آخرین اخبار

ايستگاه آخر براي هم‌دستان بابک زنجاني اقتصادي

ايستگاه آخر براي هم‌دستان بابک زنجاني

  بزرگنمايي:

چه خبر - متهمان فساد نفتي به ايستگاه آخر نزديک شدند

نهم دي ماه سال 92 حجت‌الاسلام و المسلمين محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضاييه در گفت‌وگو با ايسنا خبر از بازداشت بابک زنجاني داد، اما از عناوين اتهامي او چيزي نگفت و در مرحله تحقيقات مقدماتي بودن پرونده را علت اين امر دانست. سرانجام دفتر سخنگوي قوه قضاييه مهر ماه سال 94 اعلام کرد: دادگاه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني و دو متهم ديگر پرونده موسوم به فساد نفتي، 11 مهر ماه سال 94 به صورت علني در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي برگزار مي‌شود.
در اولين جلسه رسيدگي به پرونده بابک زنجاني، قرائت کيفرخواست 237 صفحه‌اي اين پرونده آغاز شد. جلسه دوم دادگاه 12 مهر 94 و جلسه سوم که در تاريخ 13 مهر سال 94 برگزار شد، به قرائت کيفرخواست سه متهم اين پرونده اختصاص يافت. طبق کيفرخواست صادره از سوي دادسراي عمومي و انقلاب تهران، اتهامات بابک زنجاني عبارت بود از افساد في‌الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي کشور، کلاهبرداري از شرکت ملي نفت، بانک مسکن و تامين اجتماعي، پولشويي، جعل 24 فقره اسناد بانکي و صورت حساب‌هاي بانکي، جعل حواله‌هاي ارزي، جعل دستور انتقال بين بانک‌ها.
بر اساس کيفرخواست صادره، اتهامات «مهدي شمس» متهم رديف دوم پرونده موسوم به فساد نفتي، افساد في‌الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي، مشارکت در کلاهبرداري از شرکت ملي نفت ايران، مشارکت در پولشويي و کلاهبرداري بوده و اتهامات «حميد فلاح هروي» متهم رديف سوم اين پرونده نيز، افساد في‌الارض از طريق اخلال در نظام اقتصادي، مشارکت در کلاهبرداري از يک شرکت، مشارکت در کلاهبرداري از تامين اجتماعي و مشارکت در پولشويي عنوان شد.
دفاعيات 200 صفحه‌اي بابک زنجاني، جلسات چهارم تا سيزدهم را به خود اختصاص داد. پس از پايان يافتن دفاعيات بابک زنجاني در جلسه سيزدهم، رسول کوهپايه زاده وکيل‌مدافع وي تا جلسه هفدهم دفاعيات خود را مطرح کرد. در جلسات هجدهم، نوزدهم و بيستم «مهدي شمس» متهم رديف دوم دفاعيات خود را ارايه داد. در جلسه بيست و يکم دفاعيات متهم رديف دوم و وکيل مدافع وي به پايان رسيد و متهم رديف سوم پرونده به دفاع از خود پرداخت. جلسه بيست ‌و دوم به صورت غيرعلني و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد و در جلسه بيست و سوم که به صورت علني برگزار شد، دفاعيات متهم رديف سوم به پايان رسيد و وکيل مدافع وي به دفاع از موکلش پرداخت.
در جلسه بيست و چهارم در 29 آذر سال 94 قاضي صلواتي پيرو تقاضاي وکيل‌مدافع بابک زنجاني مبني بر ارائه مهلت براي پرداخت بدهي و ارائه يک فقره برات از سوي متهم در يک کشور و بانک خارجي در جهت پرداخت يا تضمين پرداخت آن و اينکه متهم اموالي را در خارج و داخل معرفي کند، گفت که دادگاه با استفاده از اختيارات قانوني خود يک ماه مهلت براي وصول مطالبات شرکت نفت به متهم ارائه مي‌کند و اميدواريم ظرف اين مدت بدهي‌هاي متهم با شرکت HK و شرکت نفت تسويه شود.
پس از حدود دو ماه مهلت قانوني به بابک زنجاني بيست و پنجمين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان نفتي همانند جلسات گذشته به صورت علني در 20 بهمن ماه سال 94 و بيست و ششمين جلسه نيز 21 بهمن سال 94 برگزار شد و در جلسه بيست و ششم قاضي صلواتي از ختم جلسات رسيدگي خبر داد و گفت که به زودي حکم پرونده صادر خواهد شد.
سرانجام پس از برگزاري 26 جلسه رسيدگي به پرونده متهمان نفتي در شعبه 15 دادگاه انقلاب به رياست قاضي صلواتي، حجت الاسلام و المسلمين محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضاييه در نود و سومين نشست خبري خود در 16 اسفند سال 94 اعلام کرد: حکم بابک زنجاني و دو متهم ديگر اين پرونده که در دادگاه بدوي محاکمه شدند، صادر شد. دادگاه بدوي اين سه متهم را مفسد في‌الارض تشخيص داده و به اعدام محکوم کرده است. دادگاه علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکي و شرکت ملي نفت ايران و جزاي نقدي يک چهارم پولشويي محکوم کرده است.
13 آذر ماه سال 95 غلامرضا انصاري معاون نظارت و بازرسي ديوان عالي کشور در گفت‌وگو با ايسنا از تاييد حکم اعدام «بابک زنجاني» از سوي ديوان عالي کشور خبر داد و گفت: حکم اعدام دو متهم ديگر پرونده موسوم به فساد نفتي - مهدي شمس و حميد فلاح هروي - نقض شده و به شعبه هم‌عرض ارسال مي‌شود.
پس از نقض حکم دو متهم ديگر پرونده موسوم به فساد نفتي از سوي ديوان عالي کشور و ارجاع آن به شعبه 28 دادگاه انقلاب، 15 جلسه رسيدگي به اين پرونده در شعبه مذکور و به رياست قاضي مقيسه برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اولين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 17 تير سال 96 ، نجفي نماينده دادستان کيفرخواست صادره براي متهم رديف دوم را قرائت کرد و پس از قرائت کيفرخواست مهدي شمس متهم رديف دوم پرونده به بيان دفاعيات خود پرداخت.
مشروح اولين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي بدين شرح است.
در دومين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 18 تير سال 96 قاضي مقيسه رييس شعبه 28 دادگاه انقلاب از مهدي شمس متهم رديف دوم اين پرونده خواست که در جايگاه قرار گيرد و به ادامه دفاعيات خود بپردازد.
مهدي شمس نيز با حضور در جايگاه مدعي شد: عوامل صيانت از بيت المال را رها کرده‌اند و افراد نگون‌بخت را محکوم کرده اند.
قاضي مقيسه خطاب به وي گفت: به ما بگوييد افراد اصلي چه کساني هستند، براي نظام که تفاوتي ندارد، هر کس که به بيت المال دست درازي کند دستش قطع مي شود، عليه نظام سخن نگوييد، دادگاه را قانع کنيد. مشروح دومين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي را با هم بخوانيم.
در سومين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 25 تير سال 96 مهدي شمس متهم رديف دوم پرونده به ادامه دفاعيات خود پرداخت و وکيل مدافع وي گفت: موکلين ما بچه‌هاي نظام‌اند که قاضي مقيسه نسبت به اين اظهارات بيان کرد: قرار نيست شعار دهيد.
مشروح سومين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي را بخوانيد.
در چهارمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 27 تير سال جاري به ادامه دفاعيات مهدي شمس متهم رديف دوم اين پرونده پرداخته شد و مهدي شمس در بخشي از دفاعيات خود گفت که محموله هاي نفت به صورت اماني در دست من بود و اين اماني بودن به معني فروش نفت نيست و غصه بسيار خوردم که قاضي مقيسه پاسخ داد: غصه خوردن براي نان درآوردن بود. مشروح چهارمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي را بدين شرح است.
پنجمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي دوم مرداد ماه سال جاري برگزار شد. در اين جلسه که به ادامه دفاعيات مهدي شمس متهم رديف دوم اين پرونده پرداخته شد، وي گفت: اگر عقلم مي‌رسيد به ايران برنمي‌گشتم که نماينده دادستان پاسخ داد: عوام‌فريبي نکنيد.
در ششمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتي در سوم مرداد ماه سال جاري مهدي شمس در ادامه دفاعيات خود خواهان برگزاري غيرعلني دادگاه شد و افشار وکيل مدافع وي نيز گفت: تمامي اشخاصي که بر اين قضيه نظارت داشتند، وقتي بابک زنجاني برگشت وي را تحت تعقيب قرار ندادند که قاضي مقيسه پاسخ داد: در اينکه برخي مسئولان کوتاهي کردند، شکي نيست. مشروح ششمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي را بخوانيد.
در هفتمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 7 مردادماه سال جاري افشار وکيل مدافع مهدي شمس متهم رديف دوم پرونده در جايگاه قرار گرفت و به ادامه دفاعيات موکلش پرداخت. در اين جلسه وکيل‌ شرکت نفت گفت که براي روشن شدن مسائل آقاياني که نامشان مطرح مي‌شود به دادگاه بيايند. قاضي مقيسه در ادامه خطاب به وکيل متهم رديف دوم پرونده گفت: اينجا زمين فوتبال نيست که فرياد مي‌زنيد سند دست شماست،‌ سند دست ماست. شما که هيچ چيزي را قبول نداريد. به گمان شما هيچ چيزي وجود ندارد. اگر مدرکي غير شعار دادن داريد ارائه دهيد. اينجا جاي شعار دادن نيست. درباره پرونده صحبت کنيد. وقتي صحبت مي‌کنيد نفس هم نمي‌کشيد.
در هشتمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 9 مردادماه سال جاري که در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علني برگزار شد، پيش از آغاز دفاعيات حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده، وکلاي شکات شکايت خود را قرائت کردند.
حميد فلاح هروي با حضور در جايگاه در دفاع از خود گفت: گوشت و پوست من براي نظام است که قاضي خطاب به وي پاسخ داد: دادگاه جاي رجزخواني نيست. مشروح هشتمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي را بخوانيد.
در نهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 16 مرداد ماه سال جاري حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده به ادامه دفاعيات خود پرداخت و قاضي مقيسه خطاب به وي گفت: شما پولي را به غارت برديد که اکنون کساني محتاج يارانه هستند و اميد آنها تأمين اجتماعي است تا هزينه درمانشان تأمين شود. جزء به جزء هزينه هاي زندگي شما توسط زنجاني از پول بيت المال پرداخت شده است.
مشروح نهمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتي بدين شرح است.
در دهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 17 مردادماه سال جاري به ادامه دفاعيات حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده پرداخته شد و در ادامه جلسه قاضي مقيسه خطاب به متهم گفت: اگر بدهي‌ها را پرداخت نکنيد روزي مي‌رسد که در ملاءعام محاکمه شويد.
در يازدهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 23 مردادماه سال جاري حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده به ادامه دفاعيات از خود پرداخت و گفت: حاضر نيستم يک ريال مال حرام وارد زندگي‌ام شود.
قاضي مقيسه در پاسخ به اين اظهارات بيان کرد: بابک زنجاني يک قدم بدون تو برنمي‌داشت.
مشروح يازدهمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتي را با هم بخوانيم.
در دوازدهمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 24 مردادماه سال جاري حميد فلاح هروي ادامه دفاعيات خود را ارايه داد و قاضي مقيسه خطاب به وي گفت: شما ياور هميشگي بابک زنجاني بوديد. مشروح دوازدهمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتي بدين شرح است.
سيزدهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 13 شهريور ماه سال جاري حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده در ادامه دفاعياتش گفت: من مجددا تاکيد مي کنم که به هيچ عنوان در موضوعات نفتي دخالت نداشته ام، نه در جلسه‌اي حضور داشته‌ام و نه ريالي پول به حساب من واريز شده، اگر در اين رابطه سندي وجود دارد ارايه دهيد.
قاضي مقيسه خطاب به وي پاسخ داد: اين کلاهي که سر شرکت نفت رفته به خاطر اعتماد مسولان به شما بوده، چون شما زنجاني را معرفي کرديد، عامل اصلي کلاهبرداري و اختلاس شخص شما هستيد و شما سايه به سايه با «بابک زنجاني» بوديد.
در چهاردهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 27 شهريورماه سال جاري، بابک زنجاني به عنوان مطلع براي حضور در اين جلسه از زندان به دادگاه انقلاب منتقل شد.
در اين جلسه چگونگي مشارکت زنجاني با دو متهم ديگر بيان شد. همچنين در اين جلسه مهدوي وکيل شرکت نفت خطاب به قاضي مقيسه گفت: ده ها جلسه هم برگزار شود از آقاي زنجاني يک کلمه حقيقت هم نمي شنويد که بابک زنجاني به اين گفته مهدوي معترض شد و اين اتفاق منجر به مشاجره لفظي شد و در نهايت قاضي مقيسه براي حفظ نظم جلسه دادگاه، زنجاني را از جلسه اخراج کرد.
مشروح چهاردهمين جلسه محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتي را با هم بخوانيم.
در پانزدهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي در 24 مهرماه سال جاري قاضي مقيسه رييس شعبه 28 دادگاه انقلاب با اشاره به لايحه دفاعيه متهم رديف دوم پرونده گفت: با توجه به برگزاري 14 جلسه علني که دادگاه وقت به اندازه کافي به متهمان داد، اما با کمال تعجب در لايحه تقديمي يکي از وکلاي متهمان اعلام شده که دادگاه فرصت کافي در اختيار وکلا قرار نداده است. اينگونه صحبت کردن ها سزاوار وکيل نظام جمهوري اسلامي نيست. هر چيزي را بيان نکنيد و اين سخنان واهي در شأن وکلا نيست.
همچنين در پانزدهمين جلسه دادگاه، حميد فلاح هروي متهم رديف سوم پرونده و وکلاي وي(ميرسجاد سعيدمهر، مهرشاد و فلاحتي) به ارايه دفاعيات پرداختند و گفتند که موکلشان از بسياري از اتهامات مندرج در کيفرخواست مبراست. سعيدمهر يکي از وکلاي متهم رديف سوم خطاب به قاضي مقيسه گفت: گلايه ما از دادگاه اين است که صد صفحه لايحه دفاعيه آيا نياز به يک صفحه پاسخ نداشت که قاضي مقيسه گفت: قضات ديوان عالي راي صادره درباره اين پرونده را با دقت بررسي و حکم را تاييد کرده اند، اما حالا سه وکيل آقاي حميد فلاح هروي حرف هايي مي زنيد که واقعيت ندارد. شما بايد در دادگاه نظام اسلامي درست صحبت کنيد.
بر اساس اين گزارش، پس از پايان پانزدهمين جلسه دادگاه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتي قاضي مقيسه در جمع خبرنگاران گفت: امروز پانزدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات شرکاي بابک زنجاني بود و وکلا لايحه‌هاي خود را ارائه دادند و اگر مطلب و توضيحاتي نداشته باشند، مطابق ماده 307 قانون آيين دادرسي کيفري اقدام به صدور حکم خواهد شد و پس از اعلام ختم رسيدگي به پرونده و مشورت با قضات پرونده، ظرف يک هفته مطابق قانون حکم صادر مي شود و حکم صادره ظرف 20 روز قابل فرجام خواهي است.
مقيسه بيان کرد: در جلسه مواجهه زنجاني با شمس و فلاح هروي، وي صريحا اعلام کرد پول دارم و يک ريال نمي دهم و اين سخن ضبط شده است که حکم اعدام براي وي صادر شده و اجراي حکم به دست مسولان است.
وي يادآور شد: اگر توضيحاتي را وکلا داشته باشند به شعبه 28 ارايه مي دهند و سپس ختم رسيدگي به پرونده را اعلام مي کنيم.
براساس اين گزارش، بايد منتظر ماند و ديد که حکم صادره از سوي شعبه 28 دادگاه انقلاب در مورد دو متهم پرونده فساد نفتي چه خواهد بود و سرنوشت پرونده متهمان نفتي از پل محاکم قضايي به کجا مي رسد؟


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي