آخرین اخبار

ظريف: ترامپ، ايران را پيروز کرد سياسي

ظريف: ترامپ، ايران را پيروز کرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - ترامپ را با نوع ادبيات خود پيروز کرد

محمدجواد ظريف با حضور در برنامه نگاه يک با اشاره به اظهارات ترامپ عنوان کرد: آنچه در صحبت‌هاي ديشب ترامپ کاملا مشهود بود ادبيات غيرمناسب او در اظهارات ديشب بود. اين ادبيات را ما در سخنراني مجمع عمومي هم کم و بيش شنيديم. تحليل‌هاي بعد از سخنراني او در مجمع توسط رسانه‌هاي آمريکا و بعد از سخنراني فاخر و با نزاکت روحاني متفاوت بود و همه گفتند ترامپ در اين مجمع ايران را با نوع ادبيات خود پيروز کرد.
وي افزود: از صبح امروز تمام تحليل‌هاي دنيا و آمريکا را دنبال کردم تقريبا شايد بتوان گفت اکثريت قريب به اتفاق بر اين نکته تاکيد دارند که ترامپ حرفي براي گفتن نداشت و اين ناشي از فقدان استراتژي بود يکي مي‌گفت ترامپ نداشتن استراتژي را پشت حرف‌هاي سخيف پنهان کرد.
ظريف با بيان اينکه آنچه که بديهي بود و توقع هم مي‌رفت و مردم و مسئولان ما به هيچ وجه دچار تعجب نشدند اين بود که نوع نگاه غلط آمريکا به ايران سابقه حداقل 40 ساله دارد، يادآور شد: آنها با کودتاي سال 1332 نشان دادند از ابتدا انتخاب‌شان غلط بوده و از ديکتاتوري‌ها حمايت کردند و هزينه انتخاب‌هاي غلط خود را مي پردازند و خود را مقابل مردم ايران قرار دادند و حرف‌هاي ديشب موضوع تازه‌اي نبود.
وي درباره اظهارت ترامپ عليه مردم ايران قبل از سخنراني ديشب و تمجيد از ايرانيان در حين سخنراني گفت: آن صحبت چند ساعت قبل از سخنراني خود ترامپ بود اما در سخنراني خود به عنوان رسمي رئيس‌جمهور آمريکا صحبت کرد که البته در همين صحبت هم نتوانست در چارچوب عمل کند و عباراتي که براي مرم ايران زننده بود.
وزير خارجه کشورمان تاکيد کرد: کسي که متحدانش در منطقه ديکتاتورهاي معروف هستند و روز بعد از انتخابات باشکوه 29 ارديبهشت به منطقه آمد و با حکام خودکامه انتخاب نشده که روي صندوق راي نديده‌اند رقص شمشير مي‌کند اگر مردم و دولت ايران با آن الفاظ خطاب کند، نفرت مردم را متوجه خود مي‌کند.
وي خاطرنشان کرد: وقتي ترامپ نسبت به سپاه که عزيز و افتخار مردم است و مردم حس مي‌کنند کنار ارتش ضامن تماميت ارضي بوده با الفاظ شايسته خود آن را خطاب مي‌کند حواسش نيست با اين الفاظ توجهي جلب نمي‌کند بلکه توهين‌ها مردم را متوجه خود مي‌کند.
ظريف يادآور شد: ترامپ براي خوشامد کساني که سرکيسه کرده اسم خليج فارس را به غلط استفاده کرد و نشان داد از چه شخصيتي برخوردار است. او اهميتي براي تاريخ، جغرافيا و مردم ما قائل نيست. احساس مي‌کنم براي خوشامد کسانيکه خريد بزرگ تسليحاتي از آمريکا کردند اين عبارات را بکار برد.
وي تاکيد کرد: بعد از حصر قطر توسط 4 دولت عربي، ترامپ 4 توييت کرد که مي‌توانست زمينه‌ساز فاجعه بزرگي در منطقه باشد و علائم غلطي به منطقه و برخي جوانان که زمام امور را در برخي کشورهاي منطقه در دست دارند، بدهد. قبلا هم علائم غلط باعث شده شاهد فاجعه وحشتناک يمن باشيم. اين نشاندهنده وابستگي او نسبت به هزينه‌هاي سنگين تبليغاتي و شخصي است که توسط اين کشورها انجام شده است.
ظريف در پاسخ به سوالي در مورد واژگان ترامپ و اينکه ايران را ياغي خطاب کرد، گفت: اگر قرار باشد از اين واژگان استفاده شود، حتما فردي که تعهدات کشور خود را زير پا گذاشته و از روزي که روي کار آمده هر تعهدي که آمريکا به آن پيوسته بود زير پا گذشته و خيال مي‌کند با تغيير يک دولت آن هم از مسير انتخابات مي‌تواند تعهدات بين‌المللي را مختل کند، بيش‌تر شايسته اين واژگان است . حتي با انقلاب هم دولت‌ها وارث تعهدات بين‌المللي هستند. از روزي که ايشان سر کار آمده هر تعهدي را چه داخلي مانند قانون تامين سلامتي که ديروز آخرين تير را به آن زد چه خارجي مانند نفتا و آخرين که خروج از يونسکو در حمايت از رژيم صهيونيستي بود و پيمان پاسيفيک و قرارداد پاريس را لغو کرده است.
وي افزود: او آنقدر اين کار را کرده که ريچارد هاوس مي‌گويد اگر دولت ترامپ يک دکترين داشته باشد آن دکترين خروج است. اگر تعبيري براي ياغي داشته باشيم معناي آن کسي است که متعهد به هيچ مقرره و موازين بين‌المللي نيست. از طرفي ادبيات ايشان در مجمع عمومي و ديروز نشان داد که خود ايشان بيش از هر کسي برازنده اين واژه است.
ظريف در پاسخ به اين سوال که ترامپ يکبار ديگر حکومت سوريه را به داشتن سلاح شيميايي متهم کرد و ايران را به حمايت از آن متهم کرد و واکنش ايران در زمان حمله شيميايي به کشور ما در زمان جنگ، گفت : جمهوري اسلامي استفاده از سلاح شيميايي توسط هر کسي را صرف‌نظر از اينکه چه کسي است محکوم مي‌کند و ما بارها بر اين تاکيد کرديم. در بحث سوريه نقص جدي در خلع سلاح داشتيم. ما تاکيد کرديم خلع سلاح نقص عمده دارد و آن اينکه گروه‌هاي تروريستي و تکفيري بر اساس اسنادي که ما از بيش از چهار سال قبل در اختيار خود دولت آمريکا هم قرار داديم، دسترسي به مواد شيمايي داشتند و ضرورت داشت خلع سلاح عليه اين‌ها هم صورت بگيرد و يکي از نواقص اين بود که اين‌ها خلع سلاح نشدند و همه تلاش‌ها بر دولت سوريه متمرکز شد.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با اشاره به اينکه مساله ديگر اين است که در بحث اتهام استفاده از سلاح شيميايي در خان شيخون و استفاده آمريکا از آن براي حمله به سوريه ما اعلام کرديم بايد تحقيقات شيميايي در محل انجام شود، گفت: گفتيم بر اساس اين تحقيقات معلوم شود آيا سلاح شيميايي استفاده شده و چه موادي بوده و آن طور که گفته مي‌شد و آمريکا مدعي بود سلاح شيميايي از فرودگاه شعيرات سوار هواپيما مي‌شد وجود داشت يا نه؟
وي با بيان اينکه نقل و انتقال و استفاده از سلاح شيميايي آثاري دارد که قابل تشخصي است آمريکا و کشورهاي غربي مانع تحقيقات محلي شدند، گفت: با توجه به سابقه‌اي که ما داشتيم و اينکه در زمان جنگ تحميلي رژيم صدام عليه ايران از سلاح شيميايي استفاده مي‌کرد ما وقتي به دبير کل مراجعه مي‌کرديم يک وضعيت داشت در آن زمان دبير کل وقت حاضر شد تيم‌هايي را به منطقه جنگي اعزام کند اما امروز مي‌گويند مناطق جنگي امن نيست در حاليکه آن روز هم امن نبود ولي گروه‌هايي رفتند و هر بار تاييد کردند که عراق عليه سربازان و غير نظاميان از سلاح شيميايي استفاده کرده است. سوال ما اين بود که چرا در زمان يک جنگ اين کار را کردند اما نتوانستند درمورد سوريه آن را تکرار کنند.
ظريف عنوان کرد: آن زمان هرچه به شوراي امنيت مراجعه مي‌کرديم آمادگي نداشت. گزارش‌هايي که خود دبيرکل سازمان ملل تهيه کرده بود ادعاي ايران يا رسانه‌هاي ايراني نبود اما حاضر نشدند يک بار عليه صدام موضع‌گيري کنند تمام قطعنامه‌هاي شوراي امنيت حداکثر به استفاده از سلاح شيميايي عليه سربازان ايراني اشاره کرد. در روزنامه نيويورک تايمز گزارشي بود که گفته بود وقتي عراق عليه مردم کرد حلبچه از سلاح شيميايي استفاده کرده بود، سيا برنامه داشت که ايران را متهم کند.
وي با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي از ابتدا يک استراتژي داشته است، گفت: ما با سلاح شيميايي همان گونه که با سلاح هسته‌اي مخالف هستيم، مخالفيم و آن را محکوم مي‌کنيم.
ظريف با اشاره به حمله ناو آمريکايي به ايرباس ايراني ادامه داد: واقعاً يکي است بزرگترين جنايات جنگ تحميلي کشته شدن 290 نفر غيرنظامي بي‌گناه از زن و مرد کودک و جوان بودند. در اين جنايت ابتدا دولت آمريکا اعلام کرد که يک هواپيماي جنگي را مورد هدف قرار داده است اما بعد از مشخص شدن اسناد برج مراقبت، گفت که اشتباها اين کار را انجام داده و خيال کرده هواپيماي جنگي را زده است. حتي به خاطر دارم مکالمات هواپيما را با برج مراقبت در صحن شوراي امنيت سازمان ملل پخش کرديم.
وي افزود: چند سال بعد فرمانده ناو توسط دولت آمريکا، مدال شجاعت دريافت کرد کسي که در صورت اشتباه و يا از ترس، يک هواپيماي مسافربري را سرنگون کرد و 290 نفر انسان بي گناه را کشت. اين ادعا آمريکا نشان مي‌دهد ادعاي ترامپ که به ايرانيان احترام مي‌گذارد بي‌اساس است.
وزير خارجه کشورمان با بيان اينکه برجام سندي است که در آن همه چيز کاملاً مشخص شده و تنها مرجع رسيدگي به آن و تعهدات ايران آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است، گفت: برجام کاملا چهارچوب نظارت آژانس را مشخص کرده است در آن پروتکل الحاقي و پادمان نشان مي‌دهد که نظارت‌ها چگونه باشد.
ظريف با تاکيد بر اينکه برجام بر اساس بي اعتمادي به آمريکا تدوين شده است و حتي مقام معظم رهبري هم در اين امر تأکيد داشتند، گفت: برجام يک سند کاملا معتبر است نکته دوم اينکه در طول مبارزات انتخاباتي ترامپ، بارها اعلام شد برجام پاره مي‌شود و يا با چرخش قلم، لغو خواهد شد. اما ديديد که اين اتفاق نيفتاد و به گفته صاحبنظران لغو آن آمريکا را به انزوا خواهد کشاند. تمامي نکات برجام با دقت نوشته شده و برجام يک سند مستحکم است
وزير امور خارجه کشورمان يادآور شد: ما اقدامات مبنايي را در برابر نحوه عمل امريکا انجام داده و مي‌دهيم. هيات نظارت بر اجراي برجام هم چارچوب‌هاي لازم را مشخص کرده است..
وي افزود: ما انواع نقض‌هاي ممکن در برجام را تحت‌نظر داريم. بنابر متن برجام، موارد نقض برجام، شامل نقض‌هاي متعدد ازجمله «تخطي» يا «کوتاهي» مي‌شوند و نقص‌هايي که «نفص فاحش» تلقي مي‌شود، نيز يکي ديگر از اين موارد است و در واقع در هم کميسيون مشترک و هم در هيات نظارت اين چارچوب‌ها مشخص شده است.
رييس دستگاه ديپلماسي کشورمان در پاسخ به سوال مجري درمورد انتشار نامه‌اي در يکي از پايگاه‌هاي خبري که به‌گفته اين مجري تلويزيوني حکايت از درخواست ايران از کشورهاي اروپايي درخصوص رفتار امريکا داشت، گفت: اين نامه مربوط به اکنون نيست و در اسفندماه سال گذشته نوشته شده است. البته خود اين سايت هم اعلام کرده که وزير خارجه ايران 2 ماه بعد از روي کار آمدن ترامپ اين نامه را نوشته است. نامه هم صرفاً خطاب به اروپايي‌ها نيست. خطاب به کل 5+1 است؛ چرا که خانم موگريني مسئول کميسيون هماهنگ‌کننده نيز هست.
وي افزود: اين يکي از 9 نامه‌اي است که ما نوشتيم در رابطه با نحوه رفتار آمريکايي‌ها نوشتيم و تاکيد کرديم که ترامپ در وظايف خود کوتاهي کرده يا حتي در انجام وظايفش تاخير داشته است و اتفاقاً اولين نامه مربوط به تاخيري بود که امريکا در صدور اجازه قراردادهاي خريد هواپيما ايجاد کرده که پس از نامه نخست، نسبت به صدور دستورات لازم اقدام کرد.
وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: به بيان ديگر اين يکي از اين دست نامه‌هاست و اين مورد خاص را بنده حدود 6، 7 ماه قبل در ماه مارس به خانم موگريني نوشتم. البته در روزهاي آينده نيز نامه ديگري به خانم موگريني نوشته و در نامه‌اي جداگانه تاکيد خواهم کرد که اظهارات اخير ترامپ بنابر مواد 26، 27 و 28 برجام، اين معاهده بين‌المللي را نقض کرده و برخلاف ادعاي ترامپ، اين آمريکاست که ناقض برجام بوده است، نه ايران.
وي خاطرنشان کرد: مقررات داخلي امريکا براي ما اعتبار ندارد. آمريکا موظف است به برجام که يک قطع‌نامه شوراي امنيت است، پايبند باشد. برخلاف آن‌چه ترامپ تصور يا القا مي‌کند، برجام با قوانين داخلي آمريکا قابل پايان يافتن نيست و خانم موگريني هم ديروز گفت که برجام قابل پايان يافتن توسط هيچ‌يک از کشورها نيست. بنابر اين آمريکا موظف است مواردي که اثبات کرده، تاييد کند.
رييس دستگاه ديپلماسي کشورمان همچنين گفت: علي‌رغم کارشکني‌هاي آمريکا، ما در اين مدت توانسته‌ايم از بسياري از منافع برجام ازجمله فروش نفت يا جذي سرمايه‌گذاري خارجي استفاده کنيم. البته آمريکايي‌ها بدعهدي داشتند و ما نيز پيگيري کرديم اما اين موارد به حدي نبوده که از نظر هيات نظارت بر اجراي برجام، منافع ما تا حدي دچار مشکل کند که احساس کنيم، منافع‌مان تامين نشده و هرگاه جمهوري اسلامي احساس کند که منافع‌مان به ميزان کافي با برجام، رعايت نمي‌شود، ما بنابر برجام قادر به خروج از آن خواهيم بود.
وي اعلام کرد: ساز و کار خروج از برجام داخل برجام درنظر گرفته شده و همانجا گفتيم که اگر ما نتوانيم از منافع مثل استفاده از هواپيماهاي جديد، فروش نفت، جذب سرمايه و ... استفاده کنيم، قادر به خروج از برجام خواهيم بود.
ظريف همچنين تصريح کرد: ما همچنين در بعد تحقيق و توسعه اگر بنابر تشخيص هيات نظارت به اين نتيجه رسيديم که به‌دليل نحوه رفتار طرفين در شرايطي قرار بگيريم که قادر به طي مراحل تحقيق و توسعه خود نباشيم، مي‌توانيم به‌گونه‌اي از عمل کنيم که شرايط‌مان به لحاظ پيشرفت و توسعه‌مان در حوزه هسته‌اي در شرايطي بهتر از قبل از پذيرش برجام قرار بگيرد.
رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي درباره آينده قرارداد بويينگ گفت: اين قرارداد از نظر ما مشکلي ندارد ولي اگر امريکا مانع از تعهدات شرکت بويينگ شود، از نظر ما تخلف کرده است.
ظريف درباره حمايت اروپا و اظهارات فدريکا موگريني اظهار داشت: آنچه مهم است اين است که امريکا با سياست‌هاي خودش، خودش را منزوي و بي اعتبار مي‌کند و هيچ کشوري حاضر نمي‌شود با امريکا وارد توافق شود چون رئيس‌جمهور امريکا مي‌گويد اين تفاهمات به اندازه عمر يک رئيس‌جمهور اعتبار دارد و دنيا اين را مي‌فهمد. اقدام ديروز اتحاديه اروپا توسط موگريني و سه کشور اروپايي منحصر به برجام نيست بلکه يک نگراني از رفتار دولت ترامپ است که اين دولت به تعهدات بين‌المللي‌اش پايبند نيست و اين مسئله مي‌تواند براي نظم بين‌المللي مشکل ايجاد کند.
وي افزود: البته اين مسئله يک فرصت براي ما است چندسال قبل تا امريکا مي‌خواست عليه ايران تحريم کند به خط مي‌شدند ولي الان در مقابل اين مسئله هستند. فعلا مقابل امريکا هستند. آنها هم منافع خود را دارند.
ظريف با بيان اينکه برجام يک روشي است که براي اروپا اهميت دارد، گفت: شايد براي امريکا يک روش براي تفاهم اهميت چنداني ندارد. چون آنها عادت کردند با زور نظرات خود را تحميل کنند. برجام از اولين تفاهماتي است که با مذاکره و تفاهم براي امريکا به دست آمده و براي همين ترامپ آن را بي آبرو مي‌‌خواند.
وي گفت: برجام از نظر من يک طرفه به نفع ايران و عليه امريکا نيست ولي حرف ترامپ نشان‌دهنده تفکر امريکايي است. براي اروپايي‌ها ديپلماسي مهم‌تر از امريکا است. از طرفي اروپايي‌ها به منطقه نزديک‌تر هستند و براي همين مهم است که در اين منطقه تشنج جديدي شکل نگيرد. بنابراين براي حفظ منافع اقتصادي ، سياسي، امينيتي و حييثي‌شان که قابل توجه و متقابل است، مقاومت کردند.
وزير خارجه کشورمان با اشاره به اينکه در ماه‌هاي آينده مشاهده خواهيم کرد اروپا تا چه اندازه مي‌تواند مقاومت کند، گفت: اين نه تنها نشاندهنده آن است که برجام مي‌تواند حفظ شود بلکه نشان مي‌دهد اروپا تا چه اندازه دنباله رو امريکا است.
ظريف در پاسخ به سوالي درباره توان دفاعي ايران هم اظهار داشت: در بحث هسته‌اي تصميم گرفتيم يک موضوع حل شود و اين موضوع هم براي حل شدن 13 سال طول کشيد. تصميم گرفتيم درخصوص مسائل ديگر وارد بحث نشويم اگر وارد بحث شده بوديم حتما به حقانيت ما پي برده بودند کما آنکه کسي که مقابل ما بود،امروز منزوي شده است. مشاهده کرديد تنها سه کشور وابسته که امنيت خود را به امريکا پيوند زده‌اند، فکر مي‌کنند مي‌توانند امنيت را بخرند که تفکر اشتباهي است و بايد بدانند ايران خواهان امنيت آنها است.
وي با اشاره به اينکه تنها سه کشور و به همراه رژيم صيهونيستي سخنان ترامپ را تشويق کردند، گفت: شايد همسايگان ما لازم است به خود بيايند و ببينند با چه کساني هم‌پياله شده‌اند با نتانياهو و يک سازمان تروريستي.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان عنوان کرد: در موضوع هسته‌اي حقانيت موضع ما روشن است اما در خصوص موضوعات ديگر وارد بحث نشديم چون نمي‌خواستيم مسائل انقدر گسترده شود که حل شدن آن سخت باشد و از طرفي مسائل دفاعي را حق خود مي‌دانستيم. بنابراين مسائل منطقه‌اي و دفاعي ما ربطي به برجام ندارد هر چند که ترامپ سعي کرد اين مسائل را به هم ربط دهد.
وي گفت: ايران هشت سال جنگ تحميلي را تحمل کرد که انواع پيشرفته‌ترين سلاح‌ها در اختيار متجاوز قرار گرفت و امريکا تلاش کرد ايران به کمترين سلاح دست نيابد. آنها ما را به اين سمت سوق دادند امريکايي‌ها اشتباهاتي زيادي کردند و حاضر به پذيرش آن نيستند. نگران نفوذ ايران هستند اين نفود به خاطر تصميمات درست ما و اشتباهات آنها است در مورد مسائل دفاعي آنها ما را به اين سمت سوق دادند تا هيچ وقت يک صدام ديگر مردم را با حملات موشکي و شيميايي تهديد نکند.
ظريف با بيان اينکه مردم با پوست و خون خود اين شرايط را حس کردند و اين دستاورد به هيچ وجه قابل مذاکره نيست، گفت: در منطقه اي زندگي مي‌کنيم که صدها ميليارد دلار سلاح امريکايي به منطقه سرازير شده و منطقه به انبار باروت تبديل شده و ايران حق دارد امکانات دفاعي داشته باشد و به کسي اجازه ندهد در اين باره دخالت کند. اگر قرار باشد در اين باره حرف بزند نه مذاکره، ما حرف‌هاي زيادي داريم.
وي با تاکيد بر اينکه ما قوي‌ترين کشور منطقه هستيم و کسي نمي‌تواند با خريد سلاح امنيت ايجاد کند، گفت: ما حرف براي زدن زياد داريم. ما ديديم در بحران اخير خليج فارس تلاش کردند با خريد بيشتر از امريکا براي خود امنيت ايجاد کنند که خطر بزرگي است. اگر قرار به بحث باشد، ايران حرف زيادي دارد که چرا منطقه را به بحران رقابت تسليحاتي تبديل کرده‌اند. غربي‌ها بدانند حتما مانند مسائل هسته‌اي که استدلالي نداشتند در اين باره نظر و پاسخي ندارند. آنها با غني‌سازي صفر شروع کردند ولي امروز اين مسئله را پذيرفته‌اند.
وزير خارجه کشورمان گفت: حتما در اين بحث‌ها طرف مدعي ما هستيم ايران به دنبال تجاوز به کسي نبوده و نيست. در 300 سال اخير چشم‌داشتي به کسي نداشته و احساس ارامش مي‌کند ما ذاتا به دنبال ثبات امنيت و ارامش هستيم نه مانند ترامپ که گفت وقتي ميان ايران و عراق جنگ بود ما ارامش داشتيم. ما به دنبال حل بحران سوريه و يمن هستيم ما ذاتا به دنبال حل مسائل و جنگ‌ها هستيم. طرح چهار ماده‌اي ايران براي سوريه و يمن نشان مي‌دهد که ايران يک سياست را دارد و آن مقابله با افراط و خشونت و تلاش براي ايجاد صلح و امنيت است.
وي تاکيدکرد: ايران موفق شده اجماع امنيتي‌سازي عليه ايران را نابود کند و امروز به ويژه در حوزه برجام اجماع به نفع ايران شکل گرفته و امريکا منزوي شده است. سياست کنوني ترامپ محکوم به شکست است و ايران با تدبير و استقامت مانع از اين مي‌شود که ترامپ و صيهونيست‌ها از ايران يک موضوع امنيتي ايجاد کنند.
ظريف درباره خاستگاه اتهام‌زني ترامپ گفت: خواستگاه اين اتهامات ناکامي است. امريکا از کودتاي 28 مرداد تا به امروز که امريکايي‌ها حکومت ملي مصدق را سرنگون کردند و يک حکومت کودتا و ديکتاتوري را سرکار آوردند و بعد از ساواک حمايت کردند و از صدام حمايت کردند و... چه راه درستي را در منطقه انتخاب کرده است؟ آنها هميشه راه‌هاي غلط را انتخاب کردند.
وي ادامه داد: عربستان و امارات دو کشوري بودند که طالبان را به رسميت شناختند و با حمايت از افراطي‌گري مردم را در سوريه و يمن به خاک و خون کشيدند. اشتباهات آنها به خاطر تصميمات غلط آنها است. قدرت ايران به خاطر تصميمات درست ايران است. ما همواره درکنار مردم اين کشورها بوديم. ما مي‌گوييم هيچ کس حق ندارد در امور کشورهاي ديگر دخالت کنند. رفتارها براي تغيير رژيم و اعمال فشار سياست جديدي نيست ولي شکست خوردند. آنها حامي صدام بودند ولي شکست خوردند. آنها به ترور دامن زدند و امروز قرباني آن شدند. براي جبران اين مسائل بايد به اشتباهات خود نگاه کنند و ببييند که اين اشتباهات با اتهام‌زني حل مي‌شود؟ اگر با اتهام‌زني درست مي‌شود که 40 سال قبل بايد حل مي‌شد. صدام با همان سلاح‌هايي که خودتان داده بوديد به سمت خودتان برگشت. شما تاوان اشتباهات خود را مي‌دهيد. با اتهام زني مشکلي حل نمي‌شود.
ظريف درخصوص تناقضات حرف‌هاي ترامپ هم بيان کرد: امريکا اشتباهاتي را در 40 سال گذشته در منطقه مرتکب شده و امروز ثمره اشتباهات خود را تجربه مي‌کند. آنها بايد برگردند و بر سياست‌هاي غلط خود مرور داشته و آنها را اصلاح کنند. اگر اصلاح کنند شايد بتوانند اشتباه نکنند ولي با اتهام‌زني به ايران و نيروهاي مقاومت که مقابل داعش ايستاده‌اند مشکلي حل نمي‌شود با متهم کردن مشکلي حل نمي‌شود و فقط به افراط و ترور دامن زده مي‌شود.
وي يادآور شد: اقدامات صورت گرفته در شرق سوريه نشان مي‌دهد اولويت اول امريکا عليرغم ادعاي ترامپ مبارزه با تروريسم نيست بلکه ژيز ديگري است که معلوم نيست ژيست؟
وزير امورخارجه در مورد اتهام زني ترامپ به سپاه هم يادآور شد: نقش سپاه در کنار ارتش در دفاع از ايران و تماميت ارضي غيرقابل ترديد است. آنها نيروهايي بودند که با حمايت از مردم شکل گرفتند. ارتش و سپاه از بطن مردن برخواستند و با مردم توانستند در برابر ارتش تا بن دندان مسلح صدام مقاومت کنند و حماسه مقاومت را در جنگ تحميلي رقم بزنند. تلاش کردند با فشار و تحميل خشونت و تکفير بر منطقه سياست‌هاي مخربي را در منطقه اعمال کنند که با حمايت‌هاي استشاري سپاه ناکام ماندند و معلوم است بايد از سپاه کينه داشته باشند.
وي افزود: دولت امريکا تحت تاثير القائات کساني است. معلوم نيست منافع امريکا کجاست؟ دولت‌هاي قبلي امريکا همين حرف‌ها را تکرار کردند. برخي از افرادي که از مردم ايران سرخورده شدند و فرار کردند حرف‌هاي نادرستي را گفتند اين مسئله نشان مي‌دهد دولت امريکا به جاي توجه به واقعيات به گروه‌هاي فشار توجه مي‌کند. اين مسئله موجب مي‌شود سياست امريکا منافع کساني را تامين کند که بيشترين توان تحميل نظرات خود را بر مراکز تصميم‌سازي و تصميم‌گيري امريکا دارند. امريکا در مراحل مختلف سياست‌هايي که عليه جمهوري اسلامي ايران بکار برده، توسط مقاومت مردم ايران که نمادش سپاه است ناکام مانده است.
ظريف با تاکيد بر اينکه امنيت ما از درون ما ايجاد مي‌شود، گفت: ما سر جنگ نداريم. ما ثباتمان را از بيرون نمي‌خريم و به همين خاطر ايران محيط بسيار جذابي براي سرمايه‌گذاري ديده مي‌شود.علي‌رغم همه اين لفاظي ها سرمايه‌گذاري‌ها چه داخلي و چه خارجي ادامه پيدا خواهد کرد.
وي ادامه داد: مردم ايران سي و هشت سال مقابل فشار خارجي ايستادند. زيرا امنيت ايران از درون تامين مي‌شود، امنيت و پيشرفت خود را از بيرون نمي خريم. ايران جذابترين محل براي سرمايه گذاري است و طي هفته گذشته قراردادهاي مهمي در حوزه فاينانس منعقد شده است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد