آخرین اخبار

غذاهاي ناسازگاري که نبايد با هم خورده شوند!! تغذيه

غذاهاي ناسازگاري که نبايد با هم خورده شوند!!

  بزرگنمايي:

چه خبر - خوردن اين مواد غذايي با هم ممنوع است

مصرف انواع خوراکي ها موجب دريافت تمام ريزمغذي هاي مورد نياز بدن مي شود. براي اين منظور بايد به اصول تغذيه درست، متعادل، متنوع و البته تا حد امکان سالم توجه کرد. در رابطه با تغذيه، رعايت يک اصل مهم هميشه اولويت دارد و آن چگونگي ترکيب خوراکي هاي مختلف با هم است.
بسياري از مواد غذايي، خواص فراواني براي مقابله با بيماري ها دارند که اگر به درستي با هم ترکيب شوند، تاثير بهتري خواهند داشت، در حالي که ترکيب نادرست شان، نه تنها فوايد خاص هر يک را خنثي مي کند، بلکه حتي مي تواند آثار منفي داشته باشد زيرا واکنش هايي در بدن انجام خواهدشد. ما نيز اين مطلب را به خوراکي هايي اختصاص داده ايم که نبايد با هم مخلوط کرد و به مصرف رساند.
در رابطه با تغذيه، رعايت يک اصل مهم اولويت دارد و آن چگونگي ترکيب خوراکي هاي مختلف با هم است. بسياري از مواد غذايي، خواص فراواني براي مقابله با بيماري ها دارند که اگر به درستي با هم ترکيب شوند، تاثير بهتري خواهندداشت، در حالي که ترکيب نادرست شان، نه تنها فوايد خاص هر يک را خنثي مي کند، بلکه حتي مي تواند آثار منفي داشته باشد زيرا واکنش هايي در بدن انجام خواهد داشت.

شايد يک ليوان آب پرتقال با چند شيريني ميان وعده خوشمزه اي به نظر برسد، اما بهتر است بدانيد ترکيب اين دو خوراکي باعث افزايش کالري، بدون تامين ريزمغذي ها مي شود. کمبود پروتيين، فيبرها و همچنين مقدار بالاي کربوهيدرات ها افزايش ناگهاني قند خون را نيز در پي دارد. از اين رو، به جاي آب پرتقال، نوشيدن شير را به شما توصيه مي کنيم.
سده ترين وضيح در عدم توصيه مصرف همزمان گوشت با غلات اين است که نشاسته موجود در اين خوراکي ها (همچنين نشاسته حبوبات و سيب زميني) روند هضم يکساني ندارند.
گرچه ترکيب اسفناج با پنير طعم دلچسبي دارد، اما از نظر علم تغذيه مورد تاييد نيست. آن هم به اين علت که اسفناج حاوي ماده به نام اگزالات است که مانع از جذب کلسيم در بدن مي شود.

1. خوراکي هاي حاوي منيزيم و نوشابه هاي گازدار

گرچه نوشابه هاي گازدار به علت شکر زياد و ديگر ترکيبات ناسالم شان به طور کلي توصيه نمي شوند، اما متخصصان تغذيه، به خصوص تاکيد دارند از مصرف آنها همراه با غلات و ديگر خوراکي هاي حاوي منيزيم مانند گردو، لوبياي پخته، ذرت، موز، تخمه آفتابگردان و.. پرهيز شود زيرا اين نوشيدني ها حاوي فسفات هستند و اين ترکيب مانع جذب مينزيم در بدن مي شود.

2. همبرگر و چيپس

چربي هاي همبرگر با قند موجود در چيپس ترکيب ميش ود و توليد سيتوکين، نوعي پروتيين محلول در آب را افزايش مي دهد که التهاب و از بين رفتن سلول ها را در پي دارد. اين شرايط به خصوص روند پير شدن سلول ها و اختلالات متابوليک را تشديد مي کند.

Hamburger and Chips.jpg

3. شيريني و آب پرتقال

شايد يک ليوان آّ پرتقال يا چند شريني ميان وعده خوشمزه اي به نظر برسد. اما بهتر است بدانيد ترکيب اين دو خوراکي باعث افزايش کالري، بدون تامين ريزمغذي ها مي شود. کمبود پروتيين، فيبرها و همچنين مقدار بالاي کربوهيدرات ها افزايش ناگهاني قند خون را نيز در پي دارد. از اين رو، به جاي آب پرتقال، نوشيدن شير را به شما توصيه مي کنيم.

4. آناناس و شير

ترکيب بروملايين؛ آنزيم هاي پروتيوليتيک موجود در آناناس، با شير يا حتي ماست عامل تهوع، سردرد، گاز و درد معده در بزرگسالان مي شود و مي تواند اسهال شديد را به دنبال داشته باشد. فراموش نکنيد اين عوارض در کودکان مي تواند شديدتر ايجاد شود. به علاوه ترکيب آب پرتقال با آّ هويج که معمولا در آبميوه فروشي ها عرضه ميش ود، ريفلاکس شديد و سوزش معده را به دنبال دارد.

5. غذاهاي ادويه دار و نوشابه

ادويه هاي تند مانند فلفل، زيره، کاري و... چاشني عالي غذاها هستند، اما دماي بدن را به سرعت بالا مي برند و تمايل به مصرف نوشيدني ها را تشديد مي کنند. با اين حال، اگر براي رفع تشنگي نوشابه را انتخاب کرده ايد بايد 2 ساعت صبر کنيد. نوشابه هاي گازدار در مواجهه با دماي بالا، اسيدسولفوريک توليد مي کنند و مصرف همزمان شان با غذاهاي تند هيچ تاثيري جز افزايش شيره گوارشي ندارد.

6. اسفناج و پنير

گرچه ترکيب اسفناج با پنير طعم دلچسبي دارد، اما از نظر علم تغذيه مورد تاييد نيست. آن هم به اين علت که اسفناج حاوي ماده اي به نام اگزالات است که مانع از جذب کلسيم در بدن مي شود. پس از اين به بعد، اسفناج را با پنير يا ديگر لبنيات مخلوط نکنيد، بلکه بهتر است آن را مخلوط شده با ساير سبزي ها ميل کنيد.

Spinach and Cheese.jpeg

7. گوشت و غلات

ساده ترين توضيح در عدم توصيه مصرف همزمان گوشت با غلات اين است که نشاسته موجود در اين خوراکي ها (همچنين نشاسته حبوبات و سيب زميني) روند هضم يکساني ندارند. زماني که لقمه اي حاوي نشسته در دهان گذاشته مي شود. بزاق دهان شروع به ترشح آنزيمي به نام پتيالين مي کند که نقش آن تغيير شکل نشاسته به مولکولي کوچک تر است.
در نهايت اين مولکول به کم آنزيم هاي ديگر در روده به گلوکز (ساده ترين قند مورد استفاده بدن) تبديل مي شود. همه اين واکنش ها در محيطي با PH بين 7 تا 8 انجام مي گيرد، اما پروتيين ها اصولا توسط آنزيم هاي معده و به کمک اسيد کلريدريک (PH بين 2 تا 4، محيط کاملا اسيدي) هضم مي شوند.
در صورتي که يک غذا همزمان حاوي پروتيين حيواني و نشاسته باشد، ابتدا واکنش روي پروتيين ها شکل مي گيرد زيرا ناپايدار هستند و حالت اسيدي ناشي اين فرايند باعث توقف يا ترشح محدود پتيالين مي شود. نشاسته نيز تا زمان شروع واکنش باقي مي ماند و تخمير مي شود، اما برعکس، مي توان با خيال راحت ترکيبات نشاسته اي را با پروتيين هاي گياهي مصرف کرد که هضم سريع تري دارند و منبع غذايي ويتامين ها و مواد معدني نيز محسوب مي شوند.

8. چاي و شير

چاي سياه سرشار از آنتي اکسيدان هايي است که عملکرد آنها کاهش التهابات زمينه ساز بسياري از بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي- عروقي و ديابت است، اما افزودن کمي شير گاو يا سويا به فنجان چاي تا حدي از اين تاثيرات مثبت کم مي کند. پروتيين هاي شير با آنتي اکسيدان هاي چاي پيوند برقرار مي کنند و مانع از جذب آنها مي شوند. اگر واقعا دوست داريد ماده ديگري به چاي اضافه کنيد، چند قطره آبليمو بهترين انتخاب است چرا که مي تواند مقدار آنتي اکسيدان هاي قابل جذب را نيز افزايش دهد.

9. نان سفيد و مربا

اگر مي خواهيد دستور غذايي بسيار بدي داشته باشيد، مربا را همراه با نان سفيد بخوريد. در اين صورت قند خون به سرعت بالا مي رود و بدن با ترشح انسولين از لوزالمعده مجبور به فعاليت شديدتر براي کاهش قند خون و رساندن آن به حد طبيعي مي شود. زماني که اين کاهش قند اجتناب ناپذير اتفاق بيفتد، انرژي و خلق و خو نيز افت کرده و علائم خستگي، تندخويي و تحريک پذيري بروز مي کند.
اين فرايند در طولاني مدت مي تواند زمينه ساز آسيب به لوزالمعده و بروز مقاومت نسبت به انسولين و ديابت شود. از اين رو، به جاي نان سفيد که از آرد تصفيه شده تهيه مي شود، بهتر است غلات سبوس دارد سرشار از فيبر مصرف کنيد زيرا فيبرها به روند آهسته هضم کمک مي کنند.

White bread and jam.jpg10. سالاد و چاشني بدون روغن

زماني که سس هاي حاوي روغن را از سالاد حذف و تنها به افزودن کمي سرکه يا آبليمو بسنده مي کنيد، مانعي در جذب ريزمغذي ها ايجاد کرده ايد. در واقع، تحقيقات نشان مي دهد رنگدانه هاي کاروتنوييد سبزيجات که در پيشگيري از ابتلا به سرطان، بيماري هاي قلبي- عروقي و... نقش دارند، اگر همراه با چربي ها دريافت شوند، جذب بهتري خواهندداشت، بنابراين حتما کمي روغن زيتون و سرکه به سالادتان اضافه و آن را ميل کنيد.


منبع: هفته نامه سلامت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها