آخرین اخبار


علائم خطرناک کمبود ويتامين در بدن تغذيه

علائم خطرناک کمبود ويتامين در بدن

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدار جدي بدن به شما در مورد کمبود ويتامين ها!ويتامين ها به دو گروه تقسيم مي شوند؛- محلول در آب
- محلول در چربي

از طرفي بهترين راه دريافت اين ترکيبات موثر رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايي و استفاده مناسب از تمام گروه هايي غذايي به ويژه ميوه ها و سبزيجات است. کمبود ويتامين ها در بدن، علائم متفاوتي ايجاد مي کند که گاهي بسيار خفيف و گاهي خطرناک و غيرقابل جبران است. نشانه هاي کمبود، با توجه به نوع هر ويتامين در نقاط خاصي از بدن ظاهر مي شوند:

شوره سر

اگر متوجه شديد که حتي بعد از شستشوي کامل موها، پوست سرتان دچار شوره شده، شايد دچار کمبود اسيدهاي چرب ضروري مانند امگا 3 باشيد. وجود اين چربي ها براي تقويت موهاي شما ضروري است.
منابع امگا3: براي به دست آوردن اين اسيدهاي چرب حداقل 2 بار در هفته ماهي بخوريد. گردو و دانه هاي کتان نيز سرشار از امگا 3 هستند.

موهاي نازک و شکننده

ويتامين ب براي تقويت موها و رشد سالم آنها ضروري است. نازک شدن موها اغلب ناشي از کمبود اين ويتامين است.
منابع ويتامين ب: يک فنجان برنج سفيد منبع عالي ويتامين ب محسوب مي شود و البته غلات و نان هم سرشار از اين ويتامين هستند. با اين حال اگر قصد کاهش وزن داريد و نمي توانيد به ميزان زياد کربوهيدرات مصرف کنيد، مي توانيد روزانه از يک فنجان اسفناج پخته بهره ببريد تا ويتامين ب مورد نياز خود را تامين کنيد.

موهاي خاکستري

مس نقش مهمي در پيشگيري از سفيد شدن موها و توليد ملانين دارد. اگر زودتر از سن 20 سالگي و بدون سابقه خانوادگي، شاهد سفيد شدن موها بوديد، به کمبود مس در بدن تان شک کنيد.
منابع مس: کلم، گوشت گاو، قارچ ها منابع خوبي از مس هستند.

زخم هاي دهاني

فقر ويتامين ب 12 يکي از عوامل اصلي ابتلا به زخم هاي دهاني است.
منابع ويتامين ب 12: در محصولات حيواني مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ يافت مي شود. اگر گياه خوار هستيد، منابع غني شده با اين ويتامين را حتما وارد رژيم غذايي تان کنيد.

خستگي

ويتامين دي يکي از ويتامين هاي اساسي در افزايش انرژي روزانه و بهبود علائم خستگي است. اگر احساس خستگي هميشگي مي کنيد، به قهوه و منابع کافئين متوسل نشويد و به کمبود ويتامين دي در بدن شک کنيد.
منابع ويتامين دي: لبنيات غني شده، منابع غير لبني مانند شير بادام يا سويا، ماهي هاي خاص مانند ساردين، و حتي قارچ هايي که در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشيد رشد مي کنند، از منابع غني از ويتامين دي هستند.

کبودي پاها

اين علامت ناشي از فقر ويتامين سي در بدن است. ويتامين سي در کلاژن سازي و ايجاد رگ هاي خوني نقش دارد. فقر ويتامين سي باعث ضعيف شدن مويرگ ها مي شود.
منابع ويتامين سي: توت فرنگي و کلم بروکلي و انبه از منابع غني از ويتامين سي هستند.

گرفتگي عضلات

ضعف عضلاني و گرفتگي عضلات از علل اصلي فقر منيزيم در بدن است. اين ماده معدني براي بيش از 300 واکنش مربوط به شيمي حياتي در بدن، از شل کردن عضلات گرفته تا تمدد اعصاب، منظم کردن ضربان قلب، کمک به حفظ سيستم ايمني بدن و استحکام بخشيدن به استخوان بندي لازم است.
منابع منيزيم: دانه کدو تنبل، موز، آووکادو.

يبوست

کمبود فيبر در رژيم غذايي از علل اصلي ابتلا به اين عارضه است. بزرگسالان مرد روزانه بايد 38 گرم فيبر مصرف کنند و اين ميزان در زنان 25 گرم است. منيزيم نيز به حرکات روده کمک مي کند و فقر آن منجر به يبوست مي شود.
منابع فيبر: عدس، بروکلي و سيب.


منبع: آواي سلامت




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص فندق براي سلامت بدن

چي بخورم تا استخوان هام سالم بماند؟

غذاهاي دوايي و دواي غذايي در طب سنتي چيست؟

فوايد اسطوخودوس و خواص روغن اسطوخودوس براي مو

رژيم گرفتن و باورهاي اشتباه مربوط به آن

براي پاکسازي کبد چاي سبز مصرف کنيد

بهترين مسکن ها در آشپزخانه شما

براي کاهش فشار خون چه بخوريم + طرز تهيه اسموتي و سالاد

درمان سردرد با سرکه سيب

رژيم غذايي براي لاغري از نظر متخصصين تغذيه چگونه است؟

چاقي با مصرف غذاهاي تخليه کننده انرژي

چاي کوهي چيست؟ + خواص چاي کوهي

لبنيات سنتي سالم ترند يا صنعتي

چربي هاي مفيد براي سلامت را بشناسيد

قهوه سرد براي قلب ضرر دارد + خواص قهوه از ديدگاه طب سنتي

قبل از ورزش چه بخوريم؟ بهترين ميان وعده قبل از تمرين

عسل خام چيست و چه تفاوتي با عسل معمولي دارد؟

بادام سرد است يا گرم ؟ + طرز تهيه حلواي بادام

رقيق کننده خون طبيعي در اين مواد غذايي

خواص قارچ گانودرما + قارچ گانودرما چيست؟

سرطان را با اسفناج سرکوب کنيد

پاکسازي کبد در صورت مشاهده اين نشانه ها

لاغري 7 کيلويي با رژيم کاهو + طرز تهيه سالادي براي لاغري

آووکادو و هر آنچه بايد در مورد اين ميوه معجزه آسا بدانيد

تقويت سيستم ايمني بدن با غذاهايي که زمستان امسال بايد بيشتر بخوريد

عادت هاي غذايي سرطان زا را بشناسيد

کوچک کردن شکم با خوردن اين صبحانه قبل از ساعت 8

تشخيص کمبود ويتامين ها و مواد معدني از روي مو و صورت

خواص سبزي جعفري براي بدن

اگر بدانيد ژلاتين از چه ساخته شده شايد به آن لب نزنيد!

درمان سرفه با ترنجبين + خواص ترنجبين

چطور تا نوروز لاغر شويم؟

خاصيت ليمو ترش براي سلامت ، سرماخوردگي و آسم

پوست موز را به اين 6 دليل پزشکي بخوريد

لاغري با غذاها و دمنوش هاي چربي سوز امکان پذير است؟

حساسيت به انسولين را با اين خوراکي ها برطرف کنيد

مصرف قند در بارداري و افزايش خطر ابتلا به آسم در کودک

مقابله با آرتروز با صبحانه سرشار از فيبر و جو دوسر

خواص روغن کرچک براي خانم ها از زيبايي تا سلامت

لاغري سريع با رژيم 7-4-2 ، کاهش وزن 5 کيلويي در يک ماه

براي کاهش استرس اين دمنوش هاي گياهي را بخوريد + خواص دمنوش ها

درمان کمر درد با 10 عادت مناسب در روز

خواص انجير سياه تازه را بدانيد + طبع انجير سياه چيست؟

فوايد زعفران چيست؟ + طرز تهيه دمنوش زعفران

حقايقي جالب و عجيب در مورد ميوه ها وسبزي ها

براي رفع نفخ شکم اين سبزيجات را بخوريد

بعد از ترک سيگار چه بخوريم؟

درمان يبوست با گلقند + خواص گلقند

خواص شنبليله و تخم شنبليله که نمي دانستيد

ويتامين هاي ضروري براي سالمندان