آخرین اخبار

علائم خطرناک کمبود ويتامين در بدن تغذيه

علائم خطرناک کمبود ويتامين در بدن

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدار جدي بدن به شما در مورد کمبود ويتامين ها!ويتامين ها به دو گروه تقسيم مي شوند؛- محلول در آب
- محلول در چربي

از طرفي بهترين راه دريافت اين ترکيبات موثر رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايي و استفاده مناسب از تمام گروه هايي غذايي به ويژه ميوه ها و سبزيجات است. کمبود ويتامين ها در بدن، علائم متفاوتي ايجاد مي کند که گاهي بسيار خفيف و گاهي خطرناک و غيرقابل جبران است. نشانه هاي کمبود، با توجه به نوع هر ويتامين در نقاط خاصي از بدن ظاهر مي شوند:

شوره سر

اگر متوجه شديد که حتي بعد از شستشوي کامل موها، پوست سرتان دچار شوره شده، شايد دچار کمبود اسيدهاي چرب ضروري مانند امگا 3 باشيد. وجود اين چربي ها براي تقويت موهاي شما ضروري است.
منابع امگا3: براي به دست آوردن اين اسيدهاي چرب حداقل 2 بار در هفته ماهي بخوريد. گردو و دانه هاي کتان نيز سرشار از امگا 3 هستند.

موهاي نازک و شکننده

ويتامين ب براي تقويت موها و رشد سالم آنها ضروري است. نازک شدن موها اغلب ناشي از کمبود اين ويتامين است.
منابع ويتامين ب: يک فنجان برنج سفيد منبع عالي ويتامين ب محسوب مي شود و البته غلات و نان هم سرشار از اين ويتامين هستند. با اين حال اگر قصد کاهش وزن داريد و نمي توانيد به ميزان زياد کربوهيدرات مصرف کنيد، مي توانيد روزانه از يک فنجان اسفناج پخته بهره ببريد تا ويتامين ب مورد نياز خود را تامين کنيد.

موهاي خاکستري

مس نقش مهمي در پيشگيري از سفيد شدن موها و توليد ملانين دارد. اگر زودتر از سن 20 سالگي و بدون سابقه خانوادگي، شاهد سفيد شدن موها بوديد، به کمبود مس در بدن تان شک کنيد.
منابع مس: کلم، گوشت گاو، قارچ ها منابع خوبي از مس هستند.

زخم هاي دهاني

فقر ويتامين ب 12 يکي از عوامل اصلي ابتلا به زخم هاي دهاني است.
منابع ويتامين ب 12: در محصولات حيواني مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ يافت مي شود. اگر گياه خوار هستيد، منابع غني شده با اين ويتامين را حتما وارد رژيم غذايي تان کنيد.

خستگي

ويتامين دي يکي از ويتامين هاي اساسي در افزايش انرژي روزانه و بهبود علائم خستگي است. اگر احساس خستگي هميشگي مي کنيد، به قهوه و منابع کافئين متوسل نشويد و به کمبود ويتامين دي در بدن شک کنيد.
منابع ويتامين دي: لبنيات غني شده، منابع غير لبني مانند شير بادام يا سويا، ماهي هاي خاص مانند ساردين، و حتي قارچ هايي که در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشيد رشد مي کنند، از منابع غني از ويتامين دي هستند.

کبودي پاها

اين علامت ناشي از فقر ويتامين سي در بدن است. ويتامين سي در کلاژن سازي و ايجاد رگ هاي خوني نقش دارد. فقر ويتامين سي باعث ضعيف شدن مويرگ ها مي شود.
منابع ويتامين سي: توت فرنگي و کلم بروکلي و انبه از منابع غني از ويتامين سي هستند.

گرفتگي عضلات

ضعف عضلاني و گرفتگي عضلات از علل اصلي فقر منيزيم در بدن است. اين ماده معدني براي بيش از 300 واکنش مربوط به شيمي حياتي در بدن، از شل کردن عضلات گرفته تا تمدد اعصاب، منظم کردن ضربان قلب، کمک به حفظ سيستم ايمني بدن و استحکام بخشيدن به استخوان بندي لازم است.
منابع منيزيم: دانه کدو تنبل، موز، آووکادو.

يبوست

کمبود فيبر در رژيم غذايي از علل اصلي ابتلا به اين عارضه است. بزرگسالان مرد روزانه بايد 38 گرم فيبر مصرف کنند و اين ميزان در زنان 25 گرم است. منيزيم نيز به حرکات روده کمک مي کند و فقر آن منجر به يبوست مي شود.
منابع فيبر: عدس، بروکلي و سيب.


منبع: آواي سلامت



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف

کمبود ويتامين B6 چه نشانه ها و پيامدهايي دارد؟

علايم هشدار دهنده کمبود چربي سالم در بدن

بعد از حمله قلبي خوردن اين غذاها ممنوع

اگر استرس داريد از اين خوردني ها اجتناب کند

آروغ زدن و علت هاي عجيب آن

با ارزش غذايي و خواص پرطرفدار ترين آجيل ها آشنا شويد

آيا مصرف شيرهاي طعم دار براي سلامت مفيد است؟

بيماري هايي که با خوردن سوسيس کالباس به سراغتان مي آيد

عوارض خطرناک مصرف بيش از حد آبليمو

پنير پيتزا را اينطوري بخوريد تا سالم بمانيد!

چه غذاهايي کربوهيدرات دارد؟ + تفاوت کربوهيدرات ساده و پيچيده

غذاهاي پاييزي که بايد از همين حالا به رژيم غذايي خود اضافه کنيد

خواص آلو + همه چيز در مورد خواص آلو خشک

تغذيه سالم براي سالمندان، در سن بالا از خوردن اين غذاها اجتناب کنيد

افزايش وزن لاغرها با چند نکته تغذيه اي

فوايد شگفت انگيز گريپ فروت براي سلامت کودکان

کنترل فشار خون با اين خوراکي ها

خواص شربت نعنا از درمان خروپف تا کاهش استرس

درمان يبوست با 5 ماده غذايي ساده

علت ورم پا چيست؟+ درمان ورم پا با چاي جعفري

حفظ سلامت لوزالمعده با اين خوراکي ها

زمان مناسب غذا خوردن صبحانه نهار شام

کنترل کلسترول خون با چند نکته غذايي

پيشگيري از پيري سلولي با رعايت اين اصول غذايي

کنترل اشتهاي بيش از حد با اين خوراکي ها

درمان سرفه با شربتي خانگي و بسيار موثر

مصرف قارچ براي چه افرادي ممنوع است

دارچيني که ميخوريد سمي است! دارچين اصل را بشناسيد

درمان حالت تهوع با چند روغن طبيعي

تقويت بدن با يک ماده مغذي که شايد تاکنون نمي شناختيد

شربتي براي آرامش قلب و اعصاب

آب کردن شکم با سه اصل مهم

اگر اين خواص تخم مرغ را بدانيد خوردنش را از دست نمي دهيد

آنچه درباره خواص و عوارض پروبيوتيک ها نمي دانستيد

آنتي بيوتيک هايي که خطر سقط جنين را افزايش مي دهند

هوس غذايي که نشانه بيماري است

رژيم هاي غذايي سم زدايي کبد چه اهميتي دارند

آناناس چه ويتامين هايي دارد؟

مهم ترين مکمل هاي غذايي براي سالمندان

پايين آوردن فشار خون در منزل با اين خوراکي ها + مقدار هر خوراکي

چرا هميشه گرسنه ام + روش هاي پيشگيري از پرخوري

شربتي که نوشيدنش در بارداري نوزادتان را زيبا مي کند

تسکين التهاب روده با مصرف توت فرنگي

خواص بي نظير ادويه ها از ديدگاه طب سنتي

کاهش قند خون با يک تغيير کوچک در صبحانه

مرگ زودرس با اين اشتباه در رژيم غذايي

سم زدايي بدن و بهبود سلامت با کلروفيل

عوارض جانبي مکمل هاي بيوتين

ويتامين هاي ضروري براي چشم