آخرین اخبار

زنان عربستان مي‌توانند رانندگي کنند،‌ اما... جهان

زنان عربستان مي‌توانند رانندگي کنند،‌ اما...

  بزرگنمايي:

چه خبر - اوضاع زنان با اصلاحات تازه در عربستان هم قابل قبول نشده است

فاطمه کريمخان: دو روز بعد از اصلاحات تازه در عربستان رويترز از تماس‌هاي تهديد آميز با فعالان حقوق زنان در عربستان پرده برداشت. از آنها خواسته شده بود که به حق رانندگي زنان در عربستان قانع باشند و ديگر به محدوديت‌هاي قبلي اشاره نکنند.
مي‌گويند سفارش‌هاي بوگاتي در عربستان در روزهاي گذشته بيشتر شده است، اما گروهي از زن‌هاي عربستاني مي‌گويند دادن حق رانندگي به زنان تنها روبناست و تبعيض بسيار بنيادي‌تر از آن است که با اين «هديه‌ها» جبران شود.
ياسمين باقر، دختر دو رگه عرب-لاتين و فعال حقوق زنان،‌ در اين مورد به تايم مي‌گويد بعد از دهه‌ها محافظه کاري،‌ حالا پادشاه تصميم گرفته است به زنان حق رانندگي بدهد،‌ اما اين يک تغيير واقعي در عرصه حقوق زنان نيست.
او مي‌گويد: تغييري که من منتظرش هستم، بسيار بنيادي‌تر از چيزي مانند حق رانندگي است. ما مي‌خواهيم زنان عربستاني،‌ مانند مردان، شهروند تلقي شوند و بتوانند اسم خودشان را داشته باشند.
حتما شنيده‌ايد که در ايران قديم، ‌مردهايي بودند که زنانشان را به نام پسر بزرگشان صدا مي‌کردند،‌ در عربستان هنوز مردها همين کار را مي‌کنند. زنان در عربستان،‌ دختر،‌ همسر،‌ خواهر يا مادر مردي هستند و تنها به همين نام شناخته مي‌شوند. نام زنان عربستاني هنوز به عنوان بخشي از حريم خصوصي مردان خوانده تلقي مي‌شود. زنان غريبه را «خاله» يا « معلم» صدا مي‌کنند،‌ حتي نام بردن از زنان در محافل عمومي هم بسيار نادر است.
با اين که خيلي از زنان عربستاني اين روزها عکس‌هاي خودشان را در حال راندن ماشين در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌کنند،‌ اما هنوز به نام خودشان خوانده نمي‌شوند. اسم زنان در عربستان تنها روي کاغذ وجود دارد. فعالان حقوق زنان مي‌گويند رشد استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي اين وضعيت را تا حدودي بهتر کرده است. فيس‌بوک،‌ اينستاگرام و توييتر باعث شدند که مردان و البته زنان عربستاني تا حدودي نگاهشان را به مساله هويت زنان و داستان‌هاي زندگي آنها تغيير دهند. علاوه بر اين،‌ شبکه‌هاي اجتماعي کمک کردند مردم ديدي در مورد آنچه در ساير نقط دنيا رخ مي‌دهد به دست بياورند. زنان و مردان عربستاني مي‌توانند در فضاي آنلاين صداي خود را داشته باشند و در گفت‌وگوهايي شرکت کنند که جنبش زنان را در فضاي حقيقي شکل مي‌دهد. درصد زيادي از جمعيت زنان عربستان زير 30 سال سن دارند و اميدوار هستند همان طور که امروز توانسته‌اند حق رانندگي را به دست بياورند،‌ در آينده بتوانند با نام خودشان شغل داشته باشند.
در سال‌هاي اخير کمپين‌هايي براي بازتر کردن فضاي زندگي زنان،‌ از طرف نهادهاي مختلف حقوق بشري چه در جامعه کشورهاي عرب و چه در کشوهايي مانند افغانستان شکل گرفته است. کمپين «اسم مادر من» (#mymothersnameIs) يکي از اين حرکت‌ها بود که به همت سازمان ملل در مصر اجرا شد و از مردم يک سوال ساده داشت: « اسم مادر شما چيست». واکنش‌هاي مردم براي مجريان کمپين عجيب نبود. بسياري از مردم حاضر هستند نام پدرشان را بگويند،‌ اما وقتي در مورد نام مادر از آنها سوال مي‌شود ترجيح مي‌دهند سکوت کنند. کمپين مشابهي که در افغانستان اجرا شد «اسم من کجاست» (#whereismyname) بود و تلاش مي‌کرد به زنان يادآوري کند که اسم آنها بايد به فضاهاي عمومي برگردد. زنان افغانستان از اين نظر موقعيتي مشابه زنان عرب دارند. آنها را اغلب به عنوان مادر، خواهر يا همسر يک مرد مي‌شناسند،‌ نه فردي مستقل.
عربستان دو پرديس دانشگاهي ويژه زنان دارد. در يکي از آنها، بزرگترين پرديس دانشگاهي زنان در دنيا،‌ در اصلاحات تازه پادشاه عربستان، به زنان اجازه داده شده است که از تلفن همراهشان استفاده کنند، اما تا زماني که زنان نه در خانه و نه در محيط عمومي شهر نمي‌توانند از اسم خودشان استفاده کنند،‌ يا با اين نام خطاب شوند، هنوز راه زيادي براي جنبش زنان عربستان باقي مانده است.
خانم باقر،‌ براي مجله تايم نوشته: سوال ما اين است که آيا ما مي‌توانيم،‌ خواهيم توانست و يا اصلا بايد بتوانيم زنان را به يک گام ساده که گفتن نامشان در عرصه عمومي است راهنمايي کنيم يا نه. رانندگي زنان در عربستان گام بزرگي است اما ما اميدوار هستيم که اين اقدام بتواند به روشن شدن اذهان مردم کمک کند. ما مي‌خواهيم مردان ما به جايي برسند که از زنان در عرصه‌هاي عمومي نام ببرند، نه اين که آنها را به نام کسان ديگري صدا کنند،‌ يا به آنها با نام‌هاي خودشان در شبکه‌هاي مجازي اشاره کنند. ما مي‌خواهيم به جايي برسيم که زنان و مردان هر دو در هويت فرزندانشان شريک باشند،‌ نه اين که نام فرزندان تنها از مردان به بچه‌ها به ارث برسد و زنان از هويت فرزندانشان حذف شوند. بيش از همه چيز ما مي‌خواهيم که به عنوان شهروندان مستقل از حقوق شهروندي برابر برخورد باشيم و بتوانيم هويت خودمان را داشته باشيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دستورالعمل جديد آمريکا به شرکت‌هاي هواپيمايي در ارتباط با تحريم ايران

ايران به پرداخت 104 ميليون دلار غرامت محکوم شد

دردسر تازه اي که نيويورک تايمز در دولت ترامپ آفريد

خط و نشان جديد ترامپ براي مداخله کنندگان در انتخابات

ديدارهاي متعدد جان کري با ظريف در روزهاي اخير

هواوي از دولت آمريکا شکايت کرد

مادورو: دولت ترامپ، باند تبهکاران افراطي است

فقيرترين کشور‌هاي جهان معرفي شدند

طرح جديد آمريکا براي هدف قرار دادن بشار اسد

دستگيري 2 مهاجر ايراني در انگليس

ترامپ: اوباما بايدن را از تلي از زباله بيرون کشيد

طرح عزل ترامپ به کنگره مي‌رود

ترامپ: محبوب‌ترينم، استيضاحم نمي‌کنند

يک ايراني در مسکو ربوده شد

خارج کردن چند چمدان مشکوک و کيسه‌ سياه از کنسولگري عربستان در استانبول

توليد نفت عربستان در نوامبر رکورد زد

ظاهر جديد جايزه گلدن گلوب رونمايي شد/ سنگين‌تر و بزرگ‌تر از قبل

تلاش آمريکا براي خفه کردن «هوآوي»

جانشين «آنگلا مرکل» معرفي مي‌شود

برج ايفل و مناطق گردشگري در پاريس بسته شد

ترامپ از استيضاح خود نگران است

حمله هکر‌هاي چيني به نيروي دريايي ارتش امريکا

شکست‌هاي پي در پي مثلث شرارت ترامپ، نتانياهو و بن سلمان

پيام يلدايي پمپئو: پايان شب سيه، سپيد است!

بن‌سلمان خواسته بود قتل ⁧«خاشقجي» وحشيانه و رعب‌آور باشد

تظاهرات عليه برگزيت در لندن/ همه پرسي دوم مي خواهيم

ادعاي يک رسانه آمريکايي درباره توقف هواپيماي باري تهران در سوريه، لبنان و قطر

چرا عراق بدترين گذرنامه دنيا را دارد!

آمريکا کنفرانس عربستان را بايکوت کرد

فجايع جنسي مخالفان مسلح سودان جنوبي

ترامپ کشته شدن جمال خاشقجي را تاييد کرد

مجلس نمايندگان آمريکا خواستار تحريم عربستان در چارچوب قانون ماگنيتسکي شدند

درپي شکست وليعهد سعودي؛ شاه سعودي مسئوليت بررسي پرونده خاشقجي را برعهده گرفت

مخالفان بن سلمان در حال جمع شدن گرد احمد بن عبدالعزيز هستند

برادر و همسر برادر جمال خاشقجي به قتل رسيدند

سايه اتهام قتل خاشقجي بر سر بن سلمان

يکي از مظنونان قتل خاشقجي در حادثه رانندگي در رياض کشته شد

گوگل نيز عربستان را تحريم کرد

روايت هولناک از قتل خاشقچي/مدير پزشک قانوني سعودي جسد را مثله کرده

نامزد خاشقجي مرگ وي را اعلام کرد+عکس

جاده هاي ترکيه بازهم قرباني گرفت/مرگ 22 مسافر +تصاوير

تنها راه مقابله با ايران، افزايش فشارهاي سياسي است

«شواهد شوکه‌کننده‌» درباره قتل خاشقجي

يک ربات در پارلمان انگليس حاضر مي‌شود!

اقدام قابل توجه آمريکا درمورد تحريم نفتي ايران

زني که پليس لندن را متعجب کرده است+تصوير

اولين «وزير پيشگيري از خودکشي» در جهان منصوب شد

ترامپ: در تک تک شهر‌هاي ايران شورش وجود دارد

دستور توقيف اموال بانک مرکزي ايران در ايتاليا لغو شد

آلمان، ديپلمات ايراني را به بلژيک تحويل داد