آخرین اخبار

چکار کنيم فوتباليست هايمان قليان نکشند؟ حاشيه هاي ورزشي

چکار کنيم فوتباليست هايمان قليان نکشند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - ضرر قليان براي بدن ورزشکاران

چند وقتي است که بحث استعمال دخانيات در بين بازيکنان ليگ برتري مطرح شده است.در همين خصوص مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال درباره استعمال دخانيات توسط بازيکنان ليگ برتري و موضع اين فدراسيون در قبال اين گونه رفتارها گفت: «اين اتفاق را از 2 موضع بررسي مي‌کنيم. گزارش آن در حال‌ حاضر روي ميز من است و از طرفي عده‌اي مي‌گويند که فتوشاپ است. اگر فتوشاپ باشد، کميته‌ اخلاق، شلاق و حبس دارد و با مجري مربوطه برخورد مي‌کند. اگر غير از اين باشد طور ديگري برخورد مي‌کنيم. تشخيص ما اين است که تصوير آخر که در جرايد پخش شده، شامل اين موضوع مي‌شود».

البته بحث استعمال دخانيات در بين ورزشکاران و به خصوص فوتباليست‌ها مربوط به حالا نيست و در گذشته هم اين مسائل وجود داشته و بارها ورزشکاران مختلف به اين موضوع اشاره کرده‌اند. براي بررسي عوامل مخرب استعمال دخانيات بين ورزشکاران، سراغ دکتر پرويز سيار که نامي آشنا براي ورزشي‌ها و به خصوص فوتبالي‌ها است، رفتيم.

سيار که در گذشته يکي از داوران شناخته شده فوتبال کشورمان بوده، دانش‌آموخته رشته پزشکي عمومي از دانشگاه شهر ارلانگن آلمان است. او همچنين دوره جراحي عمومي و تروماتولوژي خود را در کلينيک جراحي شهر ازنابروگ آلمان گذرانده است. با وجود اينکه دکتر سيار بيش از 70 سال سن دارد به ما مي‌گويد هيچگاه ورزش کردن را ترک نکرده‌ام.

او در مورد اينکه استعمال دخانيات به ويژه قليان چه تاثيري روي عملکرد يک ورزشکار مي‌گذارد، گفت: «اين نظر شخصي من نيست، نظر علمي است که در تمام دنيا به آن پرداخته‌اند. مصرف دخانيات روي عضلات ورزشکاران تاثيرات مخربي دارد. ورزشکاراني که از دخانيات به خصوص قليان استفاده مي‌کنند، به خودشان ضرر مي‌رسانند. استعمال دخانيات روي قدرت سلول‌هاي عضلاني که از جمله آن‌ها مي‌توان به عضلات بازو، عضلات ساق دست، عضلات پا و عضلات قفسه سينه اشاره کرد، تاثير منفي مي‌گذارد. علاوه بر سلول‌هاي عضلاني، استعمال دخانيات روي تنفس ورزشکاران هم تاثير دارد و براي آن‌ها مشکل آفرين است».

سال‌ها است که ديگر پرويز سيار را در تلويزيون و به عنوان کارشناس داوري برنامه‌ي پرطرفدار 90 نديده‌ايم. حرف‌هاي ما با او به سال‌هاي داوري‌اش در فوتبال کشور مي‌رسد. دکتر سيار در مورد بحث استعمال دخانيات در بين ورزشکاران در آن سال‌ها مي‌گويد: «من يکي از کساني بودم که در آن سال‌ها خيلي با ورزشکاراني که از دخانيات استفاده مي‌کردند، صحبت مي‌کردم و تلاش مي‌کردم آن‌ها را آگاه کنم. شايد بعضي وقت‌ها از مدل گفتن من هم ناراحت مي‌شدند.

بر فرض مثال به آن‌ها مي‌گفتم: «شما يک قهرمان هستي و به بانک مي‌روي. پولي که از بانک مي‌گيري را فردي که از نظر سني از شما کوچک‌تر است، مي‌دزدد. با وجود اينکه ورزشکار هم هستي ولي نمي‌تواني اين پول را از او بگيري و از دست شما فرار مي‌کند. فردي که از دخانيات استفاده مي‌کند با وجود اينکه ورزشکار و جوان هم است ولي بعد از 100 متر دويدن، کم مي‌آورد و پول او از دست مي‌رود». سعي مي‌کردم با اين حرف‌ها ورزشکاران را از استعمال دخانيات منع کنم».

در بين ورزشکاران ايراني و خارجي بارها پيش آمده که يک ورزشکار بر اثر ايست قلبي فوت کرده است. البته نمي‌توان با قطعيت گفت که هر ورزشکاري که با ايست قلبي مواجه مي‌شود بر اثر استعمال دخانيات است. سيار در مورد رابطه‌ي استعمال دخانيات و ايست قلبي مي‌گويد: «100 درصد يکي از عوامل ايست‌هاي قلبي مي‌تواند مصرف دخانيات باشد. نيکوتين يکي از سموم بسيار معمولي و پيشرفته در جهان است. متاسفانه به دليل بعضي خوش گذراني‌هاي زود گذر، ورزشکاراني که به مصرف دخانيات روي مي‌آورند، متضرر مي‌شوند. مصرف دخانيات قطر سلولي که تنفس و اکسيژن را مي‌گيرد آن‌قدر زياد مي‌کند که ورزشکار نمي‌تواند به اندازه کافي اکسيژن بگيرد و او را دچار مشکل مي‌کند».

دکتر سيار تحصيلات دانشگاهي خود را در آلمان گذرانده است. او اعتقاد دارد در اروپا با ايجاد انگيزه در ورزشکاران خود از رفتن آن‌ها به سمت دخانيات جلوگيري مي‌کنند. سيار در مورد نحوه‌ي انگيزه دادن به ورزشکاران در اروپا مي‌گويد: «من بيش از 100 مقاله‌ي علمي در مورد اين موضوع خوانده‌ام. در يک کلام به شما مي‌گويم: «علم نيست که شما را به سيگار کشيدن وادار مي‌کند، فقط توانايي‌هاي يک انسان در مقابل لذت‌هاي زود گذر است که او را به سمت سيگار مي‌کشد». در ورزش ايران و اروپا استعمال دخانيات بين ورزشکاران يک تفاوت دارد. در اروپا مربي موظف است با بازيکنان خود در اين مورد صحبت کند. 10 دقيقه با بازيکن خود به عنوان يک بزرگتر صحبت مي‌کند و عواقب استعمال دخانيات را به او توضيح مي‌دهد. به او مي‌گويد مي‌تواند سال‌ها در باشگاه و تيم ملي حضور داشته باشد و دوري از استعمال دخانيات اين امکانات را براي تو فراهم مي‌کند و اگر به سمت دخانيات بروي از باشگاه اخراج مي‌شوي. اکثر ورزشکاران هم تصميم مي‌گيرند به سمت استعمال دخانيات نروند».

سيار در پايان حرف‌هاي خود به اين نکته هم اشاره کرد که بايد در کشورمان ضررهاي استعمال دخانيات را به بازيکنان فوتبال گفت و آن‌ها را آگاه کرد. همچنين يک ورزشکار هم بايد آن قدر اراده داشته باشد تا بتواند به نفس خود غلبه کند و به سمت دخانيات نرود.
با توجه به حرف‌هايي که با دکتر سيار زديم و آسيب‌هايي که استعمال دخانيات براي ورزشکاران دارد، مي‌توان گفت: «استعمال دخانيات قلب و سيستم گردش خون را خراب مي‌کند و هر ورزشکاري با اين کار اولين قدم را براي تخريب خود برداشته است».


منبع: فرهنگستان فوتبال



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محروميت داوري که به بازيکن پس گردني زد!

عصبانيت طرفداران منچستريونايتد: پوگبا را به رئال بفروشيد

عملکردن کريم بنزما به قولي که به دخترش داده بود

پرونده جنجالي همجنسگرايي در فوتبال ايران

محروميت اشکان دژاگه از بازي با پرسپوليس بخاطر کتک زدن تماشاگر؟!

واکنش همسر ايکاردي به عملکرد رونالدو در يوونتوس: کار خاصي نکرده!

سکوت محسن فروزان در اينستاگرامش شکست! عکس

اقدام غيرمنتظره مهاجم الاهلي عربستان قبل از بازي با پرسپوليس

چيزهايي که هواداران تراکتورسازي هنوز ياد نگرفته اند

ادعاي جنجالي دختر 18 ساله درباره فوتباليست سرشناس

منتظر نقل و انتقالات جنجالي باشيد؛ رحمتي در تراکتور, دژاگه در استقلال

رفتار زشت رونالدو با هم تيمي هايش بعداز حذف مقابل آژاکس

اين چند بازيکن خريد 400 ميليون رئال مادريد! عکس

واکنش مهدي طارمي به کتک خوردن شجاعي در تبريز! عکس

واکنش احساسي فرهاد مجيدي به درگذشت هوادار جوان استقلال

سبک زندگي لاکچري الکساندر دل پيرو در آمريکا با خانه اي رويايي! عکس

اگر جاي عادل فردوسي پور بوديم کدام کار را انجام ميداديم؟

خواستگاري فوتباليست سرشناس از خانم دکتر دندانپزشک! عکس

ستاره سپاهان بازي با پرسپوليس را از دست داد

جزئيات باورنکردني از شرط بندي دروازه بان سرشناس!!

جنجال تماشاگران تراکتورسازي؛ کتک خوردن مسعود شجاعي از تماشاگر!

عصبانيت علي دايي؛ وقتي جيک بازيکنان سايپا در نمي آمد!

جدايي راحت و بي دردسر رشيد مظاهري از ذوب آهن!

سکوت محسن فروزان شکست!

استقبال شديد مردم از جشن امضاي کتاب عادل فردوسي پور! عکس

توفان جديد در فوتبال ايران با افشاگري علي دايي!

رونالدو در فکر ترک يوونتوس؛ مشکل کريس با چه کسي است؟

گزارشگر جديد به جاي عادل فردوسي پور در شبکه 3 مشخص شد

شوخي ديويد بکام با همسرش ويکتوريا و انتشار عکس بدون آرايش وي! عکس

عادل فردوسي پور سوار بر تراکتور در مناطق سيل زده! عکس

رئال مادريد امباپه را نمي خواهد!

رونالدو مانع تمديد قرارداد ستاره رئال مادريد؛ بيا يوونتوس!

جمع آوري کمک توسط امير قلعه نويي براي سيل زدگان! عکس

تيپ مسي و پسرانش در حال رفتن به عيد ديدني! عکس

پست تلخ علي کريمي براي سيل زدگان! عکس

پيام زيبا و جالب باشگاه آ اس رم بخاطر سيل در ايران! عکس

کنايه احمدرضا عابدزاده به مسئولين بخاطر سيل هاي پي در پي! عکس

گزارشگر دربي؛ منتظر فردوسي پور نباشيد

پست عاشقانه حسين ماهيني براي همسرش به مناسبت سالگرد ازدواج! عکس

روش عجيب فروش بليط دربي همراه با سوءاستفاده!!

ريختن آب جوش برروي کمک داور زن!! عکس

نقش مهم منصوريان و ذوب آهن در تعيين قهرمان ليگ برتر

سوژه شدن شباهت راموس به بازيگر کانادايي! عکس

3 ستاره اي که تابستان بارسلونا را ترک مي کنند

حقوق پل پوگبا در رئال مادريد چقدر است؟

کفش هاي ورزشي جديد مسي با طرح سريال بازي تاج و تخت! عکس

ترفند پاري سن ژرمن براي نگه داشتن نيمار و امباپه

عابدزاده از شرايط رستوران داري در شب عيد گفت

نام دروازه بان بايرن مونيخ برروي کره اسب رفيقش!

ماجراي متني که همسر وحيد طالب لو براي بهداد سليمي نوشت