آخرین اخبار

اين مواد غذايي باعث سنگ کليه مي شوند تغذيه

اين مواد غذايي باعث سنگ کليه مي شوند

  بزرگنمايي:

چه خبر - مواد غذايي سنگ ساز

بدون شک مي‌دانيد که کليه‌ها چه نقش مهمي در ادامه ي حيات بدن دارند. اين اعضاي کوچک لوبيايي شکل وظيفه ي دفع ضايعات را بر عهده دارند. در واقع همين دو عضو کوچک واقع در دو طرف ستون فقرات، روزانه 200 ليتر خون را تصفيه مي‌کنند و دو چهارم ضايعات آماده براي دفع را از طريق ادرار از بدن خارج مي سازند.

آنچه واضح است، کليه‌هاي سالم براي سم‌زدايي و دفع ضايعات بدن لازم و ضروري اند. بنابراين، بايد به هر ترتيبي شده حواس مان به سلامت آن‌ها باشد. چون وجود هر نوع بيماري در اين دو عضو حياتي، بدن را به زحمت مي اندازد. بايد بدانيد که برخي از مواد غذايي که روزانه مصرف مي‌کنيم در صورت افراط مي‌توانند باعث بروز سنگ کليه شده و مانع از فعاليت درست کليه‌ها شوند. در اين مطلب شما را با مواد غذايي سنگ ساز آشنا مي‌کنيم. لطفا با ما همراه باشيد.

قهوه زياد

قبل از هر چيزي بگوييم که هر ماده ي غذايي مفيد براي بدن لازم است. مشکل زماني بروز مي‌کند که دچار افراط شويم. مصرف به اندازه ي قهوه بدون شک براي بدن مفيد خواهد بود، اما زياده روي در مصرف آن باعث بروز مشکلاتي مي‌شود که کليه‌ها نيز در امان نخواهند ماند. بايد بدانيد که مصرف افراطي کافئين به صورت چاي يا قهوه مي‌تواند باعث تشکيل سنگ کليه شود. مي پرسيد، چرا؟ به خاطر اينکه کافئين زياد باعث دفع زياد کلسيم از طريق ادرار مي‌شود. علاوه بر اين کافئين زياد مي‌تواند باعث بروز نارسايي کليوي شود.

ريواس

اگر شما به طور ژنتيکي مستعد سنگ کليه هستيد بايد از مصرف مواد غذايي حاوي اگزالات بپرهيزيد. اگزالات جزو ترکيبات سنگ‌ساز است. ريواس نيز جزو آن دسته از سبزيجاتي است که حاوي ميزان زيادي از اين ترکيب بوده و مي‌تواند خطر تشکيل سنگ کليه را بالا ببرد.

شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي

اگر مراقب تناسب اندام تان هستيد و محصولات غذايي، به خصوص نوشيدني‌هاي رژيمي را در الويت رژيم غذايي خود گذاشته‌ايد، بيشتر حواس تان را جمع کنيد. اکثر افراد به سمت مصرف محصولاتي با شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي مي‌روند تا قند کمتري جذب کنند، غافل از اين که محصولات غذايي حاوي شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي سلامت کليه‌ها را به خطر مي‌اندازد.
اگر عادت کرده‌ايد که قهوه‌تان را با اين شيرين‌کننده‌ها شيرين مي‌کنيد يا حتي براي طبع انواع شيريني‌جات از اين شيرين‌کننده‌ها استفاده مي‌کنيد، بهتر است بدانيد که نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد، مصرف زياد و طولاني مدت شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي عملکرد کليه‌ها را با مشکل مواجه مي‌کنند. بنابراين، بهتر است به جاي اين نوع ترکيبات مصنوعي از عسل که يک شيرين‌کننده‌ي طبيعي و مفيد است براي شيرين کردن نوشيدني‌هايي مانند چاي، قهوه يا شير و غيره استفاده کنيد. استويا نيز يکي از آن شيرين کننده هاي طبيعي سالم است.

گوشت قرمز

پروتئين‌هاي حيواني به ويژه پروتئين‌هايي که به سختي از بدن دفع مي‌شوند خطر تشکيل سنگ کليه و آسيب به کليه‌ها را بالا مي برند. توجه داشته باشيد که گوشت قرمز سرشار از پروتئين و همچنين اسيد اوريک است و مصرف زياد آن باعث تشکيل سنگ کليه مي‌شود.

ماهي ساردين

اگر از سنگ کليه رنج مي‌بريد لازم است که مصرف مواد غذايي سرشار از پورين را کاهش دهيد. ماهي ساردين حاوي ميزان زيادي پورين است و مصرف زياد آن به نفع شما نخواهد بود.

نمک

جذب ميزان کافي سديم (نمک) براي سلامت بدن لازم و ضروري است. با اين حال، مصرف زياد آن و همچنين مصرف غذاها و مواد غذايي شور باعث احتباس آب در بافت‌هاي بدن مي‌شود و کليه‌ها را به خطر مي اندازد. احتباس آب يعني اين که مازاد سديم از بدن دفع نشده و در بافت‌ها تجمع کرده است.

نوشيدني هاي گازدار

نوشيدني‌هاي گازدار مانند نوشابه، نوشيدني هاي انرژي زا و برخي از آب‌ميوه‌ها خطر تشکيل سنگ کليه را افزايش مي‌دهند و احتمال بروز نارسايي کليوي را نيز بيشتر مي‌کنند. اگر با نوشيدن آب خالي مشکل داريد، مي‌توانيد داخل آن ميوه هاي ريز يا يک برش ليموترش بيندازيد و ميل کنيد. آب انار نيز يکي از آن نوشيدني هاي مفيد است که مي توانيد به عنوان يک نوشيدني سالم استفاده کنيد.

سبزيجات سبز رنگ

به گفته ي متخصصان سنگ کليه به دليل تجمع زياد اگزالات، کلسيم تشکيل مي‌شود. افرادي که ميزان اين ترکيب شيميايي در ادرارشان زياد است بيشتر در معرض تشکيل سنگ کليه قرار دارند. به همين دليل اگر خودتان را مستعد سنگ کليه مي‌دانيد از مصرف افراطي سبزيجات برگ سبز تيره مانند اسفناج خودداري کنيد.

محصولات لبني

مصرف محصولات لبني براي جذب هر چه بيشتر کلسيم و افزايش استحکام استخوان‌ها لازم و ضروري است. با اين حال، کلسيم زياد براي افرادي که مستعد سنگ کليه هستند مشکل ساز خواهد بود. توجه داشته باشيد که حذف کلسيم از برنامه ي غذايي توصيه نمي‌شود. اما براي جلوگيري از تشکيل سنگ کليه لازم است که کلسيم از طريق مصرف مواد غذايي روزانه و به ميزان کافي نه زياد تامين شود. مصرف مکمل کلسيم براي افراد مستعد سنگ کليه توصيه نمي‌شود.

مواد غذايي فرآوري شده

مواد غذايي فرآوري شده مانند چيپس و غيره حاوي ترکيباتي نگهدارنده و مضر هستند که به عملکرد کبد و کليه‌ها رحم نمي‌کنند. اين ترکيبات آسيب رسان باعث تشکيل سنگ کليه نيز مي‌شوند.


منبع:yjc.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها