آخرین اخبار


علائم خطرناک کمبود ويتامين در بدن تغذيه

علائم خطرناک کمبود ويتامين در بدن

  بزرگنمايي:

چه خبر - هشدار جدي بدن به شما در مورد کمبود ويتامين ها!ويتامين ها به دو گروه تقسيم مي شوند؛- محلول در آب
- محلول در چربي

از طرفي بهترين راه دريافت اين ترکيبات موثر رعايت تنوع و تعادل در برنامه غذايي و استفاده مناسب از تمام گروه هايي غذايي به ويژه ميوه ها و سبزيجات است. کمبود ويتامين ها در بدن، علائم متفاوتي ايجاد مي کند که گاهي بسيار خفيف و گاهي خطرناک و غيرقابل جبران است. نشانه هاي کمبود، با توجه به نوع هر ويتامين در نقاط خاصي از بدن ظاهر مي شوند:

شوره سر

اگر متوجه شديد که حتي بعد از شستشوي کامل موها، پوست سرتان دچار شوره شده، شايد دچار کمبود اسيدهاي چرب ضروري مانند امگا 3 باشيد. وجود اين چربي ها براي تقويت موهاي شما ضروري است.
منابع امگا3: براي به دست آوردن اين اسيدهاي چرب حداقل 2 بار در هفته ماهي بخوريد. گردو و دانه هاي کتان نيز سرشار از امگا 3 هستند.

موهاي نازک و شکننده

ويتامين ب براي تقويت موها و رشد سالم آنها ضروري است. نازک شدن موها اغلب ناشي از کمبود اين ويتامين است.
منابع ويتامين ب: يک فنجان برنج سفيد منبع عالي ويتامين ب محسوب مي شود و البته غلات و نان هم سرشار از اين ويتامين هستند. با اين حال اگر قصد کاهش وزن داريد و نمي توانيد به ميزان زياد کربوهيدرات مصرف کنيد، مي توانيد روزانه از يک فنجان اسفناج پخته بهره ببريد تا ويتامين ب مورد نياز خود را تامين کنيد.

موهاي خاکستري

مس نقش مهمي در پيشگيري از سفيد شدن موها و توليد ملانين دارد. اگر زودتر از سن 20 سالگي و بدون سابقه خانوادگي، شاهد سفيد شدن موها بوديد، به کمبود مس در بدن تان شک کنيد.
منابع مس: کلم، گوشت گاو، قارچ ها منابع خوبي از مس هستند.

زخم هاي دهاني

فقر ويتامين ب 12 يکي از عوامل اصلي ابتلا به زخم هاي دهاني است.
منابع ويتامين ب 12: در محصولات حيواني مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ يافت مي شود. اگر گياه خوار هستيد، منابع غني شده با اين ويتامين را حتما وارد رژيم غذايي تان کنيد.

خستگي

ويتامين دي يکي از ويتامين هاي اساسي در افزايش انرژي روزانه و بهبود علائم خستگي است. اگر احساس خستگي هميشگي مي کنيد، به قهوه و منابع کافئين متوسل نشويد و به کمبود ويتامين دي در بدن شک کنيد.
منابع ويتامين دي: لبنيات غني شده، منابع غير لبني مانند شير بادام يا سويا، ماهي هاي خاص مانند ساردين، و حتي قارچ هايي که در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشيد رشد مي کنند، از منابع غني از ويتامين دي هستند.

کبودي پاها

اين علامت ناشي از فقر ويتامين سي در بدن است. ويتامين سي در کلاژن سازي و ايجاد رگ هاي خوني نقش دارد. فقر ويتامين سي باعث ضعيف شدن مويرگ ها مي شود.
منابع ويتامين سي: توت فرنگي و کلم بروکلي و انبه از منابع غني از ويتامين سي هستند.

گرفتگي عضلات

ضعف عضلاني و گرفتگي عضلات از علل اصلي فقر منيزيم در بدن است. اين ماده معدني براي بيش از 300 واکنش مربوط به شيمي حياتي در بدن، از شل کردن عضلات گرفته تا تمدد اعصاب، منظم کردن ضربان قلب، کمک به حفظ سيستم ايمني بدن و استحکام بخشيدن به استخوان بندي لازم است.
منابع منيزيم: دانه کدو تنبل، موز، آووکادو.

يبوست

کمبود فيبر در رژيم غذايي از علل اصلي ابتلا به اين عارضه است. بزرگسالان مرد روزانه بايد 38 گرم فيبر مصرف کنند و اين ميزان در زنان 25 گرم است. منيزيم نيز به حرکات روده کمک مي کند و فقر آن منجر به يبوست مي شود.
منابع فيبر: عدس، بروکلي و سيب.


منبع: آواي سلامت




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قبل و بعد از پياده روي چه بخوريم؟

هسته زردآلو چه زماني باعث مرگ مي شود؟

تغذيه سالم در تابستان چگونه بايد باشد؟

تضمين سلامت کبد با مصرف متعادل قهوه

تاثير نور آفتاب بر تخريب مواد غذايي چگونه است

فوايد سويا براي پوست و مو

بهترين جايگزين هاي طبيعي براي قند

الکل با بدن چه مي کند؟

تصفيه خون را با اين سبزي ها انجام دهيد

آبليمو سنتي يا کارخانه اي ، کداميک سالمتر است؟

تغذيه مناسب پس از ماه رمضان چگونه بايد باشد؟

براي چربي سوزي چربي بخوريد!!!

خوراکي هايي که بايد با هم بخوريد تا بيمار نشويد

سردي کردن پس از خوردن لبنيات را چطور برطرف کنيم؟

پاکسازي کبد و کاهش وزن در خواب با اين 5 نوشيدني معجزه آسا

عوارض کمبود منيزيم در بدن چيست؟

کاهش وزن فوق العاده با تغييراتي ساده در رژيم غذايي

روغن درخت چاي جايگزيني مناسب براي آنتي بيوتيک

بهترين رژيم غذايي براي ديابت

بهترين نوشيدني براي روزه داران مبتلا به سنگ کليه

خواص طالبي اين ميوه خوشمزه تابستاني

بهترين و بدترين غذاها براي کبد

سم زدايي بدن ، کاهش وزن و پيشگيري از سرطان با مصرف توت سفيد

منابع غذايي سرشار از يد

خواص چند سبزي و ادويه براي مغز و بدن

اگر فشار خون بالا داريد از اين خوراکي ها اجتناب کنيد

خواص مارچوبه براي فشار خون

لاغري با بهترين ترکيب صبحانه

مصرف سبوس خام براي سلامت مضر است

پيشگيري از گرمازدگي و رفع عطش در تابستان با چاي نعنا

غذاهاي مفيد و مضر براي تيروئيد

سبزيجات مناسب روزهاي گرم

پاکسازي کبد با فرمول غذايي ساده

علت عرق کردن زياد در هنگام غذا خوردن چيست؟

با شربت زرشک قاتل خاموش را مهار کنيد + خواص شربت زرشک

تعادل هورموني با مصرف قند به هم مي خورد

چاق شدن سريع با اين دستورهاي غذايي خوشمزه

تقويت سلامت روده با مصرف چاي سياه

لاغري و تثبيت کاهش وزن فقط با نوشيدن آب کافي

شربت شاه تره و کاسني يک نوشيدني مناسب براي روزه داران

خوراکي هايي که در ماه رمضان پوست شما را خراب مي کنند

چرا شير سرد براي کودک مضر است؟

مصرف بيش از حد ميوه ها چه مشکلاتي به وجود مي آورد؟

درمان يبوست براي هميشه با راه هاي طبيعي

زردآلو و خواص آن براي کبد چشم ها و سيستم گوارش

سيب بهترين ميوه براي ديابتي هاست

کمبود مس در بدن چه علايمي دارد + عوارض مصرف بيش از حد مس

ماست هاي طعم دار از ديدگاه طب سنتي و تغذيه براي سلامت

خوردن کرفس به مدت يک هفته باعث اين اتفاقات خوب در بدن مي شود

خطرناک ترين چربي براي سلامت را بشناسيد