازمان تاکسيراني شهر تهران به صورت پايلوت انجام شده رضايت توأمان مسافران و تاکسيرانان را در پي داشته است به طوري که يکي از تاکسيرانان به ايسنا مي‌گويد:اينکه سازمان تاکسيراني اين دستگاه‌هاي کارت خوان را در اختيار رانندگان قرار داده کار خوبي بوده چرا که بسياري از مشکلات رانندگان در گرفتن پول و پس دادن باقي آن حل شده‌ است. از طرفي مسافران هم از اين موضوع راضي هستند و از اينکه اين دستگاه‌ها را در تاکسي‌هايمان نصب کرده‌ايم استقبال مي‌کنند. نحوه کار اين دستگاه‌ها به گونه‌اي است که بعد از انجام تراکنش با کارت‌هاي بانکي و بليت‌هاي اعتباري، وجه دريافتي بعد از چندين ساعت به حساب ما ريخته مي‌شود.
بنابراين گزارش، اين اقدام آزمايشي سازمان تاکسيراني رضايت مسافران را نيز در پي داشته و مسافران معتقدند اگر اين طرح فراگير شده و تمام تاکسي‌ها مجهز به اين دستگاه‌ شوند تحول خوبي در سيستم حمل و نقل عمومي رخ خواهد داد، زيرا در اين صورت با يک بليت اعتباري مي‌توان از تمامي وسايل حمل و نقل عمومي استفاده کرد و حتي استرس نداشتن پول خرد را هم نخواهيم داشت.
در روزگاري که پول نقد در دست مردم کم است و بيشتر فعاليت‌ها روزانه با کارت‌هاي بانکي انجام مي‌شود، مجهز شدن تاکسي‌ها به اين دستگاه‌ها اقدام بسيار مثبتي است.
يکي از مسافران در اين رابطه به ايسنا مي‌گويد: از دغدغه‌هاي اصلي من موقع تاکسي سوار شدن همراه داشتن پول نقد است، زيرا پول نقد کمتر در کيفم مي‌گذارم و بيشتر کارهايم رابا کارت بانکي انجام مي‌دهم. براي همين به نظرم اگر اين کار براي تمام تاکسي‌ها انجام شود مي‌تواند براي من و امثال من که بيشتر کارهاي روزانه خود را صرفا با کارت انجام مي‌دهيم، بسيار مفيد باشد.
در اين ميان مرتضي ضامني سرپرست اتحاديه تاکسيراني‌هاي شهري به ايسنا اظهار مي‌کند: اين طرح بيشتر توسط سازمان تاکسيراني تهران در حال انجام و پيگيري است اما به صورت کلي و کشوري کارگروه فني توسط اتحاديه تاکسيراني‌هاي شهري ايجاد شده است و در اين کميته فني بانک‌هاي عامل فعال در اين حوزه که دستگاه‌هاي پز متناسب با کارکرد تاکسي ارائه مي‌دهند، در حال بررسي هستند تا درنهايت به مدلي برسيم که در سطح کشور قابليت اجرايي داشته و شاخص مند باشد. زيرا اين موضوع گردش مالي را در بر دارد و کساني که دستگاهاي پز را ارائه‌ مي‌دهند نبايد بابت آن پولي دريافت کنند ضمن اينکه اين پول بايستي به صورت لحظه‌اي و آنلاين به حساب راننده واريز شود و خواب پول نيز مطرح نباشد کما اينکه راننده بايد کند با اين اتقاق يک امتياز مثبت براي او لحاظ و کارش کمتر شده است.
وي با اعتقاد به اينکه اگر اين پيشرفت‌ها حاصل شود به کارگرفتن دستگاه‌هاي پز و خود پرداز در تاکسي ها در سراسرکشور قابليت اجرايي دارد، مي‌گويد: اين موارد را در دستور کار کارگروه فني مربوطه قرار داده‌ايم و اميدوارم تا قبل از سال به جمع‌بندي رسيده ومدلي ارائه دهيم .همچنين سازمان تاکسيراني در تهران و چند کلان‌شهر اين طرح را به صورت پايلوت اجرا کرده است و براساس اين نتايج و تجارب به دست آمده، در حال مذاکره با مجموعه‌هاي بزرگ پرداخت الکترونيک هستيم تا شرايط مناسبي را ايجاد کنيم.
ضامني اين اقدام سازمان تاکسيراني را به عنوان تجربه‌اي مي‌داند و تصريح مي‌کند: اين اقدام سازمان تاکسيراني تهران تجربه ‌اي براي ما بوده که با بهره‌گيري از اين تجارب و کميته فني به ارائه بسته‌اي کاربردي و کارساز بپردازيم که در نهايت به شهرهاي ديگر هم ارائه داده مي‌شود تا شهرها نيز در جاهاي مختلف از آن استفاده‌ کنند. اين طرح چندماهي مي‌شود که در تهران فعال شده است و اميدواريم که خروجي خوبي داشته باشد.
کيومرث حبيبي استاد دانشگاه و کارشناس حوزه شهري نيز معتقد است شهر هوشمند(SMART CITY) شهري است که برپايه الکترونيک، فناوري و داده‌هاي ديجيتال بنا شده است و در پاسخ به سوالي مبني براينکه آيا اين اقدام سازمان تاکسيراني در راستاي رسيدن به اهداف شهر هوشمنداست، مي‌گويد: تعاريف مختلفي براي شهر هوشمند وجود دارد.اما از هر منظري که به شهر هوشمند نگاه کنيم با يک مخرج مشترک "فناوري اطلاعات "و "الکترونيک" روبه رو خواهيم شد.در حقيقت در اينجا اطلاعات از شکل آنالوگ مثل کاغذها و پول‌هاي دستي به ديجيتال و کدهاي رقومي تبديل مي‌شوند.
وي در ادامه بيان مي‌کند: از مزاياي شهر هوشمند و تبديل شدن اطلاعات از آنالوگ به ديجيتال است و مي توان به اين موضوع اشاره کرد که افراد مي‌توانند از طريق شبکه‌هاي مجازي بر پايه اينترنت با افرادي که از آنها دور هستند ارتباط برقرار کنند. در حقيقت دنياي فناوري اطلاعات که شهرها نيز مهمترين بستر و تجلي‌گاه آنها هستند در کنار مزاياي بسيار معايبي نيز دارد که از معايب آن مي توان به از بين رفتن ارتباطات چهره به چهره و کاهش تعاملات اجتماعي اشاره کرد که اين امر نقطه ضعف شهرهاي هوشمند است .
حبيبي گسترش کارت‌هاي اعتباري و کمترشدن پول فيزيکي را امري مثبت‌ در شهر هوشمند مي داند ومي افزايد:با يک کارت اعتباري مي‌توانيدتمام دنيا را بگرديد،خريد کنيد و اطمينان داشته باشيد که درکمترين زمان ممکن نقل و انتقال پول مابين شما وسرويس دهندگان و به صورت متقابل نيز فراهم شده است. همچنين باتوجه به اينکه در شهرسازي به دنبال کمتر کردن حرکت‌هاي زائد درون شهري هستيم اين کارت‌ها مي‌توانند کمک بزرگي در اين زمينه باشند. يعني با يکبار شارژ کارت در وقت و هزينه صرفه‌جويي بسياري خواهد شد. همچنين امکان دخل و تصرف شخصي در هزينه سرويس‌ها نيز وجود ندارد به طوري که مسافر براساس مسافت و زمان طي شده، هزينه سفر را مي‌پردازد يعني مانند اتفاقي که امروزه در خصوص مترو و طول استفاده شده از شبکه شاهد آن هستيم.
اين استاد دانشگاه معتقد است اگر اين طرح فراگير شود امکان دخل و تصرف در هزينه‌هاي مسافر و حتي رانندگان تاکسي کم مي شود زيرا ناظر سومي وجود دارد که بر وجه دريافتي از مسافر، ورود و خروج پول و مبدا و مقصد آن اشراف خواهد داشت که اين امر فوايد بسياري دارد. در حقيقت وي مجهز شدن تاکسي‌ها به دستگاه‌هاي کارتخوان را گامي مثبت در راستاي رسيدن به اهداف شهر هوشمند است.
اگرچه سازمان تاکسيراني دستگاه هاي کارتخواني که قابليت خواندن کارت‌هاي بانکي و بليت‌هاي اعتباري را دارند به صورت پايلوت در اختيار برخي از تاکسي‌ها قرار داده است اما اگر اين طرح فراگير شود و تمام تاکسي‌هاي موجود در کشور مجهز به اين دستگاه‌ شوند تحول عظيمي در نظام حمل‌ونقلي کشور ايجاد خواهد شد تا بتوان با يک کارت از تمام وسايل حمل ‌ونقل عمومي استفاده کرد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد