آخرین اخبار

واکنش ايران به سخنان ترامپ و سياست‌هاي جديد آمريکا سياسي

واکنش ايران به سخنان ترامپ و سياست‌هاي جديد آمريکا

  بزرگنمايي:

چه خبر - واکنش به سخنان ترامپ

جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سخنان رئيس جمهور آمريکا و اعلام سياست هاي جديد در قبال جمهوري اسلامي ايران بيانيه اي صادر کرد.

باسمه تعالي
بيانيه جمهوري اسلامي ايران
از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357، سياست خارجي ايران برمبناي اصول حقوق بين الملل و قوانين و مقررات بين المللي تنظيم و اجرا شده و حاکميت برابر کشورها و عدم دخالت در امور داخلي ديگران سرلوحه روابط با کشورهاي ديگر قرار گرفته است. مردم ايران پس از تحمل چندين دهه بار سنگين ديکتاتوري، وابستگي به قدرت هاي بزرگ به ويژه آمريکا و دخالت روزمره آنان در امور داخلي خود، به يمن برپايي حکومت مردم سالار اميد داشتند سرانجام روابط با همسايگان را بر اساس برابري و اخوت و بدور از رقابت هاي ناسالم سياسي، اقتصادي و نظامي تنظيم کنند و دولت ايران سياست صلح طلبي خود را که مبناي آن دوستي و همکاري به جاي دشمني و خونريزي بود از روز اول به مردم جهان نشان داد. در مقابل، رفتار آمريکا و متحدين آن در منطقه خليح فارس همواره بر اساس فرار از پذيرش واقعيت‌هاي ايران و منطقه و تلاش بيهوده براي ناکام ساختن مردم سالاري و استقلال طلبي ملت بزرگ ايران تنظيم شده است.

از همان روزهاي ابتدايي انقلاب، آمريکا از طريق توسل به اقدامات مداخله جويانه، تخريبي و خصمانه عليه نظام نوپاي ايران، عملا در پي براندازي نظام اسلامي ايران بوده است. کارنامه آمريکا در کودتا، ترور، حمايت گسترده از صدام در جنگ تحميلي عليه ايران و حتي استفاده آن رژيم از سلاح شيميايي، تحرکات تجزيه‌طلبانه، سرنگون سازي هواپيماي مسافري و صدها توطئه ديگر عليه جمهوري اسلامي و مردم بزرگ ايران غيرقابل‌انکار است. حتي قبل از انقلاب اسلامي نيز آمريکا با کودتا عليه دولت منتخب مردم در سال 1332 دشمني خود با دمکراسي و حمايت مستمر تاريخي خود از ديکتاتورها و کودتاگران را ثابت کرده بود.

گروهک‌هاي تروريستي که در طول 38 سال گذشته در آمريکا پناه گرفته‌ و از آنجا عليه مردم ايران به فعاليت مشغول بوده‌اند، بيش از 17 هزار نفر از مردم ايران را در اولين سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي به شهادت رسانده‌اند. در مقابل، جمهوري اسلامي ايران موفق شده است ضمن برقراري بالاترين شاخص ثبات و امنيت در کشور، با تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي نيروهاي امنيتي و مستشاري در کنار مردم و نيروهاي نظامي و امنيتي دولت‌هاي عراق و سوريه قرار گيرد و نقش بي بديل و واقعي در مبارزه با تروريسم، جلوگيري از تسلط تکفيري‌هاي داعش بر دمشق و بغداد و اربيل و ريشه‌کني اين گروه‌ها از عراق و سوريه داشته باشد. تلاش و مجاهدت هاي خالصانه نيروهاي مسلح کشورمان در مقابله با تروريست هايي که حتي شخص رييس جمهور فعلي آمريکا در دوران مبارزات انتخاباتي آنان را دست پرورده آمريکا قلمداد مي‌کرد، اقدامي دقيق، موثر و واقعي در خشکاندن ريشه هاي اين پديده شوم مي باشد. باعث تاسف است که آمريکا بجاي کنار گذاشتن استفاده ابزاري از تروريست‌ها و پيوستن به تلاش هاي مجدانه ايران در مبارزه با تروريسم، اقدامات سازنده منطقه اي کشورمان را وارونه جلوه مي دهد.

نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در خط مقدم مبارزه با تروريست ها در منطقه غيرقابل ترديد است. سپاه، به عنوان بخشي از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، با رشادت‌هاي افتخار آميز و تاريخي مانع محکمي در برابر تروريست‌هاي تکفيري و عامل بازگشت تدريجي آرامش براي مردم منطقه بوده و بي ترديد در حفظ حاکميت ملي و تماميت ارضي عراق و سوريه مؤثر بوده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با دفاع از تماميت ارضي کشور در برابر ارتش صدام حسين، قهرمان ملي ايران است و هرگونه خطاي راهبردي و يا اقدام دولت يا کنگره آمريکا عليه آن موجب خشم و نفرت ملت ايران شده و با واکنشي متقابل، منسجم و پشيمان کننده مواجه خواهد شد که مسئوليت پيامدهاي اين اقدام خطرناک تنها بر عهده رييس جمهور آمريکا خواهد بود.

آمريکا منافع خود را در ايجاد و تشديد اختلاف در ميان کشورهاي منطقه و دامن زدن به جنگ و ناامني براي ايجاد رقابت تسليحاتي و بازاريابي فروش سلاح تعريف کرده است؛ اما منافع منطقه‌اي ايران در حسن همجواري و صلح و ثبات در منطقه حساس خليج فارس تعريف مي‌شود. نقطه مقابل آن، سياست اعلام شده رييس جمهور کنوني آمريکا در دوران مبارزات انتخاباتي است که رسما و علنا اختلاف و جنگ و خون‌ريزي ميان ايران و عراق را در جهت منافع ايالات متحده عنوان داشت، و اخيرا رسماً و علناً پيش‌شرط اولين سفر خود به منطقه را موافقت قبلي کشورهاي منطقه براي خريد صدها ميليارد دلار «ابزارهاي زيباي نظامي» اعلام نمود؛ ابزارهاي ويرانگري که امروز براي کشتار کودکان و سالخوردگان يمني مصرف مي‌شود.

بحران‌هاي منطقه‌ اعم از افغانستان، عراق، سوريه، يمن و بحرين ريشه‌ در اشغالگري و مداخلات غيرقانوني، نظامي و سلطه‌جويانه آمريکا در منطقه دارد. از نظر جمهوري اسلامي ايران امنيت منطقه در گرو گفتگو، اعتمادسازي متقابل و همکاري دسته‌جمعي کشورهاي منطقه است و ايران مصمم است فعالانه براي ارتقاء صلح و ثبات و امنيت در منطقه مشارکت مؤثر و تعيين‌کننده‌اي داشته باشد. طرح‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي پايان دادن به جنگ و درگيري در سوريه و يمن مورد استقبال جامعه بين‌المللي قرار گرفته و ايران يک عضو مؤثر در تمامي ابتکارات جهاني براي پايان دادن به اين درگيري‌ها بوده و نقش مؤثري همراه با روسيه و ترکيه براي کاهش تنش در سوريه ايفا کرده است و کماکان آمادگي دارد به تلاش‌هاي مشترک خود براي پايان دادن به درگيري و خشونت در منطقه با دبيرکل ملل متحد و کشورهاي مسئول در صحنه‌ جهاني منجمله ديگر اعضاي دائم شوراي امنيت و اتحاديه اروپا ادامه دهد.

به دليل سياست هاي خصمانه آمريکا و متحدانش در منطقه به ويژه رژيم صهيونيستي و صدها ميليارد دلار تسليحات مدرن ارسالي به اين منطقه از سوي آمريکا که منطقه را به انبار باروت تبديل کرده است، جمهوري اسلامي ايران نمي تواند نسبت به توانمندي‌هاي دفاعي کشور بي تفاوت باشد. تجربه جنگ تحميلي هشت ساله رژيم صدام عليه ايران -- که در آن آمريکا و شرکايش در منطقه با حمايت هاي نظامي، اطلاعاتي، لجستيکي، اقتصادي و سياسي به کمک متجاوز شتافتند و نه تنها در برابر استفاده رژيم صدام از سلاح شيميايي سکوت و همراهي کردند، بلکه مهمترين اولويت راهبردي خود را در جلوگيري از دسترسي ايران به حداقل امکانات دفاعي قرار دادند -- به ما آموخته است که براي صيانت از امنيت و استقلال و دفاع از مردم و کيان کشور به ظرفيت هاي بومي ملت ايران متکي بوده و در ايجاد توان‌مندي ضروري دفاع مشروع خود لحظه اي درنگ نکنيم. در همين چارچوب، برنامه موشکي جمهوري اسلامي ايران دفاعي و با رويکرد بازدارندگي در برابر تهديدات است و برد و دقت آن متناسب با محيط امنيتي و نوع تهديدات و صرفا براي حمل سلاح‌هاي متعارف طراحي شده و با قوت و بر اساس برنامه هاي دفاعي کشور ادامه يافته و هيچگاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود. در حالي که شرکاي آمريکا در منطقه با مجموع جمعيتي بسيار کمتر از ايران، هريک سالانه چندين برابر جمهوري اسلامي ايران صرف هزينه بودجه نظامي خود مي‌کنند، چطور ايران که هيچگاه عليه کشوري تجاوز نکرده و طعم تلخ تجاوز و حمايت بي‌دريغ آمريکا و شرکاي منطقه‌اي اش از متجاوز را چشيده است، نبايد در برابر تهديدهاي روزمره متجاوزين ابزار بازدارندگي داشته باشد؟

سياست تقابلي آمريکا عليه ايران در حوزه علوم و فن آوري هاي پيشرفته نيز در طول چند دهه گذشته ادامه داشته و آمريکا با اتخاذ سياست هاي تضييقي، ضمن جلوگيري از تعاملات مشروع علمي-فني، تحريم هايي را در اين زمينه ها عليه مردم ايران اعمال کرده اند که معنايي جز تلاش براي عقب نگه داشتن ايران در زمينه فن آوري روز دنيا ندارد. در اين زمينه، تلاش هاي دانشمندان جوان ما براي دستيابي به دانش هسته اي صلح آميز از ابتدا با فضا سازي منفي، اعمال تحريم، حملات سايبري و حتي ترور دانشمندان هسته اي کشورمان همراه بوده است. ايران بارها اعلام کرده است که صرفا به دنبال بهره گيري از انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز است و تسليحات انهدام جمعي از جمله سلاح هسته اي را مخل صلح و امنيت بين المللي دانسته و جايي براي اين سلاح ها در دکترين دفاعي خود نمي شناسد. گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در مردود شناختن ادعاي فعاليت هاي نظامي هسته اي ايران در پرونده موسوم به پي ام دي يک بار ديگر بر صلح آميز بودن فعايت هاي هسته اي ايران صحه گذاشت.

ما با پذيرش و به نتيجه رساندن مذاکرات ايران و کشورهاي 1+5 در موضوع هسته اي، حسن نيت خود را براي حل وفصل يک بحران ساختگي به نمايش گذاشته و با اجراي صادقانه تعهدات خود بر مبناي برجام پايبندي خود را به هر آنچه متعهد شده ايم به اثبات رسانده ايم. در مقابل، آمريکا در اجراي تعهدات خود طبق برجام از ابتدا کوتاهي و تعلل داشته و در موارد متعدد، به ويژه در دولت کنوني، از روح و متن برجام تخطي کرده است و جمهوري اسلامي ايران رسماً موارد نقض آمريکا در اجراي تعهداتش در اجراي برجام به‌ ويژه در لغو تحريم‌ها و جلوگيري از ايجاد فضاي لازم براي روابط عادي تجاري بين ايران و ساير کشورها را در کميسيون مشترک ثبت کرده است. ادعاي رئيس‌جمهور آمريکا مبني بر عدم پايبندي ايران به برجام فاقد ارزش و اعتبار بين‌المللي است و درحالي‌که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به‌عنوان تنها مرجع مسئول رسيدگي به اين موضوع، مکرراً پايبندي ايران را به تعهدات خود بر اساس برجام اعلام کرده است، بار ديگر اين واقعيت را به اثبات مي‌رساند که آمريکا طرف مذاکره قابل‌اعتمادي نيست.

برجام يک سند معتبر بين‌المللي و دستاوردي کم ‌نظير در عرصه ديپلماسي معاصر است که نه قابل‌مذاکره مجدد است و نه قابل‌تغيير. برجام يک توافق دوجانبه نيست که با کنار کشيدن يک طرف از اعتبار ساقط شود بلکه سندي است که به عنوان بخشي از قطعنامه 2231 شوراي امنيت مورد تأييد جامعه جهاني قرار گرفته است و لذا نبايد ساير طرف‌ها و جامعه بين ‌المللي اجازه دهند رئيس‌جمهور آمريکا بتواند اين توافقنامه را به سخره بگيرد. جمهوري اسلامي ايران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولي درصورتي‌که حقوق و منافع ايران در برجام رعايت نشود، به‌تمامي تعهدات پايان خواهد داد و بدون هيچ‌گونه محدوديتي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي خود را دنبال خواهد کرد.
اکنون آمريکا در صحنه بين المللي منزوي تر از هر زمان است و حقانيت سياست هاي جمهوري اسلامي ايران بر کل دنيا آشکار شده است. جهان شاهد بود که در چند هفته گذشته غالب کشورهاي دنيا در حمايت از برجام و جمهوري اسلامي، و مخالفت با سياست هاي آمريکا بسيج شدند. جامعه بين الملل جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يک بازيگر معقول و خردمند در عرصه جهاني که براي صلح تلاش مي کند شناخته است و به سياست هاي بازيگراني که هر روز با خروج از يک پيمان يا سازمان بين المللي خود را بيشتر منزوي مي سازند، وقعي نمي گذارد.

اختلاف سياست هاي ايران و آمريکا در بسياري از مسائل منطقه اي و جهاني امري آشکار و غيرقابل انکار است. دولت هاي آمريکا از بدو انقلاب اسلامي در ايران تاکنون با اشتباهاتِ محاسباتيِ پي در پيِ خود اين اختلافات را به سوي خصومت ورزي آشکار با ملت ايران کشانده اند. عليرغم اين خصومت ورزي ها، که تهديد و تحريم دو مشخصه اصلي آن بوده است، مردم ايران به مسير استقلال خواهي و عدالت طلبي خود ادامه داده و جمهوري اسلامي ايران امروز با اتکا به حمايت مردمي و توانمندي هاي دروني خود، و تحت رهبري خردمندانه و داهيانه مقام معظم رهبري که حرکت مقتدرانه و عزتمندانه جمهوري اسلامي در دوران معاصر بعد از امام خميني (ره) مديون انديشه هاي بلند ايشان است، در اوج قدرت و اقتدار خود قرار دارد. بهتر است سردمداران جديد آمريکا درس هاي چهار دهه گذشته را فراموش نکنند و ازياد نبرند که دولت‌هاي قبل از آنان هم که با تکرار گزافه‌گويي‌هاي مشابه خود را در برابر مردم ايران قرار دادند، ناگزير شدند با شرمساري از صحبت‌هاي خود عدول کنند.

گردآوري: گروه خبر سيمرغ
منبع: ميزان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد