آخرین اخبار

تاوان تظاهر به ديوانگي ترامپ جهان

تاوان تظاهر به ديوانگي ترامپ

  بزرگنمايي:

چه خبر - يک جريان مرموز در آمريکا و اروپا اصرار دارد که ترامپ را يک ديوانه تمام‌عيار معرفي کند

از نوامبر 2016 که دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري آمريکا انتخاب شده است تا همين امروز، يک جريان مرموز در آمريکا و اروپا اصرار دارد که او را يک ديوانه تمام‌عيار معرفي کند که در چرخه‌اي غيرمنتظره بر کرسي رياست‌جمهوري آمريکا نشسته است!.
1- شخصي را حکايت کرده‌اند که کيسه‌اي گندم براي آرد کردن به آسياب برده بود و درحالي‌که براي نوبت به انتظار ايستاده بود، گندم کيسه ديگران را به کيسه خود مي‌ريخت. آسيابان که متوجه شده بود با عصبانيت به او نهيب زد که اين چه کاري است؟ چرا به گندم ديگران دست‌درازي مي‌کني؟ و او در پاسخ گفت؛ مگر نمي‌داني که من ديوانه‌ام؟ همه اهل روستا مرا به ديوانگي مي‌شناسند. آسيابان گفت؛ اگر ديوانه‌اي چرا از کيسه خودت به کيسه ديگران نمي‌ريزي؟!
از نوامبر 2016 که دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري آمريکا انتخاب شده است تا همين امروز، يک جريان مرموز در آمريکا و اروپا اصرار دارد که او را يک ديوانه تمام‌عيار معرفي کند که در چرخه‌اي غيرمنتظره بر کرسي رياست‌جمهوري آمريکا نشسته است! دنباله همان جريان مرموز در داخل کشور خودمان نيز هر از چند گاه در اين شيپور فريب مي‌دمد که رئيس‌جمهور آمريکا يک سياستمدار ديوانه و خطرناک و غيرقابل پيش‌بيني است و نتيجه مي‌گيرد که بايد از چالش و رويارويي با او پرهيز کرد چرا که ترامپ نشان داده است به چرخه تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در چارچوب تعريف شده ديپلماسي آمريکا اعتقادي ندارد و هر لحظه ممکن است دست به اقدامي خطرناک زده و تصميم فاجعه‌آفريني عليه کشورمان اتخاذ کند!
2- آيا ترامپ آنگونه که برخي از مقامات آمريکايي و اروپايي و جريان سياسي ياد شده در داخل کشور ادعا مي‌کنند، يک ديوانه تمام‌عيار است؟ و يا زير اين کاسه، نيم‌کاسه‌اي نهفته است؟ بخوانيد!
الف: دو هفته قبل شبکه خبري «آکسيوس» آمريکا در گزارشي از يک نشست با حضور مقامات برجسته آمريکايي در کاخ سفيد خبر داد که در آن «جيمز متيس» وزير دفاع، «ساني پرود» وزير کشاورزي، «رکس تيلرسون» وزير امور خارجه و «رابرت لايتيزر»، نماينده تجاري آمريکا حضور داشته‌اند. موضوع اين نشست، باقي ماندن يا خروج آمريکا از توافق تجاري با کره جنوبي بوده است. در اين نشست دونالد ترامپ به نماينده تجاري آمريکا مي‌گويد؛ 30 روز فرصت داريد تا از کره جنوبي امتيازات مورد نظر را بگيريد و در غير اين صورت از توافق با اين کشور خارج خواهيم شد. لايتيزر با تأييد نظر ترامپ مي‌گويد «بسيار خوب، به کره‌اي‌ها اعلام مي‌کنم که فقط 30 روز مهلت دارند». به گزارش آکسيوس، ترامپ سخن او را قطع مي‌کند و مي‌گويد: «نه، نه، نه، شما نبايد اينگونه مذاکره کنيد! نبايد بگوئيد 30 روز مهلت دارند. بايد به آنها بگوئيد که اين -يعني ترامپ- ديوانه است و هر لحظه ممکن است از توافق خارج شود»!
ب: ترامپ در زمستان سال گذشته با برف از آسمان به آمريکا وارد نشده است که او را يک استثناء در تاريخ ديپلماتيک اين کشور معرفي مي‌کنيد! او برآمده از يک گزينش چند مرحله‌اي در حزب جمهوريخواه آمريکاست. در اين چرخه ابتدا بيش از 10 تن، نامزد مي‌شوند و از ميان آنها تعدادي انتخاب شده و به مرحله دوم و سپس به همين ترتيب مراحل بعدي را طي مي‌کنند و در نهايت پس از بررسي‌ها و ارزيابي‌هاي درون حزبي، يکي از آنها به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي مي‌شود. دونالد ترامپ نامزد نهايي حزب جمهوريخواه آمريکا است که در چرخه چند مرحله‌اي انتخاب و معرفي شده است. بنابراين بسيار ساده‌لوحانه است اگر تصور کنيم يک ديوانه توانسته است از تمام فيلترهاي چندگانه حزب عبور کند و به عنوان نامزد نهايي اين حزب معرفي شود.
نکته درخور توجه اين که، چند تن از مقامات برجسته حزب جمهوريخواه که در گزينش ترامپ دست داشته‌اند نيز او را ديوانه ناميده‌اند. چرا؟!
ج: و بالاخره؛ کساني که ترامپ را ديوانه معرفي مي‌کنند و با استناد به ديوانگي ترامپ نسخه مدارا- بخوانيد سازش- با او را مي‌پيچند بايد به اين پرسش پاسخ بدهند که کداميک از اقدامات ترامپ طي چند ماهي که از رياست جمهوري او مي‌گذرد، به زيان آمريکا بوده و از نوع زورگويي به ديگران و باج‌خواهي از آنان نبوده است؟! اگر ديوانه است بايد دستکم در يک مورد به زيان منافع آمريکا تصميمي گرفته و دست به اقدامي زده باشد.
شواهد فراواني که به چند نمونه از آن اشاره شد، کمترين ترديدي باقي نمي‌گذارد که ادعاي ديوانگي ترامپ يک ترفند براي ايجاد رعب در طرف‌هاي مقابل آمريکاست و همانگونه که «آکسيوس» فاش کرده است با هدف امتيازگيري از ديگران جعل و به ميدان آورده‌اند! اما چرا؟ و اين ترفند در کدام نقطه با منافع کشورمان تلاقي مي‌کند؟
3- جريان سياسي مورد اشاره داخلي که اين روزها همسو با آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها بر ديوانه بودن ترامپ اصرار دارد، همان جرياني است که ملت را از «سايه جنگ» مي‌ترساند و در مقابل اين پرسش که چرا بعد از آنهمه تعريف و تمجيد اغراق‌آميز درباره برجام و دستاوردهايي که براي آن برشمرده بوديد، دست‌خالي از اين ميدان بازگشته‌ايد، پاسخ مي‌دادند، برجام «سايه‌جنگ» را از سر ملت رفع کرده است! يعني اگر امتيازات فراواني داده‌ايم و در برابر آن فقط چند وعده نسيه تحويل گرفته‌ايم، غير از آن چاره‌اي نداشته‌ايم و در عوض، سايه جنگ را از سر ملت دور کرده‌ايم!
امروزه اين نگراني جدي وجود دارد که مبادا جريان ياد شده با دميدن در شيپور ديوانگي ترامپ و يا باور کردن ادعاي حريف درباره ديوانگي او، زمينه وادادگي ديگري نظير آنچه در برجام شاهد آن بوديم را رقم بزنند و با اين توجيه که طرف مقابل يک ديوانه تمام عيار است به باج‌خواهي‌ها و زورگويي‌هاي پي در پي آمريکا تن بدهند و در يک کلمه به بهانه «ديوانگي ترامپ»! ملت را با همان فاجعه و خسارت بزرگي روبرو کنند که به بهانه «سايه جنگ» روبرو کردند. احتمال ياد شده با توجه به برخي از برخوردهاي منفعلانه دولت در مقابل باج‌خواهي آمريکا قوت بيشتري گرفته و اين توهم را در حريف پديد آورده است که دولت درمقابل زورگويي‌هاي آمريکا، واکنش درخور توجهي نشان نخواهد داد و به قول «الداد پاردو» کارشناس مسائل ايران در دانشگاه عبري اورشليم؛ «مزيت ترامپ آن است که ايران از او تصوير فردي غيرقابل پيش‌بيني را دارد. آنها (مقامات ايراني) بازيگران غيرعقلاني نيستند و به دليل ترس از آماده شدن ترامپ براي جنگ، در برابر او تسليم خواهند شد»!
و اما، اهميت استراتژيک موضع اخير فرماندهي کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دقيقا در همين نقطه قابل درک است.
4- دو روز قبل، سردار سرلشکر جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران به آمريکا هشدار داد که اگر سپاه پاسداران را در ليست گروه‌هاي تروريستي جاي دهد، سپاه نيز ارتش آمريکا را يک جريان تروريستي نظير داعش تلقي خواهد کرد.
آمريکا به خوبي مي‌داند که طرف مقابل او در ايران اسلامي، دولت کنوني نيست بلکه در اين آوردگاه با سپاه ‌پاسداران انقلاب و صدالبته با ارتش مجهز جمهوري اسلامي ايران روبرو خواهد بود و در صورتي که دست به حماقتي بزند بايد هزينه سنگين اين حماقت را نيز بپردازد. هزينه‌اي که هرگز توان تحمل آن را ندارد.
امروزه آمريکا با نزديک به 50 پايگاه نظامي که در منطقه دارد و بيش از 50 هزار نيروي نظامي که در اين پايگاه‌ها حضور دارند، به گونه‌اي با ما همسايه است و در صورت دست زدن به حماقت، از تيررس موشک‌هاي ميان‌برد و دوربرد و ساير تجهيزات استراتژيک ما در امان نخواهد بود و همانگونه که تروريست‌هاي داعش را مستحق مجازات مي‌دانيم، در صورت قرار دادن سپاه در ليست گروه‌هاي تروريست، ميان ارتش آمريکا با تروريست‌هاي داعش تفاوتي قائل نخواهيم بود. ضمن آن که مجازات همپيمان منطقه‌اي و استراتژيک آمريکا نيز به عنوان عقبه ارتش آمريکا مجاز خواهد بود.
ترامپ بايد تاوان تظاهر به ديوانگي را پس بدهد و به خوبي مي‌داند و بارها تجربه کرده است که سپاه ادعاي بي‌پشتوانه نمي‌کند و بر عهد خود پايدار است و اساسا دليلي ندارد و عاقلانه نيست که وقتي ارتش آمريکا جايگزين داعش مي‌شود، از مجازات‌هاي سخت نظير آنچه بر سر داعش آمده است، در امان باشد.


منبع: روزنامه کيهان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد