آخرین اخبار

جلوگيري از سرماخوردگي با چند خوراکي تناسب و زيبايي

جلوگيري از سرماخوردگي با چند خوراکي

  بزرگنمايي:

چه خبر - خوراکي‌هايي که شما را در برابر سرماخوردگي قوي‌تر مي‌کنند

خوشبختانه شما مي‌توانيد با مصرف يک سري از غذاها و نوشيدني‌ها، سيستم ايمني بدن‌تان را در مقابله با انواع ويروس‌ها و ميکروب‌ها تقويت کنيد. کم کم فصل سرما فرا مي‌رسد، مي‌توانيم کم و بيش نشانه‌هاي آن را ببينيم؛ از برگ‌هايي که رنگارنگ مي‌شوند تا ژاکت‌ و لباس‌هاي گرمي که اين طرف و آن طرف خودنمايي مي‌کنند و کدو حلوايي و ... در فروشگاه‌ها که خبر از رسيدن فصل پاييز مي‌دهند. البته اين نشانه‌ها يک چيز جدي‌تري را هم به ما يادآوري مي‌کنند: سرماخوردگي و آنفلوآنزا که تقريبا به هيچکس رحم نمي‌کنند، اما بيشتر ما مي‌توانيم توانايي‌مان را براي مبارزه با ويروس‌ها بالا ببريم.
از هر کارشناس و پزشکي که بپرسيد بهترين راه مبارزه با ويروس‌هاي سرماخوردگي و تقويت سيستم ايمني چيست، خواهد گفت شستن مکرر دست‌ها و زدن واکسن آنفلوآنزا. خوشبختانه شما مي‌توانيد با مصرف يک سري از غذاها و نوشيدني‌ها، سيستم ايمني بدن‌تان را در مقابله با انواع ويروس‌ها و ميکروب‌ها تقويت کنيد.

مرکبات و ميوه‌هاي سرشار از ويتامين C

مرکبات اولين چيزي است که هر وقت صحبت از ويتامين C مي‌شود به ذهن‌مان خطور مي‌کند اما چيزهاي ديگري مثل سبزيجات برگدار تيره، فلفل دلمه‌اي قرمز، توت فرنگي و کلم فندقي هم منابع عالي ويتامين C هستند. در واقع ويتامين C در بسياري از غذاها وجود دارد و بيشتر افراد ممکن است واقعا نيازي نداشته باشند از مکمل آن استفاده کنند، مگر اينکه پزشک براي‌شان تجويز کند. بنابراين بهتر است به وفور از ميوه‌هاي رنگارنگ و انواع سبزيجات استفاده کنيد. با مصرف طيف گسترده‌اي از ميوه‌ها و سبزي‌ها مي‌توانيد مطمئن باشيد که ويتامين C لازم و کافي جهت مبارزه با بيماري‌ها در اختيار داريد.

غذاهاي سرشار از روي

دريافت روي يا زينک کافي براي عملکرد مناسب سيستم ايمني ضروي است. کمبود زينک مي‌تواند از تعداد سلول‌هاي T يا سلول‌هاي سفيد که در مبارزه با عفونت به بدن کمک مي‌کنند بکاهد. سيستم ايمني ضعيف در هيچ زماني از سال، خوب نيست اما مخصوصا در فصل سرماخوردگي و آنفلوآنزا اهميت بيشتري پيدا مي‌کند. روي مي‌تواند به پيشگيري از سرماخوردگي کمک کرده و دوره و شدت علائم سرماخوردگي معمولي را کم کند، بنابراين مصرف فراوان غذاهاي سرشار از روي به بدن‌تان کمک مي‌کند سالم بماند.
براي اينکه ميزان روي بدن‌تان در سطح سالم و نرمالي باشد، توصيه مي‌کنيم غذاهايي چون لوبياي پخته، صدف، خرچنگ، مرغ و خروس و بوقلمون، گوشت کم چرب، ماست و نخود آبگوشتي بيشتر مصرف کنيد. تخم کدو هم منبع عالي ديگري از روي است که مي‌توانيد هم به صورت خام و هم به صورت برشته مصرف کنيد. تخم کدو را به جو دوسر، پروتئين شيک و انواع سالادتان اضافه کنيد يا به عنوان ميان وعده، يک مشت از آن ميل کنيد.

پروبيوتيک‌ها

اين روزها زياد در مورد پروبيوتيک‌ها صحبت مي‌شود، چون اهميت آنها به عنوان عاملاني قدرتمند در مبارزه با عفونت‌ها بيشتر مشخص شده است. به طور کلي روده‌ها و به طور خاص بافت لنفاوي، خانه‌ي ميکروبيوم‌هاست که طبق مطالعات، از باکتري‌هايي تشکيل شده که رابطه‌اي دو طرفه و مفيد با ميزبان دارند. ميکروبيوم، با بقيه‌ي بدن‌تان ارتباط برقرار مي‌کند و عملکردهاي متابوليکي، ايمن شناسي و محافظت کنندگي دارد که يکي از آنها، کمک به بسيج کردن سيستم ايمني براي مبارزه با ميکروب‌هاست.
به دليل اينکه بخش زيادي از سيستم ايمني‌تان در روده‌هاي شما واقع شده توصيه مي‌کنيم روزانه غذاهاي سرشار از پروبيوتيک مصرف کنيد تا از سيستم ايمني‌تان حمايت کرده باشيد. غذاهاي سرشار از پروبيوتيک شامل ماست، پنير کاتج پرورده، کفير، سوپ ميسو و سبزيجات تخمير شده مانند کيم چي و ساورکرات مي‌شود. اين مواد غذايي، مقدار زيادي از باکتري‌هاي مفيد را مستقيما وارد سيستم گوارشي‌تان مي‌کنند و در اينجا، اين باکتري‌ها مي‌توانند با همکاري ميکروبيوم‌ها، عملکرد سيستم ايمني‌تان را تقويت کنند.

کومبوجا

يک منبع عالي ديگر از پروبيوتيک‌ها، نوشيدني به نام کومبوجا است. کومبوجا که بيش از 2000 سال سابقه‌‌ي مصرف دارد، عناصر مفيد و سالمي دارد که هر وعده از آن، حاوي پروبيوتيک‌ها، ويتامين‌هاي B، آنزيم‌ها و اسيدهاي ارگانيک است. کومبوجا از چاي سياه همراه با قند و باکتري‌هاي زنده درست مي‌شود و گازدار است، طعم ترش و شيرين دارد با ته مزه‌اي از سرکه. گاهي ممکن است باکتري‌هاي کوچکي را معلق روي سطح اين نوشيدني ببينيد، اما جاي نگراني وجود ندارد و مي‌توانيد با خيال راحت کومبوجاي‌تان را بنوشيد.

ماهي و غذاهاي سرشار از امگا 3

اسيد چرب امگا 3 موجود در روغن بذر کتان و ماهي‌هاي چرب، با افزايش فعاليت فاگوسيت‌ها (بيگانه خوارها) به عنوان تقويت کننده‌ي سيستم ايمني عمل مي‌کنند؛ فاگوسيت‌ها سلول‌هاي سفيدي هستند که باکتري‌ها را مي‌خورند. ضمنا امگا 3 ، واکنش سيستم ايمني را تنظيم مي‌کند تا نسبت به يک عفونت، بيش از حد واکنش نشان ندهد.
منابع عالي امگا 3 شامل ماهي‌هايي چون ماهي تُن، سالمون، ساردين و ماهي ماکرل مي‌شود. بذر کتان و روغن بذر کتان هم مقادير زيادي امگا 3 دارند. مصرف مکمل امگا 3 همراه با ويتامين E با همديگر، سيستم ايمني را تقويت مي‌کند.."

قارچ و ساير غذاهاي سرشار از ويتامين D

همه‌ي ما در مورد ويتامين D و فوايد آن براي سلامت استخوان‌ها شنيده‌ايم. آزمايشات نشان داده که ويتامين D براي سيستم ايمني هم بسيار سودمند است. با متا آناليز مطالعات بيشماري نشان داده شده که مصرف مکمل ويتامين D به افراد کمک کرد تا در برابر عفونت‌هاي تنفسي مانند سرماخوردگي معمولي و آنفلوآنزا مصونيت بيشتري پيدا کنند. آنهايي که سطح ويتامين D بدن‌شان پايين بود، با شروع مصرف مکمل آن، بيشترين فوايد نصيب‌شان شد.
شما مي‌توانيد هم از طريق تغذيه و هم از راه مصرف مکمل، ويتامين D کافي بدن‌تان را تامين کنيد. بسياري از افراد به سختي مي‌توانند از راه تغذيه ويتامين D جذب کنند. توصيه مي‌شود علاوه بر مکمل، ماهي‌ها چرب و غذاهاي غني شده مانند شير، آب پرتقال و غلات صبحانه نيز مصرف کنيد.
قارچ‌ها نيز منابع عالي ويتامين D هستند. اگر قارچ‌ را يک ساعت يا بيشتر در آفتاب قرار دهيد، در معرض تابش آفتاب، ويتامين D آن افزايش مي‌يابد. قارچ‌هاي شيتاکه، مايتاکه و ريشي، قابليت توليد سلول‌هاي سفيد را افزايش مي‌دهد و در نتيجه به شما کمک مي‌کنند با ميکروب‌هاي بدن‌تان به خوبي مبارزه کنيد.

گياهان و ادويه‌هاي تقويت کننده سيستم ايمني

برخي از ادويه‌هاي معروف دنيا که بهترين طعم‌ها را به غذاها مي‌دهند، مي‌توانند سيستم ايمني‌تان را هم تقويت کنند. سير، از اين جهت بسيار مفيد است. سير با مداخله‌اي که در سيستم ايمني انجام مي‌دهد کمک مي‌کند تا در مبارزه با عفونت، خوب عمل کرده و از التهاب نيز کم مي‌کند. مطالعات نشان داده که عملکرد سير، مکانيسم پيشرفته‌اي دارد؛ توليد ايمونوگلوبولين‌ها را بيشتر مي‌کند که مي‌تواند واکنش ايمني بدن‌تان را بهبود بدهد.
ساير گياهان شامل زنجبيل، زردچوبه و فلفل کاين مي‌شود. زنجبيل داراي خاصيت ضد ميکروبي، ضد التهابي، آنتي اکسيداني و تسکين درد است و توانايي درمان بيماري‌هاي تنفسي مانند سرفه، عفونت سينه و آسم را دارد!
زردچوبه، گياهي معروف در پيشگيري از بيماري‌هاست و مي‌تواند با تومور مبارزه کند. زردچوبه التيام زخم را تسريع مي‌کند و معمولا مي‌تواند سرماخوردگي، آنفلوآنزا، سر درد، احتقان، گلو درد و سرفه را درمان کند. فلفل کاين هم مي‌تواند احتقان را برطرف کرده و بدن را گرم کند و ضمنا از التهاب بکاهد. پس بهتر است کابيت‌ آشپزخانه‌تان را از اين گياهان و ادويه‌هاي مفيد پُر کنيد!

سوپ و براث (عصاره استخوان گاو)

همه‌ي ما مي‌دانيم که سوپ مرغ، انتخاب معروف غذايي براي بسياري از افرادي است که دچار سرماخوردگي شده‌اند. تحقيقات زيادي نشان داده که سوپ مرغ براي سيستم ايمني مفيد است چون خاصيت ضد التهابي ملايمي دارد که در براث استخوان گاو هم پيدا مي‌شود.
پروتئين موجود در گوشت مرغ، سيستم ايمني را تقويت مي‌کند و شما مي‌توانيد با افزودن سبزيجاتي چون هويج، کرفس يا اسفناج، فوايد آن را چند برابر کنيد.
اگر از طرفداران سوپ مرغ نيستيد، مي‌توانيد از عصاره‌ي استخوان گاو يا براث که خواصي مشابه سوپ مرغ دارد استفاده کنيد. براث استخوان گاو، منبع خوبي از ژلاتين، گليسين، پرولين، گلوکوزامين، گلوتامين، مواد معدني و ساير مواد مغذي التيام بخش است که با هم براي سلامت عمومي شما بسيار مفيد هستند. شما مي‌توانيد براث را خالي بنوشيد يا به انواع سوپ، خوراک يا سس‌ها اضافه کنيد.

چاي و عسل

چاي با عسل، همراه با سوپ مرغ يک دستورالعمل عالي و اساسي براي مراقبت در برابر سرماخورگي است. مخصوصا چاي سبز بسيار مفيد است زيرا آنتي اکسيدان EGCG به وفور در چاي سبز وجود دارد که به طور طبيعي از سلول‌هاي گوناگون در برابر ضعيف شدن محافظت کرده و جلوي آسيب آنها به واسطه‌ي عفونت‌ها را مي‌گيرد. افزودن مقداري عسل به فنجان چاي‌تان مي‌تواند هم خارش گلوي‌تان را تسکين بدهد و هم سيستم ايمني‌تان را تقويت کند.

هر چند به نظر مي‌رسد سرماخوردگي و آنفلوآنزا، سنتي ساليانه است که نمي‌توان از آن فرار کرد، اما شما مي‌توانيد قدم‌هاي موثري براي پيشگيري و تسريع پروسه‌ي درمان و تخفيف علائم آن برداريد. راهکارهاي ارائه شده را به کار ببريد و از فصل‌هاي سردي که پيش رو داريد لذت ببريد!


منبع : زندگي ايده آل



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مدل مويي مناسب براي شما که جلوي موهايتان کم پشت و خاليست!!

چگونه تيرگي لب هايمان را از بين ببريم؟

با تخم مرغ به راحتي لاغر شويد

2 روزه بدن تان را سم زدايي کنيد

پلينگ يا پاکسازي پوست در منزل

چگونه چشم هاي زيبا و جذابي داشته باشيم؟

چه کنيم تا کمر باريک و خوش اندام شويم!

هنگام اتو کشيدن مو بايد خشک، خيس يا نمناک باشه ؟

چربي سوزي و کاهش وزن بعد از نوروز با چند پيشنهاد ساده و آسان!

چگونه در خانه خودمان خوش اندام شويم ؟

رژيم غذايي سنگ شکن براي مبتلايان به سنگ کليه

شما که پوستي مختلط داريد بدانيد!

چگونه بعد از 30 سالگي جوان بمانيم؟

چطور ميتونم موهاي بلندم را خودم رنگ کنم ؟!

با اين غذاها به جنگ خواب آلودگي برويد

6 ماده غذايي ممنوعه قبل از خواب!!

سم زدايي بدن با چند پيشنهاد ساده!!

شامپو رنگ مو، معايب و مزاياي آن از زبان متخصص پوست و مو

طراحي ناخن با رنگ قرمز، جديدترين مدل طراحي ناخن براي بهار امسال

تشخيص روغن سالم از روغن ناسالم با چند روش کاربردي

کاهش ريزش مو با 5 روش طبيعي

بدترين عادت هاي غذايي ايرانيان که مريض شان مي کند!!

مدل مو جمع اي که مي توانيد 5 دقيقه اي درست کنيد + آموزش تصويري

صاف کردن مو بدون اتوي مو با 4 ترکيب طبيعي!!

کاهش روند پيري با 10 روش طبيعي

مدل طراحي ناخن براي فروردين 97

بهترين آرايش صورت در اسکار 2019 براي چه سلبريتي هايي بود؟

پوست تان را براي فصل بهار آماده کنيد، 3 نکته مهم که خانمها بايد بدانند

فوايد نوشيدن آب گرم در اول صبح، چرا بايد صبح ناشتا آب گرم بخوريم؟

ماسک ضد جوش خانگي را با اين دستورات درست کنيد

کوچک کردن شکم در 15 روز با 10 توصيه ساده

ورزش هاي چربي سوز مخصوص افراد مبتدي

سيب و دارچين براي لاغري، يک ترکيب چربي سوز عالي

افزايش رشد مژه با 4 روش طبيعي و موثر

بهترين رنگ براي پوشش موهاي سفيد کدام است؟

7 نوشيدني چربي سوز عالي براي کاهش وزن

جلوگيري از چاقي در نوروز با چند پيشنهاد ساده!!

13 ماده خوراکي براي داشتن شکمي تخت

كدام حالت دهنده مو بهتر است؟

بهترين مدل آرايش در مراسم اسکار از 1948 تا 2015

يک راه ساده براي لاغر کردن شکم

5 راهکار موثر و سريع براي لاغري

با خيار و آلوئه ورا يک ماسک ضد چروک درست کنيد

چگونه تن نارنجي موهاي رنگ شده را از بين ببريم؟

امگا3 را هم بخوريد هم به پوستتان بزنيد!!

چگونه لاک ناخن مان را سريع خشک کنيم؟

رنگهاي فانتزي چه مدت زمان بر روي موها دوام مي آورند ؟

براي لاغر شدن چگونه اشتهاي مان را کم کنيم؟

10 راه براي داشتن پوستي براق و خيره کننده!!

اگر معده تان ترش مي کند اينها را بخوريد