آخرین اخبار

استرس و خواب چه رابطه اي دارند تازه هاي سلامت

استرس و خواب چه رابطه اي دارند

  بزرگنمايي:

چه خبر - رابطه استرس و خواب

احتمالا از اين موضوع آگاه هستيد که استرس مي تواند بر کيفيت خواب شما تاثير منفي بگذارد، اما شايد به طور دقيق از چرايي و چگونگي اين شرايط آگاه نباشيد. اساسا، افت کيفيت خواب هنگام احساس استرس به واسطه افزايش تحريک فيزيولوژيکي و رواني به روشي که در شکل گيري خواب آرامش بخش و انرژي بخش اختلال ايجاد مي کند، رخ مي دهد.

به گزارش «اسليپ فانديشن» اگر پس از يک روز سخت کاري نمي توانيد هنگام به خواب رفتن آرامش داشته باشيد، انتظار تجربه خواب با کيفيت بالا و خوب را نيز نداشته باشيد. احتمالا در به خواب رفتن، در خواب باقي ماندن، يا تجربه خواب راحت با مشکل مواجه مي شويد. همچنين، مدت زماني که در مرحله خواب عميق سپري مي کنيد (مراحل 3 و 4) ممکن است کاهش يابد. اگر خواب خوبي نداشته باشيد، احتمال اين که طي روز بعد استرس بيشتري را تجربه کنيد نيز افزايش مي يابد.
اما چگونه مي توان متوجه استرس بيش از اندازه و مخل خوابي آرام و راحت شد؟ بدن و ذهن شما برخي نشانه ها و سرنخ ها را در اختيارتان قرار مي دهند. در ادامه با سه مورد بيشتر آشنا مي شويم.

نمي توانيد ذهن مشغول خود را غير فعال کنيد

شما بارها و بارها استرس ها، نگراني ها، و ناکامي هاي خود را از جهات و زواياي مختلف در نظر مي گيريد. اين شرايط تقريبا شبيه به يک چرخه تکرار شونده که نمي توانيد آن را متوقف کنيد، به نظر مي رسد و در توانايي به خواب رفتن و تجربه خواب خوب اختلال ايجاد مي کند.

عضلات شما به طور جدي دچار تنش مي شوند.

اگر تنش و درد عضلاني را تجربه مي کنيد، يا با دردهاي مرتبط با استرس مانند گردن و شانه درد يا سردرد مواجه هستيد، اين شرايط مي تواند به خواب رفتن راحت و در خواب باقي ماندن را دشوار سازد. خواب ضعيف مي تواند زمينه ساز تجربه سردردهاي تنشي بيشتر و افزايش حساسيت به درد در روز بعد شود.

قلب شما سريع مي تپد.

نرخ افزايش يافته ضربان قلب يکي از نشانه هاي شايع استرس است و با سطوح افزايش يافته هورمون کورتيزول (يک هورمون استرس)، تنش جسماني بيشتر، و برانگيختگي خودبخود مرتبط است. اين آثار به خواب رفتن و تجربه خواب راحت و خوب را دشوار مي سازند و در مقابل زمينه ساز اختلالات خواب مي شوند.
خوشبختانه، اگر پيش از اين که به خواب برويد زماني را براي انجام تمرينات تن آرامي مانند يوگا يا تنفس عميق اختصاص دهيد، مي توانيد به بدن و ذهن خود در کاهش استرس کمک کنيد. تن آرامي و کسب آرامش پيش از خواب را به يک روال تبديل کنيد. به عنوان مثال، استفاده از حمامي گرم يا نوشيدن يک فنجان چاي بدون کافئين آرامش بخش مي توانند کمک حال شما در به خواب رفتن راحت و تجربه خوابي با کيفيت بالا باشند.


منبع: asriran.com


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علاقه زياد شما به نمک به يکي از اين دلايل است

آيا زنان خودخواه‌تر از مردان هستند؟

تاثير استرس در طي روز بر خواب شب

بهترين زمان براي تزريق واکسن آنفلوانزا

چگونه مغزي سالم داشته باشيد

تحمل درد درست نيست

استرس و خواب چه رابطه اي دارند

دستگاه تصفيه آب خانگي, مفيد است يا مضر؟!

خوابيدن طولاني مدت چطور باعث کابوس شبانه مي شود؟

کاهش التهاب و درد با خوراکي هاي پاييزي

چرا قبل از گريه کردن حس مي‌کنيم توده‌اي راه گلويمان را بسته است؟

چرا قبل از آن که اشکمان سرازير شود، حس مي‌کنيم توده‌اي راه گلويمان را بسته است؟

مضرات زياد ايستادن براي قلب

رفتارهايي که از پدر و مادر به ارث مي بريم

رنگ درماني و کاربرد هاي آن

درمان هاي خانگي درد معده

خنديدن در زمان تزريق واکسن خاصيت محافظتي اش را بيشترمي کند!!

آپنه خواب، بدن شما را نابود مي‌کند

خطاي ديد چرا اتفاق مي افتد

تأثير سرطان بر شنوايي کودکان مبتلا به سرطان

کبد چه کاري انجام مي دهد؟

توصيه هاي مهم ارتوپدي براي سلامت دانش آموزان

بهترين ميان‌ وعده‌ براي عزيزان مدرسه اي

علت افزايش وزن يا کم نشدن وزن بي دليل شما!!

خطرات مرگبار بيش از 13 ساعت نشستن در روز

خطر گربه هاي خانگي براي سلامت جنسي آقايان

نقش پروبيوتيک ها در پيشگيري از سرطان روده

سلامت روده و مغز چه ارتباطي با هم دارند؟

CPR چيست؟ چگونه احياي قلبي ريوي انجام دهيم؟

کم خوابي مي تواند اين عوارض مرگبار را داشته باشد

آيا واقعا لازم است آنتي بيوتيک ها را تا آخر مصرف کنيد؟

نحوه نگهداري انسولين

راز طول عمر در رعايت اين 15 نکته آسان است!!

نشانه هاي کمبود منيزيم در بدن

آيا داروها زنانه و مردانه دارند

چرا در خواب حرف مي زنيم؟

استقامت عضلات زنان بيشتر است يا مردان؟

علائم وجود لخته خون در پا

تشخيص ابتلا به بيماري قلبي با توجه به سرعت راه رفتن شما!

اين اعداد طلايي را براي سلامت خود به ياد داشته باشيد

بي خوابي شبانه؟ چگونه از فکر و خيال شبانه جلوگيري کنيد؟

عوامل اصلي انسداد روده ها

چرا عضلات مي گيرند؟

با خلق و خوي آقايان در ساعات مختلف روز آشنا شويد

عادت هايي که به سيستم ايمني بدن صدمه مي زنند

چرا نبايد به پهلوي راست بخوابيد

چاقي بعد از ازدواج راه حل دارد ولي بايد خيلي مراقب بود

بدن در موقع خواب چه کارهايي انجام مي دهد

بيماري هايي که از حيوان به انسان منتقل مي شوند

نشانه هاي مسموميت غذايي را بشناسيد