آخرین اخبار

سيم کارت اي سيم eSIM چيست و چه تفاوتي با سيم کارت هاي قديمي دارد؟ چه خبر ... ؟

سيم کارت اي سيم eSIM چيست و چه تفاوتي با سيم کارت هاي قديمي دارد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - سيم کارت اي سيم (eSIM) چيست؟

طي چند هفته اخير، گوگل و اپل با قرار دادن خشاب اي سيم در محصولات جديد خود يعني گوگل پيکسل 2، گوگل پيکسل 2 ايکس ال و اپل واچ 3 داراي پشتيباني از سيم کارت، سبب شدند صحبت‌ها درباره اين نسل جديد سيم کارت بيشتر شود.
با استفاده از eSIM پنجره‌اي جديد به روي کاربران باز شده و تجربه آن‌ها از کار با دستگاه‌هاي موبايل متحول خواهد شد. همچنين دست اپراتورها براي ارائه قابليت‌هاي بيشتر باز مي‌شود. بهتر است پيش از پرداختن به سيم کارت اي سيم ، تاريخچه سيم کارت را مرور کنيم.
سيم کارت‌ها، اطلاعات خاصي که براي احراز هويت و شناساندن کاربر به شبکه‌هاي موبايل کاربرد دارد را در خود ذخيره مي‌کنند. اين روالي است که طي 27 سال گذشته طي شده است و هم‌اکنون نيز از سيم کارت‌ها به منظور احراز هويت کاربر در شبکه و سرويس‌دهي به وي استفاده مي‌شود. آن‌ها از يک کارت فيزيکي تشکيل مي‌شوند که درونش يک چيپ وجود دارد؛ اين چيپ بايد داخل درگاه تعبيه شده در گوشي موبايل قرار بگيرد.
احتمالا کاربران جوان، تجربه استفاده از سيم کارت‌هاي اوليه را نداشته باشند. در سال 1991 (26 سال قبل) که خبري از اي سيم نبود، سيم کارت‌‌ها در ابعاد و اندازه کارت‌هاي اعتباري امروزي بودند! اما با گذر زمان، ابعاد آن‌ها کاهش پيدا کرد. خوشبختانه با گذشت پنج سال از اين زمان، اولين سيم کارت‌هاي داراي اندازه‌هاي متداول امروزي معرفي شدند.
از آنجايي که گوشي‌سازان رفته رفته براي ساخت گوشي هاي موبايل کوچک‌تر، نازک‌تر و سبک‌تر تلاششان را بيشتر کردند، نياز به کوچک کردن فضاي قرارگيري اجزاي مختلف نيز بيشتر شد. با پيش رفتن در زمان، اکنون کار به جايي رسيده که حتي براي قرار دادن درگاه جک صوتي 3.5 ميلي‌‌متري نيز فضاي کافي وجود ندارد و در دستگاه‌هاي جديد، براي گوش دادن به موسيقي ناچار به استفاده از هدفون‌هاي وايرلس هستيم. در چنين شرايطي اي سيم نقش يک منجي را ايفا خواهد کرد.
شايد به نظر برسد نانو سيم که امروز در بيشتر گوشي هاي هوشمند از آن پشتيباني مي‌شود، به اندازه کافي کوچک است و ديگر نيازي به ايجاد فضاي بيشتر نيست. اما تنها مشکل، ابعاد خود سيم کارت نيست. از ديد يک مهندس بايد فضاي مورد نياز براي قرارگيري سخت افزار و مدار درگاه سيم کارت را نيز در نظر گرفت.
گوشي‌سازان از سال‌‌ها قبل مجبورند براي جا دادن سيم کارت درون گوشي موبايل، درگاهي را درون آن تعبيه کنند. اما نياز به طراحي محصولات مقاوم از نظر ضربه و نفوذ آب سبب شد ايده حذف آن مطرح شود. از طرفي ديگر، اگر تصميم به تعويض اپراتور موبايل به خاطر اتمام قرارداد و يا سفر به منطقه‌اي ديگر بگيريد، مجبور به تعويض سيم کارت خواهيد بود. در برخي نقاط دنيا، اين يک فرآيند ساده نبوده و دردسرهاي خاص خود را دارد.
اما اين روال در حال تغيير است؛ اپل طي چند سال اخير، اپل سيم را براي استفاده در آيپدها معرفي کرده است. اين شرکت در کنار گوگل، اکنون از اي سيم در برخي از محصولات جديدش بهره برده که محدوديت‌هاي پيشين را از بين مي‌برد.

اي سيم (eSIM) چيست؟
اي سيم مخفف عبارت "Embedded SIM” به معني «سيم کارت جاسازي شده» است. به طور رسمي آن را به صورت eUICC مي‌شناسند که مخفف عبارت "Embedded Universal Integrated Circuit Card” به معني کارت مدار يکپارچه‌ جهاني جاسازي شده است. ابعاد اي سيم در مقايسه با قبل باز هم کاهش پيدا کرده و اين مرتبه به 6 ميلي‌متر در طول و 5 ميلي‌‌متر در عرض رسيده است.
اي سيم در واقع حين فرآيند ساخت، در مادربورد دستگاه لحيم مي‌‌شود، با اين حال عملکرد يکساني با سيم‌کارت‌‌هاي عادي داراي قابليت خارج کردن دارد. اي سيم داراي قابليت ماشين به ماشين (M2M -> Machine to Machine) است. با استفاده از آن، دستگاه‌هاي شبکه قادر مي‌شوند بدون کمک گرفتن از انسان به تبادل اطلاعات پرداخته و اقداماتي را انجام بدهند.
Remote Provisioning از ديگر قابليت‌هاي اي سيم است که با استفاده از آن مي‌توان از راه دور، سيم کارت را در دستگاه‌هاي همراه فعال کرد. اي سيم اکنون يک استاندارد GSMA محسوب مي‌شود، پس بعيد نيست به زودي شاهد استاندارد شدن آن در محصولات بالارده ساير گوشي‌سازان باشيم.
قابليت‌هاي Remote Provisioning اي سيم سبب از بين رفتن محدوديت‌هاي سيم کارت‌‌هاي کنوني مي‌شود. با استفاده از آن‌ها، فعال‌سازي و مديريت گوشي هوشمند خود راحت‌تر از هر زمان ديگري خواهد شد. به اين ترتيب مي‌توان تنها از طريق تنظيمات دستگاه، اپراتور و طرح دلخواه را انتخاب کرد، بدون اينکه نيازي به تعويض سيم کارت و دردسرهاي آن باشد.
در سمينار GSMA در سال ميلادي جاري که در جريان کنگره جهاني موبايل (نمايشگاه MWC 2017) برگزار شد، توماس هنز (Thomas Henze) مدير اپراتور آلماني Deutsche Telekom، نحوه فعال‌سازي يک گوشي موبايل از طريق اسکن کد درون يک نامه فيزيکي را به نمايش گذاشت. در يکي ديگر از بخش‌هاي سخنراني وي، با استفاده از يک کد فعال‌سازي جهاني و اين مرتبه نيز به کمک اسکن کردن، چند گوشي موبايل فعال شدند.
محدوديت سيم کارت‌هاي کنوني حين مسافرت به مناطق ديگر را در نظر بگيريد. اکنون با اي سيم ، گوشي هوشمند تغيير موقعيت جغرافيايي را تشخيص داده و يک شماره از اپراتور محلي در آنجا را به همراه يک طرح پيشنهاد مي‌کند! اين ايده بسيار خوب و کاربردي است، اما بايد منتظر پاسخ اپراتورها ماند. بدون قبول پشتيباني از اين دسته از خدمات توسط آن‌ها، جاسازي اي سيم در دستگاه‌ها توسط گوشي‌سازان راه به جايي نخواهد برد.

مزاياي اي سيم (eSIM) در اينترنت اشيا
اگرچه بيشتر صحبت ما درباره محدوديت‌هاي سيم کارت‌‌هاي کنوني، براي گوشي هاي هوشمند و نحوه برطرف شدن آن‌ها توسط اي سيم است، اما بخش عظيمي از مزيت اين نوع از سيم کارت، براي وسايل و دستگاه‌هاي درگير در اينترنت اشيا خواهد بود. انتظار مي‌رود طي چند سال آينده، دستگاه‌هاي وارد شده به اينترنت اشيا با کنار زدن گوشي هاي موبايل، تبديل به بزرگترين جامعه وسايل متصل به يکديگر شوند.
در حال حاضر، دستگاه‌هاي هوشمند خود را بايد درون يک محوطه مشخص نگه داشت، چرا که شبکه بي‌سيم خانگي، از نظر وسعت پوشش‌دهي داراي محدوديت است. اما با ورود اي سيم به اين وسايل، محدوديت ذکر شده از بين خواهد رفت.
يکي ديگر از صنعت‌هايي که شايد استفاده از اي سيم در آن در مقايسه با اينترنت اشيا اهميت بيشتري دارد، اتومبيل‌سازي است. به اين ترتيب مي‌توان هرچه راحت‌تر، با خودروي هوشمند خود در ارتباط بود و آن را از فواصل مختلف کنترل کرد.
امروز اتصال به اينترنت حين استفاده از لپ تاپ در خارج از مناطق تحت پوشش شبکه واي فاي خود، تبديل به يک معضل شده است. شبکه‌هاي واي فاي عمومي زيادي در اماکن مختلف وجود ندارند و اتصال به موارد باز و بدون پسورد نيز از نظر مسائل امنيتي به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود. اما اکنون شرکت‌ها مي‌توانند اي سيم را درون لپ تاپ‌ها جاسازي کرده و اتصال به اينترنت با استفاده از اين وسايل قابل حمل را راحت‌تر از هر زمان ديگري کنند.

آينده اي سيم
اي سيم نسل جديد سيم کارت است و به زودي، راه خود را به تمامي وسايل متحرک و قابل حمل همچون گوشي هاي هوشمند و اتومبيل‌ها باز خواهد کرد. اما اين تغيير بزرگ‌تر از آن است که طي يک شب رخ بدهد. حتي از eSIM به کار رفته در گوگل پيکسل 2 و گوگل پيکسل 2 ايکس ال نيز نمي‌توان در حال حاضر در هر جايي استفاده کرد و کاربرد آن به سرويس Project Fi شرکت گوگل محدود است، به همين دليل يک درگاه سيم کارت نانو نيز در آن‌ها تعبيه شده است. در هر صورت گوشي‌سازان رفته رفته به سمت استفاده از اين نوع سيم کارت متمايل شده و در ادامه، اپراتورها نيز به انطباق سرويس‌ها و خدمات خود بر اساس آن‌‌ها مجبور خواهند شد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ماجراي تبليغ نوشابه پپسي در فضا و آسمان

زندگي کردن انگل هاي ترسناک برروي صورت شما!!

عکس جالب از تغيير چهره يکتا ناصر و افسانه بايگان در گذر زمان!

4 نشانه طلاق در آينده از نگاه عکاس هاي مراسم عروسي!

ثروتمند شدن با پرورش سوسک!! عکس

خون کروکوديل و درمان ايدز!

همزمان خربزه و عسل بخوريد، مي ميريد؟!

جدايي خانم بازيگر از همسر دومش پس از 1 سال زندگي مشترک!

تغيير چهره بازيگر جذاب سريال بازي تاج و تخت پس از 7 سال! عکس

تبليغ جنجالي يک آرايشگاه زنانه در ايران! عکس

عکس: کارت مراسم عروسي الهام حميدي بازيگر 41 ساله

نوزاد 258 گرمي از بيمارستان مرخص شد! عکس

آموزش کنترل مصرف اينترنت گوشي موبايل

نگار جواهريان از انجام وظيفه اش نوشت! عکس

استقبال از نيکي کريمي در جشنواره جهاني فيلم فجر! عکس

احتمال وجود يک سياره ديگر در منظومه شمسي!

اگر اسنپ چت شما کار نمي کند اين کار را انجام دهيد

آگهي ساده درگذشت سهراب سپهري از ديد پرويز پرستويي! عکس

عکس هاي جديد نگار جواهريان در دوران بارداري اش

چگونه نوزادي با 1 پدر و 2 مادر به دنيا آمد؟!

محمد عليزاده در جشن تولد خواهرش! عکس

آموزش: حذف افراد از اينستاگرام بدون بلاک کردن

سفر هدايت هاشمي و همسر دومش به شيراز! عکس

آيا از گوشي هاي تاشو استقبال مي شود؟

5 زني که علم فضا را متحول کردند

واکنش بهنوش بختياري به توهين سالومه سيدنيا مجري شبکه من و تو

عرضه گوشي آيفون ارزان قيمت شبيه آيفون 8

7 نکته براي گرفتن عکس خوب با موبايل

تلاش بهنوش طباطبايي براي نشان دادن گوشواره اش! عکس

عکس جديد يکتا ناصر در کنار خواهر و شوهر خواهرش

تيپ فلور نظري بازيگر 50 ساله در آلمان! عکس

2 مردي که قلب روناک يونسي را تسخير کرده اند! عکس

نوت 10 پرو بهترين گوشي توليدي سامسونگ

نقش کرم چاله ها چيست؟

دستگاهي که با غذاي کمتر شما را سير مي کند

تبريک خاص مليکا شريفي نيا به مناسبت تولد خواهرش مهراوه! عکس

قارچ جاودانگي باعث افزايش طول عمر مي شود!

خيانت شاهزاده ويليام به کيت ميدلتون؛ ارتباط با دوست صميمي کيت!! عکس

استقبال از صفحه اينستاگرام زنان و دختراني که با رنگ کردن مو مخالف هستند! عکس

ماجراي کمک 1 ميليارد توماني هديه تهراني به سيل زدگان! عکس

آنجلينا جولي نام خانوادگي اش را تغيير داد

جزئياتي از پلي استيشن 5 و زمان عرضه آن

فايده الکي لبخند زدن!

دختر عماد طالب زاده به دنيا آمد + عکس و نام وي

6 رسم عجيب و غريب در زمان غذا خوردن در کشور هاي مختلف

فايده ويژه خوردن شکلات براي افراد بالاي 40 سال

به دنيا آمدن نوزاد از اولين پيوند رحمي رباتيک در جهان!

تمام زناني که لئوناردو دي کاپريو با آنها ارتباط داشته است! عکس

روناک يونسي: پيامبري بفرست که فقط گوش کند! عکس

خوابيدن در وان نفت براي درمان بيماري ها! عکس